Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bågjaktens vara/icke vara i Sverige-tråden

Featured Replies

Publicerat

Ja. Inte så lätt att följa politikernas funderingar i detta område kanske.

Men hur ser det ut just nu?

När, framförallt kommer jakten med båge att komma igång?

Vilka arter kommer man att få jaga med båge? Detta borde ju dom som förespråkar bågjakt kämpa lite med, att inte det "största" djuret man får jaga med båge blir endast rådjur.. Enligt mig skulle det vara en ren förolämpning mot bågjakten.

Dör elefanter o flodhästar av en pil så dör svenska älgar också. Lovar!

Men tas detta med i argumenten?

Själv ser jag fram emot att få jaga vildsvin i Sverige med båge, men kommer dom att komma med i bågjaktens skrifter?

Ni som bor i Sverige borde ju försöka följa dessa diskussioner om möjlighet finns, då det ligger i större intresse hos er än för mig.

Om diskussionerna går i "rådjur är det största djuret som ska få jagas med båge" så skulle ni behöva argumentera för att det är ett felaktigt beslut isåfall.

Att älgen inte kommer att få jagas med båge kan man ju förstå, det skulle helt enkelt bli för många arga röster EMOT bågjakten helt och hållet då. Om jag inte minns helt fel så var det väl därför och enbart därför som våra ålänska bågjaktsförespråkare lämnade älgen därhän. (Här får RP rätta mig om jag har fel?)

Nå. mvh C-A som önskar detta blir en tråd där det skrivs om vad som ska jagas o inte jagas med båge samt övriga åsikter om det hela. Önskar även att "tradjägare" blandar sig i det hela. Men håll god ton!

• Svar 50
  • Visningar 5,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Hej

I den ansökan som SBJF lämnat in till naturvårdsverket har man sökt på allt vilt (förutom älgen).

Enligt SBJF är det pilen(anslagsenergi) som skall räknas, och inte vilken sorts pilbåge du använder.

Naturvårdsverket kommer att sätta upp regler för bågjakten (det kan faktiskt också bli ett nej :lol: ), vi hoppas att de tar hänsyn till SBJFs input/förslag och att de sneglar lite mer åt öst än väst.

spelar ingen roll om att pilen kan slå ihjäl allt levande vilt på denna jord, det är politik det handlar om :blush:

/S

Publicerat

Väntar med spänning på beslutet själv.

Kommer nog att bli rådjur som det "största viltet" man får jaga med båge.

Sedan får vi väl se hur det utvecklar sig i framtiden vilka vilt som blir liovliga.

Vill inte hoppas på för mycket än, men beslutet har ju inte kommit (kan vara dumt o "Jinxa" genom att förvänta sig för mkt)

Jaga älg med båge tror jag vi aldrig kommer att få göra, mest då för att Älgjakten är i det närmaste helig i det här landet.

Det är helt ok för min del iaf :blush:

Vad jag hoppas på är ju att Vildsvin blir lovliga i framtiden.

Med Gris explotionen vi har haft i södra Sverige så är det väl inte omöjligt?

Tycker att om vi bara får jaga Kanin med båge, så är ju det bättre än ingenting.

Kul att det äntligen händer något efter så många års kämpande.

//Kenna

Publicerat
Väntar med spänning på beslutet själv.

Kommer nog att bli rådjur som det "största viltet" man får jaga med båge.

Sedan får vi väl se hur det utvecklar sig i framtiden vilka vilt som blir liovliga.

Vill inte hoppas på för mycket än, men beslutet har ju inte kommit (kan vara dumt o "Jinxa" genom att förvänta sig för mkt)

Jaga älg med båge tror jag vi aldrig kommer att få göra, mest då för att Älgjakten är i det närmaste helig i det här landet.

Det är helt ok för min del iaf :lol:

Vad jag hoppas på är ju att Vildsvin blir lovliga i framtiden.

Med Gris explotionen vi har haft i södra Sverige så är det väl inte omöjligt?

