Publicerat December 25, 200817 yr TVEKLÖST ger de grövre kalibrarna större effekt inuti grisen, när man studerar hur kulan verkat. En snabbare kula kommer också att ge större skottverkan än en långsammare, men kräver då att man har hårdare kulor om man skall garantera framgång. Jag gillar personligen inte lätta snabba kulor, utan laddar konsekvent tunga kulor i alla kalibrar. Jag tillhör den skara som anser att tunga, litet långsammare medelhårda (bondade) kulor ger bäst avvägnning mellan alla olika saker man vill uppnå (kort flyktsträck/säker penetrering/rimlig köttförstöring osv). Om du söker på forumet så kommer du hitta flera trådar som handlar om kulval och djupa diskussioner om terminalballistik Jag är tvärtemot dig en övertygad anhängare av lite lättare obondade kulor och hastighet för att uppnå samma mål som du anger förutom penetrering vilket är av sekundärt intresse för mig. Frågeställningen är som sagt mycket mer komplicerad än "vilken kula är bäst" vilken typ av vilt-jakt-skottplacering m,m har stor betydelse för den önskade utgången. Återkommer imorgon så får vi se om denna tråden utvecklats något /Micke
Publicerat December 25, 200817 yr Om du söker på forumet så kommer du hitta flera trådar som handlar om kulval och djupa diskussioner om terminalballistik Jag är tvärtemot dig en övertygad anhängare av lite lättare obondade kulor och hastighet för att uppnå samma mål som du anger förutom penetrering vilket är av sekundärt intresse för mig. Frågeställningen är som sagt mycket mer komplicerad än "vilken kula är bäst" vilken typ av vilt-jakt-skottplacering m,m har stor betydelse för den önskade utgången. Återkommer imorgon så får vi se om denna tråden utvecklats något /Micke Jodå, jag är väl medveten om att detta ämne luftas regelbundet, både här och på andra platser. Endast 6,5x55:s vara eller icke vara som lämplig älgdräpare brukar väl vara mer långlivat som diskussionsämne... .30-06 är en flexibel patron... men jag tycker kaliber 9,3+ tillför något ytterligare. OM man laddar med tunga kulor...
Publicerat December 25, 200817 yr 30-06 är en utmärkt kaliber för gris och jag har skjutit ett sextiotal med den kalibern, med den längsta flyksträckan på 50 meter. Oftast går grisarna inte en meter, men då sätter jag skotten mitt i bogen för att slippa leta upp dem i något tätt grane. En bondad kula har använts - Oryx 11,7 gram. För det mesta har jag genomslag även om det rör sig om vuxna lite större galtar. Någon gång har det hänt att kulan stannat kvar i kroppen och då beror det på att grisen stått något vinklad. Jag tror även att jag hade haft samma goda resultat med vilken annan kula som helst. Viktigast i sammanhanget är var kulan placeras!!! Det är mycket snack om grova kalibrar till gris, vilket jag tycker är helt uppåt väggarna, åtminstone när det gäller för åteljakt. Många förklarar att vid eventuellt eftersök, blir det lättare att hitta grisen. Jag köper inte detta, utan anser istället att skytten har slarvat i skottögonblicket. Om det kan kallas slarv eller medvetet slarv när det används en grov kaliber får bli en tankeställare till brukarna.... Det är en helt annan sak när det gäller drevjakt på gris och då skulle jag gärna gå upp i kalibervalet.
Publicerat December 25, 200817 yr Det är mycket snack om grova kalibrar till gris, vilket jag tycker är helt uppåt väggarna, åtminstone när det gäller för åteljakt. Många förklarar att vid eventuellt eftersök, blir det lättare att hitta grisen. Jag köper inte detta, utan anser istället att skytten har slarvat i skottögonblicket. Om det kan kallas slarv eller medvetet slarv när det används en grov kaliber får bli en tankeställare till brukarna.... Det har aldrig krävts några eftersök när jag skjutit gris på åtel, däremot kan jag absolut säga att det varit enklare att "för hand" följa blodspåren till det fallna djuret när jag använt grov kaliber. På den gris skjuten med 7x57 R jag beskrivit ovan fanns det blod på skottplatsen, men sedan inget mer blod förrän 50 m bort där grisen låg. Späcket runt utgångshålet hade slutits helt. Perfekt centrerad lungsmäll, bredsida och 40m avstånd. Men jag betvivlar på inget vis att .30-06, med rätt kulor, räcker.
