Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Regeringens beslut i fjälljaktfrågan var fel

Featured Replies

Publicerat
Det är jävligt konstigt att jägareförbundet med sin gigantiska budget skall vara så jävla usla på att bedriva lobbyism att de t o m är sämre än några helikopterföretagare. Om det inte blir några förändringar hoppas jag att varenda medlem begär utträde. Jag är ganska säker att vi då skulle få se dem i morgonsoffor och annat. Det krävs nog att byråkraterna på jägareförbundet riskerar att förlora jobbet för de skall börja påverka den icke jagande allmänheten.

Håller med fullständigt, jag gick ur förbundet tidigare i år jag skickade samtidigt ett brev och förklarade varför jag gick ur och att jag mer än gärna går med igen ifall de "skärper till sig".

Man blir ju så jävla upprörd! Nu är ju dessutom helgen förstörd :mad:

Publicerat
Är det någonsin publicerat vilka Svenska företag som låg bakom anmälan? Jag vill veta, för att det finns inte en chans i H-vete att jag kommer gynna dessa företag NÅGONSIN i framtiden.

Jag vet bara att det var några transport- och guideföretag om jag inte minns fel. Var det inte något botåt Arjeplog till att börja med och sedan några till. Dom skyllde på att det var deras levebröd m. m.

Jag vet inte om det går att överklaga detta till EU-domstolen som dom gör med allting annat när dom inte får som dom vill.

Publicerat

Länsjaktkort kan återinföras

LULEÅ.

Regeringen kommer inte att ändra formuleringen i rennäringsförordningen så svenskar får förtur till småviltsjakt i fjällen.

Däremot vill landshövdingen återinföra länsjaktkorten.

- Det här beskedet öppnar för det, säger Per-Ola Eriksson. EU-kommissionens beslut att ge Finland rätt att låta inhemska jägare ha förtur till jakten påverkar inte regeringen som inte kommer att att riva upp beslutet. Jordbruksminister Eskil Erlandsson sade under interpellationsdebatten i riksdagen att det inte är överförbart på Sverige och avslår därmed Jägareförbundets förslag.

Erlandsson tycker däremot att man kan återinföra länsjaktkorten utan att vara rädd för reprimander. Ett besked som landshövdingen Per-Ola Eriksson tar emot med öppna armar.

- Vi har alltid haft det som ambition och nu gäller det att ta kontakt med alla berörda grupper så vi kan komma fram till en lösning. Dessutom måste vi ta kontakt med Västerbotten och Jämtland så det blir en samlad aktion, säger han.

När ordförande i Norrbottens Jagareförbund får höra landshövdningens planer blir han glatt överraskad.

- Om det är så är det ett positivt steg för oss. I princip alla jägare jag talat med är för att länskorten återinförs, både de boende i fjällkommunerna och i kusten. Det skulle i så fall också vara i linje med hur vi vill att det ska vara. I första hand ska kommuninvånarna komma, sedan länsinvånarna och i tredje hand övriga, säger Roger Kempainen.

Han tycker att jordbruksministerns besked under dagen både är positivt och negativt.

- Vårt mål är ju att ändra formuleringen. Nu får vi backa hem och se vad vi kan göra. Men återinförs länskorten är vi på väg i rätt riktning.

André Samuelsson

andre.samuelsson@kuriren.com

0920/26 29 73

http://www.kuriren.nu/lokala/lulea_artikel...amp;place=Luleå

:D

Ett steg i rätt riktning om länskortet införs igen.

Publicerat
Länsjaktkort kan återinföras

LULEÅ.

Regeringen kommer inte att ändra formuleringen i rennäringsförordningen så svenskar får förtur till småviltsjakt i fjällen.

Däremot vill landshövdingen återinföra länsjaktkorten.

- Det här beskedet öppnar för det, säger Per-Ola Eriksson. EU-kommissionens beslut att ge Finland rätt att låta inhemska jägare ha förtur till jakten påverkar inte regeringen som inte kommer att att riva upp beslutet. Jordbruksminister Eskil Erlandsson sade under interpellationsdebatten i riksdagen att det inte är överförbart på Sverige och avslår därmed Jägareförbundets förslag.

Erlandsson tycker däremot att man kan återinföra länsjaktkorten utan att vara rädd för reprimander. Ett besked som landshövdingen Per-Ola Eriksson tar emot med öppna armar.

- Vi har alltid haft det som ambition och nu gäller det att ta kontakt med alla berörda grupper så vi kan komma fram till en lösning. Dessutom måste vi ta kontakt med Västerbotten och Jämtland så det blir en samlad aktion, säger han.

