Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Promillegräns

Vilken gräns tror ni lagen föreskriver 94 röster

1. 1. inte era egna synpunkter i omröstningen utan vad lagen säger.

• Nolltolerans
      61%
      58
    • 0,2
      34%
      32
    • 0,5
      2%
      2
    • 1,0
      2%
      2

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Här kan ni kommentera och ha synpunkter på vad ni vill ha för gräns i skogen, svaret kommer på omröstningen om en vecka.

Publicerat

Puckat.. läste ditt inlägg att det rörde skogen, utgick från att det gällde samhället i allmänhet och bilkörning tex i synnerhet så jag klickade i 0.2. I skogen vill jag ha nolltolerans, hellre det än att hamna i en sits där man får "uppskatta" huruvida Kalle som ska vara med och jaga har 0.1 eller 0.3..

Mvh!

Publicerat

Jag tycker nolltolerans för utom att när man är ute i skogen så handlar det ju om o njuta oxå o när man är samlade ett gäng o jagat o det nalkas mat så är det ju ok o ta en öl till maten tycker jag.

Mvh.

Publicerat

vill inte kommenterar nånting annat än jag vill ha nolltolerans. skogen och även i sammhället...

Publicerat

Har jagat tillräckligt med fyllskallar <_< NOLLTOLERANS TACK! Kan hålla med Flex om att man kan ta en öl eller två till maten men EFTER avslutad jakt.

Publicerat

Alltså jag kan nog acceptera en sån här klass II öl till korven eller vad man nu käkar i skogen men drar man i sig två-tre öl till en korv så känns det lite knepigt.. Däremot efter avslutad jakt, då sitter en bärs eller en bra whiskey fint i jaktstugan!

Mvh!

Publicerat

TROR det är 0,5 - säkert någon äldre reglering ;)

Själv tycker jag 0.2 kan vara accepterat. En folköl till korven och då kanske du har 0.1 beroende på omständigheter. Omdöme handlar det ju om till sist iaf. Får vi köra bil med 0.19 så tycker jag vi borde få jaga med 0.19 med. Men som sagt, det finns egentligen inget egenvärde med att ha någon gräns överhuvudtaget eftersom det handlar om omdöme!

Publicerat

det är skrämmande att det inte finns någon promillegräns för jakt i dagsläget.

i serien "Farlig fritid" på svt intervjuade de någon i jägareförbundet om just denna fråga och hans kommentar varför de inte driver det som fråga var ungefär: Vi kör ju bil till jakten, så där har vi ju en gräns som följs.

Jag har inget emot (och tar gärna själv) en öl + en virre till kvällsmaten i jaktstugan efter för dagen avslutad jakt, men under jakt, nä.

vi har nolltolerans i mitt jaktlag, inte ens en folkis till korven är accepterat under jaktdagen.

Publicerat

Nolltolerans även i samhället.

Varför ha en gräns på 0,2?

Publicerat

Att ta en öl eller annat starkt efter jakten är ok, brukar göra så när vi är ute o reser. Tar bara öl till maten efter avsluatad jaktdag. Jag är för nolltolerans i jakten

Publicerat

Giftigt ämne, finns alltså ingen här som någonsin varit och jagat dagen efter en krogkväll?

Sitta och tuta vid fikat under jakt går fetbort men jag tror nog att det finns ett antal, jag bland annat, som varit i skogen dagen efter en grogg eller tre framför tvn och där har vi de två promillena.

Mvh!

Publicerat

Varför inte nolltolerans? Verkar vara ett hett ämne. Jag tycker att det handlar om omdöma snarare än "fylla" i någon bemärkelse. Vi har i samhället gjort bedömningen att man kan köra en bil på ett fullt säkert sätt (om man bara ser till alkoholen) vid en promillehalt under 0.2. Skulle en olycka ske är det oftast andra faktorer som påverkat ditt omdöme. T.ex. prat i telefon eller byte av cd-skiva. Jag är nog inte ensam om att ha skrivit sms i bilen (inte så smart men det förekommer, jag erkänner). Det är viktigt att vara ärlig i dylika diskussioner - det är lätt att sitta och säga, nolltolernas, jag skulle aldrig jaga det minsta påverkad etc. Okej, så om du känner dig slö och lite förkyld, vilket så försämrar ditt omdöme, avstår du då också från jakt?

