Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Julmat/Dricka

Featured Replies

Publicerat
:lol:

alla ska bli mätta och att det inte ska gå att få tomt på bordet ger det resultatet :ph34r:

Som sagt: Tur jul bara är en gång/år ;):lol:

Du har aldrig hafft någon Skåning vid bordet ??? ;)

Publicerat
Du har aldrig hafft någon Skåning vid bordet ??? ;)

Nej vi har bara en Skåne till bordet :ph34r::lol::lol:

Publicerat
Nej vi har bara en Skåne till bordet ;):ph34r::lol:

Dricker du den skiten???

Publicerat
Du har aldrig hafft någon Skåning vid bordet ??? :ph34r:

Jo, jag har ju det och det fans kvar av maten när alla var mätta även då ;):lol:

Som det ska vara med andra ord :lol:

Publicerat
Jo, jag har ju det och det fans kvar av maten när alla var mätta även då :rolleyes::lol:

Som det ska vara med andra ord ;)

En riktig skåning svettas när han äter och frysar när han jobbar. :D

Publicerat
Hej Hylsan och Wizard

Har ni tips om något bra ställe där man kan fira jul (i överflöd) ?

Vanlig julmat kan jag laga själv.

Jag vill ha det lite som Wizards, men finns det i verkligheten för allmänheten ?

När jag läser dessa insända listor på julmat, vill jag bara åka bort och bli serverad.............

Problemet med att äta julbord på restaurang är att det är för mycket business och för lite kärlek i maten.

Det borde finnas ett fåtal ställen i sverige som kan erbjuda detta, men jag känner inte till något ställe.

Det enda jag kan komma på så är det (om det blir i år) hos Hugh Fearnley Whittingstall i Dorset, River Cottage HQ.

Där serveras det mat lagad med kärlek...

Det finns nog även ställen i Frankrike som kan erbjuda detta, men Sverige...

Publicerat

Julskinka och Lapin Kulta... :P

Publicerat
Hej Hylsan och Wizard

Har ni tips om något bra ställe där man kan fira jul (i överflöd) ?

Vanlig julmat kan jag laga själv.

Jag vill ha det lite som Wizards, men finns det i verkligheten för allmänheten ?

När jag läser dessa insända listor på julmat, vill jag bara åka bort och bli serverad.............

http://www.skeboherrgard.se/

Det verkar riktigt schyst.

Vi brukar bjuda hem en bunt polare kvällen innan julafton, när skinkan är klar så alla får en knäckemacka med varm julskinka, nyinlagd sill, en bira eller två och snaps. Jag köper alltid lättrökt julskinka för jag tycker att den blir saftigare.

Publicerat

Håller på som mest nu att förbereda julen. lyckligt lottad i år med mera tid..

Passar på att göra julkorv på rådjur med öl i. leverpastej på hälften kyckling och hälften älgkalv med grönpeppar och portervin. en kompis har gjort en stor ost typ cheddar som ska hämtas hem snart.

Gubben bad om pressylta och rulle igår. ska försöka göra rullen på älg.

men på mitt julbord måste det vara skinka iår förhoppningsvis på vildsvin, och janssons med grädde.. rökt älghjärta med linonchutney sås. ny rökt röding med hjortronsås. och revbenspjäll..... prinskorv säger tonåringarna med brunabönor och älgbullar..

efterätt blir risgryn kokta och apelsiner och vispad grädde som blandas ihop och kanel och lite vanilj i...

ska göra mumman som stod här på recept att bjuda på..

:D

Publicerat
Problemet med att äta julbord på restaurang är att det är för mycket business och för lite kärlek i maten.

Det borde finnas ett fåtal ställen i sverige som kan erbjuda detta, men jag känner inte till något ställe.

Det enda jag kan komma på så är det (om det blir i år) hos Hugh Fearnley Whittingstall i Dorset, River Cottage HQ.

Där serveras det mat lagad med kärlek...

Det finns nog även ställen i Frankrike som kan erbjuda detta, men Sverige...

