Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bågjaktens vara/icke vara i Sverige-tråden

Featured Replies

Publicerat

Tror den frågan om skjutprov för skrut vapen inte är den bästa diskutionen i detta forum!.. jag vill iaf inte blanda i den tror de kan vara lite kännsligt!..

personligen är jag för ett årligt skjutprov med pilbåge! skulle höja acceptansen för bågjakt enligt min tro iaf!..

den erfarenheten jag har med dom bågjägare jag träffat är att de övas mycket mer än vad krutskyttarna gör!.. och de beror inte på att vi vill framhäva oss som mer seriösa, utan mer på att de är lätt att öva! och biligt,

hadde tex en kille i helgen på kursen som berättade att han byggt en skjutbana hemma!.. där han stog på balkongen och sköt igenom hela lägenheten in i badrummet, fick då ut ca 10m!

tror de skulle vara svårt att göra de samma med en bössa!. :D

många som bor i hus i villa områden kan lätt stå och träna hemma! jag tex har det väldigt förspänt med att kunna skjuta precis utanför dörren! fast å andra sidan kan jag göra de med min bössa också!..

har skjutit ca 5000 pil i år!.. beräknar man de med eventuellt förstörda pilar ca 5st blir de ca 600:- i kostnad för mej!.. skulle jag skjuta med min 308 skulle de kostat mej ca 60,000:- vilket e en viss skilnad!..

där av blir det att jag övar mycket mer med pil och båge!.. för att inte tala om vad mina närmaste grannar skulle tycka om mej om jag gjorde det med bössan!.. B)

så visst!.. inför gärna skjutprov för bågjakt!.. vet iaf att jag kommer fixa det!.. B)

Mvh Mamre!..

• Svar 50
  • Visningar 5,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Jag ser det som en självklarhet att vid en framtida jakt med båge i Sverige ska det omfatta skjutprov årligen/vart tredje år.

På detta sätt kvalitetssäkrar vi jaktformen en aning. Har man koll på att bågjägarnas utrustning är i gott skick och att jägarna själva också är i gott skick innan de ger sig ut i skogen så är mycket vunnet.

Bågjakten kommer då att fortsätta visa samma fina utveckling som i Danmark.

Jag föreslår att vi diskuterar enbart bågjakten i denna tråd. Skjutprov för gevär välkomnar jag också, men starta gärna en ny tråd för den diskussionen i annan del av jaktsnack.

Vill även här klargöra en liten detalj. Trots att jag är en ivrig förespråkare för bågjakt så förringar jag inte krutvapen på nåt sätt. Min avsikt är att presentera bågjakten som en fungerande jaktform inte att framhäva den som nåt överlägset krutvapenjakten. Både gevär och båge gör ett fullgott arbete i händerna på rätt person.

Publicerat
Jag ser det som en självklarhet att vid en framtida jakt med båge i Sverige ska det omfatta skjutprov årligen/vart tredje år.

På detta sätt kvalitetssäkrar vi jaktformen en aning. Har man koll på att bågjägarnas utrustning är i gott skick och att jägarna själva också är i gott skick innan de ger sig ut i skogen så är mycket vunnet.

Bågjakten kommer då att fortsätta visa samma fina utveckling som i Danmark.

Jag föreslår att vi diskuterar enbart bågjakten i denna tråd. Skjutprov för gevär välkomnar jag också, men starta gärna en ny tråd för den diskussionen i annan del av jaktsnack.

Vill även här klargöra en liten detalj. Trots att jag är en ivrig förespråkare för bågjakt så förringar jag inte krutvapen på nåt sätt. Min avsikt är att presentera bågjakten som en fungerande jaktform inte att framhäva den som nåt överlägset krutvapenjakten. Både gevär och båge gör ett fullgott arbete i händerna på rätt person.

