Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mina sista,viktiga,ord här... :)

Featured Replies

Publicerat

Min syster hatar mig och pappa och farfar för att vi jagar. Hon har sett på något program på TV där dom ```slaktade duvor``i England. Det tycker i och försig jag med är dumt. Att skjuta mera villebråd än man kan ta vara på. Men hon var med i skogen före det men nu, aldrig mera sätta sin fot i jakt stugan. Nu är hon vegeterian för något skit som en engelsman har gjort. Hon svär och spottar så fort vi nämner jakt

Publicerat

Hahaha

vad jag kom o rörde till i ert forum, det var inte meningen..

Men värst vad ni snöade in er på vem det kan vara som skickade ett flörtigt (mm....) pm, haha.

Publicerat

Och ang hipshots önskan att jag ska lägga ut mina argument om katten så gärna.. (kommer ju aldrig härifrån....) ;)

Han menade att katten var ett grymmt djur då de leker med sitt byte så det lider. Visst, jag tycker inte om att se små möss, ekorrungar osv bli tagna av katter. Men katten gör det inte för att vara elak eller för att det är kul, utan det är ett inlärt beteende, en instinkt. Katten kan inte rå för det. Människan jagade förr för att överleva, då kunde vi inte heller rå för det. Nu kan vi det, enligt era svar på mitt första inlägg så är det extremt får av er som jagar pga instinkt.... Där har vi alltså skillnaden på katten o människans jakt. LOGISKT, ELLER? :P Extremt logiskt.

Och dessutom kastar han snöbollar på grannkatterna, så det är tur att inte han o jag är grannar :D ingen kastar snöboll på min älskling till katt...............

(har inget emot dig hipshot, så ta allt med humor) :P

mvh FOX

Publicerat
Katten kan inte rå för det. Människan jagade förr för att överleva, då kunde vi inte heller rå för det. Nu kan vi det, enligt era svar på mitt första inlägg så är det extremt får av er som jagar pga instinkt....

Man kan nog hävda att det är instinkt även i vårt fall. Då de flesta (alla?) av oss känner en enorm tillfredsställelse över att vara i naturen och jaga kanske det är något primitivt och instinktivt som vaknar till liv? De flesta katter överlever utan jakt de med. Är jag luddig eller hänger du med?

Publicerat
Och ang hipshots önskan att jag ska lägga ut mina argument om katten så gärna.. (kommer ju aldrig härifrån....) ;)

Han menade att katten var ett grymmt djur då de leker med sitt byte så det lider. Visst, jag tycker inte om att se små möss, ekorrungar osv bli tagna av katter. Men katten gör det inte för att vara elak eller för att det är kul, utan det är ett inlärt beteende, en instinkt. Katten kan inte rå för det. Människan jagade förr för att överleva, då kunde vi inte heller rå för det. Nu kan vi det, enligt era svar på mitt första inlägg så är det extremt får av er som jagar pga instinkt.... Där har vi alltså skillnaden på katten o människans jakt. LOGISKT, ELLER? :P Extremt logiskt.

Och dessutom kastar han snöbollar på grannkatterna, så det är tur att inte han o jag är grannar :D ingen kastar snöboll på min älskling till katt...............

(har inget emot dig hipshot, så ta allt med humor) :P

mvh FOX

Lite OT kanske men:

Faktum är att till och med shoppin är en instinkt som härstammar i jakten. Går man ut tittar i skyltfönstren och får habegär så är det hjärnan som talar om att den saken behövs för att överleva, köper man den sedan får man en seretoninkick och hjärnan talar om - bra jagat! Efter ett tag förlorar den nyinköpta prylen sin glans och man börjar titta och drömma efter något nytt, allt enligt gamla jaktinstinkter.. =) Nu var detta en riktigt enkel förklaring på något jag läste för ett tag sen =) Men att påstå att våra jaktinstinker för överlevnad är borta är ju helt befängt. Samma instinkt som driver dig när du är på MK är samma instinkt som driver oss i skogen, faktiskt =) Sen var ju vissa av oss jägare, och vissa samlare. Kanske är det så än idag, men varför bråka om vad som är bäst? =)

Publicerat

Ha!