Tycker att om vi bara får jaga Kanin med båge, så är ju det bättre än ingenting.

Kul att det äntligen händer något efter så många års kämpande.

//Kenna

Om inte annat skulle det ju bli spännande att se hur en bågjägare tas emot av älgjaktlagen i sverige :blush:

Publicerat
  • Författare
Hej

I den ansökan som SBJF lämnat in till naturvårdsverket har man sökt på allt vilt (förutom älgen).

Enligt SBJF är det pilen(anslagsenergi) som skall räknas, och inte vilken sorts pilbåge du använder.

Naturvårdsverket kommer att sätta upp regler för bågjakten (det kan faktiskt också bli ett nej :lol: ), vi hoppas att de tar hänsyn till SBJFs input/förslag och att de sneglar lite mer åt öst än väst.

spelar ingen roll om att pilen kan slå ihjäl allt levande vilt på denna jord, det är politik det handlar om :blush:

/S

Jo men man får ju hoppas att det är politiker som kan sina saker som sitter o bestämmer. Att det inte är massa personligt tyckande o funderande, utan att det verkligen kommer ett proffisionellt utlåtande i slutändan. Blir det ingen bågjakt i Sverige så har inte ärendet blivit korrekt behandlat.

Blir det inte allt vilt utom älg, har inte ärendet blivit korrekt behandlat.

Det finns ju inga som helst grunder till att förbjuda denna jaktform.

1. Dubbelsidig lungträff= djuren springer kortare sträcka än med träff av kula på samma ställe.

2. KRÄVER att man tränar med sitt vapen (då det antagligen kommer att komma skjutprov i Sverige då också) vilket gör att skadskjutningsprocenten sjunker.

3. Lättare eftersök i regel då djuren lämnar fina blodspår.

4. Man ska inte ta detta som "det är ok att skadskjuta med pil" .. Men om man skadskjuter med pil så har djuret faktiskt stora chanser att klara sig och att skadan läker ihop snyggt o fint. Det kan man inte anklaga en skottskada gjord av en kula för att göra.

fyll gärna på med mer..

Publicerat
Om inte annat skulle det ju bli spännande att se hur en bågjägare tas emot av älgjaktlagen i sverige :lol:

Haha...ja jag tror att det minst sagt blivit en synnerligen högljudd diskussion :blush:

Publicerat
Haha...ja jag tror att det minst sagt blivit en synnerligen högljudd diskussion :blush:

Ja, iaf i mitt lag kan jag tro... rena gubbklubben :lol:

Publicerat
Om inte annat skulle det ju bli spännande att se hur en bågjägare tas emot av älgjaktlagen i sverige :wub:

Det vet jag, krav på signalfärgad pilbåge :lol:^_^

Mvh!

Publicerat
Det vet jag, krav på signalfärgad pilbåge :lol:^_^

Mvh!

Signalfärgad bågskytt snarare och placering utanför såten :wub:

Publicerat

Jag tror alla här är med dig schaman :lol:

och på dina punkter som du radar upp har jag lite kommentarer.

1. det är större chans att ett rådjur skjutet med hagel blir på plats iom "knallfall-effekten" (läs mekanisk skada), eller hur? :wub:

2. Att överhuvudtaget jaga kräver träning och övning, ett årligt skjutprov som krav säger egentligen ingenting förutom att du just den dagen hade god form och ordning på grejorna. Här är det upp till var och en (moral o etik).

För mig så är faktiskt ett skjutprov=politik.

3. Ja, i de flesta fall, men ett rådjur skjutet med kula rusar i panik rätt ut i terrängen, ett pilskjutet rådjur smiter ibland in på växlar där det gått flera djur (är det då lite/inget blod) kan det vara svårt för e-söket att reda ut situationen. Erfarenheter kommer från danmark, där de enligt senaste rapporten visar upp mycket bra siffror för bågskjutet vilt. ^_^

Sen är jag övertygad att tjänstemännen behandlar ärendet korrekt.

Hur går det för er på Åland, hur många medlemmar är ni nu?

