Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Att debattera Bågjakt

Featured Replies

Publicerat
Tack till dig och Turbo för era inlägg!

Ja, jag tror också att man skulle kunna debattera längre på deras forum. Men till vilken nytta?

Vill man inte lyssna till sakargument så är det svårt att övertyga någon.

Men vi kanske ska ha lite förståelse. Allt detta beror på okunskap och ovilja att ta till sig information.

Deras moderatorer verkar också vara av samma kaliber.

Vi ska nog inta positionen ii = ignorera idioterna.

ii- infantil infanterist. :P Kunde inte låta bli som gammal stridsvagns officer.

  • Svar 72
  • Visningar 7,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
  • Författare
ii- infantil infanterist. ;) Kunde inte låta bli som gammal stridsvagns officer.

:P

Publicerat
Välkommen Turbo!

Du tar sats, springer som en dåre, för att slå in öppna dörrar :P;):D:D

Mvh!

haHHaaa håller med! men Välkommen ska du vara! o hoppas du är bågjägare!

Publicerat

Klassiker.

"Whooa! that's the last one of them were doi'n"

:angry::D

Publicerat
ii- infantil infanterist. :lol: Kunde inte låta bli som gammal stridsvagns officer.

Tjaa...då vet ju du erat ordspråk då.." Hellre en död på larvfötter, än en larvig död på fötter".. :lol:

/ Janne, som började sin karriär som skogsmatros (KA) men konverterade till infanteriet sen.. :mad:

Publicerat
  • Författare

Var in på basseforumet och såg att moderatorn där lyckats hurgla ur sig nån krystad förklaring om att han uttalar sig om bågjakten i olika roller.Tydligen han har en medlemskeps med bild av en icke här namngiven hund när han uttalar sig om bågjakten. Sen byter han keps till en rosa moderatorkeps när han ska styra debatten åt det håll han vill.

Jaja, det får var och en tro vad de vill om. Men jag vet att han inte kan hålla sina båda roller isär.

Därför såg jag det bäst att avbryta mitt engagemang på just det forumet.

Den stora bristen på det forumet är avsaknaden av folk med erfarenhet från jakt.

För kan man inte ens osäkra ett gevär på 20 meters håll från ett rådjur utan att rådjuret upptäcker honom så har man inte mycket jaktlig erfarenhet ens med bössa. Då blir det ju svårt att uttala sig om bågjakt.

Har man ingen insikt så är det svårt att ha en åsikt.

Publicerat

Som tack att du JS har skrivit flera mindre smickrande inlägg om "basseforumet" (som du kallar det) här på Jaktsnack har de stängt tråden om Bågjakt på SoldF! Nu har du lyckats stänga dörren till att försöka förklara på deras egen hemmaplan vad bågjakt är och hur det fungerar.

Man kan ju säga att du raserat mer än vad du försökt bygga upp!

Publicerat
Som tack att du JS har skrivit flera mindre smickrande inlägg om "basseforumet" (som du kallar det) här på Jaktsnack har de stängt tråden om Bågjakt på SoldF! Nu har du lyckats stänga dörren till att försöka förklara på deras egen hemmaplan vad bågjakt är och hur det fungerar.

Man kan ju säga att du raserat mer än vad du försökt bygga upp!

Inte alls.

Det visar bara att mognadsgraden på det forumet är bedrövligt låg, de klarar inte av kritik helt enkelt.

Det är synd hur det forumet har utvecklats, det var bra en gång i tiden, nu är det bara skit med det tyvärr.

/ Janne

Publicerat

jahapp. Skulle det ens ha gått i framtiden att övertala dessa snubbar att bågjakt funkar tror du ASAT pro? Har inte Js lagt fram alla fakta som behövs för att övertyga en normalfuntad människa?

Så att dom stängde ner tråden gör inget enligt mig då det inte förändrar ett dugg av deras anti-åsikter ändå.

mvh C-A

Publicerat

Tycker det är jädrigt bedrövligt.

JS har lagt ner oerhört mycket tid och energi på att ett bra sätt förklara bågjakt.

Kommit med väldigt bra och sunda argument, lagt fram vetenskapliga och dokumenterade undersökningar.