Lyckats lura dej kvar ett tag till ;)

Jag tycker INTE katter är elaka på så sätt, de kan helt enkelt inte rå för att de är just katter med allt vad det innebär. Därmed inte sagt att jag respekterar deras "rätt"? att leka med vilt oavsett om det är en mus eller vad som helst som de tagit. Kommer aldrig någonsin att göra det och sen skiter jag rätt kraftfullt i vad som förklarar detta beteende. Jag fixar helt enkelt inte att se lidandet i fågeln, gissa vad jag tycker om skadskjutningar? Det är samma sak, hänt bra många gånger att jag ifrågasatt för mej själv om jag verkligen kan åsamka vilt lidande. Senast i går kväll hade jag kunnat skjuta på vildsvin men fick inte ett så pass säkert läge att jag kunde släppa skottet. Precis samma meknik bakom beslutet där att inte skjuta.

När det sen gäller katterna så ser jag inte att deras insikt ska gå före viltets lidande. En katt som enbart och uteslutande är innekatt, som aldrig varit ute, far inte illa. Och även om den skulle fara illa i någon utsträcking så är vinsten trots det monumental för viltet som blir taget av samma kisse när den går ut.

Hade en kisse i grannskapet för ett tag sen som tagit en skata. Den höll på och lekte med den vettskrämda skatan för fulla muggar. Skickade en jycke på eländet direkt, jycken snodde skatan framför nosen på kissen och levererade in den till mej. Jag avlivade skatan ögonblickligen!

Är du djurvän så förmodar jag att du gör samma sak med det din kisse släpar in?

Mvh!

Publicerat

Jag tog mig friheten och rensade denna tråd lite. :)

Publicerat
Och ang hipshots önskan att jag ska lägga ut mina argument om katten så gärna.. (kommer ju aldrig härifrån....) :)

Han menade att katten var ett grymmt djur då de leker med sitt byte så det lider. Visst, jag tycker inte om att se små möss, ekorrungar osv bli tagna av katter. Men katten gör det inte för att vara elak eller för att det är kul, utan det är ett inlärt beteende, en instinkt. Katten kan inte rå för det. Människan jagade förr för att överleva, då kunde vi inte heller rå för det. Nu kan vi det, enligt era svar på mitt första inlägg så är det extremt får av er som jagar pga instinkt.... Där har vi alltså skillnaden på katten o människans jakt. LOGISKT, ELLER? :D Extremt logiskt.

Och dessutom kastar han snöbollar på grannkatterna, så det är tur att inte han o jag är grannar B) ingen kastar snöboll på min älskling till katt...............

(har inget emot dig hipshot, så ta allt med humor) -_-

mvh FOX

Nja... nu har du nog fått lite om bakfoten..

Instinkt och inlärt beteende är 2 helt olika saker.

Instinkt finns medfött utan behov av någon som lär ut beteendet.

Katten jagar på instinkt. Alltså medfött jaktlust.

Även om vi har en katt som alldrig behövt jaga eller döda något så kommer den jaga när den kommer ut eller ser ett byte.

Mäniskor har oxå instinkter som styr o ställer.

Alla mäniskor har jaktinstinkt men i dagens samhälle tar de sig lite olika uttryck..

Chimpanser jagar och dödar andra djur och äter kött när de lyckas.

Även gorillor äter kött när tillfälle ges.

Undrar varför??

Är de inte typ 98 % genetiskt lika mäniskan?

Vad vi människor gör fel är att vi förmänskligar allt.

Urbaniseringen är snart total.

Disneyfieringen är så våldsamt fel ute.

När bambi blir gammal o dör så inte kryper han in under en gran för att stilla somna in.

Han får troligen buken uppriven av nått rovdjur o asätarna kalasar på resterna.

Kanske jag är lite sur o tvär o ingen vidare lärare i ämnet jakt o jaktmotstånd.

Men jag känner iallafall att jag har fötterna på jorden o vet rätt mycket hur naturen fungerar, luktar o känns...

Trotts mitt lite sura inlägg så tycker jag nog du ska stanna FOX, om inte annat för jag ska ha nått o reta mig på ^_^:(

Publicerat
Vill avsluta med en rolig ska jag såg på ngt naturprogram, ngt slags naturfolk i Afrika som sprang ikapp djuren de jagade, de sprnag så in i helvete snabbt att de tröttade ut djuren... inga gevär där inte.. haha, där talar vi sport! Kanske ni ska prova :)

God jul o ha ett bra 2009! Lova o respektera djuren, o låt dem ej lida.. de är så underbara.. eller hur!?

Tack o hej för mig, nu ska jag "som vegetarian inte beta på er mark längre", hihi.

