Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Protest mot älgjaktslek i förskolan

Featured Replies

Publicerat

2008-10-22

Ibland annat Jädraås, i Gästrikland, är det tradition att förskolebarnen leker älgjakt. Detta väcker nu starka reaktioner från organisationen Djurens rätt.

– Ska barnen leka jakt måste de förstå älgens lidande också, säger Roger Pettersson, verksamhetschef hos Djurens rätt, till Arbetarbladet.

Djurens rätt anser att det är smaklöst att arrangera älgjaktslekar för förskolebarn.

– Det här är inte en lämplig verksamhet att rikta mot små barn, de är för små för att sätta sig in i problematiken. Man prackar helt enkelt på barnen en åsikt, säger Roger Pettersson till Arbetarbladet.

Under barnens lek får de sitta på älgpass, ha trägevär och leta efter älgar i skogen. Djurens rätt anser att leken inte passar in i läroplanen, som säger att all undervisning ska vara allsidig.

– Ska man leka älgjakt ska man även berätta för barnen vad jakten innebär för djuren som utsätts för lidande och död. Vi tror att barnen är för små för att ta in det här och tycker att är bättre om de får leka och uppleva allt positivt istället, säger Roger Pettersson.

Många jägare i trakten

Han tycker inte att det spelar någon roll att leken återspeglar något som är ett vanligt inslag i barnens vardag. Många i trakten jagar, men Roger Pettersson tycker inte att det är en anledning till att leka jakt under förskolans tak.

– Det är inte skolans uppgift att förklara vad deras föräldrar sysslar med, det kan föräldrarna själva göra. I skolan ska informationen vara allsidig, säger han.

Patricia Lea Myrberg, rektor på Jädraås förskola, tycker inte att det är fel att barnen leker älgjakt.

Älgpassen byggs på initiativ av föräldrar och barnen letar efter bilder av älgar i skogen och låtsas skjuta på rotvältor. Leken berättigas av att jakt är en naturlig del av verkligheten, menar Patricia Lea Myrberg.

– Leken är väldigt viktig för barn och det är där de bearbetar det som de upplever i vardagen. Och jag tycker att vi möter upp barnen i deras verklighet, säger hon till Arbetarbladet.

Huruvida leken bemöter älgjaktsfrågan på ett allsidigt sätt, har inte Patricia Lea Myrberg klart för sig.

– Jag har inte frågat på förskolan om de vänder på pannkakan och ser det här ur älgens perspektiv. Men de ska ju följa läroplanen, säger hon till Arbetarbladet.

http://arbetarbladet.se/nyheter/ockelbo/1.197210

http://www.jaktojagare.se/

Publicerat

Jag lyssnade på P1 när de diskuterade det här och rektorn blev intervjuad på dagiset tillsammans med en från Djurens Rätt var där...

Jag höll på att bli tokig kan jag säga...

Om ni vill kolla runt lite så var det på P1 runt klockan 07:30 i tisdags.

Publicerat
  • Författare
Jag lyssnade på P1 när de diskuterade det här och rektorn blev intervjuad på dagiset tillsammans med en från Djurens Rätt var där...

Jag höll på att bli tokig kan jag säga...

Om ni vill kolla runt lite så var det på P1 runt klockan 07:30 i tisdags.

Var inte det ifrån Västerbotten för det har ju varit där också? Länk! Vad är det som är farligt med det? Naturligt i ett jägartätt län! :D

http://www.vk.se/Article.jsp?article=224334

Publicerat

Äh... bara ett sätt att få lite utrymme i media.. löjligt.. låt barn leka!

Publicerat
  • Författare
Äh... bara ett sätt att få lite utrymme i media.. löjligt.. låt barn leka!

Jepp!

:D

Publicerat

Har ju älgjakt på barnens dagis.. Där var de med i regionala tvnyheterna och jäklar vilket liv det blev. En massa brev och mail till div personal.

Jag hade inga barn där då, men numera så har jag sagt att blir det ngt väsen, så är jag mer än gärna med som förälder och tar den debatten. Ser ju tom fram emot det.. :D

Publicerat

Då är det ju slutlekt krig för dom små åxå.

Publicerat
Då är det ju slutlekt krig för dom små åxå.

ja vi får väl se när Amnesty International går protestmarch utanför diverse skolor.. :D

Publicerat
ja vi får väl se när Amnesty International går protestmarch utanför diverse skolor.. :D

fast krig är nog inget som lärarna går in o anordnar kanske... fast jag är med på er tanke.

Hade blivit jätte glad om dagis annordnade älgjakt med barnen eller jakt överhunvudtaget...

Nu får min son följa med o har daglig insyn i jakten ändå men jag tror nog att många barn skulle börja odla det intresset tidigare om det tilläts i dagis/skola.

I Värmland (Sysslebäck) är väll skolan med en dag ute på riktig jakt har jag för mig och få då behålla en kalv av laget för att kunna tillaga och äta i skolan, alla barn ska plocka lingon o tillreda i skolan för att sedan bli serverad i skolköket...

Publicerat
Var inte det ifrån Västerbotten för det har ju varit där också? Länk! Vad är det som är farligt med det? Naturligt i ett jägartätt län! :D

http://www.vk.se/Article.jsp?article=224334

Jo det var ifrån Västerbotten. :D

Publicerat

Varför kan inte djurens vänner, rätt, eller vad nu alla dessa organisationer kallar sig för kämpa för bättre och rättvisare mat i våra svenska butiker???

Jag blir så arg när man skall idiotförklara jakten, som SKALL vara selektiv, effektiv, fridfull och inte minst så lite lidande för djuren som möjligt!

