Publicerat November 23, 200817 yr Ett litet tips! Säkert är det någon som redan sett denna sida om i vilka lägen man kan skjuta och vilka man ska låta bli: http://www.bowsite.com/bowsite/interact/shoot/shoot.cfm
Publicerat November 23, 200817 yr alltså vad fanken vad ja än trycked så¨kommer detta MISSED!! There is no fatal shot here MISSED!! There is no fatal shot here MISSED!! There is no fatal shot here MISSED!! There is no fatal shot here MISSED!! There is no fatal shot here jahaa. thank you nu vet jag att jag INTE skall skjuta i bogen :lol:
Publicerat November 23, 200817 yr på de 5 hjortar jag tryckte på fick ja "nice shot" Detta var lite smånyttigt,att sitta och fundera på var man ska sätta pilen/kulan i olika lägen. Tack för länk
Publicerat November 23, 200817 yr Författare Jo, man får tänka till lite: Hur står djuret? Är det grenar i vägen? Är djuret i rörelse? etc. Står det snett vinklat ifrån skytten så går det ju inte bara att "sikta på bogen". Man måste kolla in vart bortre benet/bogen är och tänka vart pilen ska gå ut!
Publicerat November 23, 200817 yr Ska man vänta så viltet visar sidan och står still. Inga grenar eller annat i vägen. Avstånd max 30 meter? På en människa är ett huvudskott dödande. Jag antar att med jaktpil så är det blödningseffekten och blodtrycksfall man vill uppnå. Skulle man skjuta mot huvudet på vilt så är väl risken stor att man inte träffar vitala delar. Är maxavstånd 30 meter, även med en 70-80 # båge ? Jag har räknat ut att det tar pilen ca 0.20 sek att färdas 20 meter och ljudet 0.06 sek. Alltså har viltet 0.15 sek på sig att rycka till av ljudet av bågen. Längre avstånd verkar till viltets fördel då ljudet färdas betydligt fortare än pil. Please, avrätta mej inte nu, jag är inte jägare men intresserad och jag håller på med Compound.
Publicerat November 23, 200817 yr Det där lär man sig att känna skulle jag våga påstå.. Nog kan man dra iväg en pil på 30 meter också om läget är det rätta. t.ex att djuret står lite snett bortvinklat o betar helt ostört.. Att avståndet till djuret inte bör överstiga 30 meter är att risken för skadskjutning ökar så mycket. Svårt att träffa något djur ordentligt på längre avstånd än 30 meter i skogen! Lovar! För pilen är lika effektiv i sig ut till 400 meter bara du klarar av att träffa det du siktar på..
Publicerat November 23, 200817 yr Ska man vänta så viltet visar sidan och står still. Inga grenar eller annat i vägen. Avstånd max 30 meter? På en människa är ett huvudskott dödande. Jag antar att med jaktpil så är det blödningseffekten och blodtrycksfall man vill uppnå. Skulle man skjuta mot huvudet på vilt så är väl risken stor att man inte träffar vitala delar. Är maxavstånd 30 meter, även med en 70-80 # båge ? Jag har räknat ut att det tar pilen ca 0.20 sek att färdas 20 meter och ljudet 0.06 sek. Alltså har viltet 0.15 sek på sig att rycka till av ljudet av bågen. Längre avstånd verkar till viltets fördel då ljudet färdas betydligt fortare än pil.Please, avrätta mej inte nu, jag är inte jägare men intresserad och jag håller på med Compound. Jo stämmer därför är det viktigt med en tyst båge, hela fjädrar på pilen samt en bra motvind huvud skott är ett NO NO,, kula går bra men inte med pil
Publicerat November 23, 200817 yr Författare Ska man vänta så viltet visar sidan och står still. Inga grenar eller annat i vägen. Avstånd max 30 meter? På en människa är ett huvudskott dödande. Jag antar att med jaktpil så är det blödningseffekten och blodtrycksfall man vill uppnå. Skulle man skjuta mot huvudet på vilt så är väl risken stor att man inte träffar vitala delar. Är maxavstånd 30 meter, även med en 70-80 # båge ? Jag har räknat ut att det tar pilen ca 0.20 sek att färdas 20 meter och ljudet 0.06 sek. Alltså har viltet 0.15 sek på sig att rycka till av ljudet av bågen. Längre avstånd verkar till viltets fördel då ljudet färdas betydligt fortare än pil.Please, avrätta mej inte nu, jag är inte jägare men intresserad och jag håller på med Compound. Du har helt rätt när det gäller hur en jaktpil fungerar, det är snabb urblödningen man vill åstadkomma. Det gör man inte genom ett skallskott.. Med bågen så måste du vänta! Att medvetet sikta och skjuta mot något annat än det vitala området (hjärta/lunga/lever) är oansvarligt! Risken för en skadeskjutning är så pass stor om man skulle försöka sig på ett skallskott. Djuret behöver bara röra på huvudet några centimeter för att det ska bli en felträff och djuret får lida av en avskjuten käke eller liknande.
