Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

SNACKA OM IDIOTI!

Featured Replies

Publicerat

hahaha kunde inte låta bli att skratta åt dendär kaninen.. kom så oväntat så det fanns inte.. men bössan skulle ha behövts justeras ner lite

Publicerat

Asså jag funderar mest på vilka håll de skjuter på?

Verkar som de där hjortarna är totalt döva eller nått??

Visst kan djuren så kvar vid helbommar men att fortsätta äta ?

Sen så skulle iallafall jag skjuta vidare om jag inte vet vart första tog.

Vi kan ju studera filmen o se det bra men skytten kanske inte uppfattar vart kulan träffar.

Men 3 skott skulle jag nog inte försöka med..

Brosan sköt 4-5 helbom på en älgkalv en gång.

Den aimpointen han hade moterad på studsarn ligger numera nertrampad i mossen som benäms älgakärret på fastigehtskartan.....

:rolleyes::lol:

Publicerat

Vi kan ju studera filmen o se det bra men skytten kanske inte uppfattar vart kulan träffar.

Den aimpointen han hade moterad på studsarn ligger numera nertrampad i mossen som benäms älgakärret på fastigehtskartan.....

:lol:

Publicerat

Haha... Jag själv kommer inte överens med aimpointen. Men trampa ner den i mossen skulle jag nog inte!

Publicerat
  • Författare

synd om kaninen men jag garva ihjäl mig med dens flip.

snacka om collateral damage :rolleyes::lol: :lol:

Publicerat

ja vissa djur verkar ha lite underligt beteende.

http://www.youtube.com/watch?v=jWuvexFnxVI...feature=related

Publicerat

:rolleyes::rolleyes:

<_<:angry:

• 3 weeks later...
Publicerat

Jag har bekanta som råkat ut för att högst ofrivilligt ha skjutit två vilt med samma kula. En jaktkamrat sköt ett smaldjur på ca 45 meter i halsen med kula då vi var ute och jagade rådjur för ca 15 år sedan. Ett lugnt och säkert skott. Smaldjuret stöp i skottet och när han kommer fram ligger ytterligare ett stupat smaldjur precis brevid bakom en gran ca 2 meter bort. Det andra smaldjuret hade aldrig synts pga av granen och kulan vinklade 90 grader i halskotspelaren på det första djuret och träffade det andra rakt i hjärtat som förstås kreperade på stället. Onekligen lite av den famösa "the magic bullet" från mordet på Kennedy. En sådan händelse kan man knappast klandra skytten för anser jag. Ett högst osannolikt skott.

Det andra fallet (som jag själv inte var närvarande vid) var när en bekant sköt ett skott mot en stillastående galt i en öppning i tallplantering. När han kommer fram ligger en död gylta precis bakom som helt hade skymts av galten och gräset framför så att benen aldrig syntes. Kulan gick mao rakt igenom galtens bog och in i gyltans. Båda stöp på stället. Tilläggas bör att skytten ifråga är en högst rutinerad och säkerhetsmedveten jägare. Att man däremot med berått mod skjuter för att fälla två vilt med samma skott borde vara belagt med doppning i tjära och fjädrar.

Publicerat
"jammen bössan gick ju rätt förra året!!!".... nej det där är ju en klassiker.. tack o lov så bommade alla 3..

Det värsta jag sett var en av gammelgubbarna i mitt förra jaktlag som slagit lös kornfoten på sin Hva 1600 och sedan knutit fast det med en tjusig rosett med presentsnöre i guld! ^_^ Dessutom tänkte han ladda med patroner som såg ut som om dem fått sig en omgång fastsatta i skruvstädet och manglade medelst en slägghammare. Jag var själv en gång på väg att vådaskjuta karln ifråga då han (som alltid) lämnat sitt pass och ställt sig i mitt skottfält. Jag fick en påskjuten kviga på mig och lyfter så studsaren och ser i sista 1/10 av en sekund innan jag skall till att trycka av hur något syns ca 75 meter bortanför kvigans bog. Det var med darrande händer jag säkrade min studsare och karln ifråga fick sig sedermera en avhyvling av jaktledaren för sitt beteende. Hade jag inte sett honom hade jag lika gärna kunnat träffa honom om det skett ett genomskott. Riktigt otäckt..:D

Publicerat

Jag "känner" en kille som sköt två grisar i en smäll. Det hördes ett fasligt oväsen framåt kvällskvisten nere vid åkerkanten ca 300 meter från gården. En flock grisar höll på som bäst med att böka upp en del av hästhagen. Han som äger gården hade en jaktkompis på besök och denna var tävlingsskytt.

Bägge smyger ner till stängslet och de har då 200 meter till grisarna, mycket närmre än så vågar de inte för att röja sig. Det fanns inget mer än öppet fält framför dem.

Killen som var tävlingsskytt sätter sig tillrätta och har stöd mot en stängsel stolpe. Skottet går och en gylta faller på plats.

Nu kunde berättelsen vara slut, men ett par dagar senare var markägaren ute och rastade hunden som springer in i skogen bakom där de sköt gyltan. Några grova skall ger hunden ifrån sig och markägaren går in för att titta på vad hunden skäller på. Där ligger ytterligare en gylta med ett kulskott rakt igenom lungorna....

En kompis och jag jagade rådjur för några år sedan. En get och kidde kommer och kompisen skjuter kidden med hagel. Geten vänder och springer tillbaka. Ett par veckor senare är vi tillbaka på samma ställe och då upptäcker jag en död get 50-60 meter från där kompisen sköt kidden....

Tråkiga episoder och i mina ögon rent slarv från båda skyttarna. <_<