/S

Publicerat
  • Författare
Jag tror alla här är med dig schaman :D

och på dina punkter som du radar upp har jag lite kommentarer.

1. det är större chans att ett rådjur skjutet med hagel blir på plats iom "knallfall-effekten" (läs mekanisk skada), eller hur? :D

2. Att överhuvudtaget jaga kräver träning och övning, ett årligt skjutprov som krav säger egentligen ingenting förutom att du just den dagen hade god form och ordning på grejorna. Här är det upp till var och en (moral o etik).

För mig så är faktiskt ett skjutprov=politik.

3. Ja, i de flesta fall, men ett rådjur skjutet med kula rusar i panik rätt ut i terrängen, ett pilskjutet rådjur smiter ibland in på växlar där det gått flera djur (är det då lite/inget blod) kan det vara svårt för e-söket att reda ut situationen. Erfarenheter kommer från danmark, där de enligt senaste rapporten visar upp mycket bra siffror för bågskjutet vilt. :D

Sen är jag övertygad att tjänstemännen behandlar ärendet korrekt.

Hur går det för er på Åland, hur många medlemmar är ni nu?

/S

Hej.

Jag är inte medlem någonstans. och har ingen aning om hur många medlemmar det är i Aba.

1. Jag nämnde just kulan som exempel. Inte hagel. Och du har rätt. Mekaniska skador go strong!

2. Att över huvudtaget jaga kräver övning: JA! Men i tradjakt är det som du säger upp till var och en att träna o öva och hålla sig i fysiskt trim. Ska man jaga med bågen är det ett krav!

Men det räcker ju att fara till älgbanan o kolla när det är älgprov.. fan man blir ju mörkrädd. Tänk alla dom som inte jagar älg, o springer omkring o skjuter utan att behöva göra någon typ av prov alls. Det var ungefär dit jag ville komma. Bågjägaren är tvungen att ligga i en hel del för att över huvudtaget få jaga. Men själva provet är som du säger politik. Men alla som jagar med båge vet att det jag säger nu är sant: Tränar man inte med bågen så kommer man att komma ur form väldigt snabbt.

Själv tycker jag det skulle vara skjutprov med tradvapen också. 15 av 25 lerduvor på skeetbanan skulle vara en ganska bra grej. Hur många klarar det? Det skulle krävas en del träning för hageljägarna då. Och vem har sagt att det ska vara lätt? 15 duvor är ändå ingen omöjlighet, långt ifrån. Men av vanliga jägare är det en rätt så hård väg att komma upp till 15 duvor om man inte tränar.

Småvilt med kula skulle vara att man sätter 9 skott av 10 i vitalområdet med kula på ett rådjur på 120 meter. (Här kan man ju säga som trad-bågjägare förstås: "men vi skjuter inte på längre håll än 10 meter varför ska då provet vara på 25 meter?" . Ja men det vet inte examinatören.)

Älgprovet anser jag vara svårt nog som det är.

3. Det där du sade på den punkten var faktiskt något nytt för mig. Intressant. Men det återvisar ju bara hur ostressade djur som är träffade med pil är. :D

Mvh C-A

Publicerat

Tänkte kommentera lite om älgjakt med båge.

Vår älgjakt är starkt traditionsbundet. Man har sina passkyttar, sin hundförare och jaktledare. Kommunikationen sker med radio och ibland fäller man på ståndskall osv.

Vid en eventuell framtida bågjakt på älg så är troligen inte scenariot alls det man är van vid från älgjakten.

Förmodligen kommer man inte alls att jaga i lag och inte använda hundar. Tittar vi på hur älgjakt med båge bedrivs i USA och Kanada så sker det till största delen via lockjakt under brunsten och kikarspaning från kullar och därefter en smygning inom håll på älgen. En av mina drömjakter är att via kanot färdas nerför lugna floder och spana av terrängen efter älg.

När man får syn på en älg så lägger man till vid strandkanten och smyger sig tyst fram mot älgen.

