Publicerat Oktober 23, 200817 yr Det är uppfriskande med lite olika uppfattningar När det gäller 8x68S så är vi uppenbarligen överens om att det är en riktigt trevlig skapelse. Vi kan säga vad vi vill om tyska ingenjörer men de brukar vara ganska noggranna Inte mindre imponerande är det att Hr August Schüler lanserade 8x68S hösten 1939 Kombinationen 6.5x55 och 8x68S känns också väldigt vettig så där finns det inte heller mycket att tillägga. Att jag har en faiblesse för Martini & Hagn står jag såklart för, att smaken är delad torde vara uppenbar för alla vid det här laget så i den frågan har jag inget mer att tillägga 'nuff said... Om man skall ge sig in i customträsket så bör man ta i beaktande att en custombössa förlorar halva sitt värde så fort du tar den i besittning. För att det skall kännas vettigt bör man nog äga och bruka bössan ganska många år, nu är Rikard en person som i konsumentupplysningens namn upprätthåller en lageromsättningshastighet som får den mest förhärdade logistiker att slå frivolter av glädje. Strindberg konstaterade redan på sin tid att "hos mannen är tanke och handling ett" och jag känner inte till många män som manifesterar detta påstående så tydligt som den gode Exabit. Av detta drar jag slutsatsen att jag är tveksam till om Rikard skulle lycklig av att fastna i customträsket Villken egen erfarenhet har jag av Sauers TD lösning? Svaret är att jag aldrig har ägt någon dylik studsare men däremot testade jag ihop med en jaktkompis min egen R93 i 300 wsm parallellt med hans Sauer TD i 300 win mag. Bägge bössorna sköt träffbilder på 20-25mm på 100m om man inte plockade isär dem emellan skotten. När vi provade att plocka loss pipa och kikare mellan varje skott så sköt r-93:an en femskottare på 29mm medan Sauern sköt fem skott på 47 mm. Nu kan man fråga sig vad som hänt om vi skjutit fler skott mellan varje demontering? det vet jag inte eftersom vi ialdrig testade bössorna på det sättet. Jag vet dock att r-93:an sätter det första skottet på samma ställe som de nästföljande skotten, hur det är med Sauern vet jag inte varför jag inte vill kommentera det. Till Sauerns fördel så skall det nämnas att den givetvis är enklare att plocka isär än vad r-93:an är. I mina ögon är annars den största skillnaden att blasern vägde 3.2 kg medan Sauern vägde 4.1 kg (i båda fallen är det bara bössans vikt vi diskuterar). För mig är det en klar nackdel med såpass tunga bössor men där vet jag att jag och Exabit har olika preferenser. Min kompis har använt sin Sauer på tre kontinenter och han är nöjd med sin bössa även om han kallar den för "fläskfia". Igår kväll var jag tvungen att plocka fram ett test som Peter N gjorde i en gammal VT där han hade plockat isär bössan mellan skotten, resulatet var en femskottsträffbild på 74mm!! Nu satt fyra av skotten visserligen under 30mm men det femte skottet hade dragit iväg ordentligt. Om detta var slumpens skörd eller något allvarligare fel går inte att säga men inte sjutten ger det mig någon "warm and fussy feeling". Henrik
Publicerat Oktober 23, 200817 yr Författare Mycket bra input! Att jag har en faiblesse för Martini & Hagn står jag såklart för, att smaken är delad torde vara uppenbar för alla vid det här laget så i den frågan har jag inget mer att tillägga 'nuff said... Bra att du står för det, och jag står likaså för mina uppfattningar Om man skall ge sig in i customträsket så bör man ta i beaktande att en custombössa förlorar halva sitt värde så fort du tar den i besittning. Precis! Andrahandsvärdet är inte ointressant, och speciellt inte för min del som alla förstår Jag har sett tillräckligt med annonser på Blocket och liknande med customvapen där jag känt äkta sorg för den som säljer. Det har nästan alltid varit nån egenhet hos vapnet som gjort att det bara tilltalar nån ynka promille av marknaden. Ska man göra en custom så ska man givetvis behålla den sedan. Men det är lätt att säga innan man börjat. Villken egen erfarenhet har jag av Sauers TD lösning?Svaret är att jag aldrig har ägt någon dylik studsare men däremot testade jag ihop med en jaktkompis min egen R93 i 300 wsm parallellt med hans Sauer TD i 300 win mag. Bägge bössorna sköt träffbilder på 20-25mm på 100m om man inte plockade isär dem emellan skotten. När vi provade att plocka loss pipa och kikare mellan varje skott så sköt r-93:an en femskottare på 29mm medan Sauern sköt fem skott på 47 mm. Nu kan man fråga sig vad som hänt om vi skjutit fler skott mellan varje demontering? det vet jag inte eftersom vi ialdrig testade bössorna på det sättet. Jag vet dock att r-93:an sätter det första skottet på samma ställe som de nästföljande skotten, hur det är med Sauern vet jag inte varför jag inte vill kommentera det. Nu börjar vi närma oss pudelns kärna! Detta fenomen bör undersökas vidare. Kanske är det så att den genomsnittlige McDonalds-direktören (som Guillou kallar dem) skiter fullkomligt i denna träfflägesförändring, då kulor som avviker från riktpunkten ändå drunknar i det allmänt kassa skyttet under en adrenalinstinn stund i den ungerska hochsitzen. Ska jag behöva tänka om och skaffa ÄNNU en Blaser...?