Visst finns det ställen på andra ställen. Ta något i södra Frankrike eller i Italien, Charlot eller Champagne på Place-de-Clichy, men kanske inte för julfirande. Eller varför inte?

Det är ganska mycket runtomkringarrangemangen också som påverkar en för att få festkänsla, inte nödvändigtvis just julkänsla.

Ditt engelska mystips är något att drömma sig bort i. I England är man jätteduktig på att dekorera inför helgerna. Jag ska gräva fram mina eng. inredningstidningar, deras julnummer. Bra.

De senaste 9 åren har jag inte ens lagat julmat. En 5-7 rätters, med lånta, lästa och upplevda recept har blivit tradition. Kan bli lite tema, orter man besökt, restauranger ''och kommer du ihåg när vi var där och deras....'' och rätter av vilt är ju givet i en jägarfamilj.

Det var länge, länge sedan jag skippade hemgjorda korvar, syltor och kakbak. Man kan ju inte ta semester för att göra jul och ordet hemmafru är bara ett ord för mig.

Jag lägger ner väldigt mycket tid på allt runtomkring, på blommor, dukningar, porslin, glas, färgsättningar osv. Just nu är priserna på hela matserviser otroligt låga, man kan köpa en ny servis till varje jul om man vill.

Det andra med skinka och knäckebröd, sill- och laxbord, Jansson och annat tar vi mellan varven, dagarna från advent till trettonhelgen är många, mörka och långa. Festen räcker i en månad istället för en kväll............

MVH

Publicerat
Om man listar allt som finns på det julbord jag gör (med stort nöje - Älskar att laga mat :D )

* Köttbullar - rådjur eller älgfärs

* Kokt potatis - Egen odlad

* Rökt lammlår - Eget slaktat

* Olika korvar gjorda på eget slaktat lamm/ älgkalv med peppar, vitlökssmak

* Janssons

* Sillsallad med gräddsås

* Ägghalvor, med romröra och räkor

* Snittar med krabbröra

* Skinka (Självskriven)

* Prinskorv inlindad i bacon

* Grönsallad

* Hembakta limpor

* Gelé - egengjord

* Äppelmos - egenkokt

* Honungs och tigermelonskivor

* Ugnsbakad fransyska av älgkalv/ rådjur med ångkokta grönsaker

* Diverse goda ostar, kalvsylta, leverpastej som pålägg

* Dryck: Olika sorters öl, julmust eller mjölk till maten, beroende på ålder hos den som dricker + nubbe och wiskey till kaffet senare på kvällen

Utöver detta, så finns massor av frukt att tillgå

Fika några timmar efter ätandet

* Kaffe på nymalna bönor

* Lussebullar

* Pepparkakor

* Bruna små bollar, rullade i kokos ;)

* Morotskaka

* Kanelbullar

* Märtas skurna

* En dröse med olika sorters choklad i alla möjliga former och smaker

* Marängsviss för ungarna

Du har glömt rödkålen!!!! Jag lever i princip på egna gjorda köttbullar, rödkål och julmust + några snappsar hela helgen. Det räcker för mig. :D

/Må

Publicerat

Obligatoriskt är att dricka tolvor på juldagen. Denna traditon tog min kära svåger med sig in i familjen för 3 år sen. Det slutar ofelaktigt med att vi ligger i var sin soffa och tittar konstigt på varandra......

Publicerat

Att citera sina egna inlägg/spamma trådar med sådant citatonsens uppmuntras inte och sådan inlägg raderas när de upptäcks.

Publicerat
Om man listar allt som finns på det julbord jag gör (med stort nöje - Älskar att laga mat :D )

* Dryck: Olika sorters öl, julmust eller mjölk till maten, beroende på ålder hos den som dricker + nubbe och wiskey till kaffet senare på kvällen

Är det eget bryggeri och egen destilationsapparat också? :):):D

Publicerat

Något recept på glögg?? Har tröttnat på 5liters dunk med två russin :):P