Kanske vi ska lämna hela krutvapen och skjutprov debatten över huvud taget, risken finns att det missförstårs som

att vi/ni annser att detta skulle bli krav, jag tror på att ha ett dyligt prov, även för hagel vapen vilket allt för många

inte behärskar alls. Men som sagt det är inte vår sak att driva den frågan alls tycker jag, möjligt är att frågan

väcks hos myndigheter då de betraktat bågskyttars prov men framtiden får nog utvisa om det sker eller inte.

My 2 cents...

Publicerat
ibland blir jag lite misstänksam, jag har aldrig hört någon som förespråkar bågjakt nämna en enda nackdel med att jaga med båge.

har myntet bara en sida och varför försöker man så ofta säga att jakt med kula är sämre.

1. jakt med båge är ett bra sätt att jaga på.

2. jakt med båge gör allt bättre än jakt med kula.

om jag ser till mig själv så har jag svårt att ta erat parti när man använder exempel två lite för fanatiskt.

Maddog;

Nackdelar med bågjakt.

Kräver betydligt mer träning med vapnet

Fäller betydligt färre vilt (Inneffektiv populationskontroll)

Svårigheterna med andraskott ställer högre krav på jägarens omdöme

Fördelar som inte tagits upp

Snällt mot hörseln

Annars skulle jag säga att båg och kulvapenkat är ungefär likvärdiga.

Publicerat
Maddog;

Nackdelar med bågjakt.

Kräver betydligt mer träning med vapnet

Fäller betydligt färre vilt (Inneffektiv populationskontroll)

Svårigheterna med andraskott ställer högre krav på jägarens omdöme

Fördelar som inte tagits upp

Snällt mot hörseln

Annars skulle jag säga att båg och kulvapenkat är ungefär likvärdiga.

Träningen med bågen kan ju knappast räknas som en nackdel. Om alla jägare tränade lika mycket med sina vapen som bågjägarna gör så skulle statistiken se bra mycket bättre ut.

Sen är ju bågskytte en rolig och billig hobby att utöva. Medan man väntar på att grillen ska bli varm så kan man hemma på tomten skjuta några pilar. Om jag tog fram studsaren och drog av några smällar så skulle det inte bli nå grilla av. Man fick väl sitta i polisförhör den kvällen istället. :D

Ja, som populationskontroll är nog inte bågjakten den mest effektiva jaktformen.

Omdömet måste ju vara lika som när man väljer att jaga med enkelskottare, Första skottet ska sitta för du kanske inte får en andra chans. Tror det är denna vetskap som gjort att bågjakten har så låga skadskjutningstal.

Publicerat
Träningen med bågen kan ju knappast räknas som en nackdel. Om alla jägare tränade lika mycket med sina vapen som bågjägarna gör så skulle statistiken se bra mycket bättre ut.

Sen är ju bågskytte en rolig och billig hobby att utöva. Medan man väntar på att grillen ska bli varm så kan man hemma på tomten skjuta några pilar. Om jag tog fram studsaren och drog av några smällar så skulle det inte bli nå grilla av. Man fick väl sitta i polisförhör den kvällen istället. :D

Ja, som populationskontroll är nog inte bågjakten den mest effektiva jaktformen.

Omdömet måste ju vara lika som när man väljer att jaga med enkelskottare, Första skottet ska sitta för du kanske inte får en andra chans. Tror det är denna vetskap som gjort att bågjakten har så låga skadskjutningstal.

Nu är jag inte alls insatt o bågjakt.. men ur ett rent objektivt perspektiv så har jag fått den uppfattningen att "alla bågjägare tränar oavbrutet", eller det är iaf den bild man vill förmedla. Men.. är det inte med bågjakt som det är med allt annat? Att det finns de som tränar mindre, och endel knappt alls? Precis som med skjutvapen?

