Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Promillegräns

Vilken gräns tror ni lagen föreskriver 94 röster

1. 1. inte era egna synpunkter i omröstningen utan vad lagen säger.

• Nolltolerans
      61%
      58
    • 0,2
      34%
      32
    • 0,5
      2%
      2
    • 1,0
      2%
      2

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

man går väl ut i skogen för att jaga? och inte supa? visst en eller två öl i bastun på kvällen eller så är väl okay...finns väl ingen anledning att he sig i fyllan dagen innan jakt? då förstör man ju dagen för sig själv,och eventuellt för andra oxo.

Nae dom som hävdar att sprit hör till jakten , dom kan helt enkelt inte njuta av skogen,djuren och spänningen. och därmed vill inte jag kalla dom för jägare.

Publicerat
man går väl ut i skogen för att jaga? och inte supa? visst en eller två öl i bastun på kvällen eller så är väl okay...finns väl ingen anledning att he sig i fyllan dagen innan jakt? då förstör man ju dagen för sig själv,och eventuellt för andra oxo.

Nae dom som hävdar att sprit hör till jakten , dom kan helt enkelt inte njuta av skogen,djuren och spänningen. och därmed vill inte jag kalla dom för jägare.

Min åsikt gillas nog inte av alla men ändå... Tycker halva nöjet med jakten är att krypa in i jaktstugan på kvällen ta ett par pilsner och ett par virrar och snacka lite skit. Och visst kan det bli någon för mycket ibland, men känner man sig lite trött på morgonen är det ju inte svårare än att ställa bössan mot ett träd och lyssna på hunden eller njuta av naturen... Under jakten ska det dock vara max en folköl till korven...

Publicerat

Alkohol under jakt, aldrig.

Det ska vara noll tolerans av alkoholhaltiga drycker under jakt då risken för olyckor och osämja ökar.

• 4 weeks later...
Publicerat

Nolltolerans. Det handlar ändå om ett dödligt vapen i fel händer. Mvh

Publicerat

Nolltolerans när det gäller jakt/skytte och motorfordon. Men EFTER avslutad jakt är det dj..ligt gott med en liten rackare eller två (eller 3,4,5 osv.) i goda vänners lag eller en liten rackare när man kommit hem och bara vill slappa av.

Publicerat

Jag tröck "noll" men jag menar inte att jag vill att polisen ska ut i skogen och kolla. Därimot vill jag ha det så att jaktledare kan säga till jägare att sitta oladdad/obeväpnad och om olyckan är framme för att man är onykter ska man sota för det. I praktiken är 0,2 en bra gräns.

Publicerat

Nolltolerans så klart!!! Sprit och vapen/jakt går inte ihop i min värld iaf.

Publicerat

Alkohol under jakt är ej acceptabelt. Att däremot inmundiga en liten bröstvärmare i jaktstugan i goda vänners lag efter avslutad jakt är en annan historia. Dock kan ju en viss alkoholmängd sitta kvar i kroppen till dagen efter och då gäller sunt förnuft precis som när man kör bil. Själv försöker jag undvika att köra överhuvudtaget dagen efter.

• 3 months later...
Publicerat

Detta var en roligt tråd. Väldigt många röstade på "nolltolerans", jag vet inte om de med det verkligen menade nollkommanoll eller om de menar att man inte ska dricka under jakt.

Noll promille i blodet är praktiskt omöjligt eftersom socker som bryts ner i kroppen bildar alkohol. Socker finns i nästan alla matvaror i en eller annan sort. Den största boven finns dock bland läsk. Det har gjorts test på modersmjölk efter att modern druckit läsk i mjölken har man klart kunnat påvisa alkohol.

Sammanfattningsvis får man alkohol i blodet av socker!

Mn egen uppfattning är att det går utmärkt att dricka ett glas vin dagen före jakt, vill någon prompt ha en lättöl eller läsk till fikat går väl det bra. Dock skulle jag tro att de flesta föredrar kaffe. (skippa sockret)!

Publicerat

Jag har förlorat en syster, den enda systern jag hade förövrigt, i en trafikolycka där den andra föraren var en "dagenefterförare".

Inte riktigt samma sak, men ändå.

Jag röstar alltså för nolltolerans....