Vad har han fått för det?

Jo först så blir han totalt sågad, sedan bannad.

Tycker jag säger en hel del om forumet.

Tror du ASAT_pro att det hade gjort någon som helst skillnad om dom hade fortsatt med bågjaktstråden?

Är väldigt säker på att majoriteten redan hade bestämt sig för att bågjakt inte är mycket att ha.

Får inte JS skriva vad han tycker på det forumet, så tycker jag att han får skriva av sig och "vädra" ut lite av sitt missnöje här på Jakt snack.

Blir man behandlad med respekt. så ska man ge respekt tillbaka...inte annars.

//Kent

Publicerat
Tycker det är jädrigt bedrövligt.

JS har lagt ner oerhört mycket tid och energi på att ett bra sätt förklara bågjakt.

Kommit med väldigt bra och sunda argument, lagt fram vetenskapliga och dokumenterade undersökningar.

Vad har han fått för det?

Jo först så blir han totalt sågad, sedan bannad.

Tycker jag säger en hel del om forumet.

Tror du ASAT_pro att det hade gjort någon som helst skillnad om dom hade fortsatt med bågjaktstråden?

Är väldigt säker på att majoriteten redan hade bestämt sig för att bågjakt inte är mycket att ha.

Får inte JS skriva vad han tycker på det forumet, så tycker jag att han får skriva av sig och "vädra" ut lite av sitt missnöje här på Jakt snack.

Blir man behandlad med respekt. så ska man ge respekt tillbaka...inte annars.

//Kent

instämmer fullständigt mvh Gerry

Publicerat
Tycker det är jädrigt bedrövligt.

JS har lagt ner oerhört mycket tid och energi på att ett bra sätt förklara bågjakt.

Kommit med väldigt bra och sunda argument, lagt fram vetenskapliga och dokumenterade undersökningar.

Vad har han fått för det?

Jo först så blir han totalt sågad, sedan bannad.

Tycker jag säger en hel del om forumet.

Tror du ASAT_pro att det hade gjort någon som helst skillnad om dom hade fortsatt med bågjaktstråden?

Är väldigt säker på att majoriteten redan hade bestämt sig för att bågjakt inte är mycket att ha.

Får inte JS skriva vad han tycker på det forumet, så tycker jag att han får skriva av sig och "vädra" ut lite av sitt missnöje här på Jakt snack.

Blir man behandlad med respekt. så ska man ge respekt tillbaka...inte annars.

//Kent

väl talat kenna

Publicerat
  • Författare
Som tack att du JS har skrivit flera mindre smickrande inlägg om "basseforumet" (som du kallar det) här på Jaktsnack har de stängt tråden om Bågjakt på SoldF! Nu har du lyckats stänga dörren till att försöka förklara på deras egen hemmaplan vad bågjakt är och hur det fungerar.

Man kan ju säga att du raserat mer än vad du försökt bygga upp!

Basseforumet fick precis det bemötande den förtjänade här på jaktsnack.

Stängningen av tråden är positiv såvida att dom inte längre kommer att lägga ut mer felaktig information om bågjakt som jaktform.

Eller hade du trott att du skulle kunna åstadkomma nån ändring i deras synsätt? Tvivlar jag starkt på.

Några moderatorer som redan tagit en negativ inställning från första stund och som debatterar med hjälp av delete knappen kan man inte påverka. De skickar PM när man argumenterat och skrivit långa inlägg och där deras egen jaktliga erfarenhet eller kunskap inte räcker till för att bemöta mina inlägg.

Jag har sannerligen inte stängt några dörrar! Dom var igenbommade redan från första stund!

Om du läser alla långa inlägg som jag redan gett dem så borde du inse att du inte har mycket att tillägga till diskussionen som inte redan är skrivet. Eller hade du nån ny revolutionerande information som jag inte känner till att delge på det forumet?

Det kan ju vara smartare att isåfall delge den på detta forum. Här läser och förstår folk det som skrivs.

Publicerat

Frågan är ju vad JS har sagt i PM till moderatorerna..

Möjligt att han blev "bannad" men han valde själv att avsluta sitt konto på SoldF.

