Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

OK, om man har en 30-06

Featured Replies

Publicerat
Kan tillägga att när jag kom in på ståndet så rosslade den hemskt tungt men då hade det gått ca 30 min från första skottet. Alldeles för lång tid för min smak.

Menar du att älgen levde med ett kulhål i hjärtat efter 30 min??????

• Svar 52
  • Visningar 6,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
Kan tillägga att när jag kom in på ståndet så rosslade den hemskt tungt men då hade det gått ca 30 min från första skottet. Alldeles för lång tid för min smak.

Hmm, låter som den fått blod i lungorna eller hål i lungorna om den rossla. (kanske panikflås ?)

Ja det låter skumt att den levde 30min efter ett hål i hjärtat , å är den på skjuten är det bara att se till att få stopp på den för man vet ju inte i förväg var träffen sitter och hur.

För övrigt så säger min erfarenhet att en 100% bredsida ger mindre eftersök än vad sneda skott gör , tycker att de ofta går en bit då.

Och det finns en hel del jägare som inte orkar/kan/vågar att vänta ut den 100% bredsidan de blir för nervösa helt enkelt !

Sen att man måste eller blir tvungen att skjuta sneda skott ibland är en annan sak.

//// gott nytt år på dig.

Publicerat
Menar du att älgen levde med ett kulhål i hjärtat efter 30 min??????

Svar ja, tyvärr. Men oavsett mitt skott hade den förmodligen lagt sig väldigt snart då den var allt annat än pigg. Rosslade kanske var fel ord, väldigt tung andning kanske stämmer bättre. Tror det berodde på att hjärtat inte orkade pumpa runt blodet ordentligt och syresätta kroppen. Konstigt vore väl annars med ett hål rätt genom hjärtmuskeln. Den hade även gått i lega 4-5 ggr på den korta sträcka den gått men förmodligen hade hunden fått den på fötter hela tiden.