Publicerat November 23, 200817 yr ett hjort djur har en reaktionstid på ca 0,10 sekunder. Därför är det viktigt att komma nära. Finns ju givetvis personer som har skjutit på väldigt långa håll. Men detta är ju inte att rekomendera, eftersom det är en stor risk att djuret hinner flytta på sig. läste om en Amerikan (givetvis)som sköt en antilop på 119 Yards (ca 109 meter) Ska se om jag kan hitta den länken. Tror denna länken på "The perfect shot" varit uppe tidigare men jag bifogar den iaf. http://www.bowsite.com/bowsite/features/ar...r/deergeometry/
Publicerat November 23, 200817 yr ledsen 117 yards (ca 107 meter) ska det vara inte 119. Kontroversiellt? Jag tycker då det, inget att rekomendera. http://www.realtree.com/community/photoEssay.php?ID=234
Publicerat November 23, 200817 yr amerikaner är amerikaner. dock hyser jag stor respekt för deras skytte kunskaper rent generellt, men att ta ett sånt skott med pilbåge ser jag som ett chansskott, och det är inte etiskt rätt. OM han inte gör det 10 av 10 ggr däremot, då kanske
Publicerat November 23, 200817 yr amerikaner är amerikaner. dock hyser jag stor respekt för deras skytte kunskaper rent generellt, men att ta ett sånt skott med pilbåge ser jag som ett chansskott, och det är inte etiskt rätt. OM han inte gör det 10 av 10 ggr däremot, då kanske Tydligen så tränar killen på sådana håll flera ggr i veckan. Tyvärr så finns det allt för många faktorer som kan gå fel när man skjuter på så långa avstånd. Det är ju pilbåge vi pratar om, det räcker med att djuret ska ta ett steg framåt så är det en tarm tia istället
Publicerat November 24, 200817 yr Författare Tydligen så tränar killen på sådana håll flera ggr i veckan.Tyvärr så finns det allt för många faktorer som kan gå fel när man skjuter på så långa avstånd. Det är ju pilbåge vi pratar om, det räcker med att djuret ska ta ett steg framåt så är det en tarm tia istället Att träna på långa håll (upp till ca 60-70 meter eller längre) är en helt annan sak! Det ska man göra för att kunna känna sig riktigt säker på avstånd upp till 30 meter vid jakt. Men att skjuta vilt på dessa långa avstånd är inget någon rekommenderar! I bästa fall så missar man helt..
Publicerat November 24, 200817 yr Intressant, blir jag bågjägare så kommer jag att satsa på max 30 meter. Nu blir ju bågarna hela tiden snabbare, upp till 350 fps (IBO) och de tekniska hjäpmedlen likaså för att få en ren träff. Om man nu vänder på det istället. En skicklig jägare kan väl komma viltet väldigt nära. . . Hur nära kan man komma ett storvilt innan det "anar", känner vittring, ser, hör att du är där? Jag såg en film där en björn traskade rakt upp i "ansiktet" på en kille i ett gömsle. Jag har sett älgar som anfaller jägare vid närskott med båge. Vittringen (vindrikningen) är väl viktigast och att få bort lukt och uv i kläderna. Hur som hellst så skulle det vara mycket mera spännande att fälla ett vilt på 30meter med båge, än med 30/06 på 150 meter.
Publicerat November 24, 200817 yr Intressant, blir jag bågjägare så kommer jag att satsa på max 30 meter. Nu blir ju bågarna hela tiden snabbare, upp till 350 fps (IBO) och de tekniska hjäpmedlen likaså för att få en ren träff. Om man nu vänder på det istället. En skicklig jägare kan väl komma viltet väldigt nära. . . Hur nära kan man komma ett storvilt innan det "anar", känner vittring, ser, hör att du är där? Jag såg en film där en björn traskade rakt upp i "ansiktet" på en kille i ett gömsle. Jag har sett älgar som anfaller jägare vid närskott med båge.Vittringen (vindrikningen) är väl viktigast och att få bort lukt och uv i kläderna. Hur som hellst så skulle det vara mycket mera spännande att fälla ett vilt på 30meter med båge, än med 30/06 på 150 meter. Jo, det finns inga genvägar till det perfekta skottet som farbror barbro brukar säga, utrustning i all ära men öva är nyckeln, även de enklaste bågar har en bra egen precition, men visst blir prylar bättre.. Att komma viltet nära är just för mig mycket av själva bågjakten, kanske inte fullt så nära som älgen i min förra tråd dock Frågan om hur nära man kan komma är svår att svara på men följande faktorer i denna ordning är viktigt 1. Kunskap om djurets vanor,rörelsemönster och föda 2. Vinden, är ditt bästa redskap eller din värsta fiende 3. Tystnad, lära sig vilka ljud som djuren tolererar eller inte 4. Vittring, olika djur reagerar olika på våran lukt/doft somliga mer än andra 5. Kammo, inte synas är viktigt, om man sen ska ha vissa mönster eller 3D dräkter får sitationen avgöra anser jag jag har jagat med vanliga gröna kläder med och i rätt förhållande funkar de minst lika bra, mycket hänger på punkterna 1-4 En sak som många inte gör särkillt ofta är att faktiskt gå ut och test smyga på djur fast utan båge, man bör ha med sig en längre käpp eller dyl för att simulerar bågen, det är skillnad på att smyga med något i handen eller inte. Då lär man sig vad man kan göra och vilka misstag man gör, bättre att göra det då än vid jakt. Nu mera gör jag inte detta så ofta då jag sällan ängar mig åt smyg (spot and stalk) jakt.
