Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

OK, om man har en 30-06

Featured Replies

Publicerat

så har man egentligen köpt sig noll förhandlingsutrymme med den "kloka" rösten i skallen som håller i plånbokslädret. Den bössan räcker!

Fast nu råkar jag bara vilja ha en 375H&H eller kanske en 9.3x62 och då hoppas jag på stöd här: Om man vill jaga gris och få ner dem så fort som möjligt och dessutom ha lite extra punch för ev. eftersök så visst vore det väl bra med en kaliber till? Det kan ju aldrig vara fel med lite extra mariginaler och en kaliber som är lite mer förlåtande vad gäller darr i anläggningen, eller?

Finns det några vana grisjägare här inne som har hunnit testa olika kalibrars för- och nackdelar?

Eller nämnda kalibrars verkan på älg och rå också för den delen.

Jo, det är ett gammalt ämne och ja, jag hittar till sökfunktionen, men inte till det slutgiltiga svaret :)

• Svar 52
  • Visningar 6,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Det är väl ALDRIG fel med en bössa till!?? JAg har en 30-06a men är också sugen på en 9,3a :)

KÖP!!

Publicerat
  • Författare
Det är väl ALDRIG fel med en bössa till!?? JAg har en 30-06a men är också sugen på en 9,3a :)

KÖP!!

Dä gôtt, men dä ska va klokt og!

I alla fall ska man kunna lura sig till att ha fattat ett förnuftigt beslut... ^_^

Publicerat

Det är aldrig fel men en till kaliber.. har en 9,3 själv nu. och är sugen på en 308win

Publicerat

Det beror ju helt på hur du utrustar din bössa, kalibern som sådan uträttar väl ingenting som inte 30-06kan klara av men du kanske vill ha en kort lätt drevjaktbössa med aimpoint i 9,3-57 och en vakjaktbössa med större kikare i 30-06.

Det vill i alla fall jag, dessutom har jag 6,5an bara till småvilt ,men i licenstanternas ögon är det ju tre jämställda klass 1 vapen <_<

Publicerat
så har man egentligen köpt sig noll förhandlingsutrymme med den "kloka" rösten i skallen som håller i plånbokslädret. Den bössan räcker!

Fast nu råkar jag bara vilja ha en 375H&H eller kanske en 9.3x62 och då hoppas jag på stöd här: Om man vill jaga gris och få ner dem så fort som möjligt och dessutom ha lite extra punch för ev. eftersök så visst vore det väl bra med en kaliber till? Det kan ju aldrig vara fel med lite extra mariginaler och en kaliber som är lite mer förlåtande vad gäller darr i anläggningen, eller?

Finns det några vana grisjägare här inne som har hunnit testa olika kalibrars för- och nackdelar?

Jo, det är ett gammalt ämne och ja, jag hittar till sökfunktionen, men inte till det slutgiltiga svaret <_<

Förlåtande vad gäller darr..............vill inte påstå att du är en dålig skytt på något sätt, men du skjuter ju knappast bättre med mer rekyl.........ska du ha en som är mer förlåtande vid darr ska du nog kolla åt andra hållet...........neråt i kaliber............

Publicerat

Din 30-06 räcker nog gott o väl till att stilla darret samt att nedlägga allt du vill och lite till, men att utöka vapengarderoben med fler bössor är ju aldrig fel <_< Har själv både en 30-06 och en 308 pga att habegär har uppstått mer än en gång. Kommer dock att påbörja ett ombygge av min 30-06 till en 9.3*62 just pga av att habegäret uppstått ännu en gång :)

Lycka till.

Publicerat
  • Författare
Förlåtande vad gäller darr..............vill inte påstå att du är en dålig skytt på något sätt, men du skjuter ju knappast bättre med mer rekyl.........ska du ha en som är mer förlåtande vid darr ska du nog kolla åt andra hållet...........neråt i kaliber............