När ordförande i Norrbottens Jagareförbund får höra landshövdningens planer blir han glatt överraskad.

- Om det är så är det ett positivt steg för oss. I princip alla jägare jag talat med är för att länskorten återinförs, både de boende i fjällkommunerna och i kusten. Det skulle i så fall också vara i linje med hur vi vill att det ska vara. I första hand ska kommuninvånarna komma, sedan länsinvånarna och i tredje hand övriga, säger Roger Kempainen.

Han tycker att jordbruksministerns besked under dagen både är positivt och negativt.

- Vårt mål är ju att ändra formuleringen. Nu får vi backa hem och se vad vi kan göra. Men återinförs länskorten är vi på väg i rätt riktning.

André Samuelsson

andre.samuelsson@kuriren.com

0920/26 29 73

http://www.kuriren.nu/lokala/lulea_artikel...amp;place=Luleå

Ett steg i rätt riktning om länskortet införs igen.

Men om man bor i norra delen av ena länet och jagar i södra fjälldelen i nästa. Varför skall de som bor en mil norrut ha billigare kort då det är statligt ägd mark och inte länsmark?

Själv betalar jag gärna lite högre kortpriser bara vi slipper svineriet från utländska jägare. Det är närt omöjligt att åka till anda länder och jaga utan guide, så det här är bara ett sätt av sliskiga politiker att försöka komma ur situationen. Landshövdingen i Norrbotten tillhör väl dessutom samma parti som Erlandsson.

Publicerat

Det verkar ju finnas hopp fortfarande :D

Kopierat från jaktreform.nu

Fredagen den 14/11 - en ganska bra dag!

2008-11-15

Som många säkert har fått med sig så sade Jordbruksministern i går nej till att ändra i rennäringsförordningen.

Det var också detta vi förutsade kom att hända redan tidigare i veckan – eller kanske jag ska säga visste då vi hade denna information redan i tisdags.

Hur kan jag då säga att det var en bra dag? Jo, då gårdagen innebär att vi nu är mycket nära en slutlig – och positiv – lösning.

Detta av följande orsaker:

ALLA är nu helt överens om att Jakt inte är en tjänst. De gamla reglerna bröt därför inte mot fördragets paragrafer 49 och 50!!

ALLA synes också vara överens om att ett land KAN särbehandla de som bor i landet positivt. (märk väl att man säger "de som bor i landet", man skiljer inte på nationalitet)

Det sista halmstråt som regeringen nu klamrar sig fast vid – och därmed det sista hindret som står i vägen för en bra lösning – är artikel 12 i EU fördraget. Regeringen har gjort en fullständig fel tolkning av denna, något de blev informerade om redan våren 2007. Varför Regeringen envisas med att göra en feltolkning - som är så uppenbar att även Regeringen själv måste veta att den är fel - kan man bara spekulera i.

Regeringen använder ordet indirekt diskriminering när de ska förklara problemet med artikel 12.

Artikel 12 säger följande:

" Inom detta fördrags tillämpningsområde och utan att det påverkar tillämpningen av någon särskild bestämmelse i fördraget, skall all diskriminering på grund av nationalitet vara förbjuden. Rådet kan enligt förfarandet i artikel 251 anta bestämmelser i syfte att förbjuda sådan diskriminering."

Regeringen gör tolkningen att det MÖJLIGEN KAN vara INDIREKT diskriminering om vissa grupper inte har samma rättigheter till jakt i Sverige, detta då företagare inte kan erbjuda dessa vad de nu än vill sälja. Tolkningen är lika tokig som fel: det artikel 12 i verkligheten säger är att alla företag, oavsett vilket EU land de hör hemma i, ska ha samma möjlighet att konkurrera om samma kunder. Om en viss grupp inte kan jaga så kan INGEN sälja något till dessa och då är det heller ingen diskriminering. OM ett svenskt företag får sälja något till någon men inte företagets italienska konkurrent får sälja samma produkt till samma kund så är det diskriminering. OM INGEN kan sälja till exempelvis en Ryss eller en Normann men ALLA till Svenska jägare så är det som sagt INTE – i något av fallen - diskriminering, det är detta artikel 12 handlar om.

Dessutom handlar fördraget om den fria rörligheten av tjänster och jakt är ingen tjänst. Att ministern plötsligt har börjat kalla en taxitur med helikopter för en "jakttjänst" för stå för honom, en sådan definition finns inte, vara sig här, inom EU eller på andra ställen!