Titta på köttindustrin vi har i dag!!! Det tar 39 dagar för en broilerkyckling att bli "färdig", detta innebär 23.5 timme med konstant matning och belysning, 30 minuter mörkt per dygn!

Grisar som lever under bedrövliga förhållanden i t ex Danmark (enligt svensk lag) men är helt ok att säljas i Sverige.

Kött som enbart har hängt så lång tid det tog att slakta och grovstycka djuret, resten skall möras i vacuumplast... Fy f.n!

Men leka/utbilda barn på dagis i samhällen där jakten har väldigt stor betydelse, det är vidrigt???

Jösses, vart är vi på väg...

Publicerat
Varför kan inte djurens vänner, rätt, eller vad nu alla dessa organisationer kallar sig för kämpa för bättre och rättvisare mat i våra svenska butiker???

Jag blir så arg när man skall idiotförklara jakten, som SKALL vara selektiv, effektiv, fridfull och inte minst så lite lidande för djuren som möjligt!

Titta på köttindustrin vi har i dag!!! Det tar 39 dagar för en broilerkyckling att bli "färdig", detta innebär 23.5 timme med konstant matning och belysning, 30 minuter mörkt per dygn!

Grisar som lever under bedrövliga förhållanden i t ex Danmark (enligt svensk lag) men är helt ok att säljas i Sverige.

Kött som enbart har hängt så lång tid det tog att slakta och grovstycka djuret, resten skall möras i vacuumplast... Fy f.n!

Men leka/utbilda barn på dagis i samhällen där jakten har väldigt stor betydelse, det är vidrigt???

Amen!

Publicerat

Inte för att jag på något sätt försvarar djurrättsaktivister men de kämpar nog mot kötthanteringen också.

Man jag håller med till fullo, detta är ju så idiotiskt, korkat, inskränkt att jag saknar ord som till fullo uttrycker mitt förakt för dessa puckon :DB):D:mad:

Publicerat

Innan älgjakten höll ett jaktlag i Grums (värmland) möte i en kyrka. Det var högmässa med jaktlaget inbjudet för att diskutera lite med byn, svara på frågor.. jaa.. lite allmänt sådär. Utanför stod EN medlem från djurens rätt med en skylt och protesterade mot att kyrkan tog ställning för dödande..

Publicerat
  • Författare
Jo det var ifrån Västerbotten. B)

Ok!

:D

Publicerat
  • Författare
Innan älgjakten höll ett jaktlag i Grums (värmland) möte i en kyrka. Det var högmässa med jaktlaget inbjudet för att diskutera lite med byn, svara på frågor.. jaa.. lite allmänt sådär. Utanför stod EN medlem från djurens rätt med en skylt och protesterade mot att kyrkan tog ställning för dödande..

Är det inte någonstans i Dalarna dom har högmässa innan älgjakten börjar? Dom har visat det på tv någon gång. B)

Publicerat
Inte för att jag på något sätt försvarar djurrättsaktivister men de kämpar nog mot kötthanteringen också.

Självklart gör de det men jag menade att de kanske skulle rikta om sin ilska till jägarkåren till det större, riktiga, problemet...

Publicerat
Självklart gör de det men jag menade att de kanske skulle rikta om sin ilska till jägarkåren till det större, riktiga, problemet...

Ja, jag är helt med dig på det, problemet är väl att de stollarna ser Sveriges 300000 jägare som ett stort problem.......SUCK B)

Publicerat
Ja, jag är helt med dig på det, problemet är väl att de stollarna ser Sveriges 300000 jägare som ett stort problem.......SUCK B)

Vi är ju inget problem, vi är ju kanske sveriges största TILLGÅNG!!! :DB):lol::lol:

Vi är enade, manliga, (och våra kvinnliga jägare är väldigt kvinnliga), stolta och framförallt väldigt snygga!

Publicerat
Är det inte någonstans i Dalarna dom har högmässa innan älgjakten börjar? Dom har visat det på tv någon gång. B)

http://www.dt.se/nyheter/falun/article357362.ece

Publicerat

Amen!

Men försök få dagens stadsmänniskor utan verklighetsuppfattning att förstå detta. Dom tror att köttet i disken växer på träd eller något man drar upp ur marken som en morot..

Det dom också har svårt att förstå är att vi är alla människor med instinkter. Vi är och förblir rovdjur. Men i städer tar denna instinkt ut sig på andra håll. Svårt att ge exempel. Urbaniseringen är döden för människans fortlevnad. Massa idiotfunderingar som kommer fram.

tillägg: Dom TROR att livskvalité är en joggingrunda runt djurgården eller dylikt.. så varför ska man då jaga?.....

mvh

Publicerat

Undrar om Djurensrätt kommer att gå i taket för ett trevligt repotage i Radio Västerbotten idag strax efter kl 16.00 där en fjärde klass i Lycksele får följa med ut på Harjakt.

Publicerat
  • Författare
Undrar om Djurensrätt kommer att gå i taket för ett trevligt repotage i Radio Västerbotten idag strax efter kl 16.00 där en fjärde klass i Lycksele får följa med ut på Harjakt.

Hahaha! Bra Foffe! :o:o:D^_^ Jag tror det nästan! B):lol::lol::P

Publicerat

Sorgliga saker det där med gapiga problembarn som inte passar in i samhället och nu fått något nytt att hänga upp sig på, på grabbens dagis så åt de älgbajs på mulle, nu gjord av choklad, det är andra året de gör så och jag tyckte jag var väldigt tydlig i fjol om att grabben är med mig i skogen och hur långt har ni tänkt egentligen, i år så skällde jag ut verksamhetschefen inför föräldrar och övrig personal, inte så jag blev arg, mer bestämmd och saklig blir så då, hon fick tappa ansiktet ordentligt.