Publicerat November 24, 201114 yr Rikard- T3 7mm-300WSM, det blir tydligen lite längre hals då, bra för precisionen, Manners kolv för jakt, tanken är ett mer bärbart spett för tillfällen när det är motiverat att skjuta 168 grain med lite fart. Nåja, jag återkommer om en så där tre, fyra år med den saken, nu är det ju andra mer närstundande projekt som skall meckas samman. /Christian
Publicerat November 25, 201114 yr Författare "Dålig" fart på den här tråden Var är alla som tycker att 6,5 eller 308 minsann duger och att allt grövre är meningslöst? Man kan ju få hyfsad ballistik i en 9,3x62 med Accubond eller TSX, men nog är en 338:a lite mer allround med lite bättre kulbana/vindavdrift?
Publicerat November 25, 201114 yr Jag kan bara säga så mycket att jag går igång på 338ornas ballistiska egenskaper, en 250Gr SGK verkar ju närmast trotsa tyngdlagen om den får lite rejält med krut bakom . Men det är klart att som Svensk ska man lovsjunga Oryx 21grammare i 9,3an och det är tvivelsutan mycket död i den men det blir en lite annan diskussion. Jag stöttar dig fullt ut, klart du ska ha en 338
Publicerat November 25, 201114 yr Författare Jag kan bara säga så mycket att jag går igång på 338ornas ballistiska egenskaper, en 250Gr SGK verkar ju närmast trotsa tyngdlagen om den får lite rejält med krut bakom Instämmer!
Publicerat November 25, 201114 yr 8X68S är en mkt trevlig och potent kaliber. Jag har haft två stycken custom byggen i den här kalibern. (ZG-47 och HVA 640 mekanism) Skulle absolut kunna tänka mig bygga ytterligare en 8x68S i framtiden.. (Speciellt om Norma börjar tillverka egna hylsor....RWS hylsorna i den här kalibern är ingen jättehöjdare direkt!)
Publicerat November 25, 201114 yr Författare Speciellt om Norma börjar tillverka egna hylsor Vem är det som tillverkar hylsorna till Normas fabriksladdningar? Borde det inte vara Norma?
Publicerat November 25, 201114 yr Om jag har fattat rätt så är det fortfarande RWS som tillverkar dom åt Norma?
Publicerat November 25, 201114 yr SMS:a en kille i jaktlaget som jobbar på produktutvecklingen på Norma, och han berättde att det mkt riktigt är RWS som tillverkar hylsorna åt Norma. MEN från och med december, så ska Norma själva börja tillverka sina egna 8x68S hylsor... (Förövrigt så tar dom hem alla hylsor som idag tillverkas av RWS.)
Publicerat November 27, 201114 yr "Dålig" fart på den här tråden Var är alla som tycker att 6,5 eller 308 minsann duger och att allt grövre är meningslöst? Man kan ju få hyfsad ballistik i en 9,3x62 med Accubond eller TSX, men nog är en 338:a lite mer allround med lite bättre kulbana/vindavdrift? En 338wm kan du ju ladda med 300gr matchkulor och då har 9,3x62 troligen inte en suck på längre håll. En 250gr Sierra Game King kommer ge kanonbra kulbana och lika bra resultat vid jakt om man inte hyperstressar den. Vill du ha en 225gr kula för att öka hastigheten bör du nog välja en hårdare kula för att den ska hålla. Denna info är inte min egen och detta vill jag understryka, den kommer från en skyttekamrat som laddar 250gr GK till 760 m/s i sin R93 338wm med mycket gott resultat, vid maxladdning ska den tydligen spränga en hel del enligt honom.
Publicerat November 27, 201114 yr Författare Good point! Har annars ett gäng Sierra GK 300 hemma så en 375a är inte helt utesluten. Tittar åt Win 70 just nu då jag tycker det är riktigt snygga. Decisions, decisions...
Publicerat November 27, 201114 yr Good point! Har annars ett gäng Sierra GK 300 hemma så en 375a är inte helt utesluten. Tittar åt Win 70 just nu då jag tycker det är riktigt snygga. Decisions, decisions... Befintliga kulor är också en good point Skulle det ändå bli 338 så kan jag fråga om GK-recept ifall du är intresserad.
Publicerat November 27, 201114 yr Författare Skulle det ändå bli 338 så kan jag fråga om GK-recept ifall du är intresserad. Det tackar vi för Dock så tror jag nog att det kan bli tal om nån annan lättare kula i så fall. Kanske. Sen så kör jag ändå alltid laddstege oavsett, men det kan ju vara bra att ha ett hum om vad andra använder Torsbo har en del kul hemma som vanligt, och Skene Järn likaså. Ska se om jag får tummen ur och tar med gumman och Tikkan i bilen nån dag och drar åstad
Publicerat November 28, 201114 yr Författare Ska klämma på en rostfri Mark V i 340 Wby snart (med känd historia). Har ju haft en slik tidigare fast blånerad. Mycket trevlig patron och känslan av att sitta med Tors hammare i nävarna är alltid ett faktum på pass Klart mysig och potent "långhållspatron" för högvilt.
Publicerat November 28, 201114 yr Exabit, du som bevisligen klarar av rekyl. Varför inte klättra på wby 378 tåget. Hade vart kul att se vad du kan åstadkomma med ett sådant spett i händerna..
Publicerat November 28, 201114 yr Problemet med 340wby vs 338win mag är att man märker just ingen skillnad i effekt på dom två , mest bara att mrp burkarna tog slut lite snabbare med en av dom, älgarna märkte inte ens det. Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
Publicerat November 28, 201114 yr Författare Exabit, du som bevisligen klarar av rekyl. Varför inte klättra på wby 378 tåget. Hade vart kul att se vad du kan åstadkomma med ett sådant spett i händerna.. "Problemet" är att man aldrig ser några till salu. Därtill är rekylen lite väl saftig. En 375 Wby känns hyfsat vettig, men 378 - njae...
Publicerat November 28, 201114 yr Författare Problemet med 340wby vs 338win mag är att man märker just ingen skillnad i effekt på dom två , mest bara att mrp burkarna tog slut lite snabbare med en av dom, älgarna märkte inte ens det. Jag har haft bössor kamrade i bägge kalibrarna och tycker nog att Mark V i 340 var trevligare att skjuta med än Sako Huntern i 338, men visst är skillnaden i effekt mest av akademisk natur. Nu har jag bara skjutit två rådjur med 340n och inget med 338an, så mina erfarenheter är högst begränsade.
Publicerat November 28, 201114 yr Jag har haft bössor kamrade i bägge kalibrarna och tycker nog att Mark V i 340 var trevligare att skjuta med än Sako Huntern i 338, men visst är skillnaden i effekt mest av akademisk natur. Nu har jag bara skjutit två rådjur med 340n och inget med 338an, så mina erfarenheter är högst begränsade. 20någonting älg fördelat på 4st 338wm och en 340 , skillnad nada,en död älg och man såg när den ramlade 340wby är doch en jävulsk långhålls kaliber