Publicerat December 10, 200817 yr Hejsan! Jag skulle vilja höra lite argument om varför ni jagar, vad ni jagar för djur, om ni får dåligt samvete om ni råkar skadeskjuta ett djur osv. Alltid kul att argumentera med jägare.. Tack//Fox
Publicerat December 11, 200817 yr Hejsan!Jag skulle vilja höra lite argument om varför ni jagar, vad ni jagar för djur, om ni får dåligt samvete om ni råkar skadeskjuta ett djur osv. Alltid kul att argumentera med jägare.. Tack//Fox ...
Publicerat December 11, 200817 yr Hejsan!Jag skulle vilja höra lite argument om varför ni jagar, vad ni jagar för djur, om ni får dåligt samvete om ni råkar skadeskjuta ett djur osv. Alltid kul att argumentera med jägare.. Tack//Fox Hej Fox, du får gärna definiera vilken grupp av människor du själv tillhör =) Personligen är jag en hängiven jägare, om än ny, och en hängiven fiskare. Det är ett intresse jag fått med mig sedan barnsben, dock utan att någon i släkten jagar - så det var helt och hållet mitt eget påhitt. Jag äter ju kött, och jag anser att var och en är fri att välja precis vad de vill äta. Precis som man är lika fri att välja vilken religion (eller inte) man vill tillhöra. Och personligen tycker jag det känns oerhört mycket bättre att äta ett vilt djur som levt fritt ute i naturen än att äta någon form av hormonbehandlad övergödd ko som transporterats från annat land och hit i en trång lastbil osv.. osv.. Du känner säkert till hur det där fungerar. Självklart får man dåligt samvete om man råkar skadskjuta ett djur, man hyser ju inget personligt agg mot djuren utan man försöker ju göra det hela så smidigt och smärtfritt som möjligt. Kan tänka mig att de flesta jägare ligger sömnlösa efter en skadskjutning. Som tur är har vi regelverk som talar om hur man ska uppträda i sådana situationer med eftersökshund osv, så det är absolut en minimal procentandel djur som blir påskjutna och aldrig återfunna. Jag uppskattar att du frågar så sakligt fox, jag hoppas vi kan hålla den här tråden saklig även i framtiden och undvika diverse hårda ord som inte tjänar någonting till?
Publicerat December 11, 200817 yr Jag har ej jakten i blodet (även om vi tydligen haft en släkting i början på 1900 talet som var en av traktens värsta tjuvjägare, Målar-Jansson som nu ligger i evig vila sedan en herrans massa år). Har många vänner som jagar och jag har alltid haft ett intresse för naturen och viltet då jag är uppväxt på landsbygden så för ca 7 år sedan gjorde jag slag i saken och tog jägarexamen vilket är det bästa jag gjort. Varför jag jagar> Ja av den anledningen att jakten tillför mig så oerhört mycket. Spänningen, upplevelserna, en råvara som det ej går att få tag på någon annanstans. Jag tillbringar även mycket tid i skogen under icke jaktsäsong, man tittar vad som finns i markerna och bildar sig en uppfattning om hur viltstammarna ser ut, hur uttaget skall se ut till kommande jaktsäsong och hur man lägger upp jakten så att det även finns livskraftiga viltstammar till kommande år och kommande generationer. Som nu när vintern slog till med full kraft ser man till att hösilage finns till rådjuren, potatis till svinen och fällda aspar till älgarna. Sådant ger mig ro när jag vet att viltet ej lider utan har mat trots en svår vinter, sådant är för mig även det jakt. Vad jagar jag för djur> Mest rådjur, räv och vildsvin pga att marken är en typisk skogsmark med inägor varstans. Älgjakten är skoj om man har duktiga hundar men vi har en mindre mark som direkt är olämplig att släppa en älghund på och därav blir älgjakten mindre aktuell för oss, dock så skjuter vi älg varje år. Skadeskjutningar> Är det värsta som kan hända och allra helst när man ej får tag på det berörda viltet. Jag som jaktledare försöker att göra allt för att förhindra att skadeskjutningar äger rum men ibland är olyckan framme i alla fall. När ett djur skadeskjuts och man ej hittar det trots att man kanske gått i flera dagar och letat mår man som jägare ej speciellt bra av att veta att det går ett skadat djur på skogen. Vi gör ingen skillnad om det är en älg eller en räv som påskjutits, djuret skall till varje pris försöka hittas och avlivas då alla djur har samma värde!