(smiter såklart in o kikar på svaren på detta innan jag försvinner helt ^_^ )

:D

Sporten i jakten för mig besvarar dina båda sista frågor/önskningar: Sporten är att göra det lätt, att överlista djuren så man kommer nså nära man behöver för att snabbt och säkert fälla dom. Man planerar och rör sig i terrängen på sådant sätt att skotten skall bli så enkla som möjligt. Ju enklare desto bättre har man gjort det och desto färre gånger går det illa. Att avsluta enkelt med ett skott man är bergsäker på, då har man gjort det bra. Dessa förberedelser är en del av nöjet, man fixar bössorna så dom skjuter så bra det går, man testar kulor och olika laddningar osv. Man röjer skjutgator och kollar avstånd i passen man tänker sig använda. Använder man hund gör man inte det under tider på året då djuren kan fara illa tex pga skare eller födotillgång, tex rådjur i januari om det inte är barmark eller väldigt lite snö.

Att stressa djur likt afrikanerna är inte någon sport för mig, låter mer som tjurfäktning i det vilda. Tjurfäktning är inte någon favorit kan jag ju säga. Här kan man snacka om att döda för att framhäva sig själv.

För en oinvigd ser dom riktigt bra jaktskotten "osportsliga" ut eftersom dom är enkla och säkra. Så måste det vara när det är levande varelser det handlar om.

Det är intill 100% av jägarna som är djurvänner kan jag lova dig, finns få människor som jag träffat på som mått så dåligt av något dom gjort som ett par jägare jag jagat med som skadeskjutit älg. Det satt i länge på dom och det är något som alla jägare försöker till varje pris undvika.

Publicerat

Hej IGEN, jag kommer ju aldrig härifrån :D

Ang det jag skrev om att de sprang ikapp djuren så var det på skoj att "det kan man kalla sport", självklart tycker jag att det skulle va hemskt o hetsa djuret så. Ngn jämförde med tjurfäktning o just tjurfäktning är bland det värsta jag vet... åker aldrig till Spanien på semester längre pga deras, överlag, sjuka syn på djur.

O detta med att ni jagar av instinkt... hm.. långt ifrån alla jägare kan väl göra det.. eller? En intressant sak är ju att människan levde på as innan vi blev jägar- o samlarfolk. Men visst är det inge konstigt med att äta kött, eller jaga. Så länge jag får samla mina bär o nötter så.. :P O så länge ni inte skadeskjuter, det är det som jag tycker är så hemskt när det händer...

Till NS: Visst, du har rätt i att instinkt o inlärt beteende är två olika aspekter (se där, nu kommer min akademiska sida från universitetet fram B) ), katten jagar i stortsätt bara av instinkt men när den leker så lär den sig mer o mer av sin lek och det blir ett inlärt beteende, som styrs av instinkten. Har ju pluggat just etologi förr, så jag kan väl få "vinna denna rond"? :D Men visst har du rätt i att vi förmänskligar allt, bl a genom den kraftiga urbaniseringen som genomsyrat hela vårt samhälle och präglat både människans och djurens levnadssätt. Det var ju lite det jag var inne på när jag pratade om skillnaden på kattens jakt och människans.. vi tänker ju på ett annat sätt, det är ju b la det psykologiska som skiljer oss från djuren.

Till Hipshot: ok, du verkar inte vilja se ngt djur lida o det glädjer mig. Gillade bara inte det där med snöbollarna på katterna.. Du undrade vad jag gjorde om min katt släpar in ngt men det har inte hänt då han är innekatt, i en stor lgh dock med mkt kärlek o leksaker. Bortskämd är han också.

Nä, nu är ju kl tolv o ni håller mig kvar här B) ska filma så sjukt länge imorrn, dessutom ska jag spela död o ligga i en snödriva med fejkblod, burr blir sååå kallt! B) men säkert så kommer jag smita in på rasterna o kolla svaren, detta är ju beroendeframkallande!

hej hopp ha d bra o tänk på djurens bästa B)

mvh FOX

Publicerat
Till Hipshot: ok, du verkar inte vilja se ngt djur lida o det glädjer mig. Gillade bara inte det där med snöbollarna på katterna.. Du undrade vad jag gjorde om min katt släpar in ngt men det har inte hänt då han är innekatt, i en stor lgh dock med mkt kärlek o leksaker. Bortskämd är han också.

Vill börja med att be om ursäkt, såg efteråt att min skrivning i förra inlägget vart lite väl beskt, det var inte tanken. Grejen är att detta berör mej verkligen, mår fysiskt illa när sånt här händer.

Tycker du är en fullkomligt formidabel kattägare som håller katten inne och skämmer bort den! Gillar sånt, önskar att det var vanligare. Ser för mycket elände som kommunjägare när man tvingas avliva 40-50 katter på en och samma adress..

Och du, har ännu inte prickat ngn kisse med snöbollar men det spelar ingen roll, bara att man hivar iväg ngt gör att de misslyckas och drar från våra fåglar B)

Mvh!

