Publicerat Mars 8, 201016 yr Det som jag lägger ner mest tid på är ju givetvis harjakt med min ungstövartik Så de är väll just den jakten mit hjärta klappar lite extra för Att få gå ut en fin dag släppa hunn och sätta sej och vänta på upptaget göra en brasa och ställa på kaffepannan för att sen kanske få kunna skjuta haren när hunden jobbat på ordentlig med den tillräckligt länge Sen är ju älgjakten en stor del oxå! Och inte då bara jakt dagarna utan allt runt ikring med passröjning och städning och "pimpnig" av slaktboden skjutdagran på banan med laget Se tycker jag de är lite kul att odla lite viltåkrar på gamla potatislanden som vi har uppe i skogen och utsättning av saltsten och fylla foderhäckarna med ensilage och försöka ha "dukat" bord för viltet Något som jag skulle vilja hålla på ännu mer med faktiskt. Sen skulle jag vilja försöka jaga lite mer predatorer!! Göra en eller ett par ordentliga åtlar och lära mej locka räv och kråkfåglar och ha lite fällor för nämda predatorer!! Så sammanfattningsvis; Vad är jag för jägartyp? Jaa säg de?! Glad Amatör kanske
Publicerat Mars 8, 201016 yr Ja, man är nog en typisk urjägare, gillar att jaga ensam, som dom första urinevånarna smyger jag gärna på vildsvinen. Vakjakten på griarna tar väl upp den mesta jakt tiden numera, viltvård är klart också en grej som man brinner för. Älgjakten är en klar favorit under hösten, älskar att sitta hela dagen från det är mörkt till det blir mörkt och bara njuta av tystnaden, tjyvlyssna på radion vad som händer runt om ger en viss spänning och stämning till smygjakten på älg och skulle jag lyckas skjuta en älg som någon på grannmarkerna stöter iväg är min lycka som störst. Men blir man bjuden med på någon slätt marks jakt på hare och fasan så tackar man inte nej till det, jakt är jakt även om det är små gnagare eller fjäderbeklädda tingestar.Försöker klart också få bort så många svartfåglar som möjligt. Jaktskytte är en medfödd defekt som jag syslat med i över 30 år, Älgbanan och korthåll på gris är väll det jag lägger mesta krutet på, Trapp och lerduva behärskar jag inte på samma sätt som med kula. Vänsterskytt sen födslen
Publicerat April 7, 201016 yr Ja hundjägare först och främst , har älghundar. JAKTIDIOT tror jag passar bra. Lägger ner sjukt mycket tid på jakten.Och allt runtomkrig, Hundträning,Passröjning,Handladdning,Spårtråning, ja allt som slutar på ning tror jag. Räv är väl det vilt som man pangat flest av. sedan anpassar man sig efter vad som bjuds ! Smyg ,Vak,Drev,osv. Har även en Pointer och Tax. Saknar försommarens Morkullor mkt . När jag tänker efter har man anpassat allting efter jakten, typ,, hus,hundar ,bilar,kläder,telefoner,osv,osv,osv . Obs har en mkt förstående fru! Vapen och skytte är andra intressen , mest kula Ägnar mig åt viltvård bla aspfällning och stödutfodring av rådjur med renfor.
Publicerat April 8, 201016 yr Jag åker inte ut i naturen då jag bor i vad vissa kallar ur skogen,jag får min natur upplevelse av öppna dörren till verandan..utan jag brinner för hundarna,har nog bara jaga fågel 2 gånger i år då hundarna inte var men annars resten i gott sällskap av hundar och kompisar,90% av tiden är man själv och jagar likt foxhound men det funkar bra även om det blir svårt i bland.. Stövar jakten på räv och lo är mitt nuvarnade största intresse och det är tät följt av grävlings jakten under jord med som är mitt andra stora drivmedel... har ingen jaktlust alls på klövvilt och försöker samla mig för jaga björn vilket jag ej finner specielt intressant men stövar visat bra intresse så får man försöka