Publicerat Augusti 27, 200520 yr Författare Japp, Tack så mycke Hulken och Linus.. Men jag blir lite förvillad.. ena stunden så jagar man när man är Jägmästare ,andra studen så sitter man med papper.. Jag ska iaf inte bli ngn kontornisse >
Publicerat Augusti 27, 200520 yr Jag träffade en kille för ett par års sedan som var yrkesjägare på ett gods i Sörmland och han var helt trött på jakt. Killen var runt 25 - 30 år och han hade skjutit mer än 800 klövvilt. Det är ganska mycket. Han såg helt yrkesmässigt på jakt. Att gå ut en dag i skogen med hunden och ha det trevligt fanns inte i hans värld, skulle han ut då skulle ett speciellt viltslag fällas. Att jaga tillsammans i ett jaktlag och sitta och fika mellan såtarna och snacka lite skit med jaktkamraterna fanns inte heller utan det var enbart skottet och bytet som gällde. Charmen med jakt hade helt försvunnit för honom.
Publicerat Augusti 27, 200520 yr Författare Oj Jävlar. de lät ju fan inte bra de. Nä, jag vill inte bli så att jag inte kan ha det skönt en dag i skogen utan att de ska blinka arbete i skallen..
Publicerat Augusti 27, 200520 yr Jag träffade en kille för ett par års sedan som var yrkesjägare på ett gods i Sörmland och han var helt trött på jakt. Killen var runt 25 - 30 år och han hade skjutit mer än 800 klövvilt. Det är ganska mycket. Han såg helt yrkesmässigt på jakt. Att gå ut en dag i skogen med hunden och ha det trevligt fanns inte i hans värld, skulle han ut då skulle ett speciellt viltslag fällas. Att jaga tillsammans i ett jaktlag och sitta och fika mellan såtarna och snacka lite skit med jaktkamraterna fanns inte heller utan det var enbart skottet och bytet som gällde.Charmen med jakt hade helt försvunnit för honom. Att charmen med jakten försvunnit för honom har nog inte så mycket med antalet nedlagda djur att göra utan snarare med arbetsförhållandena. Som viltmästare/yrkesjägare så får man räkna med att arbeta 7 dagar/vecka under säsong,med tider mellan typ 04 30-23 30,det sliter ut vem som helst på kort tid. Dessutom är det ofta låga löner som kompenseras av andra "naturaförmåner"vilket gör att den lilla fritid man får måste man jobba åt sig själv. Själv har jag haft förmånen att jobba som kommunal jägare sen 1987, mån-fre mellan 07 00-16 00 (tidiga morgnar för smygjakt ger mig dubbel övertid) i tjänsten har jag nedlagt 950 rådjur(samtliga dokumenterade). Charmen och lusten till jakt är lika stor som för 18 år sen. Även jag hade som målsättning att bli viltmästare när jag var 18år och såg min tjänst hos kommunen som "jaktelevspraktik",men insåg efter ett par år att jag knappast kunde få det bättre än så här. Vill man bli viltmästare så ska man vara på det klara med att man gifter sig med jobbet,att skaffa familj och barn bör inte ingå i planerna. Jägmästare är en rent administrativ tjänst som har med fastighet/skogsförvaltning att göra. Om jag fick möjligheten att leva om mitt liv så skulle jag förmodligen inte valt annorlunda,möjligen så hade jag valt någon form av naturguide-klättring. /Micke
Publicerat Augusti 27, 200520 yr Oj Jävlar. de lät ju fan inte bra de.Nä, jag vill inte bli så att jag inte kan ha det skönt en dag i skogen utan att de ska blinka arbete i skallen.. Har man hobbyt som jobb, brukar man förr eller senare börja ifrågasätta det man håller på med, oavsett yrke. Har man däremot jobbet som hobby, brukar man klara sig...
Publicerat Augusti 27, 200520 yr därimot kommunjägare hade inte suttit helt fel faktiskt, mr mauser, får manf råga hur du gick till väga för att bli det?