Publicerat
Nu är jag inte alls insatt o bågjakt.. men ur ett rent objektivt perspektiv så har jag fått den uppfattningen att "alla bågjägare tränar oavbrutet", eller det är iaf den bild man vill förmedla. Men.. är det inte med bågjakt som det är med allt annat? Att det finns de som tränar mindre, och endel knappt alls? Precis som med skjutvapen?

Självklart finns det bågjägare som inte tränar speciellt mycket. De är precis samma killar som sen åker iväg till Åland eller Danmark och jagar. Väl framme vid skytteprovet inser de att det inte gick att vila sig i form. De klarar inte skjutprovet och får åka hem utan att jaga.

Vill man jaga med båge så gäller det att hålla sig i trim. Alla de jag känner och som jag varit och jagat med genom åren tränar intensivt inför en jaktresa. Man vill ju inte kasta bort pengarna på en afrikaresa genom att komma dit otränad.

I afrika betalar man fällavgift så fort du har blod/andra tecken på träff på pilen. Skadeskjuter du ett djur så kostar det dig x antal tusenlappar i fällavgift och du får knappast med dig trofén hem. En seriös bågjägare slösar inte bort sin kanske enda skottchans på en jaktresa genom att åka otränad.

För de som inte tränar, och tror att det går nog ändå, serveras fakta vid provtillfället

Därför är jag en förespråkare av skjutprov. Så länge vi har skjutprov så kan man inte vila sig i form till jakten.

Publicerat
Självklart finns det bågjägare som inte tränar speciellt mycket. De är precis samma killar som sen åker iväg till Åland eller Danmark och jagar. Väl framme vid skytteprovet inser de att det inte gick att vila sig i form. De klarar inte skjutprovet och får åka hem utan att jaga.

Vill man jaga med båge så gäller det att hålla sig i trim. Alla de jag känner och som jag varit och jagat med genom åren tränar intensivt inför en jaktresa. Man vill ju inte kasta bort pengarna på en afrikaresa genom att komma dit otränad.

I afrika betalar man fällavgift så fort du har blod/andra tecken på träff på pilen. Skadeskjuter du ett djur så kostar det dig x antal tusenlappar i fällavgift och du får knappast med dig trofén hem. En seriös bågjägare slösar inte bort sin kanske enda skottchans på en jaktresa genom att åka otränad.

För de som inte tränar, och tror att det går nog ändå, serveras fakta vid provtillfället

Därför är jag en förespråkare av skjutprov. Så länge vi har skjutprov så kan man inte vila sig i form till jakten.

Bra svar, då har jag genast bättre koll. Nu inser man att det är skillnad på bågÄGARE och bågjägare då =)

Publicerat
Bra svar, då har jag genast bättre koll. Nu inser man att det är skillnad på bågÄGARE och bågjägare då =)

Ja, det kan man lugnt säga. En bågÄgare är många gånger en kille som köpt alldeles för tung båge. Han orkar inte dra den speciellt många gånger innan han blöt av svett och med darrande muskler måste ta en paus.

Men huvudsaken med köpet var ju kanske inte att jaga. Han ville bara ha en pryl till att visa för kompisar och lattja med.

Däremot vill han gärna vara bågjägare och berättar naturligtvis för alla på krogen att han ÄR en bågjägare. Sånt tror han imponerar. Men när man granskar honom närmare så visar det sig att han är ingen bågJägare utan en bågÄgare.

Detta fenomen var övertydligt i samband med när Rambo 2 filmen kom. Varenda förortsvärsting skulle ha en compoundbåge, lika som Rambos!. Ett halvår senare var gula tidningen full med bågar till försäljning. Grabbarna lärde sig aldrig att använda prylarna och tröttnade för man kunde ju inte träffa med skiten!

Dom trodde väl att det bara var att köpa en båge och börja skjuta. Nu är det ju inte riktigt så enkelt.

Man måste få bågen intrimmad av en kunnig person. Du måste välja rätt styvhet på pilar och sen ska rubbet sättas ihop. Till råga på allt måste du träna mycket för att få till skyttet.

