Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vill ha argument från er jägare...

Featured Replies

Publicerat

Varför jag jagar är att jag har det i blodet så att säga. Mina Mprbröder är jägare rätt så naturligt då dom är uppifrån Fjällen Tärna o Klimpfjäll. Sen så har jag en Svärfar som är inbiten skogfågeljägare med Trädskällare dvs Finnspets.

För mig är jakten ett härligt sätt att kopla av komma ifrån vardagens gråhet. Det är underbart att sitta på älgpasset o se solen stiga upp en härlig sepetember morgon. eller att smyga fram då Finnspetsen har skällt fast en fågel gärna en Tupp.

Jag se jakten som ett viktigt kulturarv för oss mäniskor, då vi var Jägare o fiskare från begenylsen. Framför allt så ser jag det som ett mycket viktigt kultur arv för oss här uppe i Norr.

Jag brukar oftast hålla inne skottet, känner jag att det inte är ett bra skottläge så låter jag viltet få gå vidare. Har släppt några Älgar denna höst då jag ansåg att risken för skadeskjutning varit för stor.

Jag är stor djurvänn älskar djur, sen älskar jag att få vara ute i naturen sen om man får fälla nått så är det en ren bonus.

Publicerat
Skurebo.. lär nog bli en och annan and skjuten i det där viltvattnet :wub:

Själv jagar jag för att det är kul.. nu var det iofs länge sen det var riktigt kul..fel, kul igår, men innan dess var det länge sen. Men det är iaf huvudorsaken. Allt det andra ovan beskrivna är bara en bonus ;)

Mvh!

Jo det kanske kan hända nu när jag tänker efter lite.

Får väl ändra mig som en sann människa, Kan bli lite andjakt i viltvattnet, om de nu finner det bra nog att vara i.

Räven kommer nog även den att få stryka på foten om den vidar sig där, handlar då om viltvård av mina änder. ;)

Men i övrigt så ska vi nog försöka att låta bli jakten i viltvattnets omedelbara närhet.

Markus: Klockrent statement :D

/Lasse

Publicerat
Skurebo.. lär nog bli en och annan and skjuten i det där viltvattnet :lol:

Själv jagar jag för att det är kul.. nu var det iofs länge sen det var riktigt kul..fel, kul igår, men innan dess var det länge sen. Men det är iaf huvudorsaken. Allt det andra ovan beskrivna är bara en bonus :lol:

Mvh!

Sign me up på den som en bra orsak utöver alla andra bra beskrivningar. Gemenskapen inom jakten är också ruggigt viktig.

Samt att man får en bra orsak till att grilla en massa goda korvar och få en anledning att köpa sig en egen skogsfastighet. :huh::)

I dessa politiska korrekta tider är en orsak för att jag jagar också att jag vill veta var maten jag äter kommer i från. Jag vill inte äta kött från djur som först har blivit transporterade runt halva världen bara för att sedan plågas innan de slaktas. Viltkött måste räknas till det mest ekologiska köttet som man kan få tag i. :lol:

Publicerat

en fråga jag tycker är rätt kul,är att säga vi inte jagar, hur ska vi tex få bukt på oönskade djur som mårdhunden och minken?? skabbrävar ska vi testa fånga in dom 3 gånger i samma fälla och tvätta dom,viltolyckor,närgångna rovdjur mm, läste för några år sedan försök att inte jaga älgar och gav dom p-piller mm,man kan juh säga dom slutade :huh:

vänder på steken, varför ska vi inte jaga??

själv jagar jag för jag gillar allt omkring det med att lyckas med hundarna,gräva mig ner till grävlingar och allt med det, skjuta kan jag vara utan så längen hunden gör ett toppen jobb,men ofta iaf i grytjakten handlar det om ganska enkla byten när hunden är duktig...vafan skulle man göra om man inte jaga??fattar inte hur man kan fylla tiden annars??vad gör man? sitter och dricker the och pratar hela dagen om all orättvisa i världen medans man har rent vatten i kran som man slöar på,, jaga är inte nått man gör utan livsstil allt från vars man bor till hur man sitter och kollar i skogen när man kör bil och drömmer om nätterna.kollar spår tränar hundarna väljer kläder osv

ps örjan-skulle jag ränkna hur många mil för en grävling jag kör skulle iaf jag nog inte vara specilet ekologisk;)

Publicerat

Jag skulle vilja vet varför jag ska argumentera för något som är fullt lagligt?

Allmänt vedertaget och ger utmärkt livsmedel, samt rekreation.

Skulle hellre vilja ha argument för de sabotage som förekommer bl.a. mot minkfarm.

Eller som senast mot hönsseri där 5000 hönor kvävdes....

Publicerat

Skulle hellre vilja ha argument för de sabotage som förekommer bl.a. mot minkfarm.

Handlar det om att argumentera? Är det inte frågan om att förklara charmen med jakt för en intresserad ikkejägare?