Det håller jag inte riktigt med om. Rekylen kommer efter att allt eventuellt darrande är avklarat, i alla fall i mitt fall. Det är inte av skotträdsla som jag darrar utan av koncentration, och i det läget spelar kaliber, laddning och eventuell kommande kyss av kikaren ingen roll. Men tack för tips,

/SIGGE

Publicerat
Din 30-06 räcker nog gott o väl till att stilla darret samt att nedlägga allt du vill och lite till, men att utöka vapengarderoben med fler bössor är ju aldrig fel <_< Har själv både en 30-06 och en 308 pga att habegär har uppstått mer än en gång. Kommer dock att påbörja ett ombygge av min 30-06 till en 9.3*62 just pga av att habegäret uppstått ännu en gång :)

Lycka till.

Din jävla Rem 700 fick mig att bli sugen på en syntetbössa så man skulle kunna säga att det är ditt fel att jag måste lägga ut mer pengar!

Publicerat
Din jävla Rem 700 fick mig att bli sugen på en syntetbössa så man skulle kunna säga att det är ditt fel att jag måste lägga ut mer pengar!

Ha ha ha jo förmodligen mitt fel, kan ju inte jag rå för <_< Kommer bädda ner winchestern i en likadan stock efter ompipningen :)

Vi kan lägga stocken från din sako på elden nästa gång så har du en anledning o beställa en likadan stock som mig........................

Publicerat
Det håller jag inte riktigt med om. Rekylen kommer efter att allt eventuellt darrande är avklarat, i alla fall i mitt fall. Det är inte av skotträdsla som jag darrar utan av koncentration, och i det läget spelar kaliber, laddning och eventuell kommande kyss av kikaren ingen roll. Men tack för tips,

/SIGGE

Sorry för trådkapningen Vindaloo. Du kanske skulle skaffa en lite tyngre bössa om du har problem med darr??

Vänligen

Publicerat

Eller nämna kalibrars verkan på älg och rå också för den delen.

Jo, det är ett gammalt ämne och ja, jag hittar till sökfunktionen, men inte till det slutgiltiga svaret <_<

Jag har både 3006 och 9,3x62 och är urnöjd med att ha båda dessa kalibrar i skåpet. 3006:an är av varmintmodell med tung pipa, benstöd och en 3-12x56:a på, alltså inget man släpar runt i skogen en hel dag, utan funkar bra som vakbössa.

9.3:an är lätt och kort och försedd med snabbfäste där jag har en rödpunkt, en 33 glugg och en 50 glugg att välja mellan. Alltså en bössa som passar till drevjakt och eftersök mm.

Skulle jag bara haft en studsare hade jag alla dagar i veckan valt en 3006. Detta på grund av kaliberns oerhört stora bredd, funkar liksom till allt.

Ska jag utöka med en kaliber till blir det en klass 2:a typ 222 eller 223 eller kanske en 22-250 habegären finns alltid :)

Laga en god trerätters middag till din bättre hälft och lagom till desserten så kopplar du på kockerspannielögonen och läggar fram dina önskemål. Hur ska hon då kunna neka dig ??? :o:D;)

Publicerat

Klart du ska skaffa ett vapen till. om inte annat för att det är roligt med flera vapen.

Din 30-06 klarar allt som du normalt kommer att utsätta den för, men varför inte en älg/gris klubba i 9,3 och en lättare i .222 eller liknande bara för att man kan och får.

Själv tittar jag på en 9,3X62 att ha när jag vakar på gris i framtiden. Man ska aldrig vara nöjd B)

/Lasse

Publicerat
  • Författare
Sorry för trådkapningen Vindaloo. Du kanske skulle skaffa en lite tyngre bössa om du har problem med darr??

Vänligen

No problems.

Problem med darr på ribban har jag inte, men jag är inte främmande att erkänna att skottet ibland kan tänkas sitta aningen sämre än man kanske tänkte när man lade iväg det. Fast det är jag kanske själv om att ha sett B)

Därav formuleringen av en "förlåtende" kaliber B) , det är aldrig fel med lite extra punch när den behövs, tycker jag. Och jo, jag tränar på skjutbanan. Och nej, jag är inte skotträdd.

