Publicerat November 25, 200817 yr Bara en sak till du "från storstadsjungeln"(det förklarar en del för mig)Ofta har man glimten i ögat och utnämnandet av mig själv till ett sånt var bara att spetsa till det och lätta upp lite, men hursomhelst jag har fortvarande inte fått en enda "Grattis för Doublen" från någon från det gemytliga bågjägarkollektivet som vet hur sällsynt och svårt det är att åstadlkomma. Men det är väl Jantelagen som råder även i våra kretsar. Jag har ingen aning om hur jantelagen fungerar i bågjaktskretsar men jag grattar dig mer än gärna för din doublé. Jag vet hur svårt det är att skjuta doublé med gevär så du har nog gjort en bedrift där.
Publicerat November 25, 200817 yr verkar som om Trad skyttar och compound skyttar skulle ha någon form av antagonism egentemot varandra? Är det verkligen så? I så fall varför? Skjuter själv både compound och recurv. Tycker att recurven är Lite roligare att skjuta, men älskar fortfarande compond skyttet. //Kenna
Publicerat November 25, 200817 yr Svår fråga eller? Ingen som svarat? Tycker ju att bågjägarna ska hålla ihop, oavsett om man skjuter trad eller comp. ///Puss
Publicerat November 25, 200817 yr Författare Svår fråga eller?Ingen som svarat? Tycker ju att bågjägarna ska hålla ihop, oavsett om man skjuter trad eller comp. ///Puss Klart vi måste hålla ihop!! Det är ju inte överflöd av oss bågjägare precis.. Att det är lite "ont blod" mellan de olika bågtyperna började för länge sedan. Tradjägarna kände väl att ingen pratade för dem när bågjakt i Sverige kom på tal för en massa år sedan. Allt var comp, comp och comp.. Ingen pratade om något annat! Fast nu är ju ansökan skriven så att det är jakt med pilbåge, alltså inget snack om någon speciell bågtyp. Så länge man kan hantera grejerna OCH att de klarar kraven för en jaktbåge så ska man få använda det man kan bäst! Men det är ju nu upp till Naturvårdsverket..
Publicerat November 25, 200817 yr Klart vi måste hålla ihop!!Det är ju inte överflöd av oss bågjägare precis.. Att det är lite "ont blod" mellan de olika bågtyperna började för länge sedan. Tradjägarna kände väl att ingen pratade för dem när bågjakt i Sverige kom på tal för en massa år sedan. Allt var comp, comp och comp.. Ingen pratade om något annat! Fast nu är ju ansökan skriven så att det är jakt med pilbåge, alltså inget snack om någon speciell bågtyp. Så länge man kan hantera grejerna OCH att de klarar kraven för en jaktbåge så ska man få använda det man kan bäst! Men det är ju nu upp till Naturvårdsverket.. Låter bra det ASAT! Nu kan vi ju kramas allihop! *S*
Publicerat November 26, 200817 yr har sj börjat skjuta tradd!. och tycker de är mycket roligare än compund skyttet!.. jag personligen ser ingen skilnad på något!.. pilbåge är pilbåge! precis som gervär är gevär! sedan är de bra frågan om vad man föredrar!.. båda dom tillsamands är jakt!.. där av att jag gillar allt av det!.. rätt lätt igentligen!.. sedan att jag som person föredrar pilbågen är ett val som jag gjort för att den jaktformen passar mej bättre. älskar också att jaga med hund, och det är kanske lite svårare med pilbågen, men då har jag mina älskade bössor!.. så det handlar hela tiden om att välja den metod som är bäst för de valet av jakt jag ska ut på!.. Mvh Mamre!..
Publicerat November 26, 200817 yr Av hänsyn till alla berörda i denna tråd så ändrade jag mitt ovan skrivna inlägg och skickade det som ett PM åt orjant istället. mvh C-A
Publicerat November 26, 200817 yr Författare När ska man då dra bågen? De allra flesta bågjägare väntar alldeles för länge med att dra bågen! Man gör ungefär som med bössa: Man väntar tills djuret står i exakt läge innan man höjer vapnet och skjuter. Det resulterar i att djuret kommer se dina rörelser innan man ens kommit halvvägs i draget! Vad ska man då göra? Jo, man drar bågen när djuret är bakom ett träd, en buske eller nått annat som skymmer sikten så du inte blir upptäckt. Ser du på avstånd att djuret är på väg mot dig och att det troligtvis kommer komma väl inom båghåll om bara någon minut: Dra bågen redan nu! Orkar du inte ha bågen uppspänd 1 - 1 1/2 minut, ta fram verktygen och skruva ner poundstyrkan! Ett tips: Träna att sikta länge och sedan skjut..