:lol:

Publicerat
Handlar det om att argumentera? Är det inte frågan om att förklara charmen med jakt för en intresserad ikkejägare?

:lol:

tja. enl första inlägget vill tjejen ha argument varför vi jagar.

Inte en förklaring.

Tolkar det som vi gör något fel i hennes och andras ögon.

De är som jag ser det en jakltlust, instinkt eller va vi nu ska kalla det.

Kan tex jämföra med våra tamkatter.

Mätt o go, lite lätt småfet så kommer den ändå jaga.

Publicerat

Varför gå i försvarsställning med taggarna utåt istället för att lugnt och sakligt förklara vad det är just vi gillar med jakten?

Publicerat
Varför gå i försvarsställning med taggarna utåt istället för att lugnt och sakligt förklara vad det är just vi gillar med jakten?

Känner inte direkt att jag har taggarna utåt, men visst.. lite trött är jag på en del.

Kom på ytterligare taggtråd.. :lol:

Jag skulle vilja se en miljöutredning på tex fuskpäls getemot äkta.

Närproducerade skinprodukter mot bommulsplagg.

Vilket är skonsammast mot miljön och den värld vi lever i ??

Kanske blir jag illa berörd av att i tex media bli anklagad för de mest bissara lustar när jag lägger otaliga timmar på att leta reda på tex trafikskadat vilt som någon trafikant kört på.

Undra varför jag gör det?

För o stilla min blodtörst?

knappast...

Publicerat
Känner inte direkt att jag har taggarna utåt, men visst.. lite trött är jag på en del.

Kom på ytterligare taggtråd.. :D

Jag skulle vilja se en miljöutredning på tex fuskpäls getemot äkta.

Närproducerade skinprodukter mot bommulsplagg.

Vilket är skonsammast mot miljön och den värld vi lever i ??

Kanske blir jag illa berörd av att i tex media bli anklagad för de mest bissara lustar när jag lägger otaliga timmar på att leta reda på tex trafikskadat vilt som någon trafikant kört på.

Undra varför jag gör det?

För o stilla min blodtörst?

knappast...

Nja det var väl lite generellt menat, nu när en forumist vill veta varför vi jagar kan vi ju förklara det utan omsvep. :wub:

Sen håller jag med dig om pälsen. Varför inte betala bättre för ett vackert rävskinn från en räv som ej lidit utan när han minst anade det somnade in. Samtidigt kan man ju ha i åtanke hur Kineserna behandlar sina djur som dom föder upp till pälsindustrin.

Publicerat
det är roligt att jaga. jagar älg, fågel. har aldrig skadeskjutit något vilt

Ok antingen väldigt kall/duktig skytt eller väldigt tursam eller som tredje alternativ vädigt sparsam med smällarna. :lol:

Jagar för att jag gillar spänningen, gemenskapen, naturen, köttet och är en lliten prylbög:) sen om man ska vara retsam så är det ju alltid kul att "piss off " några militanta veganer. ^_^

Publicerat
Hejsan!

Jag skulle vilja höra lite argument om varför ni jagar, vad ni jagar för djur, om ni får dåligt samvete om ni råkar skadeskjuta ett djur osv. Alltid kul att argumentera med jägare.. ;)

Tack//Fox

Tja, vad säger man? som en golf spelare känner sej på golfbanan? som en seglare känner sej på sjön? som en dragracing fantast känner sej på dragracing banan? som en shopping fanatiker känner sej på på NK i stockholm? som en fotbollssupporter känner sej på hemmaarenan? som en som gillar att dansa till vikingarna på en logdans MED vikingarna som uppträder? en historiker på ett bibliotek eller på fottur i Rom eller på Malta? Utan att specificera jägare som grupp så finner du nog att det är väldigt svårt att sätta ord på känslor och engagemang. Det är en livsstil och personligen mår jag väldigt bra av att gå i naturen, med eller utan bössa. Att jag sen håller på med en massa viltvårdande åtgärder också hela året runt ser jag inte som ett arbete utan som rekreaktion.

Det som MarusR skrev är helt klockrent ............. Spänningen i skottchansen ligger kanske inte i själva dödandet utan snarare i vetskapen om ansvaret som följer med.

Klart man får dåligt samvete vid skadeskjutning. Skadeskjutning skall inte ske men det händer. Många sömnlösa nätter och tankar, det är säkert.

Mvh

Håkan

Publicerat

Så så, taggarna utåt ;);) jag förstår egentligen vad du menar .... att alltid behöva försvara det man brinner för, för folk som fan inte har peiling och förutfattade meningar. Jag brukar bita huvet av dom som vågar diskutera så är det färdigt med det :lol:

Publicerat
Hejsan!

Jag skulle vilja höra lite argument om varför ni jagar, vad ni jagar för djur, om ni får dåligt samvete om ni råkar skadeskjuta ett djur osv. Alltid kul att argumentera med jägare.. :D

Tack//Fox

Hej Fox..