I slutet skrev ju en av dem att det möjligen fanns utrymme för bågjakt i Sverige men att han uttryckte sin "oro" över vad som kan hända när "alla" har möjligheten att jaga med båge.

Jag är rätt övertygad om att ingen av dem på SoldF är sämre än vad vi är!

De har bara inte fått rätt info om bågjakten från början utan hört en massa konstiga saker + tittat på "Grabbarna på Fagerhult"..

Ni vet ju själva hur svårt det är att lägga om tankesättet och inse att man kanske inte har helt rätt! :angry:

Publicerat
  • Författare

Maila moderatorerna så kanske du kan få kopior på konversationen.

Jag har kopior på några av de sista skrivna. Glömde klicka i rutan som sparar allt som jag skickade dem i "sent" mappen så jag missade de första svaren. Men det har ju ingen betydelse längre. Bågjakten är ju ett avslutat kapitel på basseforumet.

Det stämmer att jag själv valde att stänga mitt konto. Jag har väldigt svårt när någon försöker styra vad jag ska tycka och skriva. Då tycker jag att vederbörande kan skriva inlägget själv istället.

Den personen som uttryckte sin oro hade fått info om detta några sidor tidigare, men troligen inte velat läsa det.

Gå igenom den tråden igen så ser du att jag behandlade ett framtida bågjakts införande i Sverige.

Är det förresten någon som kan se att den info som jag gett på SoldF forumet skulle vara stötande eller felaktig?

Någon här som tar illa upp av att läsa det jag skrivit där?

Publicerat
Får inte JS skriva vad han tycker på det forumet, så tycker jag att han får skriva av sig och "vädra" ut lite av sitt missnöje här på Jakt snack.

//Kent

Har klippt lite i ditt inlägg..

Nja, deras moderatorer har ju satt en ribba på hur det ska vara på deras forum, precis som Jaktsnacks moderatorer har gjort här.

Håller man sig inte inom deras spelregler så blir det som det blir.

Oavsett vad man tycker om det..

SBJF har regler om att man måste vara medlem i förbundet för att få vara medlem i en lokalklubb..

Vilket jag tycker är fel!

Det vore som att Jägarförbundet eller JRF skulle säga att man måste va medlem hos dem annars får man inte jaga..

Fast vill man vara med så måste man följa reglerna!

Publicerat
  • Författare
Har klippt lite i ditt inlägg..

Nja, deras moderatorer har ju satt en ribba på hur det ska vara på deras forum, precis som Jaktsnacks moderatorer har gjort här.

Håller man sig inte inom deras spelregler så blir det som det blir.

Oavsett vad man tycker om det..

SBJF har regler om att man måste vara medlem i förbundet för att få vara medlem i en lokalklubb..

Vilket jag tycker är fel!

Det vore som att Jägarförbundet eller JRF skulle säga att man måste va medlem hos dem annars får man inte jaga..

Fast vill man vara med så måste man följa reglerna!

Du får tycka precis vad du vill om den regeln att man måste vara medlem i SBJF om man ska vara med i någon lokalklubb.

Varje lokalklubb har att rätta sig efter förbundets stadgar och i dessa stadgar finns medlemskap i lokalklubb reglerat.

Är man missnöjd med det som lokalklubb så skriver man en motion och yrkar på ändring vid ett årsmöte, eller ser till att alla är medlemmar i förbundet och följer stadgarna, alternativt går man som lokalklubb ur förbundet så slipper man rätta sig efter stadgarna. Hur enkelt som helst! Jag tycker det är alldeles klara spelregler och ingen borde ha några svårigheter att tolka dem.

I Gästrike-Uppland BJ är alla medlemmar även förbundsanslutna. Går de ur förbundet så får de även gå ur klubben.

Problem med basseforumet är att moderatorerna inte riktigt kunnat ange nåt skäl. Man pratar nåt diffust om att man ska respektera andras åsikter osv. Vaddå respektera? Har någon fetfel i en fråga så inte fasen respekterar jag den personen genom att hålla med om att han har rätt.