Men till saken! Kan grisar rimligen skjutas på ett snyggt sätt med någonting mindre än 9.3?

MarkusR:

"Det beror ju helt på hur du utrustar din bössa, kalibern som sådan uträttar väl ingenting som inte 30-06kan klara av men du kanske vill ha en kort lätt drevjaktbössa med aimpoint i 9,3-57 och en vakjaktbössa med större kikare i 30-06."

Ja, du verkar ha läst mina tankar, men så är du ju värmlänning oxo!

Det var just:

http://www.blocket.se/vi/19514841.htm?ca=6_s

som satte tankarna i sprätt.

Med en Aimpoint! Just det som behövs!

/Vindaloo

Publicerat

/SIGGE

Ok, må så vara. Ett intressant experiment är att låta en kompis ladda/inte ladda byssan när ni är på banan, mycket lärorikt att se när man rycker till fast det inte är skott i när man avfyrar....................främjar inte direkt träffarna, oavsett kaliber.

Publicerat
  • Författare
Klart du ska skaffa ett vapen till. om inte annat för att det är roligt med flera vapen.

Din 30-06 klarar allt som du normalt kommer att utsätta den för, men varför inte en älg/gris klubba i 9,3 och en lättare i .222 eller liknande bara för att man kan och får.

Själv tittar jag på en 9,3X62 att ha när jag vakar på gris i framtiden. Man ska aldrig vara nöjd B)

/Lasse

Hmnjoo, en .222 har jag nog redan skaffat... Men tyngre det är ju redan i sig en orsak B)

En pang för varje behov, är inte det en fullkomligt ansvarstagande och balanserad slutledning?

Eller?

Publicerat
  • Författare
Ok, må så vara. Ett intressant experiment är att låta en kompis ladda/inte ladda byssan när ni är på banan, mycket lärorikt att se när man rycker till fast det inte är skott i när man avfyrar....................främjar inte direkt träffarna, oavsett kaliber.

Bra idé. Nästan så att man vill vara stygg mot sig själv och rigga upp videokameran också. Det borde vara en bra lektion i anläggning och hur men inte ska få skotten att flyga...

/Vindaloo,

öppen för allt som är lärorikt

Publicerat
Men till saken! Kan grisar rimligen skjutas på ett snyggt sätt med någonting mindre än 9.3?

/Vindaloo

Kan nog skjutas både snyggare och fulare med mindre kaliber än 9.3, beror på vem som håller i "påken".

Publicerat
  • Författare
Laga en god trerätters middag till din bättre hälft och lagom till desserten så kopplar du på kockerspannielögonen och läggar fram dina önskemål. Hur ska hon då kunna neka dig ??? B)B):D

He, he huvet på spiken...

Publicerat
  • Författare
Kan nog skjutas både snyggare och fulare med mindre kaliber än 9.3, beror på vem som håller i "påken".

Visst är det så.

Jag missar då och då att lägga in smileysar och liknade för att understryka ironin eller humorn i mina inlägg, men min grundtanke fortsätter att vara - jag har bra jaktvapen, men vill ha bättre. Jag tror inte att jag är ensam om det här inne.

Jag gillar större kalibrar för att det kan var en extra säkerhet ibland (och så för att de är läckrare B) ) så på ett hårdskjutet vilt som gris, vore det inte en bra idé?

Finns det någon här som ofta skjuter gris och som har sett olika kalibrars effekt?

Helst en grov B)

Publicerat

Jo, det är ett gammalt ämne och ja, jag hittar till sökfunktionen, men inte till det slutgiltiga svaret :D

Man kan ju inte få för många bössor, så är det bara. Började själv med 6,5 an. Blev sen en 9,3 :a för just gris, älg mm. Nu har jag beställt en 308. Visst, snarlik 6,5 an, men bössan är ny och smidigare. Ska ha den till räv, rådjur mm.