Publicerat December 11, 200817 yr Hejsan!Jag skulle vilja höra lite argument om varför ni jagar, vad ni jagar för djur, om ni får dåligt samvete om ni råkar skadeskjuta ett djur osv. Alltid kul att argumentera med jägare.. Tack//Fox Ser gärna att du presenterar dig mera om vem du är och av vilken anledning du vill argumentera om detta , förutom att du som du skriver tycker att et är roligt. /Lasse
Publicerat December 11, 200817 yr Hejsan!Jag skulle vilja höra lite argument om varför ni jagar, vad ni jagar för djur, om ni får dåligt samvete om ni råkar skadeskjuta ett djur osv. Alltid kul att argumentera med jägare.. Tack//Fox Hej Fox och välkommen till jaktsnack. Det vore trevligt om du gjorde en liten presentation av dig själv under medlemmarna. Efter det skall vi fortsätta berätta om varför vi jagar. Vi är inte paranoida på något sett och alla här är mycket seriösa människor. Men vi har tyvärr ett antal erfarenheter i bagaget när oliktänkande individer bara vill provocera fram tokigheter. Vi har en mycket god stämning här och den kommer vi att slå vakt om till varje pris. Vi respekterar alla människor inklusive djurvänner och veganer. Veganer hittar du nog inte många här men djurvänner och goda amabasadörer för etik är vi allihopa. Det kan tyckas konstigt när en ingående del av just jakt är att döda djur. Den balansgången kan jag och alla andra utveckla när vi har dina intentioner klara för oss.
Publicerat December 11, 200817 yr Jag behöver ingen presentation av den som frågar, mitt svar är detsamma till alla. Jag jagar i första hand för att jag finner nöje i det, själva dödandet är INTE den största orsaken till det. Utan det är själva jakten, smygandet, planeringen, upplägget och framför all gemenskapen som blir kring ett gemensamt intresse. Ibland är det minst lika spännande att bara ha kameran med sig. Men visst känner jag tillfredställelse när jag lyckats att nedlägga ett byte. Men dom gånger det inte går som man tänkt sig utan det blir en skadskjutning så visst mår jag inte så bra av det. Jag går och grubblar ibland i flera dagar på vad som gick fel, vad man borde gjort annorlunda och vad jag ska komma ihåg till nästa gång o.s.v. Och framför allt på hur det gick för det påskjutna viltet. En del spelar golf, andra fotboll o.s.v. Egentligen är allt detta bara varianter av samma sak, nämligen att med enskilda eller gemensamma insatser nå ett uppsatt mål. I forntiden var det jakt för överlevnad, det behövs inte längre men människan måste ändå sysselsätta sig med något substitut för jakten. Ibland ångrar man sig även efter ett lyckat skott. Det där kidet kanske skulle ha haft jättetrevligt med sina syskon, men så satte jag stopp för det. På frågan som alla jägare nog har fått, Hur kan du skjuta rådjur som é så söta? brukar jag svara att om jag tycker dom é fula, blir det mer rätt då?
Publicerat December 11, 200817 yr På frågan som alla jägare nog har fått, Hur kan du skjuta rådjur som é så söta? brukar jag svara att om jag tycker dom é fula, blir det mer rätt då? Den komentaren kommer jag att sno från dig Den var kanon. Det ska bli roligt att höra svaret när dom frågar det
Publicerat December 11, 200817 yr Hejsan!Jag skulle vilja höra lite argument om varför ni jagar, vad ni jagar för djur, om ni får dåligt samvete om ni råkar skadeskjuta ett djur osv. Alltid kul att argumentera med jägare.. Tack//Fox det är roligt att jaga. jagar älg, fågel. har aldrig skadeskjutit något vilt
Publicerat December 11, 200817 yr Efter att ha läst Mickel's inlägg så inser jag att det inte finns så mycket att tillägga. Jo förresten, du kommer att upptäcka att jägare och fiskare är väldigt miljömedvetna. Med det sagt så innebär det inte att vi alla (om ens någon) röstar på miljöpartiet, bara det att all den tid man spenderar i skog och mark skapar ett medvetande i miljöfrågor. Om man sedan är aktiv i dessa frågor eller inte lämnar jag därhän.
Publicerat December 11, 200817 yr Jag är uppvuxen med jakt och ser det som en helt naturlig hobby. Precis som fiske eller fotboll. Köttet man får av jakten är det bästa tänkbara. Inga tillsatser och konstigheter. Bara friskt kött från bra djur. Jag är hund intresserad och tycker om att jobba med hunden mot ett gemensamt mål. Älskar att vara ute i naturen och har alltid varit djur intresserad. Jakten är ju viltvård också. Sen är vapen och skytte ett stort intresse. Angående skadskjutningar så gör man allt för att motverka detta. Är man osäker så skjuter man inte. Jakt är egentligen mer än bara en hobby, det är en livsstil som en vis man sa.