De som inte är genuint intresserade tröttnar snart. Man kan säga att bågjakten är en självsanerande bransch.

Publicerat

En fundering som jag har är hur ni skall lyckas försvara jakten genemot det oupplysta delen av Sverige, dvs dom som inte jagar och framförallt tabloidmedia? En båge mot ett krutvapen, den är inte lätt att förklara för dom som inte vill lyssna.

Min farhåga har alltid varit om bågjakt blir tillåtet får vi något ytterligare att försvara gentemot opinionen, även vi som inte är intresserade av bågjakt och således inte insatta hur att försvara.

Tror vi har kärnan av bågjägarna i Sverige på forumet. De flesta väldigt intresserade, kunniga och framförallt duktiga med skyttet och träningen. Men det kommer ett klienterie efter er också. Skytteprov är bra för att skilja agnarna från vetet, men alla är inte duktiga och omdömesfulla jägare, det vet vi alla.

Expressen och Aftonbladet är full av neandertalare till journalister, när första rådjuret med en pil i skinkan dyker upp i media kommer det att bli jobbigt, också för jägarna som kollektiv.

Mina erfarenheter har jag från USA, inte etikens hemland oavsett vad du skjuter med förvisso. Men där är jakt generellt 10ggr mer accepterat än här varför det egentligen aldrig blir en big deal.

Ser ett framtida problem i detta, rätt eller fel?

Publicerat

Jakten är väl bra accepterad i Sverige? Enligt en Sifo undersäkning är ju hela 85% av svenska folket posivita till att det jagas och det måste väl ses som riktigt bra.

Publicerat
Jakten är väl bra accepterad i Sverige? Enligt sifos senaste undersökning är ju hela 85% av svenska folket posivita till att det jagas och det måste väl ses som riktigt bra.

Läste också den undersökningen, trevligt om det är sant men det beror nog var du frågar. 80% är också positiva till varg, hur många känner du?

Om nu 85% är positiva (ca 5 miljoner i jaktför ålder) hur kommer det sig att antalet jägare minskar konstant?

Hursom, är iaf intresserad av hur man skall behandla och upplysa media, tillika finna acceptansen för detta nygamla sett att jaga efter ett eventuellt positivt ställningstagande.

Publicerat
En fundering som jag har är hur ni skall lyckas försvara jakten genemot det oupplysta delen av Sverige, dvs dom som inte jagar och framförallt tabloidmedia? En båge mot ett krutvapen, den är inte lätt att förklara för dom som inte vill lyssna.

Min farhåga har alltid varit om bågjakt blir tillåtet får vi något ytterligare att försvara gentemot opinionen, även vi som inte är intresserade av bågjakt och således inte insatta hur att försvara.

Tror vi har kärnan av bågjägarna i Sverige på forumet. De flesta väldigt intresserade, kunniga och framförallt duktiga med skyttet och träningen. Men det kommer ett klienterie efter er också. Skytteprov är bra för att skilja agnarna från vetet, men alla är inte duktiga och omdömesfulla jägare, det vet vi alla.

Expressen och Aftonbladet är full av neandertalare till journalister, när första rådjuret med en pil i skinkan dyker upp i media kommer det att bli jobbigt, också för jägarna som kollektiv.

Mina erfarenheter har jag från USA, inte etikens hemland oavsett vad du skjuter med förvisso. Men där är jakt generellt 10ggr mer accepterat än här varför det egentligen aldrig blir en big deal.

Ser ett framtida problem i detta, rätt eller fel?

Ser man på utvecklingen i våra grannländer där bågjakten redan är etablerad så hade dom samma farhågor som du beskriver.

Men när bågjakten sen var ett faktum så uteblev alla de reaktioner som man trodde skulle komma.

När man i Finland införde den s.k "cityhunting" i Helsingfors så protesterade 3 personer när man tillät bågjakt i stadnära områden. Inte ens djurrättsaktivisterna protesterade där.