Visst ska du få svar ifrågan om varför jag jagar, detta trots att man får en viss känsla av missmod då man vet med facit i handen vad detta kan leda till!

Har varit jägare och hundförare i 30år, jakten har väl i sig inte förändrast så värst mycket. Däremot så har synen på etiken och moralen helt klart förändats till det bättre i många hänseenden.

Så även jägarens hundhållning och omvårdnaden av jakthunden.

Jakthunden är idag en del i familjen på ett helt annat sätt än för kanske 25år sedan, sällan eller aldrig ser vi idag hundar som tillbringar större delen av livet i en hundgård. Finns fler exempel på klara förbättringar som jägare står för..

Vi har fått lite nya och i vissa fall mer krävande vilt i landet,, för att nämna något så finns det nu upp mot ca 90 000 vildsvin på ca halva sverige yta. Dessa ska och måste absolut beskattas på ett sätt som vi jägare och markägare/jorbrukare kan acceptera och då är jakten det enda alternativ som vi jägare etiskt och moraliskt kan leva med.

Det har som du säkert vet kommit en fälla som blivit tillåten för fångst av vilsvin, skulle vara roligt att veta hur du Fox ställer dig till fäll fångst av klövilt ?

Bara aningen större fälla och den kan användas på älg, hjort mfl klövilt !

Frågan man kan ställa sig är hur etiskt och moraliskt det är att fånga klövilt i fälla kontra att skjuta det ? För mig är valet väldigt enkelt, vad säger du Fox har du någon åsikt ?

Men inget nytt vilt utan en viss tillvänjnings process, så var det då rådjuren intog landet så även nu med vildsvinen.

Det tar tid att sortera ut vilket sätt som viltet jagas bäst på, vilka hundar vi ska nyttja och hur jag som jaktledare ska genomföra jakten efter vildsvin. Visst blir det fel ibland,,,,allt som oftast med för övermodiga hundar och allt för dåligt förbredda jägare & jaktledare, men så var det även med rådjuren.

All jakt innebär risker för samtliga inblandade, men vissa vilt är risken större för skadeskjutningar och med andra så är den mindre..

En skadskjutning är i grund och botten ett misslyckande från jägarens sida, alla omdömmesgilla jägare tar väldigt illa vid då detta sker det vet jag.

Men här går det faktiskt att till vissa delar begränsa antalet misslyckande under jakten ! och det genom TRÄNING och åter träning på skjutbanan, man hoppar inte över 2,40 som Stefan Holm utan träning, man vinner inte 7-kampen som C.Klyft utan träning..

Redan befintliga vilt i landet så som älg,räv, hare fåglar mfl vet vi hur vi jagar, och hur detta ska göras på bästa etiska och moraliska sätt.

Om vi inte skulle jaga och skörda av skogens resurser så tro nog den sanna naturromantikern att allt skulle lösas av sig själv då vi nu har ett antal rovdjur i landet...

Visst skulle rovdjuren på si så där 25-30år balansera viltstammarna men vägen dit skulle vara kantad av mycket stor bekymmer för jordbruket och övrig djurhållning som exempel.

Vi skulle med mycket stor säkerhet få förändra vår rätt och vårt sätt att visat i naturen då vi själva skulle kunna bli mål för angrepp av de rovdjur som vi då skulle ha.

Jakten för mig är en del av livet och i viss mån ett andningshål i ett stressat yrkesliv, ett yrekesliv som nu präglas av oehörda krav på topp resultat för varje timma & kvatal, så är det absolut inte inom jakten.

Ytterligare en aspekt på avsaknad av jakt & jägare i landet

Om vi jägare helt skulle sluta med jakten så skulle även våra tjänster med eftersök ekipage vid viltolyckor även med stor säkerhet med tiden helt upphöra.

Viltvård Fox vad är det för dig ??

Lilli & Sussis på djurens ö kanske,, skämt & sidor viltvård är att befrämja vilt och fauna på ett sätt så det skapas foder och skydd för viltet, typ kantzoner i det nya jordbrukslandskapet, skyddade områden utan jakt där foder växter mm tillåts växa fritt utan påverkan.

Kan passa på att nämna att jag själv avsade mig de så kallade Eu-bidragen för något som heter öppet odlingslandskap enbart för att kraven för dessa inte gick ihop med att bedriva viltvård på mina marker.

För att erhålla dessa bidrag om årligen 20 000:- så skulle marken bli av parkmiljö helt utan skydd för vilt, zoner vid stenmurar mm skulle röjas och mindre buskar för harar och andra klövilt på vintern skulle avlägsnas.

Ingen annan organisation genomför så mycket viltvårds insatser som jägarorganisationerna tror även att detta ska vägas in innan men kastar skit på jägare.

Björnhunden..