Publicerat December 11, 200817 yr det är roligt att jaga. jagar älg, fågel. har aldrig skadeskjutit något vilt skaffa hagel bössa.
Publicerat December 11, 200817 yr Kom på en till sak. Med jakten kan man motverka lidande. Till exempel om man skjuter ett djur som är skadat eller sjukt. En skabbräv eller en älgkalv med benbrott. Och vem stödutfodrar när vintern är hård? Jo jägarna. Det är alltid jägare som får "städa upp" efter en bil/viltolycka. Jägarna behövs i samhället för vem tar annars hand om viltet?
Publicerat December 11, 200817 yr Jag äter ju kött, och jag anser att var och en är fri att välja precis vad de vill äta. Precis som man är lika fri att välja vilken religion (eller inte) man vill tillhöra. Och personligen tycker jag det känns oerhört mycket bättre att äta ett vilt djur som levt fritt ute i naturen än att äta någon form av hormonbehandlad övergödd ko som transporterats från annat land och hit i en trång lastbil osv.. osv.. Du känner säkert till hur det där fungerar. Mycket mätt och belåten nu efter kvällens måltid "Mr Mausers rådjurskantarellsgryta" Recept skickas gladeligen till alla som gjort en utförlig presentation Glädjen och det sinnliga välmåendet är skyhögt dessa dagar jämfört med snabbmakaroner och falukorv..... Många bra argument har redan framförts om varför vi jagar och dessa skriver även jag under på,dessutom är det min absoluta övertygelse att min kropp och jag mår allra bäst av kött från det vilda. Så stark är min övertygelse att jag äter viltkött minst fyra och oftast fem dagar i veckan! Obs ej av ekonomiska skäl utan av ideologiska. /Micke
Publicerat December 11, 200817 yr Då drar vi det igen. Jag började min jaktliga karriär vid ca 10år som hund. Upp i tonåren blev jag drevkarl eller rättare drevyngel. Sen bara eskalerade det med i jaktlag vid 17 egna bössor vid 18. Och det hela bara för att jag älskar naturen,viltvård och att försöka mäta mej med djuren. När jag var liten så fick min far ut och hämta mej vid bäckar märgelhål och planteringar där man smög runt och spanade på djur. Jag har tävlat och tränat skytte sen jag var gammal nog att bli antagen i den lokala skytteföreningen. Och jakten är ett härligt sätt att förena skytte och natur.
Publicerat December 11, 200817 yr Mycket mätt och belåten nu efter kvällens måltid "Mr Mausers rådjurskantarellsgryta"Recept skickas gladeligen till alla som gjort en utförlig presentation Glädjen och det sinnliga välmåendet är skyhögt dessa dagar jämfört med snabbmakaroner och falukorv..... Många bra argument har redan framförts om varför vi jagar och dessa skriver även jag under på,dessutom är det min absoluta övertygelse att min kropp och jag mår allra bäst av kött från det vilda. Så stark är min övertygelse att jag äter viltkött minst fyra och oftast fem dagar i veckan! Obs ej av ekonomiska skäl utan av ideologiska. /Micke Gotte gris.
Publicerat December 11, 200817 yr Tjoho Micke, jag vill gärna laga mat..... Tja låter ju lite som ett eko när flera bra svar har kommit redan, Själv jagar jag för att det ger mig så mycket, spänning, kött, motion,gemenskap,erfarenheter (både på gott och ont) och mycket glädje. Det finns så många anledningar till att vara ute i skog o natur, jakten är ju bara en av dom. Som flera redan har sagt så är ett av de största nöjjen att anlägga viltåkrar och olika stödåtgärder. Nu i vinter kommer vi till exempel att anlägga ett viltvatten på våran mark, en kostnad på många tusen kronor. Detta av två anledningar, dels för att vi tycker att det är trevligt med ett vatten nära gården och att ge de vilda en oas där de kan äta o dricka obehindrat. Kan tillägga att ingen jakt kommer att ske vid detta vatten utan där ska det vara en fristad både för djur och människor. /Lasse
Publicerat December 11, 200817 yr Det där med viltvård håller jag med om, det är ett ofta förbisett argument för jägarna, har inte sett några "icke jägare" som grejar med detta än... Varför jag jagar.... Det är kul, spännande och ofta socialt (beroende på jaktform) samt att jag vet var köttet kommer ifrån och hur det hanterats. Käka egen skjuten ripa idag å de va gott! Jag vet att denna fågel levt ett bra liv på fjället tills den lyfte för ett framstötande hund och sen på 0,0001 sek så va det över. Ingen dödsångest, ingenting. Inte som slakthusen runt om i Sverige... Skadeskjutningar är aldrig kul för någon, men alla gör sitt bästa för att undvika dem, och när det väl händer så finns hund som är tränad och djuret lider minimalt. Har ett mycket stort intresse för skytte oxå, något som kan uppfattas som knepigt i dagens samhälle för en 17 åring att hålla på med..men det är lika spännade (nästan) att kliva upp på stationen och ropa på duvan (skjuter sporting) eller att koncentra sig för att sätta kulan mtt i målet. Jag tycker det är kul att nån med annorlunda åsikter och funderingar vågar presentara sig på ett seriöst sätt, det bådar för bra disskusioner och förståelse för båda parters åsikter...