Publicerat Augusti 27, 200520 yr Hulken. 82 när jag gick ut grundskolan så var det den då tvååriga skogsbrukslinjen som gällde för att i slutändan bli yrkesjägare,så jag gick två år på jällaskolan i uppsala och när det var klart så skrev jag ett personligt brev till alla större skogsägare i sthlms län och presenterade mig själv. Fick positivt svar av några stycken och blev anställd av Huddinge Kommun som skogsarbetare84(Huddinge har 5500ha produktiv skogsmark)jobbade som det i 1,5år och under tiden så lärde arbetsledningen känna mig och mina egenskaper. 1987 så började det bli mycket rådjur i samhället och givetvis så kom då krav från allmänhet och polis på avskjutning av dom,jag blev helt enkelt tillfrågad och eftersom det passade mina planer då så tackade jag självklart ja. Tjänsten har ändrats och utformats mycket under åren,under nov-feb så jagar jag i princip varje dag(planerad avskjutning)under resten av året vid behov(alla tänkbara viltslag och trafikolyckor)om jag inte har jakt på schemat så jobbar jag i skogen med traktorkörning eller specialfällningar. /Micke
Publicerat Augusti 28, 200520 yr Författare Hulken.82 när jag gick ut grundskolan så var det den då tvååriga skogsbrukslinjen som gällde för att i slutändan bli yrkesjägare,så jag gick två år på jällaskolan i uppsala och när det var klart så skrev jag ett personligt brev till alla större skogsägare i sthlms län och presenterade mig själv. Fick positivt svar av några stycken och blev anställd av Huddinge Kommun som skogsarbetare84(Huddinge har 5500ha produktiv skogsmark)jobbade som det i 1,5år och under tiden så lärde arbetsledningen känna mig och mina egenskaper. 1987 så började det bli mycket rådjur i samhället och givetvis så kom då krav från allmänhet och polis på avskjutning av dom,jag blev helt enkelt tillfrågad och eftersom det passade mina planer då så tackade jag självklart ja. Tjänsten har ändrats och utformats mycket under åren,under nov-feb så jagar jag i princip varje dag(planerad avskjutning)under resten av året vid behov(alla tänkbara viltslag och trafikolyckor)om jag inte har jakt på schemat så jobbar jag i skogen med traktorkörning eller specialfällningar. /Micke Men de lät ju faktiskt riktigt bra de. Skulle du vilja tala om hur mycke du tjänar på ett ungefär?
Publicerat Augusti 28, 200520 yr ok, jag förstår, kan väl säga att jag är "nästan" lite där du var i början, jobbar åt kommun på parkavdelning, där ingår ju fällningar,röjning och allt sånt....men jag tror inte att kalix kommun kommer anställa nån jägare, för finns ju ine s mycke att skjuta, nån trut kasnke flyger in til stan då o då, annars så är det väl nån liten harapoppo som bor under nån barack..
Publicerat Augusti 28, 200520 yr hulken. Kan tänka mig att Kalix är lite viltfattigt i skyddsjaktsavseende,kan tänka mig att de heltidsanställda kommunjägarna norr om uppsala är lätträknade. zorox. De kommuner som har valt att ha egna jägare(inte alla har det)som jag känner till,där ligger jägarna i lönespannet 19 000-23 000 brutto i månaden. /Micke
Publicerat Augusti 28, 200520 yr Japp, Tack så mycke Hulken och Linus..Men jag blir lite förvillad.. ena stunden så jagar man när man är Jägmästare ,andra studen så sitter man med papper.. Jag ska iaf inte bli ngn kontornisse > Jägmästare är det högsta inom skogsbruket, Viltmästare är du när du gått öster malma eller kalö, jägmästaren har ofta inget med jakt att göra utan yrkesjägaren har ofta viltmästar utbildning
Publicerat Augusti 28, 200520 yr Författare hulken.Kan tänka mig att Kalix är lite viltfattigt i skyddsjaktsavseende,kan tänka mig att de heltidsanställda kommunjägarna norr om uppsala är lätträknade. zorox. De kommuner som har valt att ha egna jägare(inte alla har det)som jag känner till,där ligger jägarna i lönespannet 19 000-23 000 brutto i månaden. /Micke De lät ju ganska oket faktsikt.. Men jag tänker så de knakar nu.. Men finns det ngt jobb där man är i skogen, alltså inte jägmästare,viltvårdare, eller yrkesjägare, ngt annat jobb?