Publicerat
O detta med att ni jagar av instinkt... hm.. långt ifrån alla jägare kan väl göra det.. eller? En intressant sak är ju att människan levde på as innan vi blev jägar- o samlarfolk. Men visst är det inge konstigt med att äta kött, eller jaga. Så länge jag får samla mina bär o nötter så.. :P O så länge ni inte skadeskjuter, det är det som jag tycker är så hemskt när det händer...

Människan rövade väl byte från andra rovdjur snarare än åt as men det hände nog det med. Men inte var det för att vi inte ville döda för att äta utan det var bristande kunskap som tvingade fram detta.

Instinkt ja, kan bara tala för mig själv men nog känns det i hela kroppen att det är något nedärvt som finns där i jaktsituationer. Tex när jag sköt min första älg, trots 130 meters håll, 2 gångers förstoring och pipuppslag så såg jag med klar och tydlig bild exakt var och hur klipphåren föll för kulans träff. Kan fortfarande se det framför mig alldeles klart. Man hamnade på ett lungt och skärpt ställe i sitt inre just i skottögonblicket. Jag har liknande upplevelser fortfarande vid jakt, särskilt på större vilt. Lite samma känsla kommer när jag är ute och fiskar, när man ser en stor lax visa sig på bästa ståndplatsen samtidigt som man knyter på flugan man bara vet att den kommer att ta. Eller när man stupar på ett kantarellställe ute i skogen osv. Något starkt finns där som inte tillförts utifrån utan det är med sedan födseln. Jag vet vad jag är ämnad till, det känner jag varje dag jag är i skogen. Det är definitivt inte en känsla jag får av att sitta vid ett skrivbord dagarna i ända.

Skadeskjutningar är hemska upplevelser för alla, en otroligt stor del av de pengar och den tid man lägger ner på jakten och utrustningen är för att minimera den risken. Viltolyckor med bilar och tåg är samma sak, inte slutar man med det trots att det händer olyckor som innebär lidande för djur.

Publicerat
Hej IGEN, jag kommer ju aldrig härifrån :huh:

Nä, nu är ju kl tolv o ni håller mig kvar här :huh: ska filma så sjukt länge imorrn, dessutom ska jag spela död o ligga i en snödriva med fejkblod, burr blir sååå kallt! :) men säkert så kommer jag smita in på rasterna o kolla svaren, detta är ju beroendeframkallande!

hej hopp ha d bra o tänk på djurens bästa :huh:

mvh FOX

Varför ska du här ifrån ? Det är ju ett trevligt gäng här !

Du som gillar djur o liv, spelar in filmer med död och blod ! :huh:

Djurväns brudar ;)

Mvh....

• 2 weeks later...
Publicerat
(se där, nu kommer min akademiska sida från universitetet fram B) ),

då han är innekatt, i en stor lgh dock med mkt kärlek o leksaker. Bortskämd är han också.

hej hopp ha d bra o tänk på djurens bästa B)

mvh FOX

<_< ??????????????? <_<

Publicerat

Jag jagar av instinkt. HUR jag jagar är inlärt.

Det känns rätt magstarkt att påstå att människan från begynnelsen inte skulle varit ett rovdjur, är det någon som tror att människan för några miljoner år sedan gick förbi en ankflock utan att försöka norpa några? "Inte, jag är ju för fan asätare" tänkte kanske stenåldersmannen? Eller också inte...

Jag vänder mig också emot genussnacket, jakt skulle vara en sysselsättning för att bekräfta sin manlighet, att man lägger ut bilder på fällt vilt för att imponera på grabbarna, etc. Troféer och bilder är som vilka hemmabilder som helst, de är intressantare för upphovsmännen än för betraktaren. När en förbipasserande nätsurfare ser en bild på ett skjutet djur finns bara blodet och det döda djuret där, inte upplevelsen bakom. Mot bakgrund av detta kanske man inte skall lägga ut blodiga bilder på nätet, men det kan aldrig bli något annat än ett mycket litet problem.

Så tyvärr Fox, trots ditt trevliga och vänliga tilltal ser jag ett förhoppningsvis omedvetet påhopp i snart sagt varje stycke i ditt inledande inlägg i denna tråd. Jag känner inte igen mig, helt enkelt, i din eller andra jaktmotståndares beskrivning av jakten och jägarna.

Publicerat

...mycket prat om instinkter här i tråden :D

Fox, jag tror att den som skickade det skalmliga förslaget gjorde det av instinkt ^_^:D

Trist att du "lägger ner" här<_<