Publicerat Oktober 23, 200817 yr God dag Rikard med sällskap, Nu känner jag att ett "utanförskap" från detta eminenta forum inte längre är försvarbart, så jag ansöker om medlemskap. Vad gäller Sauern's "hållbarhet" enligt ovannämnd test, måste jag erkänna att jag inte provat detta. Jag har dock inte haft ändringar som har fått mig att reagera. Att ett TD system skulle behålla samma läge efter X-antal ihop-/isär tagningar som ett "vanligt" gevär gör tror inte heller jag på, dock så tror jag att detta antal ihop/isär tagningar måste ligga ganska långt över vad som är "normalt" för att det verkligen skall påverka (tar väl själv isär geväret ca 30-40ggr/säsong???). Men det handlar ju om en och annan krona, så se till att det inte finns några som helst tvivel innan ett ev inköp. /David
Publicerat Oktober 24, 200817 yr Kanske är det dags att definiera vad vi pratar om när det gäller precision och vilka krav som är relevanta. Om jag förstår saken rätt så garanterar Sauer att spridningen på grund av att man plockar isär och sätter ihop bössan igen inte är större än 15mm. Konkret innebär det att om bössan sprider 25mm "i sig själv" så skall det läggas till 15 mm för spridning baserat på "TD effekten" summa summarum sprider bössan då 40mm. Är det bra eller dåligt? För den "normale jägaren" är detta inget att bry sig om, majoriteten av jägarkåren kommer givetvis knappt att skjuta några jaktskott på över 150m och då är 40mm spridning såklart " Good enough". Många av oss som huserar på detta forum har såklart högre ställde krav, oavsett om det behövs eller inte. För egen del har jag en liten trevlig dbs i 8x57 IRS som sätter fyra skott på inom 5-6cm på 100m, trots detta står den i vapenskåpet och samlar damm eftersom jag vid ett par tillfällen fått lyfta på hatten när räven stått och tittat på mig på 130-140 meter. Henrik
Publicerat Oktober 24, 200817 yr Författare Istället för att utforska ännu ett bössfabrikat så känns det tryggare att gå tillbaka till beprövade R93:an Med semipipor i 308 och 9,3x62 täcker jag in all tänkbar högviltsjakt för egen del. 308-pipan är främst tänkt att få bekänna färg på älgbanan, men måhända kommer den användas mer till jakt än 9,3:an också. 460:n får stryka på foten och in med en riktigt användbar pjäs istället (tycker jag bevisat tillräckligt för mig själv med 460:n). Det är lustigt att ovanstående lösning är i princip identisk med Henriks, men varför återuppfinna hjulet när man istället kan använda "best practice"? (Henrik: tack för givande input i frågan under vårt samtal). Om suget efter en 8x68S blir för övermäktig så är det ju bara att beställa en pipa. Är det inte ännu mer lustigt att en tråd som startade i 8x68S och Sauer TD, slutar i R93 och 308?
Publicerat Oktober 24, 200817 yr Är det inte ännu mer lustigt att en tråd som startade i 8x68S och Sauer TD, slutar i R93 och 308? Inte i ditt fall... //K9
Publicerat Oktober 24, 200817 yr Istället för att utforska ännu ett bössfabrikat så känns det tryggare att gå tillbaka till beprövade R93:an Jaha, så kan det gå... Trä eller plast? Eller det blir det en ny tråd i detta ämne mån tro.. /Må
Publicerat Oktober 24, 200817 yr Författare Jaha, så kan det gå... Trä eller plast? Eller det blir det en ny tråd i detta ämne mån tro.. Hade varit smöget med en Luxus, men det blir troligen en Professional.
Publicerat Oktober 25, 200817 yr Men exabit jag måste fråga en sak bara , har du använt någon av de 25 senaste bössorna i skogen innan du bytt ..
Publicerat Oktober 25, 200817 yr Författare Men exabit jag måste fråga en sak bara , har du använt någon av de 25 senaste bössorna i skogen innan du bytt .. Självfallet Men just 460:n var aldrig med på jakt. Däremot var den med på två kuljaktstigar och gjorde bra ifrån sig.