Det jag vill få fram är att det i botten handlar om ditt omdöme som försämras vid för hög promillehalt i kroppen och att det därmed är en fråga om just omdöme. Då är en folköl lika "illa" som en rejäl förkylning eller lite sömn (just lite sömn torde vara något som är mycket vanligt vid jakt). Ålder kan ju vara en annan orsak till dåligt omdöme, och jägarkåren är väl inte direkt purung :D Jag propagerar absolut inte för att vi ska jaga och dricka alkohol men jag tycker en folköl till lunchen är okej. Jag själv håller mig till kaffe om dagarna men om någon jaktkamrat tar en folköl spelar det mig ingen roll. Jag kan vara mer nervös när jag sitter passgranne med någon som skjutglad och skjuter på det som rör sig.

Publicerat

Hade det varit så enkelt som att sätta en alkoholgräns för att bli av med folk som inte passar i skogen, så vore det ju en väldigt enkel värld att leva i. Absoluta gränser skyddar sällan i några lägen, utan kan istället bli oros och irritationsmoment för väldigt många människor som är högst medvetna och ansvarsfulla personer. Det är svårt att säga något emot nolltoleranser i ämnen som bilkörning och vapenhantering utan att man genast blir sedd som en oansvarig människa, men få av oss tror väl på fullt allvar, att en promille på 0,001 skulle vara orsak till en ev olycka av något slag. Det finns i många fall andra, mycket tyngre vägande orsaker bakom.

Däremot är personer som redan är olämpliga i skogen, knappast bättre om de är påverkade, så nog hör alkoholen hemma efter avslutad jakt.

Därifrån, till att hämta alla vapen i garderoben för en jägare som dricker en lättöl till äggmackan på älgjakten är det däremot en bit att gå...

Publicerat
  • Författare

Bra debatter i ämnet, helt klart hett ämne! rösta och kommentera vidare!

Publicerat

Läste någon insändare, minns dessvärre inte vem som skrev, men denne hävdade att brist på sömn är en större bov än 0.2 - 0.5 promille när det gäller at orsaka trafikolyckor.. vi blir alla trötta och därmed farliga bakom ratten men hur vi reagerar på sprit är högst individuellt.

Med detta sagt så försvarar jag inte en höjd eller sänkt promillegräns utan enbart att frågan inte på något sätt är enkel.

Mvh!

Publicerat
Läste någon insändare, minns dessvärre inte vem som skrev, men denne hävdade att brist på sömn är en större bov än 0.2 - 0.5 promille när det gäller at orsaka trafikolyckor.. vi blir alla trötta och därmed farliga bakom ratten men hur vi reagerar på sprit är högst individuellt.

Mvh!

Jo vad är det dom säger i Volvo reklamen? är det 40%

Den stora skilnaden är ju att trötthet i skogen är det tvärt om med. Du blir farlig om du somnar bakom ratten och ofarlig om du somnar på ryggsäcken ;)

Men detta med promillegräns har jag för mig att jag har hört någon tjfs om att det inte finns någon vid jakt så jag "röstar blankt".

Om det är så som jag harför mig så är det ju förjävligt. Visst så ska det ju vara nolltolerans, men sen om man tänker efter och läser i tråden så borde det ju vara som vid bilkörning 0,2. För inte f*n är det fel med en lättöl när man grillar. Och tar man det så har man ju passerat noll.