Publicerat Augusti 28, 200520 yr De lät ju ganska oket faktsikt..Men jag tänker så de knakar nu.. Men finns det ngt jobb där man är i skogen, alltså inte jägmästare,viltvårdare, eller yrkesjägare, ngt annat jobb? manuel huggare, skördar förare, skotar förare mm
Publicerat Augusti 28, 200520 yr Författare Mjo. men jag är mörkrädd, så jag kan inte köra smogsmaskin på natten :-* :'(
Publicerat Augusti 28, 200520 yr ....och sedan finns det ytterligare ett alternativ och det är att Du skaffar Dig hund från välmeriterade föräldrar och dreserar den väl och bli jaktguide i fjällen åt utlänningar. Kan Du norr, öster, söder och väster? Jag tänkte bara så att Du hittar hem med Dina ev. jaktgäster. ;)
Publicerat Augusti 28, 200520 yr inte behöver du köra på natten=P Alldeles riktigt hulken, men det blir ju säsongsbetonat isf.
Publicerat Augusti 28, 200520 yr jo visst..men sen har du ju lysen på maskinerna soml yser upp väldigt bra så du behöver inte var rädd för mörkret=P
Publicerat Augusti 29, 200520 yr Författare ....och sedan finns det ytterligare ett alternativ och det är att Du skaffar Dig hund från välmeriterade föräldrar och dreserar den väl och bli jaktguide i fjällen åt utlänningar. Kan Du norr, öster, söder och väster? Jag tänkte bara så att Du hittar hem med Dina ev. jaktgäster. ;) Det finns ngt som heter GPS så man kan sätta stugan som en point, då går det inte och missa den.. sen på en bra GPS så ser man linjer över kartan där man har gått.. Nä, jovisst finns det lysen på skogsmaskiner, skulle vara lite mysigt och sitta där i en skogsmaskin på natten , hoppas man får ha med sej en fin tjej oxå. :-*
Publicerat Augusti 29, 200520 yr Om du läser naturbruksgymnasium, till jaktguide eller jägmästare så har du nog lärt dig att både använda karta och kompass och då är du säkert också så pass gammal att ditt rädsla för mörker nog har gått över. Tror dock inte att du blir långlivad som skogsmaskinförare om du ska hångla i hytten hela tiden men man vet aldrig. Förr hade du kunnat raggat upp kockerskan i skogslägret!! :D
Publicerat Augusti 29, 200520 yr Det finns ngt som heter GPS så man kan sätta stugan som en point, då går det inte och missa den.. sen på en bra GPS så ser man linjer över kartan där man har gått..Nä, jovisst finns det lysen på skogsmaskiner, skulle vara lite mysigt och sitta där i en skogsmaskin på natten , hoppas man får ha med sej en fin tjej oxå. :-* Helt riktigt men man ju ändå kunna vädersträcken. Medans jag bodde i Huskvarna så var jag rätt mycket på västkusten och i Halland och fiskade till havs, och i Varberg så fanns det en skeppare som var lite för glad i spriten och vid ett tillfälle så tog han fel på Öster och Väster och körde mot Danmark istället för Varberg. Efter ett tag så ropar han till brorsan och frågade honom var han höll hus för han såg honom inte. Brorden svarade då: Du är halvägs till Danmark för jag är snart i hamn. Gudskelov att man inte var med på den turen, men stackars dom som var med. :D
Publicerat Augusti 30, 200520 yr Författare Helt riktigt men man ju ändå kunna vädersträcken.Medans jag bodde i Huskvarna så var jag rätt mycket på västkusten och i Halland och fiskade till havs, och i Varberg så fanns det en skeppare som var lite för glad i spriten och vid ett tillfälle så tog han fel på Öster och Väster och körde mot Danmark istället för Varberg. Efter ett tag så ropar han till brorsan och frågade honom var han höll hus för han såg honom inte. Brorden svarade då: Du är halvägs till Danmark för jag är snart i hamn. Gudskelov att man inte var med på den turen, men stackars dom som var med. :D haha, fan va kul. Men som tur är jag inte så glad i sprit, inte än iaf Men där ser man vad spriten kan ställa till med.. orjant : jorå, bara man tar de i smyg så, men jag vet inte om man får så mycke gjort om man har en snygg brud i knät hela natten.
Publicerat Augusti 30, 200520 yr haha, fan va kul. Men som tur är jag inte så glad i sprit, inte än iaf Men där ser man vad spriten kan ställa till med.. Ja verkligen. Förståndigt av Dig att inte vara glad i spriten ännu iaf.
Publicerat Augusti 30, 200520 yr Författare Ja för fan.. känner en som är 16 år, han går på behandling för sitt missbruk.
Publicerat Augusti 30, 200520 yr Ja för fan.. känner en som är 16 år, han går på behandling för sitt missbruk. Bra! Fortsätt med det.