Publicerat Oktober 25, 200817 yr jasså du , själv har jag aldrig sålt eller bytt en bössa innan jag fällt några vilt med den och då är inte skräpfågel räknade hehe , +30 bössor i antalet
Publicerat Oktober 25, 200817 yr jasså du , själv har jag aldrig sålt eller bytt en bössa innan jag fällt några vilt med den och då är inte skräpfågel räknade hehe , +30 bössor i antalet Tss, en del har man aldrig ens provskjutit
Publicerat Oktober 26, 200817 yr Jadu, Exabit... R93 är en fin bössa, och vill du läsa vad en kille här på forumet tycker om den - eller snarare hyllar den till skyarna (trots att det bara är en bössa ) så får du en intressant tråd här... http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=11111 Du är onekligen en helskön typ..!
Publicerat December 17, 200817 yr Problemet med min vapengarderob är att det blir allt svårare att avyttra bössor, för ju längre tiden går, desto mer vet jag vad jag vill ha, och när jag hittar dyrgripar som Sako 22 PPC:n så känns det helt orimligt att någonsin sälja dessa.Jag skulle ändå tro att just 22 PPC:n och kanske även 270:n skulle hänga löst vid en eventuell transaktion. Men det är inget lätt beslut i så fall, då jag gillar båda bössorna väldigt mycket. En Sauer TD med pipor i 6,5x55 och 8x68S skulle lösa alla "problem" framöver både vad gäller älgbanebössa och utmärkt rigg för "the travelling hunter". Bössan skulle då också krönas med en fullkomligt kompromisslös optik, och det enda jag kan tänka mig är en Zeiss Victory 2,5-10x50, måhända i nån belysningskonfiguration. Jag hade en sådan (köpt av Henrik) till Blasern, och det är utan jämförelse den bästa glugg jag nånsin haft förmånen att äga Egenligen har jag ingen bössa jag vill bli av med, så det kanske blir självbromsande denna gång. Kanske en 8mm RUM
Publicerat December 17, 200817 yr Författare Det "löste" ju sig med Sako 338:an Min garderob är jag hyggligt nöjd med nu, men tyvärr så upptar 6,5x47:an en plats. Sen har jag ju inga hagelvapen överhuvud taget, men det är inget jag sörjer i nuläget. Men en drilling i 8x57IRS/16 eller 20 och en svs dubbelstudsare i 577 NE hade inte suttit fel. Men det finns helt enkelt inte plats, eller tid, eller pengar, eller ork
Publicerat December 17, 200817 yr men tyvärr så upptar 6,5x47:an en plats. Skulle inte du börja med pistol? Har den klubben gevärsskytte på sitt program? I så fall löser det sig.
Publicerat December 19, 200817 yr Ingen har visst höjt rösten för gamla hederliga "queen of medium", så då måste jag göra det! Har svårt att leva utan en Sako .375 faktiskt. Med handladdningar från 200-350gr kan du ha den som en flackskjutare med 900+m/s till värsta buffelpenetreraren (även om det var utanför kravspecen). Även med 300gr fullbumpa i närmare 800 m/s har jag inget problem med rekylen i t-shirt med en bra bakkappa. Jag är trygg med att träffa mitt i på 200m och har tom numera ett Zeiss V 2,5-10x50 på med kulbanekompensator... Jacka upp från din .338 till .375 så har du en bössa som klarar allt det .338:an klarar och lite till - då löser du garderobsproblemet och behöver ingen .460 dagen du vill jaga buffel. Vill du bli av med en Sako PPC single shot så kan du PM:a - jag får alltid tårar i ögonen när jag tänker på min 6 PPC single shot - jisses vad den sköt bra och då menar jag äckligt bra.
Publicerat December 20, 200817 yr Ingen har visst höjt rösten för gamla hederliga "queen of medium", så då måste jag göra det! Har svårt att leva utan en Sako .375 faktiskt. Har en lite nyare religion, 375 Ruger Lite mer att åka med men ryms i en mediumlåda. Har bara provat 270 gr än så länge men tänkte skjuta 300 gr Oryx nästa år.