Dessa protester var det ju inga problem att bemöta då de berodde helt och hållet på okunskap.

Hittills har man inte rapporterat om några rövskjutna djur i nordisk media.

Med en riktig jaktbåge kommer vi heller inte att få några bilder på rådjur som springer omkring med pilar i kroppen.

En godkänd jaktbåge enligt de åländska och danska kraven skjuter pilen rätt igenom rådjuret, så ingen pil kommer att sitta kvar.

Vi får helt enkelt se om det blir någon anstormning av protester och sen hantera frågan när den dyker upp.

Färska siffror kommer snart att släppas från Danmark och där lovordas bågjakten från de danska myndigheternas sida.

Publicerat
Läste också den undersökningen, trevligt om det är sant men det beror nog var du frågar. 80% är också positiva till varg, hur många känner du?

Om nu 85% är positiva (ca 5 miljoner i jaktför ålder) hur kommer det sig att antalet jägare minskar konstant?

Hursom, är iaf intresserad av hur man skall behandla och upplysa media, tillika finna acceptansen för detta nygamla sett att jaga efter ett eventuellt positivt ställningstagande.

O andra sidan var 27 % av de tillfrågade intresserade att börja jaga

Publicerat
  • Författare
Ser man på utvecklingen i våra grannländer där bågjakten redan är etablerad så hade dom samma farhågor som du beskriver.

Men när bågjakten sen var ett faktum så uteblev alla de reaktioner som man trodde skulle komma.

När man i Finland införde den s.k "cityhunting" i Helsingfors så protesterade 3 personer när man tillät bågjakt i stadnära områden. Inte ens djurrättsaktivisterna protesterade där.

Dessa protester var det ju inga problem att bemöta då de berodde helt och hållet på okunskap.

Hittills har man inte rapporterat om några rövskjutna djur i nordisk media.

Med en riktig jaktbåge kommer vi heller inte att få några bilder på rådjur som springer omkring med pilar i kroppen.

En godkänd jaktbåge enligt de åländska och danska kraven skjuter pilen rätt igenom rådjuret, så ingen pil kommer att sitta kvar.

Vi får helt enkelt se om det blir någon anstormning av protester och sen hantera frågan när den dyker upp.

Färska siffror kommer snart att släppas från Danmark och där lovordas bågjakten från de danska myndigheternas sida.

aa detta är ett svar åt MKJ också men det passar ihop med ditt som ett tillägg..

Att dom personer som jag träffat sen jag börjat prata om bågjakt(pratar knappt om annat med folk) så har jägarna varit dom mest svårövertygade o envisaste. Men då har dom fått klämma på bågen(käft) o så har man skjutit en pil o så har dom stått med hakan nere vid bröstkorgen o så tar dom tillbaka det illa dom sagt..

Vanliga civila icke-jagande tar det hela med en axelryckning efter att man snabbt bara visar skillnaden i en kula o pils funktionssätt.. Fast å andra sidan jagar ju ca 1/6 av ålands befolkning så det kan ju ha ett finger med i spelet också..

Verkar som att jägarna är mera "nääänää hörrdödu inga e dendära bogin bättre än min trinållåtta inga! gå o lek indianer nån annanstans ni!" :lol: långt ifrån alla, men dom finns i ett stort antal.

Publicerat
aa detta är ett svar åt MKJ också men det passar ihop med ditt som ett tillägg..

Att dom personer som jag träffat sen jag börjat prata om bågjakt(pratar knappt om annat med folk) så har jägarna varit dom mest svårövertygade o envisaste. Men då har dom fått klämma på bågen(käft) o så har man skjutit en pil o så har dom stått med hakan nere vid bröstkorgen o så tar dom tillbaka det illa dom sagt..