Publicerat December 11, 200817 yr Gotte gris. Igår åt jag gotländsk vildkanin ala Sweet and sour pineapple med mathavre /Micke
Publicerat December 11, 200817 yr Det är skrivet mycket vettigt här redan, men jag kan ju utifrån mig själv komma med några reflektioner. Jag har alltid varit intresserad av friluftsliv och naturen. Jaktintresset vaknade när jag var 14år, det tog bara 21år innan jag tog jägarexamen...... Jag har också alltid varit mycket intresserad av matlagning och fina råvaror, jakten blir då också en förlängning av det. Känslan av att servera självskjutet vilt är oslagbar, men tillbehören ger lika stor tillfredställelse, lingon, svamp etc. Jag är en hängiven svampplockare men man får onekligen lite mer puls när man får skottchans än när man fyller en korg med stensopp. När jag började läsa till jägarexamen för 2 år sedan var jag osäker på om jag skulle göra skjutproven och verkligen börja jaga eller om jag skulle nöja mig med teoridelen. Det kan du ju göra själv förresten, jag har svårt att tänka mig ett bättre sätt att få insikt i jägarnas sätt att se på saken. Jag var väldigt spänd på hur jag skulle känna inför att faktiskt döda ett djur. Livet ska man inte ta lätt på. Jag upptäckte att det, efter alla studier och träffar med likasinnade det innebar att ta examen, blev satt i sitt sammanhang, och därför helt naturligt. Vad jag menar är att man från att ha varit intresserad av naturen som observatör nu fick möjlighet att vara delaktig i naturen på ett helt annat sätt. Jägare sysslar mycket med viltvård, det är en viktig del av det att vara jägare, och det handlar INTE bara om att få fram mer djur att skjuta på, det handlar om att stötta och förvalta den natur vi "lånar av våra barn" för att använda ett slitet uttryck. Har man exempelvis en lokalt mycket stor stam av rådjur i ett område med starkt trafikerade vägar så kan man undvika mycket lidande för människor och djur om man kan minska på antalet rådjur. Jag brukar jämföra med att sätta kniven i en människa och sprätta upp hela magen, det känns inte som en helt naturlig tanke, eller hur? Tänk nu att du läser 6 år på universitet och blir kirurg, då blir det satt i ett helt annat sammanhang, då opererar man för att rädda liv. Spänningen i skottchansen ligger kanske inte i själva dödandet utan snarare i vetskapen om ansvaret som följer med.
Publicerat December 11, 200817 yr Skurebo.. lär nog bli en och annan and skjuten i det där viltvattnet Själv jagar jag för att det är kul.. nu var det iofs länge sen det var riktigt kul..fel, kul igår, men innan dess var det länge sen. Men det är iaf huvudorsaken. Allt det andra ovan beskrivna är bara en bonus Mvh!
Publicerat December 11, 200817 yr "Spänningen i skottchansen ligger kanske inte i själva dödandet utan snarare i vetskapen om ansvaret som följer med." Amen
Publicerat December 11, 200817 yr Spänningen i skottchansen ligger kanske inte i själva dödandet utan snarare i vetskapen om ansvaret som följer med. Markus for president! /Micke
Publicerat December 11, 200817 yr lite ot. förflåt till fox började kanske lite fel. hade inte världens bästa dag igår. kommer ligga lite lågt på radarn en tid framöver, så syns vi kanske nästa år! har de bra allihopa!
Publicerat December 11, 200817 yr Spänningen i skottchansen ligger kanske inte i själva dödandet utan snarare i vetskapen om ansvaret som följer med. Från en som alltid haft lätt att uttrycka sig och förmedla kunskap till andra, det där var ett uttalande som håller en kvalitet likt de riktigt stora citaten av vår tid (även om det inte rör, i allmänhetens ögon, ett ämne med potential att förändra världen) Oavsett det var slumpen att du fann ett sådant ordval så vill jag tro att du och vi andra känner likadant. Med all respekt/