Vår tolkning av artikel 12 grundar sig på den uppfattning som råder bland Sveriges främsta experter på EU-rätt. Vi kommer att visa att EG-kommissionen delar denna uppfattning och då finns inga halmstrån kvar.

Vi flyttar fram positionerna hela tiden och innan nästa val så är vi ganska segervissa!

Utöver det ovan nämnda så blev det sagt en del saker i talarstolen igår som fick en att häpna. Är Ministern och hans stab verkligen så dåligt pålästa eller tror de verkligen att vi är SÅ dumma:

Ministern varnade för att – med en ändring tillbaks till reglerna som gällde innan 2007 –man kunde bli utsatt för en ström av skadeståndskrav och visade på att JK redan har utdömt två skadestånd!

DET ÄR MED GRUND I DEN SITTANDE regeringens tokiga och onödiga beslut från 2007 som JK har beslutat om skadestånd. Han kunde ALDRIG ha betalat ut en krona om det inte vore för REGERINGENS felaktiga analys och beslut våren 2007. Det är med andra ord regeringens och de nu gällande reglerna som har gjort att länsstyrelsen i Norrbotten nu har tvingats betala ut över en miljon kronor i Skadestånd!

EN så uppenbar lögn är otroligt låg, Minister Erlandsson!

Ministern sade att vi inte vill ge ifrån oss beslutanderätten – det gjorde han och regeringen redan i 2007 – utan att någon ville ta ifrån oss denna rätten!

En moderat riksdagsledamot från Norrland - Krister Hammarberg - försökte spela på lokalpatriotism och måla upp en bild där "vi" och oppositionen vill att Skåningar nästan skulle gå före Norrbottningar. Alla som kan något om saken vet att Ledamoten är långt långt ute på vidderna. Mer om detta i detta öppna brev till honom och hans bundsförvant Centerpartiets Stefan Tornberg - samma man som försökte håna oss på sin blogg då vi – våren 2007 - försökte uppmärksamma honom om det vansinnige beslut som snart skulle drabba hans väljare!

Samma Hammarberg tyckte att allt är frid och fröjd i fjällvärlden numera.

Regeringen försöker att kasta åt oss lite smulor genom att locka med Länskort, men de vill inte ta ett ansvar för detta och skjuter över frågan på Länsstyrelserna. Dessa kan inte göra något utan nya direktiv från Jordbruksverket och DET VET Regeringen.

Dessutom så hjälper det föga med länskort om vi kommer tillbaks till 2005 års kaos i fjällen – frågan handlar om långt större saker än Länskort och detta är bara Hammarbergs och Regeringens sätt att försöka fjäska in sig hos en del av jägarna samt skapa splittring hos de samma.

Missförstå mig inte – det ÄR bra med Länskort och vi tar detta som en delseger men det löser inte huvudfrågan! Lite intressant blir också frågan: OM nu inget nytt har skett i saken (enligt regeringen), varför kan man nu plötsligt ha länskort och inte redan våren 2007?

VAD HÄNDER NU?

· Vi, Jaktreform.nu, har redan tagit kontakt med EU om detta med artikel 12 och räknar med svar innan jul.

· Det arbetas med att få den motion som redan ligger i riksdagen väckt till liv så att det kan bli en votering över denna. Det är viktigt för oss väljare att se om de borgerliga riksdagsledamöterna väljer att lyssna till partipiskan eller deras lokala väljare!

· Vi, Jaktreform.nu, lämnar nu in anmälningar mot Åland, Polen, Ungern, Tjeckien, Italien och Spanien, detta i de fall där dessa länder särbehandlar sina jägare positivt, detta för att ytterligare synliggöra galenskapen i regeringens beslut. För ordningens skull berör vi då artiklarna 49, 50 och 12!

· Vi håller på att färdigställa ett öppet brev med frågor till ministern och samtliga riksdagsledamöter. Detta brev kommer också att fungera som en enkät.

VI gör detta arbetet då regeringen uppenbarligen inte vill diskutera saken med EU, den förväntar sig att vi och andra ska ta fram all information – och det gör vi gärna – varför gör inte regeringen detta?

Vi är nära nu – fortsätt att "massera" era lokala borgerliga riksdagspolitiker!

Jaktrefom.nu

Publicerat

Hej,

Följande startade hela eländet:

Björn Helamb (Arctic Air AB och Vuoggatjålme),

Rolf Sundberg (Heli AB)

Kjell Johansson (Fjällflygarna AB och Johanssons fjällstugor).

Detta kan jag lugnt lgga ut då det finns i en hög med offentliga handlingar.

Ska ni ut och flyga eller hyra stuga i samband med jakt eller fiske -välj någon annan!

mvh