Såg en fin film nyligen där dom jagade älg på detta sätt. Sällskapet hade 2 kanoter med sig. En var för att kunna frakta hem köttet i. Dom killarna fällde en gigantisk skoveltjur med en välriktad pil på ca 35 meters håll.

Tjuren gick knappt 100 meter.

Men en framtida älgjakt med båge kommer att möta en hel del hinder. Skogsbolagen vill att mer älg skjuts. Jaktlagen säger på vissa håll att det inte finns nog med älg att skjuta för att fylla tilldelningen. Om man sen vill jaga med båge som kräver 5-10 gånger mer tid per fällt vilt så blir väl skogsbolagen stortokiga. Enbart bågjakt på älg skulle nog inte funka som en poulationsdecimerande metod.

Men hur spännande skulle det inte vara att jaga älg med båge och locka till sig en tjur?

Publicerat
  • Författare
Men hur spännande skulle det inte vara att jaga älg med båge och locka till sig en tjur?

Har haft fler lägen på älg än på rådjur med bågen i höst typ o fasen om man inte haft adrenalinkick då man tänkt sig in i scenariot att få släppa pil.. Man skulle ju svimma..

Publicerat

hej

jag såg allt att du skrev "kula" :D

vi vet hur långt ett rådjur går efter en pilträff i vitalområdet (dansk stat), men jag är osäker på hur det ligger till med kula. Vet du?

/S

Publicerat

ibland blir jag lite misstänksam, jag har aldrig hört någon som förespråkar bågjakt nämna en enda nackdel med att jaga med båge.

har myntet bara en sida och varför försöker man så ofta säga att jakt med kula är sämre.

1. jakt med båge är ett bra sätt att jaga på.

2. jakt med båge gör allt bättre än jakt med kula.

om jag ser till mig själv så har jag svårt att ta erat parti när man använder exempel två lite för fanatiskt.

Publicerat
ibland blir jag lite misstänksam, jag har aldrig hört någon som förespråkar bågjakt nämna en enda nackdel med att jaga med båge.

har myntet bara en sida och varför försöker man så ofta säga att jakt med kula är sämre.

1. jakt med båge är ett bra sätt att jaga på.

2. jakt med båge gör allt bättre än jakt med kula.

om jag ser till mig själv så har jag svårt att ta erat parti när man använder exempel två lite för fanatiskt.

1. På din första fundering håller jag helt med dig.

2. Var har du läst att jakt med båge gör allt bättre än jakt med kula?

Jag har skummat lite i inläggen men kan inte minnas att varken jag eller nån annan har sagt det.

Kan du länka till den tråden där nån uttalat sig så?. För det är ju fel.

Här nedan har jag listat några punkter där ett gevär är bättre än en båge.

1. Bågen är ett korthållsvapen. De flesta pilar avlossas på avstånd understigande 20 meter. Med gevär når du avsevärt längre.

2. Du kan inte använda bågen i mörker som du kan med geväret och kikarsikte/mörkersikte. Åtminstone har jag aldrig hört att nån skulle ha sådan utrustning monterad på en båge.

3. Det tar mellan 5-10 gånger längre tid att fälla ett vilt när du jagar med båge. Det vill säga innan du kommer så nära att du får en chans att släppa en pil mot djuret.

4. Pilen är en långsam projektil jämnfört med en kula och det gör att bågjägaren väldigt sällan skjuter på djur i rörelse. Det gör att man ofta får hålla igen skott trots att man har djuret inom rätt avstånd.Samtidigt har säkert detta bidragit till de låga skadskjutningssiffror som bågjakten kan uppvisa.

Men återigen en begränsning jämnfört med geväret.

Bågjakten gör inte allt bättre än gevärsjakten. Men den presterar inte heller sämre om den används rätt och inom de gränser som den är avsedd att användas på.

Publicerat
1. På din första fundering håller jag helt med dig.

2. Var har du läst att jakt med båge gör allt bättre än jakt med kula?

Jag har skummat lite i inläggen men kan inte minnas att varken jag eller nån annan har sagt det.