Publicerat
Du får tycka precis vad du vill om den regeln att man måste vara medlem i SBJF om man ska vara med i någon lokalklubb.

Varje lokalklubb har att rätta sig efter förbundets stadgar och i dessa stadgar finns medlemskap i lokalklubb reglerat.

Är man missnöjd med det som lokalklubb så skriver man en motion och yrkar på ändring vid ett årsmöte, eller ser till att alla är medlemmar i förbundet och följer stadgarna, alternativt går man som lokalklubb ur förbundet så slipper man rätta sig efter stadgarna. Hur enkelt som helst! Jag tycker det är alldeles klara spelregler och ingen borde ha några svårigheter att tolka dem.

I Gästrike-Uppland BJ är alla medlemmar även förbundsanslutna. Går de ur förbundet så får de även gå ur klubben.

Problem med basseforumet är att moderatorerna inte riktigt kunnat ange nåt skäl. Man pratar nåt diffust om att man ska respektera andras åsikter osv. Vaddå respektera? Har någon fetfel i en fråga så inte fasen respekterar jag den personen genom att hålla med om att han har rätt.

Allt beror ju på hur man säger/skriver!

Tex så skrev jag precis att jag får finna mig i de regler som SBJF har om jag vill vara med men får tillbaka 6 rader "info" om hur jag ska göra för att slippa den..

Det är ju klart att man måste respektera folk även om de har avvikande åsikter, det går inte bara att köra på och försöka trycka ner fakta i halsen på dem!

Klart att de slår bakut! Man måste samtidigt lyssna på vad de säger och försöka förstå dem.

Man måste va lite smidig, det går inte peka med hela handen hela tiden!

Då slutar folk lyssna..

Publicerat

Läst igenom tråden här och skummat lite på SoldF även..

Lägg ned kritiserandet av SoldF och dess medlemmar. Hela tråden där är trist, så vill vi inte ha det här eller hur?

Mvh!

Publicerat
Läst igenom tråden här och skummat lite på SoldF även..

Lägg ned kritiserandet av SoldF och dess medlemmar. Hela tråden där är trist, så vill vi inte ha det här eller hur?

Mvh!

tummen upp.

+ att smutskastning mellan forum kanske är onödigt.

Publicerat
tummen upp.

+ att smutskastning mellan forum kanske är onödigt.

Jag tycker det är väldigt onödigt med smutskastning mellan olika forum!

Egentligen borde denna tråden också låsas så det inte blir mer sagt i ämnet..

Publicerat
  • Författare

Detta blir mitt avslutande svar i just denna tråd.

Vi behöver inte lägga ner mer energi i denna fråga.

Om någon på SoldF läser detta inlägg så kan jag säga följande.

Jag gick in på ert forum med de bästa avsikter och så här i efterhand kan jag medge att jag varit lite väl gåpåig i min iver att dela med mig av allt jag vet om bågjakt. Detta har säkert uppfattats fel av mina motdebattörer och slagit lite fel.

Min tanke har inte varit att börja någon smutskastningskampanj mellan forumen. Det är onödigt och stjäl en massa energi som kan användas på nåt vettigare. Men med en portion tjurskallighet och att man kan vara allmänt vrång så kan slutresultatet bli att man skriver av sig lite för mycket. Sen är jag av den typen att jag aldrig ger mig när jag har rätt!

Däremot är jag inte omöjlig för förändring när jag har fel eller blir överbevisad om att mina argument inte håller.

SoldF forumet är säkert en bra källa för de som är intresserade av militära saker. Men precis som moderatorn meddelade så ligger bågjakten helt off topic för deras del och då är det ett bra beslut att stänga den tråden.

Jag hoppas naturligtvis att ingen av våra forum tagit skada av denna dispyt.

Jag kunde självfallet inte låta bli att lägga ut info om SoldF forumet på detta forum och dela med mig av mina erfarenheter därifrån.

Jag beklagar om detta ställt till med obehag för någon, men ber inte om ursäkt.

Det är ju aldrig enbart ens fel om två träter brukar man ju säga.

Vad gäller medlemskap eller inte i SBJF så kan du ASAT_pro öppna en ny tråd så kan vi diskutera saken där.

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.