Vanliga civila icke-jagande tar det hela med en axelryckning efter att man snabbt bara visar skillnaden i en kula o pils funktionssätt.. Fast å andra sidan jagar ju ca 1/6 av ålands befolkning så det kan ju ha ett finger med i spelet också..

Verkar som att jägarna är mera "nääänää hörrdödu inga e dendära bogin bättre än min trinållåtta inga! gå o lek indianer nån annanstans ni!" :D långt ifrån alla, men dom finns i ett stort antal.

Jag håller med här, de skeptiska är främst jägare av hög årgång. Själv brukar jag låta dem provdra en jaktbåge (70# långbåge) men det brukar sluta där för de får ytterst sällan upp den. Sen kan man skjuta hål på något :D och förklara att det inte alls är lika jäkligt om man har en compound

Publicerat
  • Författare
Jag håller med här, de skeptiska är främst jägare av hög årgång. Själv brukar jag låta dem provdra en jaktbåge (70# långbåge) men det brukar sluta där för de får ytterst sällan upp den. Sen kan man skjuta hål på något :D och förklara att det inte alls är lika jäkligt om man har en compound

Det hemska med det hela är att dom på samma gång har inställningen "det där är inget för mig, därför ska heller ingen annan få jaga med båge".

Har drabbat mig o en kompis i jaktlaget med massa fåniga regler.(samma regler som gäller med KULJAKT!) = att man inte får smyga var man vill pga rikotschett(hur fan stavas det ordet?)risken o risk för att skjuta någon människa.. Egentligen också att bara få sitta i torn, så att man har pilfång :D .... Men jag har låtit mitt eget omdöme avgöra var o hur jag jagar. I regel kan man just nu säga att vi egentligen är hänvisade till en förbannad storskog då vi bara har 2 bågtorn att jaga ifrån.. Liksom att få skjuta ett djur med båge är tillräckligt svårt vid en åker. Att sitta i en storskog och vänta känns på något vis extra hopplöst då. Det funkar helt enkelt inte.

Publicerat

Jag är 35 men det är också hög årgång enligt vissa :mad:

Jag har förlikat mig med tanken på att bågjakt kanske blir lagligt i Sverige, och likaså respekterar jag er kamp. Men tror inte som andra att det kommer gå lika friktionsfritt att få acceptans I sverige som det, uppenbarligen, har gjort i vår grann omgivning.

Ser förvisso fortfarande personligen inte behovet av denna jaktform, det står jag för. Men önskar er ändå uppriktigt lycka till B)

Publicerat
  • Författare
Jag är 35 men det är också hög årgång enligt vissa ;)

Jag har förlikat mig med tanken på att bågjakt kanske blir lagligt i Sverige, och likaså respekterar jag er kamp. Men tror inte som andra att det kommer gå lika friktionsfritt att få acceptans I sverige som det, uppenbarligen, har gjort i vår grann omgivning.

Ser förvisso fortfarande personligen inte behovet av denna jaktform, det står jag för. Men önskar er ändå uppriktigt lycka till :)

:) "Ser förvisso fortfarande personligen inte behovet av denna jaktform, det står jag för. Men önskar er ändå uppriktigt lycka till :)" tnk om fler sade så :)

Publicerat
Jag är 35 men det är också hög årgång enligt vissa ;)

Ser förvisso fortfarande personligen inte behovet av denna jaktform, det står jag för. Men önskar er ändå uppriktigt lycka till :)

Tack MKJ!

Vi behöver fler med samma inställning som du. När jag dök upp på Jaktsnack så hade du och jag en hel del debatt om bågjakt. Jag kan med glädje konstatera att med rätt info och attityd så når man fram hos de allra flesta. Trots att de själva inte ser bågjakten som "sin" jakt.

Men det är ju inte bara bågjakten som diskuteras och där jägare har olika åsikter.

Ta en sån sak som harjakt. Vissa är stenhårda i sin åsikt om att haren endast ska skjutas för stövare.