Problemet är att det blir vapen nr 6. Skulle vara kul med en 223 kanske ;) Men jag har två hagelbrakare, så en kan man ju alltid sälja. Man är ju mer av en kulskytt ;)

Är man inte nöjd med det man köper så är det bara att sälja

MVH Erik

Publicerat

Jag har också en 30-06 men om jag hade ekonomi hade jag troligen skaffat enn 338wm eller 9,3 och kanske bytt 30-06 mot en 6,5

Publicerat
  • Författare
Jag har också en 30-06 men om jag hade ekonomi hade jag troligen skaffat enn 338wm eller 9,3 och kanske bytt 30-06 mot en 6,5

Varför inte behålla 30-06an, hoppa över mellannivån 338 och gå direkt på 375H&H? För det är ju ändå dit vi alla strävar!? :wub:

Publicerat

Hej så här efter julafton.

Jag fattat de tycket för 30 - 06 som en utmärkt rådjurs - älg bössa. har även skjutit ett par grisar med de,

Men så har jag även 9,3-62 o de är en super bra kaliber till nassarna. specielt till lite större. har både 18,5 o 21 grams ammo till den,

en gammal 640 husqvarna, men dock med en ny kolv o stock. rekylen är behaglig. bästa köpet.

Publicerat

Jag skall inte påstå att jag ofta skjuter gris, men har gjort med min 375:a, 300 H&H, 308 Win. och 7x57 R. I samtliga fall, utom 375.an, med bondade kulor. En av de grisar som gick kortast sköts med 7x57:an, där utgångshålet såg ut som om man försiktigt tryckt en blyertspenna genom köttet. NOLL blodsprängning på väg ut. Gissar att kulan mer eller mindre trillade ur grisen, och hade jag träffat ben på vägen in (eller ut) hade det knappast blivit genomslag. Grisen vägde väl runt 100 kg, och hade ett "sidopansar" av fett; knackade man med knogarna på sidan lät det som när man knackar på en dörr...

För att verkligen kunna uttala sig om flyktsträckor och effektivitet krävs det enorma material, eftersom man måste ta hänsyn till djurets vikt, skottvinkel, om djuret är stressat, kultyp, avstånd, om man träffar revben eller annat ben på väg in osv osv. Materialet måste också vara tillräckligt stort för att sådan variation som man inte gärna kan kontrollera för inte döljer faktiska samband, exempelvis faktorer som djurets hälsostatus eller om det just syresatt blodet genom att andas in osv osv. Genom att studera kulans verkan i djuret anser jag dock att man på ett lättare sätt uttala sig om effektiviteten.

TVEKLÖST ger de grövre kalibrarna större effekt inuti grisen, när man studerar hur kulan verkat. En snabbare kula kommer också att ge större skottverkan än en långsammare, men kräver då att man har hårdare kulor om man skall garantera framgång. Jag gillar personligen inte lätta snabba kulor, utan laddar konsekvent tunga kulor i alla kalibrar. Jag tillhör den skara som anser att tunga, litet långsammare medelhårda (bondade) kulor ger bäst avvägnning mellan alla olika saker man vill uppnå (kort flyktsträck/säker penetrering/rimlig köttförstöring osv).

Jag har idag bland annat en .375:a och en 9,3x57, samt har haft flera 9,3x62:or. Jag skjuter min absolut fulladdade .375:a utan att ha några som helst problem med rekylen. Det är dock viktigt att vara medveten om att skillnader i rekylupptagningen påverkar vart man träffar när man börjar skjuta grovt. Jag sköt en kalv med min .375:a härom året, stående halvt nedböjd med stöd. Stödet var för lågt för att stå rak, men för högt för att gå ned på knä. Trots att jag och kalven stod still, avståndet var knappt 100m och jag vet att jag gjorde en perfekt avfyring träffade jag ett par dm fel.

.375 H&H är en charmig och potent patron. 9,3x62 är mer praktisk och effektiv, om man ser till prestanda per grs krut. Vill man är det enkelt att ladda ned den flexibla drottningen till 9,3x62-nivåer. Vill man ha en .375:a tycker jag att man skall skaffa en... men jag hade gärna haft en 9,362 också...