Publicerat December 4, 200817 yr Har: Greifeldt & Co, gammal men underbart trevlig SBS kaliber 12. Har haft: Baikal, gjutjärnspett med två hål för patronerna. Merkel 8, vet inte varför jag bytte bort den. Linkoln Premier, man får nog vad man betalar för, oerhört öppen trångborrning.
Publicerat December 4, 200817 yr En Remington 1100 från 1964 kortad pipa , en Huglu bock från Turkiet . På väg in en SKB 605 bock bara karingarna på polisen får tummarna ur aslet och skickar lisensen
Publicerat December 8, 200817 yr En Beretta UL DL, fantastiskt vacker och mycket skön att skjuta med.
Publicerat December 12, 200817 yr Jag har ett gammalt belgiskt sbs med hanar. Fungerar bra på duvbanan .
Publicerat December 12, 200817 yr Jag äger tre hagelsprutor. Tro mig om inte om ni vill men det är helt sant sen. Remington 870 wingmaster 20/76 Pump. Den som jag använder mest. Piettro Beretta 412 12/70 enkelpipa. Lerduve bössan. Browning Dubble Automatic 12/70.Den får komma med i duvgömslet, gåspasset, kråksträcket, ibland med på sjöfågel och kanske rådjurs jakt om den har tur.
Publicerat December 12, 200817 yr Jag äger tre hagelsprutor. Tro mig om inte om ni vill men det är helt sant sen.Remington 870 wingmaster 20/76 Pump. Den som jag använder mest. Piettro Beretta 12/70 enkelpipa. Lerduve bössan. Browning 12/70 2 pluggs bössa. Den får komma med i duvgömslet, gåspasset, kråksträcket, ibland med på sjöfågel och kanske rådjurs jakt om den har tur. Är det andra regler på Åland vad gäller vapenägande än i Sverige?
Publicerat December 20, 200817 yr Jag har en Army & Navy C.S.L. boxlås-ejektor S/S kaliber 12 från 1914, och en AyA modell 37 sidolåsbock kaliber 12 från 1945.
Publicerat December 22, 200817 yr Har en gammal Baikal IJ27 men funderar på att byta, dels såg jag Partys vikbara Investarm förra helgen och blev löjligt sugen på en sådan... Fatta att få vika ner bössan i grytryggsäcken! dels provade jag svågerns gamla SKB då jag sköt nordisk trap för ett tag sen, 19 träffar av 25. Då var det första serien med den bössan och bara skjutit en serie på bana innan... snacka om att den passade hand i handske, eller kolv mot kind! Sen har jag en Tikka M70 12/222 som jag har då jag går med hundarna. /Micke
Publicerat December 23, 200817 yr jag har 2 hagelpuffror jag en belgisk sbs 12/70 ska byts bort mot en marlin 30-30 en liege bock 12/76 brukar få vara med på det mästa från övnings skytte till räv jakter
Publicerat December 23, 200817 yr Innan jag var 18 så använde jag en Huskvarna hanabössa, som efter det att stocken gick i sönder på så skaffades en Winchester Defendor. Denna Defendor ledde till en massa snedtittande, på såväl banor som jakter. Så någonstans när jag var 18-19 så köpte jag en FN bock vilken finns kvar fortfarande men inte används mest. Pumpåterfall kom ju naturligvis när Defendern blev avvecklad, fast då i en Win m12. Sen har man ju varit efter en trevlig britt i hela livet , men inte hittat en förren för några år sedan. Här är den, en Alex Henry från Edinburgh tillverkad 1913 Eftersom jag har en viss svaghet för udda konstruktioner så är här några trevliga, oerhört ovanliga vapen som jag inte kunnat låta bli. Dreyse i kaliber 16 Stockholms vapenfabrik kaliber 16, en av två kända hagelbössor därifrån Stockholms vapenfabrik kaliber 16 en av två kända........... Inte fullt så ovanlig, men trevlig. Håkan
Publicerat December 23, 200817 yr skb modell 100 sida/sida enkel tryck, mycket trevlig att bära på i skogen. nogon som har erfarenhet av den bössan? kom över den av en slump. funkat klanderfritt än så länge.
Publicerat December 23, 200817 yr Har en Benelli Centro halvautomat och en Baikal 43M sbs. Ryssen är aldeles nyss införskaffad som slitbössa, faktum är att jag skjuter klart bäst med den, kan dock bero på att Benellin är aningens lång i kolven och behöver kapas.
Publicerat December 23, 200817 yr Jag har en beretta 687 för skogen och en scandium carbo halvautomat för slit och släng ute på holmarna. Skönt å ha nåt som man inte behöver va rädd om.....
Publicerat December 25, 200817 yr Husqvarna 310 AS 12/65 med ett extra pipset uppbrotchat till 12/70 och med öppnad trångborrning Självklart 30"-pipor. Valde att behålla lådan med den vackra engelska kolven när jag lät bygga ihop två befintliga bössor, men jag kan nu konstatera att kolven med pistolgrepp nog egentligen passade mig aningen bättre... lätt att vara efterklok i vapenaffärer & projekt! Skall man ta med kombinationsvapen får vi komplettera med: Bockbüchs Merkel 210 E kal. 12/7x57R Drilling W. Diefke kal. 16/9,3x72R (Hammerless "Mouse Trap") Drilling Tysk kal 16/8x57 JR (med hanar; på ingång) Av dessa används Merkeln, utrustad med vridmontage och Zeiss 1,1-4 34 alt fast Zeiss 8x57, överlägset mest. Och inte mindre sedan jag lät installera en Ghost Ring som öppet riktmedel. Använder man kombinationsbössor med kikare monterade ofta, så glömmer man efter ett tag vilken fröjd balansen ger när man tar av dem...
Publicerat December 28, 200817 yr "Lurade på" sonen spettet, dvs Valmet 412 och köpte mig en Winchester 101 bock med rak engelsk kolv, utkastare och lösa choker. Bytet blev ganska bra. Sonen skjuter (fortfarande) som en gud med Valmeten, jag har betydligt svårare att bemästra den mycket lättare Winchestern, men det kommer väl....... Raggarö
Publicerat December 28, 200817 yr Är väl dags för mig att kliva ur garderoben! En Remington 1100LT kal 20/70- en 63cm skeetpipa och en 71cm fullpipa. /Micke
Publicerat December 28, 200817 yr Beretta 687,tror nog jag skjutit över 100 000 skott med den, en Benelli comfort åsso ett par sidasida jag aldrig använder
Publicerat December 28, 200817 yr Har en Ruger black label. Något tung och plastig men rostar inte....så mycket!
Publicerat December 28, 200817 yr Sauer & Sohn, Suhl Sbs från 30-talet tror jag. efter lite hantverk med kolven så tycker jag den är grym! lätt och fin att bära och skjuta. Pelle
Publicerat December 31, 200817 yr Investarm bock ihopfällbar cal 20 Drilling cal 20 Browning halvautomat i cal 12 Drillingen lever jag med så den används mest kanske 95 % av gångerna jag jagar...