Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Att debattera Bågjakt

Featured Replies

Publicerat

vad är eldprovet? typ? går man på glödande kol?

  • Svar 72
  • Visningar 7,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Jävligt intressant!

Kan absolut ingenting om bågjakt men läser man tråden noga och ser på det med öppna ögon kan ingen vettig människa påstå att du har fel.

Lugn, saklig och övertygande argumentation. Snyggt jobbat!

Publicerat
sen åker de hem och flöjtar till någon gammal rambo film och drömmer sig bort i en värld av myggolja

och djungeleksem!

Hahahahaha ;):mad::lol:

Bullseye!

Publicerat
Hahahahaha ;):mad::lol:

Bullseye!

:lol::D

Publicerat

Inte ens lottakåren eller bilkåren vill ha dem heller för den delen

ok nu har jag gnällt klart om det!

Publicerat

bra jobbat js ;) själv jagar jag inte med båge men har inget emot. men vadfan är det för fel med domdär weekendwarriors?. aah vad skönt det skulle kännas att sätta en hagelsvärm i deras server :mad:.

då skulle dom bara sitta där med en svart skärm.

Publicerat
  • Författare
vad är eldprovet? typ? går man på glödande kol?

Eldprovet är när man första gången deltar i en eldstrid och skjuter på varandra med skarp ammunition.

Absolut inget att eftersträva trots att det är mångas våta dröm på basseforumet.

Den våta drömmen kraschar snabbt och de flesta av dessa rambowannabes får stark hemlängtan till mor och far.

Publicerat
Eldprovet är när man första gången deltar i en eldstrid och skjuter på varandra med skarp ammunition.

Absolut inget att eftersträva trots att det är mångas våta dröm på basseforumet.

Den våta drömmen kraschar snabbt och de flesta av dessa rambowannabes får stark hemlängtan till mor och far.

Låter som en vanlig sommar fest på Åland ungefär.. ;)

Publicerat
bra jobbat js :mad: själv jagar jag inte med båge men har inget emot. men vadfan är det för fel med domdär weekendwarriors?. aah vad skönt det skulle kännas att sätta en hagelsvärm i deras server :lol:.

då skulle dom bara sitta där med en svart skärm.

o undra vad som hänt.. ;)

Publicerat
Låter som en vanlig sommar fest på Åland ungefär.. ;)

haha precis! :lol:

Nä men allvarligt. Skarp på riktigt med blykulor? :mad:

Publicerat
Det var som en polare till mig debatterade med en äldre jägare. Han påstod också att bågjakten inte behövdes i Sverige för han skulle då aldrig jaga med båge. Polaren min kontrade snabbt med att det är mycket vi inte behöver i Sverige. "Viagra är en sån grej, för det använder ju inte jag".

Här är mitt standard svar,, Du behöver inte heller !

Ps om han inte använder sina kan jag få dem då ??

Publicerat
;):mad::lol: oj herregud.. rolig du
Publicerat
  • Författare
haha precis! :mad:

Nä men allvarligt. Skarp på riktigt med blykulor? ;)

Ja, på allvar! Jag var i den situationen 1986 på utlandstjänst och det är inte kul.

Oavsett hur mycket alla plastrambos snackar om deras önskan att göra "the real thing"

Vid en nattlig patrullering stötte vår patrull på 3 killar under utegångsförbundet. Vi kom runt en husknut och konfronterade dem på 10 meters håll. Det enda man hörde i den tysta natten var när säkringarna på våra vapen klickade till och känslan när adrenalinet forsade ut i kroppen glömmer jag aldrig. Som tur var det bara folk som bodde på gatan och de försökte få igång en gammal diesel mersa.

Eldstriden som hände senare kommenterar jag inte.

Publicerat

Har inte bassarna fått nog med skit snart ;)

Börjar ju likna gnälltråden detta..

Nu har jag inte varit inne i dessa trådar på det där forumet men rimligen så borde det finnas några vettiga signaturer även där?

Finns folk som helt enkelt vill rassla igenom tonåren (kan vara upp över 30 år ibland ) med skygglappar, bara att låta dem göra det och försöka lägga energin på annat.

Mvh!

Publicerat

:mad: .. rätt hippen!... vi kanske ska vara lite snälla me dom!... vi måste även visa respekt för deras åsikter! även om vi tycker dom har fel!.. ;)

alla där var juh in helt ute å cyklade...

Mvh Mamre!..

Publicerat
  • Författare
Jävligt intressant!

Kan absolut ingenting om bågjakt men läser man tråden noga och ser på det med öppna ögon kan ingen vettig människa påstå att du har fel.

Lugn, saklig och övertygande argumentation. Snyggt jobbat!

Problemet är det där med öppna ögon. Men jag tror att vissa av dem har problem med att komma till skott med gevär och då ter sig bågen som något oerhört avancerat och svårt.

Kom ihåg att det var inte mer än drygt 150 år sen folk sket i brallorna när de såg ett ånglok första gången. Allt nytt och främmande skrämmer! :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
Har inte bassarna fått nog med skit snart :rolleyes:

Börjar ju likna gnälltråden detta..

Nu har jag inte varit inne i dessa trådar på det där forumet men rimligen så borde det finnas några vettiga signaturer även där?

Finns folk som helt enkelt vill rassla igenom tonåren (kan vara upp över 30 år ibland ) med skygglappar, bara att låta dem göra det och försöka lägga energin på annat.