Publicerat November 24, 200817 yr Ska man vänta så viltet visar sidan och står still. Inga grenar eller annat i vägen. Avstånd max 30 meter? På en människa är ett huvudskott dödande. Jag antar att med jaktpil så är det blödningseffekten och blodtrycksfall man vill uppnå. Skulle man skjuta mot huvudet på vilt så är väl risken stor att man inte träffar vitala delar. Är maxavstånd 30 meter, även med en 70-80 # båge ? Jag har räknat ut att det tar pilen ca 0.20 sek att färdas 20 meter och ljudet 0.06 sek. Alltså har viltet 0.15 sek på sig att rycka till av ljudet av bågen. Längre avstånd verkar till viltets fördel då ljudet färdas betydligt fortare än pil.Please, avrätta mej inte nu, jag är inte jägare men intresserad och jag håller på med Compound. Turbo, problemet är inte styrkan i bågen, en 50# båge sänker en hjort på 80 meter, no problem, förutom att man ska vara 100% säker att sätta den i vitalområdet, bara det loilla problemt kvar ;o)
Publicerat November 24, 200817 yr kanske bör tillägga också att en snabb båge som sagt inte löser några problem då den samtidigt som den blir snabbare också blir betydligt mer svårskjuten!
Publicerat November 24, 200817 yr kanske bör tillägga också att en snabb båge som sagt inte löser några problem då den samtidigt som den blir snabbare också blir betydligt mer svårskjuten! Hur tänkte du där då ?
Publicerat November 24, 200817 yr Vissa snabba bågar har lägre stränghöjd än 7" och de är mer svårskjutna men annars vet jag inte . . . . .
Publicerat November 24, 200817 yr Mindre rörelser du gör innan pilen släppt strängen ger större betydelse.
Publicerat November 24, 200817 yr Får väl göra som Roger och citera Farbror Barbro jag ocå....."Vaa har du för utrustning dåråå" Skämt o sido så är hastighet jätte bra. Hastigheten har alltid funnits hos compoundbågarna, problemet har varit att dom har varit väldigt svårskjutna tidigare. Bla så beror detta på stränghöjden. Nu tycker inte jag att man ska stirra sig blind på hastigheten. Skulle i nuläget hellre välja en tyst och mjuk båge, än en supersnabb räser. Men det är klart, alltid lite skoj när det går fort Men skjuta med båge mot djur på 100 meter...nej tack, då kan jag lika gärna använda bössan. Hela grejen med bågjakt är ju att komma nära djuret //Kent
Publicerat November 24, 200817 yr Mindre rörelser du gör innan pilen släppt strängen ger större betydelse. Gör man mer rörelser bara för att bågen är snabb ?? ( Jävlas lite med dig )
Publicerat November 24, 200817 yr Själv jagar jag med en båge som "bara" gör 175fps med de pilar jag använder, har aldrig haft problem med stringjumping. Å andra sidan har jag inte jagat rådjur heller. En sak att komma ihåg i sammanhanget är att IBO hastigheterna är grymmt överdrivna i jaktsammanhang eftersom de är mätta vid 5 grains/pound. 200fps vid 10 grains/pound motsvarar 270 enl IBO. En helt tyst båge, och ett vilt som inte har någon aning att du är där ger bättre förutsättningar för att slippa stringjump än många FPS enl IBO
Publicerat November 24, 200817 yr Författare En båge med jaktutrustad pil på en vikt strax över 25 gram (390 grain) och ligger på en hastighet kring 300 fps, det ÄR en snabb båge! Att skjuta en båge med låg stränghöjd och att den ligger kring +350 fps är som som att köra en dragster. Det är inte många som kan hantera grejerna på rätt sätt. Samtidigt när man börjar komma upp i dessa hastigheter så börjar cammarna göra bågen tungdragen. De sista fsp måste ju komma nånstans ifrån! Fast ni som kör APA bågarna har ju inte det problemet.. Konstigt nog så har de lyckats göra en mjuk och lättskjuten båge utan att man blir lite rödlätt i ansiktet när man drar den. Som någon nämde: En mjuk och lättdragen båge är att föredra vid jakt! Man kan ju va rätt stel och småfrusen efter några timmar i ett torn. När djuren äntligen dyker upp så ska man ju kunna dra bågen på ett smidigt sätt! Skulle jag av någon anledning vilja ha en båge som ligger kring 350-360 fps IBO, så skulle jag hellre satsa på tyngre pilar! För att få genomträngnings förmågan OCH för att få en lugnare och tystare båge. Alternativet är ju att skruva ner dragvikten till 60 lbs.. Fast det finns ju alltid de som skall vara värst! Som killen som fick frågan varför han använde en 700 Nitro Express? Svaret blev: Det finns ju ingen 800 Nitro Express..