Publicerat December 20, 200817 yr Författare Jacka upp från din .338 till .375 så har du en bössa som klarar allt det .338:an klarar och lite till - då löser du garderobsproblemet och behöver ingen .460 dagen du vill jaga buffel. Jag vet inte hur mycket du följt med i min kulkalibercirkus senaste åren, men låt oss krasst konstatera att jag haft det mesta men inte riktigt kommit till ro med patroner över 9,3x62. Nu senast var det en (mycket välskjutande) 460 Wby som jag använde, men jag har svårt att motivera den praktiska nyttan av en slik kanon. Och det är klart att en 375:a är aldrig fel, men jag känner för egen del att en 338 är mer "vettig". Och dessutom skjuter jag på tok för lite vilt för att kunna dra några slutsatser eller känna behov av en riktig grovsing. Vill du bli av med en Sako PPC single shot så kan du PM:a - jag får alltid tårar i ögonen när jag tänker på min 6 PPC single shot - jisses vad den sköt bra och då menar jag äckligt bra. Den var ute till försäljning för ett par månader sen, men jag kan inte skiljas från den här bössan. Oxå min skjuter äckligt bra, eller vad sägs om 3 skott med Norma fabriksladdad 52 HPBT på 300 meter som täcks av en 50-öring Min analys av min 22 PPC är att den faktiskt skjuter bättre än den renodlade bänkbössa i 6 PPC med Borderpipa och tight neck som jag hade tidigare. Det säger en hel del om den otroliga prestandan Sako fick till med sina Varmint Single-shots.
Publicerat December 20, 200817 yr Jotack - de där träffbilderna låter bekanta... Svårt att tro att det någonsin byggts en fabriksbössa som skjutit tätare...
Publicerat November 24, 201114 yr Författare Det regnar, är mulet, korta dagar, och mörkt vid halv fyra Trist. Har insett att 308 Win som grövsta beväpning är ohållbart i längden för en ”riktig man” (nåja). Har diskuterat frågan lite över några kaffepauser med ”Hilmer” som har en riktig kanon i form av 30-06... För att spinna vidare på den här tråden så känns inte 8x68S längre aktuell, främst pga att det då i princip är tal om en custombössa. Det blir också onödigt krångligt/dyrt även om det inte rör sig om astronomiska summor precis. Utöver detta så är jag en stor fan av Elmer Keith och då bör man givetvis beväpna sig med något i kaliber .338”. Således är det praktiken en 338 Win Mag eller 340 Wby Mag vi pratar om. Båda är vettiga och trevliga patroner och jag har haft bössor kamrade för bägge. En 300 Magnum känns för ”klen” och allt över 338 (möjligen med undantag för 358 NM) känns för grovt för skytte på längre håll. Ska man sen titta på tillgängligheten så talar allt för 338 Win Mag då det i princip är en dussinkaliber. Det finns ett rätt stort antal begagnade bössor på marknaden till skäliga priser. Dels Sako Hunter som dock behöver viktas ner några hekto för att vara riktigt trevlig (har haft en sådan...) och dels en del Tikka-bössor. Man kan även tänka sig Rem 700 och även Win 70 såklart (om man verkligen ska köra på Keith-linjen så är det givetvis en Win 70 som gäller). Så egentligen kan man välja och vraka rätt bra bland 338:or då dessa har en tendens att dröja en stund innan de får ny ägare, till skillnad från exempelvis 30-06. Vart vill jag komma med den här tråden egentligen? Kanske inte så långt, mest uttråkad på jobbet och lite sugen på en vapen/kaliberdiskussion. Eftersom jag har som policy att inte lägga ner några mer pengar i vapengarderoben så lutar det nog åt en Sako Hunter i bra skick som jag tynger ner med ett par hekto bly. Tikka M69x är ju så satans fula...
Publicerat November 24, 201114 yr ASG- vapenterapi, jag vet hur du känner dig. Förmodligen skulle man bara behöva köra en rejäl skjutdag där poffarna går varma och man kan rosta marsmellows på dämparna, perfekt till den medhavda kaffekorgen och småkakorna. Helt ärligt sitter jag själv lite klent till med en "rejäl" klass 1, mina tankar går mot 7 mm och fart hållet och mindre som dina mot magnumbälten i finska bössor, även om även jag tänker finskt stål i lådan. /Christian
Publicerat November 24, 201114 yr Trevliga grubblerier hörrudu. Win70 i 338WM är väl ganska mainstream, utan att vara mainstream, om du förstår vad jag menar Själv har jag ju inte snöat in på finskt stål som det tydligen tenderar att göra om man provar för mycket av den varan, menom du verkligen vill ha en finsk 338 så är det väl bara en kaliber som kommer i fråga?
Publicerat November 24, 201114 yr Författare Helt ärligt sitter jag själv lite klent till med en "rejäl" klass 1, mina tankar går mot 7 mm och fart hållet och mindre som dina mot magnumbälten i finska bössor, även om även jag tänker finskt stål i lådan. Ok, så Tikkalås och 280 AI eller 7 WSM/SAUM?
Publicerat November 24, 201114 yr Författare Själv har jag ju inte snöat in på finskt stål som det tydligen tenderar att göra om man provar för mycket av den varan, menom du verkligen vill ha en finsk 338 så är det väl bara en kaliber som kommer i fråga? Jo, en TRG-S i 338 Lapua hade ju suttit fint, men tyvärr växer de inte på träd