Mvh!

Jo, det finns säkert en hel del alldeles bra personer där och vi ska nog inte kasta skit på dom.

Det handlar i slutändan om okunskap och ovilja att ta till sig något nytt.

Jag menar, har man alltid ätit 2 grillade med bröd så blir det en aning fel om man slänger på en klick mos också.

Publicerat
Jo, det finns säkert en hel del alldeles bra personer där och vi ska nog inte kasta skit på dom.

Det handlar i slutändan om okunskap och ovilja att ta till sig något nytt.

Jag menar, har man alltid ätit 2 grillade med bröd så blir det en aning fel om man slänger på en klick mos också.

MOS !! är du galen !!

Mitt fel, va väl inte direkt menat att basha bassarna, fick bara gammla lumpen flashbacks

Sorry Rambos !

Publicerat
  • Författare

Såg att en av debattörerna lagt ut en länk till youtube på basseforumet. Den misskrediterar undersökningen som gjorts utan att ha några som helst belägg för sina påståenden.

Filmklippet är gjort av en vegan och jakthatare i USA vid namn Stu Chaifetz. Kolla denna länk så ser ni var han står.

http://www.hnva.net/main.htm

Är hans klipp på youtube opartisk? Skulle inte tro det. Hans målsättning är att svartmåla jakt/bågjakt med en massa påståenden som han inte kan verifiera.

Men en och annan ickejägare och basseforums läsare kanske går på det.

Publicerat
Såg att en av debattörerna lagt ut en länk till youtube på basseforumet. Den misskrediterar undersökningen som gjorts utan att ha några som helst belägg för sina påståenden.

Filmklippet är gjort av en vegan och jakthatare i USA vid namn Stu Chaifetz. Kolla denna länk så ser ni var han står.

http://www.hnva.net/main.htm

Är hans klipp på youtube opartisk? Skulle inte tro det. Hans målsättning är att svartmåla jakt/bågjakt med en massa påståenden som han inte kan verifiera.

Men en och annan ickejägare och basseforums läsare kanske går på det.

Såg att en kille vid namn Streaker skrev ett inlägg efter att du blev "bannad"

Riktigt bra skrivet.

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=37442&st=120

Publicerat
  • Författare
Såg att en kille vid namn Streaker skrev ett inlägg efter att du blev "bannad"

Riktigt bra skrivet.

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=37442&st=120

Som det ser ut så har hans inlägg blivit raderat och moderatorn har skrivit nåt krystat tillägg om varför.

Moderatorn debatterar tydligen med delete knappen på det forumet.

Publicerat

Hej, jag är ny här. Vad jag tycker? Jo, de som uttalar sig mot jakt med Compound-båge eller liknande , bör heller inte äta kött. Tamboskap lider innan de slaktas, förvaras i små bås innomhus, transporter, stress, dålig slaktning m.m. Men det hör egentligen inte hit.

Fackfolk vet att dagens jaktbågar och pilspetsar håller minst samma standard som många krutvapen.

Pilspetsarna till jaktpilar skapar stor och snabb urblödning, vilket inte alltid en kula gör.

Jag tror inte att en massa amatörer kommer att springa omkring och jaga med båge. De klarar inte av att sitta på pass bland myggen och hålla käften så länge som behövs. Dessutom fordras det en driven jägare för att komma till skott med pilbåge. En amatör kommer inte närmare viltet än 300 meter. Så jag tror inte att bågjakt kommer att bli ett allmänt folknöje.

Visst jag tycker inte om folk som plågar djur men det anser jag inte att bågjägare gör.

Jag jagar inte själv men skjuter gärna med Compoundbåge så jag vet vilket vapen det är. <_<

Publicerat

Välkommen Turbo!

Du tar sats, springer som en dåre, för att slå in öppna dörrar <_<:huh::P:D

Mvh!

Publicerat

Vad trött man blir när man läser debatten, imponerad av ditt tålamod och din sakliga hållning <_<

man får god lust att slänga sig in i debatten med 12 år i armén och en del erfarenhet av bågjakt. Då jag startade min jaktliga kariär i Ga USA med Jakt på svartbjörn och vitsvans med båge.

Med detta ibagaget skulle jag nog kunna argumentera en stund.

Men som någon sa man kan inte övertyga någon som inte är inteligent nog att förstå och kunna lyssna på argument.

MVH Jens

Publicerat
  • Författare
Vad trött man blir när man läser debatten, imponerad av ditt tålamod och din sakliga hållning <_<

man får god lust att slänga sig in i debatten med 12 år i armén och en del erfarenhet av bågjakt. Då jag startade min jaktliga kariär i Ga USA med Jakt på svartbjörn och vitsvans med båge.

Med detta ibagaget skulle jag nog kunna argumentera en stund.

Men som någon sa man kan inte övertyga någon som inte är inteligent nog att förstå och kunna lyssna på argument.

MVH Jens

Tack till dig och Turbo för era inlägg!

Ja, jag tror också att man skulle kunna debattera längre på deras forum. Men till vilken nytta?

Vill man inte lyssna till sakargument så är det svårt att övertyga någon.

Men vi kanske ska ha lite förståelse. Allt detta beror på okunskap och ovilja att ta till sig information.

Deras moderatorer verkar också vara av samma kaliber.

Vi ska nog inta positionen ii = ignorera idioterna.

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.