Publicerat
TROR det är 0,5 - säkert någon äldre reglering ;)

Själv tycker jag 0.2 kan vara accepterat. En folköl till korven och då kanske du har 0.1 beroende på omständigheter. Omdöme handlar det ju om till sist iaf. Får vi köra bil med 0.19 så tycker jag vi borde få jaga med 0.19 med. Men som sagt, det finns egentligen inget egenvärde med att ha någon gräns överhuvudtaget eftersom det handlar om omdöme!

Jättegamla regler var annorlunda :)

post-262-1224169169_thumb.gif

Texten:

1928 inträffade en materiellt svår bilolycka på riksvägen mellan Örkelljunga och Åsljunga.

Det var en Örkelljungabo som körde på en köpman från Skånes Fagerhult.

Vid den efterföljande rättegången i Klippan sades det att Örkelljungabon som var orsak till olyckan fick en förmildrande dom därför han hade druckit brännvin och därför hade svårt med att styra.

mvh

Rune :huh:

Publicerat

Självklart skall det vara nollgräns!

Ok, nog kan jag erkänna att det nog har hänt en och annan gång när man har varit på väg ut till älgjakten tidigt på morgonen att man har legat över 0.0%.

Men kan man inte köra bil lagligt så skall man inte ut och jaga heller!

Dock, och detta är kanske lite kontroversiellt, så är en halv pint prestationshöjande!

Jag vet många skyttar, framför allt pistolskyttar, som innan tävling tog just en halv pilsner. Det lugnar ner nerverna lagom för att ge en stabilare hand.

Därför har de ibland alkotest på internationella tävlingar i dag.

Fast kontentan är nog att jakt och alkohol tas i två steg. Först jakt, sen en pilsner eller vad nu folk dricker, och sen ner på ljugarbänken och lyssna på den där historien om 40-taggaren 1936 åter igen!

Publicerat

Självklart ska det vara 0-gräns..!

Dock kan det vara svårt att kontrollera, man kan få i sig så mycket som ger små utslag, ingen alkohol i samband med jakt är dock min grundfilosofi. En gräns på 0,2 kan jag dock tycka vara lämpligt då Polisens sållningsinstrument redan är kalibrerade för den gränsen.

• 2 weeks later...
Publicerat
Jättegamla regler var annorlunda :rolleyes:

post-262-1224169169_thumb.gif

Texten:

1928 inträffade en materiellt svår bilolycka på riksvägen mellan Örkelljunga och Åsljunga.

Det var en Örkelljungabo som körde på en köpman från Skånes Fagerhult.

Vid den efterföljande rättegången i Klippan sades det att Örkelljungabon som var orsak till olyckan fick en förmildrande dom därför han hade druckit brännvin och därför hade svårt med att styra.

mvh

Rune :blink:

Hehe, vad ska man säga. Det var inte bättre förr - men annorlunda! :blush:

Publicerat

...fast om vi nu diskuterar lagen, så säger väl ändå svensk lag att det skall vara 0.0% vid jakt? (vill jag minnas...)

Publicerat

Kan man köra bil kan man jaga. Detta gällde i ett jaktlag som jag var med i och det kan bli en väldigt subjektiv bedömning.

Publicerat
Här kan ni kommentera och ha synpunkter på vad ni vill ha för gräns i skogen, svaret kommer på omröstningen om en vecka.

Pallekuling...var är svaret? :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
Pallekuling...var är svaret? :rolleyes:

I cyberrymden än så länge, jag har faktiskt inte hunnit med riktigt, bra att ni påminner forumister om sånt.

Hälsningar Pallekuling

Publicerat

Anledningen till att man inte kan ha en 100% 0,0 tollerans är att det finns alkohol i väldigt många födoprodukter.

Apelsin juice och bröd, samt frukt och godis är bara några exempel.

Det är därför som gränsen går vid 0,2%.

Skulle vara riktigt trist att bli av med lappen endast för att man druckigt lite för gammal apelsin juice eller hur?

:ph34r::blush: