Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Yrkesjägare?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

mjo...

Men jag har iaf bestämmt mej att jag ska försöka komma in på naturbruksgymnasiet i forshaga.

Sen får vi se vad de slutar ngn stans.

• Svar 67
  • Visningar 13,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
mjo...

Men jag har iaf bestämmt mej att jag ska försöka komma in på naturbruksgymnasiet i forshaga.

Sen får vi se vad de slutar ngn stans.

Förståndigt av Dig.

;)

Publicerat
  • Författare

Japp, orkar inte hålla på och dallta, nu har jag bestämmt mej iaf.

Vem vet, vi kanske ses på någon ripjakt i fjällen ;) när jag är guid.

Publicerat

Zorox, om du gillar att läsa och har betygen så glöm inte biologutbildningen som ett ganska spännande alternativ till jägmästare. Det finns också kurser man kan välja till som handlar om vilt och jaktadministration när man läser jägmästarutbildningen och en del sådana kurser kan man söka även som biolog. Det öppnar vägar mot jobb som jaktvårdskonsulent eller viltforskare. Det är inte lätt att få bra jobb eller fasta anställningar, men det är inte många som får som yrkesjägare heller. Har man den vilja och det intresse som krävs för att gå hela vägen fram till viltmästare så kan man ju lägga den energin på ett jobb som ger lite bättre betalt och lite större valfrihet när man fått examen... Som jägmästare eller biolog har man betydligt mycket mer vägar att välja efter examen, som viltmästare är det avsevärt mer begränsat.

Som biolog har du i värsta fall alltid gymnasielärarjobb att falla tillbaka på...  ;)

Hälsningar,

Martin

Publicerat
  • Författare
Zorox, om du gillar att läsa och har betygen så glöm inte biologutbildningen som ett ganska spännande alternativ till jägmästare. Det finns också kurser man kan välja till som handlar om vilt och jaktadministration när man läser jägmästarutbildningen och en del sådana kurser kan man söka även som biolog. Det öppnar vägar mot jobb som jaktvårdskonsulent eller viltforskare. Det är inte lätt att få bra jobb eller fasta anställningar, men det är inte många som får som yrkesjägare heller. Har man den vilja och det intresse som krävs för att gå hela vägen fram till viltmästare så kan man ju lägga den energin på ett jobb som ger lite bättre betalt och lite större valfrihet när man fått examen... Som jägmästare eller biolog har man betydligt mycket mer vägar att välja efter examen, som viltmästare är det avsevärt mer begränsat.

Som biolog har du i värsta fall alltid gymnasielärarjobb att falla tillbaka på...  ;)

Hälsningar,

Martin

Okey, det lät ju spännande de.

Men tyvär har jag inget läs huvud, och är glad om jag får godkänt i skolan :)  Men de är ju ett alternativ iaf.

TACKAR.

Publicerat

Zorox, jag är utbildad jägmästare med inriktning på skog och jakt/viltvård. Jag har läst på Grimsö och Öster-Malma men huvudstationeringen är numera i Umeå. Det tar fem år och du kan ta ut både biologexamen, jägmästarexamen samt titulera dig viltförvaltare (utexamineras via Jägareförbundet). Det är en förbannat trevlig utbildning med otroligt mycket jakt. De kontakter du får under dessa fem år är ovärdeliga. Var aktsam på din gymnasieutbildning så att du inte missar den så kallade E3-behörigheten (kemi, fysik, matte D). SLU har otroligt mycket fin mark att jag på, som bara är till för "skogisar"=jägmästarstudenter. Andra studenter på andra utbildningar har inte tillträde till "våra" marker. Utbildningen som sådan är otroligt bred.

Hoppas informationen får dig att välja rätt ;D

Publicerat
  • Författare

Jorå.

Men jag ska börja med att gå gymnasiet i forshaga.

Men dedära med kemi,fysik och biologi är inte direkt min starka sida :/ :(

Publicerat

Detta med Viltmästarjobbet är nog läge att nyanserea lite.. Riktigt så slitigt som det beskrivs är det definitvt inte! Men vägen dit kan vara det..

Får du jobb på ett bra ställe så har du både jaktelev samt praktikant som får slita desto mer  ;D

Sen beror det väldigt mycket på vart man hamnar som elev/praktikant. Är inblandad i jakten på ett större gods och har nu träffat ett otal olika praktikanter och elever och är man intresserad av jakt så är det helt rätt jobb/yrkesval. Hamnar man på bra och seriösa ställen så sker tex utfodring med moderna maskiner så det är inte så jobbigt alls. Sen har man nog förbannat roligt under dessa tider och som någon var inne på tidigare, kontakterna man knyter är guld värda!

Visst, röja pass och baxa ut torn tröttnar man säkert på men samtidigt, ha en aktiv del i viltförvalningen är skitskoj!

En annan grej man kan försörja sig på i södra delen av landet är hunderiet. Skaffa riktigt bra jyckar och kör runt på de olika jakterna som hundförare! Där finns jobb, bra hundar genererar mer jobb. Kan du få tag på jyckar som tex driver samt ställer gris utan att bita sönder dem så är det inga som helst problem med arbete. Dock läge att pyssla med annat under icke säsong.

Mvh!

Publicerat

...och sedan kan Vi säkert lägga till stående fågelhundar. Fasan-& rapphönsjakt är väl sånt som förekommer också i större organiserad jakt, tror jag.

Publicerat
  • Författare
Detta med Viltmästarjobbet är nog läge att nyanserea lite.. Riktigt så slitigt som det beskrivs är det definitvt inte! Men vägen dit kan vara det..

Får du jobb på ett bra ställe så har du både jaktelev samt praktikant som får slita desto mer  ;D

Sen beror det väldigt mycket på vart man hamnar som elev/praktikant. Är inblandad i jakten på ett större gods och har nu träffat ett otal olika praktikanter och elever och är man intresserad av jakt så är det helt rätt jobb/yrkesval. Hamnar man på bra och seriösa ställen så sker tex utfodring med moderna maskiner så det är inte så jobbigt alls. Sen har man nog förbannat roligt under dessa tider och som någon var inne på tidigare, kontakterna man knyter är guld värda!

Visst, röja pass och baxa ut torn tröttnar man säkert på men samtidigt, ha en aktiv del i viltförvalningen är skitskoj!

En annan grej man kan försörja sig på i södra delen av landet är hunderiet. Skaffa riktigt bra jyckar och kör runt på de olika jakterna som hundförare! Där finns jobb, bra hundar genererar mer jobb. Kan du få tag på jyckar som tex driver samt ställer gris utan att bita sönder dem så är det inga som helst problem med arbete. Dock läge att pyssla med annat under icke säsong.

Mvh!

okey, så de är alltså inte så jobbigt som många beskrivit de ;)

Publicerat

självklart är det ju jakteleven och eventuella praktikanter som får göra det riktiga slitgörat för det mesta...om du väljer en jaktlinje på gymnasiet så får du ju se det själv hur det ligger till om du far och praktiserar på gods och liknande..men välj dina ställen med omsorg...

Publicerat
  • Författare

hmm, okey ..

Jaja, jag ska iaf gå i Osby,

• 2 months later...
Publicerat

Hejsan, jag går på Viltvårdsgymnasiet i Forshaga. 8) ska jag vara helt ärlig är väl just denna skolan sisådär. :- någon annan skola som jag varmt kan rekommendera är Ryssby gymnasiet med jaktlig inriktning. Jag själv sökte dit men kom tyvärr inte in. Visst kan du välja forshaga, men ryssby har mycket större erfarenhet. Men allt som allt. jakt & viltvård är en mycket trevlig linje som jag tycker att du ska satsa på om JAKT är just det du vill jobba med.

MVH Micke

Publicerat
jag kollade utbildningen till Jägmästare och det är 4,5-5 år på universitet att plugga innan du kommer ut färdig.

Gå in på arbetsförmedlingens hemsida och sök på deras yrkesgrupper där finner du mycket att läsa

Men jag måste göra dej besviken vad gäller lönen du kommer inte tjäna några stora pengar på din fina utbildning och blir du jägmästare är det pappersjobb som gäller inte banka älgar i skogen.

Tycker det är en lite felaktig bild. Min brorsa är jägmästare och jobbar som virkesköpare på SCA i Ånge. Han köper alltså skog av skogsägare åt sca. Han är ute i skogen tre dar i veckan minst och inventerar, gör skogsbruksplaner och värderar såklart skog. Så om man börjar långt nere i skalan så kan man jobba i naturen och det blir inte bara pappersjobb! Senfinns det ju alla chanser i världen att stiga i karriärren, men då jobbar man mer inomhus, men man tjänar mer istället. Så jägmästare kan göra många olika saker. Dessutom har de ett eget jaktlag under utbildningen. Se i senaste svensk jakt så är det ett reportage från utbildningen i Umeå. Verkar bra för dig om du vill jaga mycket!

Publicerat

Hej!

Jag läser jägmästarprogramet och är med i skolans jaktlag. Har någon några frågor om utbildningen svarar jag gärna.

Publicerat

Känner du Johan Femling?

Publicerat
Känner du Johan Femling?

Jupp

Publicerat

Gick på skidgym med han, du får hälsa! Erik Nilsson heter jag....