Kan du länka till den tråden där nån uttalat sig så?. För det är ju fel.

jag scrollade upp i den här tråden bara och hittade två exempel.

Jo men man får ju hoppas att det är politiker som kan sina saker som sitter o bestämmer. Att det inte är massa personligt tyckande o funderande, utan att det verkligen kommer ett proffisionellt utlåtande i slutändan. Blir det ingen bågjakt i Sverige så har inte ärendet blivit korrekt behandlat.

Blir det inte allt vilt utom älg, har inte ärendet blivit korrekt behandlat.

Det finns ju inga som helst grunder till att förbjuda denna jaktform.

1. Dubbelsidig lungträff= djuren springer kortare sträcka än med träff av kula på samma ställe.

2. KRÄVER att man tränar med sitt vapen (då det antagligen kommer att komma skjutprov i Sverige då också) vilket gör att skadskjutningsprocenten sjunker.

3. Lättare eftersök i regel då djuren lämnar fina blodspår.

4. Man ska inte ta detta som "det är ok att skadskjuta med pil" .. Men om man skadskjuter med pil så har djuret faktiskt stora chanser att klara sig och att skadan läker ihop snyggt o fint. Det kan man inte anklaga en skottskada gjord av en kula för att göra.

fyll gärna på med mer..

Publicerat
jag scrollade upp i den här tråden bara och hittade två exempel.

Ja, det stämmer bra det han skriver. Djuren går omkull snabbare efter en pilträff genom lungorna och lämnar bättre blodspår. Detta i sin tur gör eftersöket lättare. En jaktpil orsakar en urblödning och snabbare blodtrycksfall än motsvarande träff med kula. Jag föreslår att du läser "jaktpilens verkningssätt" av Dr. Bengt Georén.

Du hittar den på www.bagjakt.org och letar dig sen vidare till studier och statistik.

Det är en medicinsk studie av hur en jaktpil arbetar. Inte mycket vi vanliga lekmän kan tillägga där.

Publicerat
Ja, det stämmer bra det han skriver. Djuren går omkull snabbare efter en pilträff genom lungorna och lämnar bättre blodspår. Detta i sin tur gör eftersöket lättare. En jaktpil orsakar en urblödning och snabbare blodtrycksfall än motsvarande träff med kula. Jag föreslår att du läser "jaktpilens verkningssätt" av Dr. Bengt Georén.

Du hittar den på www.bagjakt.org och letar dig sen vidare till studier och statistik.

Det är en medicinsk studie av hur en jaktpil arbetar. Inte mycket vi vanliga lekmän kan tillägga där.

ja jag tror dig men jag är ändå skeptisk till viss del :blush: .

tex sjunker skade skjutningarna om det är krav på träning, mycket handlar om etik tycker jag.

jag skjuter upp ca 20000 kr per år (handladdar) och är mycket seriös i min träning (utan krav) men drog jag min förmåga till sin spets så kan jag skadeskjuta dagarna i ända ändå.

det är hjärnan som bestämmer om det blir skadeskjutning till största delen.

förresten har jag undrat över eftersöken vid bågjakt gör man dom med med bågen som vapen eller har man en bössa.

Publicerat
ja jag tror dig men jag är ändå skeptisk till viss del :blush: .

tex sjunker skade skjutningarna om det är krav på träning, mycket handlar om etik tycker jag.

jag skjuter upp ca 20000 kr per år (handladdar) och är mycket seriös i min träning (utan krav) men drog jag min förmåga till sin spets så kan jag skadeskjuta dagarna i ända ändå.

det är hjärnan som bestämmer om det blir skadeskjutning till största delen.

förresten har jag undrat över eftersöken vid bågjakt gör man dom med med bågen som vapen eller har man en bössa.

Helt klart ska du vara skeptisk! Det har väl alla varit nån gång. Jag var också skeptisk inställd när jag hörde om bågjakt första gången.