Andra tycker att tjädern bara ska skjutas på toppfågeljakten osv. osv.

Så vi får nog ha större acceptans för alla de olika åsikter som finns i jägarkåren i vårt land.

Jag använder inte fällor, men tycker det är helt okej för att hålla småpredatorerna på rimliga nivåer.

Inte har jag någon jakthund heller, men förstår dem som har det som sitt egentliga intresse vid jakten.

Publicerat
  • Författare

Varför spelar vissa tennis,vissa badminton eller vissa volleyboll? När alla kunde spela tennis.. ;)

Publicerat

Under mina över 20 års jaktresande varav 6 år som en researrangör har jag kommit fram till den slutsatsen att jägarnas jaktmoral oavsett vapen bygger det mesta på EUROETIK

Dvs dyra djur blir väldigt sällan skadeskjutna men däremot billiga och talrika djurarter får mycket oftare felplacerade skott på sig, så är det bara allt annat är bara hyckleri.

Så om man inför EUROETIK även till den svenska jakten, då behöver man inga skjutprov utan det sköter sig självt.

Alla efterök måste anmälas och misslyckade sådana straffas med böter.

Det var bara en ide :o

Publicerat
Under mina över 20 års jaktresande varav 6 år som en researrangör har jag kommit fram till den slutsatsen att jägarnas jaktmoral oavsett vapen bygger det mesta på EUROETIK

Dvs dyra djur blir väldigt sällan skadeskjutna men däremot billiga och talrika djurarter får mycket oftare felplacerade skott på sig, så är det bara allt annat är bara hyckleri.

Så om man inför EUROETIK även till den svenska jakten, då behöver man inga skjutprov utan det sköter sig självt.

Alla efterök måste anmälas och misslyckade sådana straffas med böter.

Det var bara en ide :o

Dyra och billiga djur ? tänker du ur jaktturism perspektiv då eller ? jag menar fällavgifter med mera

Publicerat
Dyra och billiga djur ? tänker du ur jaktturism perspektiv då eller ? jag menar fällavgifter med mera

Jag menar huvudsakligen fällavgifter, men våran emotionell värdering av djuret påverkar också.

Ett litet exempel från jaktresorna . Schakal skuter man när man ser en schakal(den är helt gratis och dessutom en hatad predator), pärlhöna skjuter man när man tror att man kan träffa den(den kostar bara 50 kr) och Kudu skjuter man när man VET att man träffar(den kostar 6000kr och därmed är jaktmoralen mycket,mycket högre)

Och översatt till Åland. En hatad mårdhund får mycket lättare en pilkott efter sig än ett uppskattat rådur(som kostar dessutom pengar för jaktturisten).

Därför har våra uppfinningrika grannar i öst som inte sysslar med hyckleri hittat på ett fyndigt uttryck

Jaktmoral = Euro Etik

Publicerat
Jag menar huvudsakligen fällavgifter, men våran emotionell värdering av djuret påverkar också.

Ett litet exempel från jaktresorna . Schakal skuter man när man ser en schakal(den är helt gratis och dessutom en hatad predator), pärlhöna skjuter man när man tror att man kan träffa den(den kostar bara 50 kr) och Kudu skjuter man när man VET att man träffar(den kostar 6000kr och därmed är jaktmoralen mycket,mycket högre)

Och översatt till Åland. En hatad mårdhund får mycket lättare en pilkott efter sig än ett uppskattat rådur(som kostar dessutom pengar för jaktturisten).

Därför har våra uppfinningrika grannar i öst som inte sysslar med hyckleri hittat på ett fyndigt uttryck

Jaktmoral = Euro Etik

Jo trodde väl det va så du menade, men bågjakten är ju även för dem som inte betalar för jakt

de som jagar hemmavid, då är inte alltid moral och etik säkert, skjutprov behövs tycker jag ovasett

vem som jagar vad med båge