Ja, tänk om alla tränade lika mycket som du, Men tyvärr finns det fortfarande dom som köper 10 jaktmatch inför jakten. För har man jagat i 40 år så behöver man inte träna, bara kolla så bössan går bra. Sen om jaktammon går lite olika har man kanske inte koll på.

Jag har ingen direkt uppfattning om orsaken till skadskjutningarna. Men det kan ju vara som du säger, hjärnspöken och kanske en kombination av bristande träning för många. Kan vara puls och spänning också. Jag vet faktiskt inte. Förklaringarna är säkerligen lika många som skyttarna.

Man gör som vanligt vid eftersök. Tar det vapen som är lämpligast att använda. Det säger sig själv att bågen inte är det mest optimala eftersöksvapnet att ge sig ut i snåren och leta storgalten. Då åker ju hagelautomaten fram och slug i pipan.

Detsamma gör ju han som skjutit gris på vak med studsaren och djuret går undan i tätningen. Vad har han för användning av ett gevär med kikare inne i busken? Då blir det att byta till lämpligare vapen.

Publicerat

Det är lätt att tolka vissa påstående fel, nu tror jag inte det var menat att ställa jaktformerna mot varann ;)

Men att använda tex argumentet "pilskjutet vilt har kortare flyktsträcka" i en diskussion med naturvårdsverket är kanske inte helt optimalt.

Teorin och min egen erfarenhet talar för, men det hjälper inte när jag inte har riktiga siffror :blush:

Vi får ta bågjakten för vad det är, en väl fungerande jaktform under vissa förutsättningar och ett komplement till övriga jaktformer.

Felskjutningar är en svår nöt att knäcka. Regelbunden träning med vapnet under fältmässiga förhållanden och svåra skjutprov hjälper säkert till, men om etiken och moralen är bedrövlig så spelar det ingen roll. :)

/S

Publicerat

tack för era svar, jag hoppas det blir jakt med båge här i landet för er för jag har inga tvivel att bågjägarna från detta forum skulle göra gott från sig.

Publicerat

Kanske lite OT men ändå.

Nu när diskutionerna går om bågjakten vara eller inte vara så komer jag osökt att tänka på skjutproven som måste av läggas för att få jaga med båda i Finland.

Samma sak kommer med stor sanolikhet att komma här med om det nu blir aktuellt med bågjakt.

Var för ska då vi krut o kul skyttar komma undan detta?

Vore det då inte på sin plats att alla som jagar måste avlägga skjutprov varje år?

Därmed inte sagt att det måste vara guldmärket på löpande älg vi ska klara utan ett för ändamålet bra komponerat prov.

Avståndsbedömning och t.ex 4 skott på stilla älg 80m och 4 skott på rådjur 50m eller liknande.

Detta tror jag skulle öka skjutskickligheten hos ett stort antal jägare runt om i vårat avlånga land.

Om inte annat så får vi ut folk till skjutbanorna och skjutbanorna kommer att kunna ha bättre material pga ökat antal medlemmar och aktiva skyttar.

Vi kommer att uppmärksamma lite grann hur ålika skjutavstånd spelar in, samt att vi kan visa för alla motståndare till jakten att vi tar alvarligt på det hela.

Jättelätt att säga men jag har jagat i 35 år skulle jag inte kunna skjuta.

Hur många är det inte som kanske åker ut till skjutbanan en gång om året o skjuter en serie på löpande och lyckas med en eller två träffar i träffområdet på 8 skott resten tar runt i kring.

Ingen skamm åt de som har svårt för att träffa. MEN ska man jaga måste man ju på något sett kunna visa att man träffar där man siktar.

Vad tror ni andra, vore de inte ett bra tillfälla att justera lite på krut sidan med.

/Lasse

Publicerat

du har rätt det borde någon form av kvalitetshöjning på krutsidan också.

tyvärr tror jag att det blir svårt att genomföra det är lättare när man inför något nytt att lägga ribban högt.

sen är det ju politik med i spelet som vanligt.