Publicerat December 25, 200817 yr Jag vill inte lägga sten på bördan för vår trådskapare. Men det går utmärkt att ha en 30-06 och 9,3 samtidigt dom blir inte svartsjuka på varandra. Jag har en 30-06 en 8X57IS och en 9,3X62 Så jag är nöjd som ett litet barn i en leksaks affär. Och den enda jag behövde övertyga var damen hos polisen. I övrigt skrek min kropp VILL HA. Det är inte svårare än så. Då mina tre bössor gör samma jobb på allt vilt vi har i norden.
Publicerat December 25, 200817 yr Instämmer helt! Själv har jag idag .308 Win, .300 H&H, 9,3x57 & .375... När man väl har ett visst antal vapen så står det en fritt att byta till "motsvarande" vapen. Ytterst få handläggare, om ens några, anser att studsare som tillhör olika klasser inte är helt "utbytbara". Efter att man motiverat sig till sin garderob kan man alltså, om man nu vill, sätta igång att byta vapen. Efter ett tag kan man då, som i mitt fall, plötsligt upptäcka att de klenare kalibrarna försvunnit ur skåpen... och skulle man tycka att man har behovet, eller att det är kul, så kan man sätta sig med en hög klass 1 studsare i samma kaliber.
Publicerat December 25, 200817 yr Författare Tack igen för alla synvinklar. Tyvärr har jag inte varit snäll nog pojke för att få se en 375a i julstrumpan i år, men på något sätt så har jag nog lyckats läsa ihop alla idéer här till att jag nog borde ha en. Eller möjligtvis en 9.3a, men det får vi se... God Jul på er,
Publicerat December 26, 200817 yr Den som har flest prylar då han dör vinner. Så är det, så ska du vara med i toppen så MÅSTE du handla!
Publicerat December 29, 200817 yr jag anser att fixera sig vid vilken kaliber man använder för praktisk jakt är ju bara fjantigt det är ju ändå skytten det hänger på. Alla kalibrar i klass 1 dräper tillräckligt.
Publicerat December 29, 200817 yr jag anser att fixera sig vid vilken kaliber man använder för praktisk jakt är ju bara fjantigt det är ju ändå skytten det hänger på. Alla kalibrar i klass 1 dräper tillräckligt. Kan tyvärr inte hålla med om det då dom flesta eftersök vi haft har varit efter skott med klenare klass 1:or, 6,5 och 308. Då pratar jag älg då vi tyvärr inte har svin här uppe.
Publicerat December 29, 200817 yr Kan tyvärr inte hålla med om det då dom flesta eftersök vi haft har varit efter skott med klenare klass 1:or, 6,5 och 308. Då pratar jag älg då vi tyvärr inte har svin här uppe. Betvivlar inte på något sätt att det varit fler eftersök med klenare doningar, men kan du på ett ungefär säga hur mycket lättare eftersöken varit med exempelvis 9,3 eller 375??, eller hade kanske inte ens varit eftersök?? Kan det vara så att det blir fler eftersök med 6,5 och 308. för att det är dom vanligaste kalibrarna??
Publicerat December 30, 200817 yr Kan tyvärr inte hålla med om det då dom flesta eftersök vi haft har varit efter skott med klenare klass 1:or, 6,5 och 308. Då pratar jag älg då vi tyvärr inte har svin här uppe. Jag måste bara fråga. Du nämner 308win som klen men inte 30,06 ? Menar du att en älg dör bättre när den skjuts med 30,06 på tex 130m håll ! Mot en älg skjuten på på 100m håll med 308win ? För inte skjuter ni väll älgarna på ett spikat avstånd ?! Om man avlossar samma kula i båda kalibrarna är det bara lite fart som skiljer , då borde ju 30,06an oxå va klen eller
Publicerat December 30, 200817 yr Förlåtande vad gäller darr..............vill inte påstå att du är en dålig skytt på något sätt, men du skjuter ju knappast bättre med mer rekyl.........ska du ha en som är mer förlåtande vid darr ska du nog kolla åt andra hållet...........neråt i kaliber............ Att tro / inbilla sig att grov kaliber ersätter skjutskicklighet är ren skär dumhet.
Publicerat December 30, 200817 yr Håller helt med den föregående talaren.. Du kan få lika mycket problem med någon som skjuter med grövre kaliber också.. Allt har med skytten att göra. Jag tycker personligen att många av `` äldre jägare, samt alla skulle ta sej mer ner till skjutbanorna, från maj, när dom flästa älgbanorna är öppna, att få in en skjutvana, De har aldrig skadat någon, ju mer skott man skjuter om åren, ju bättre kan de bli. ELLER har jag fel.. ?????
Publicerat December 30, 200817 yr Betvivlar inte på något sätt att det varit fler eftersök med klenare doningar, men kan du på ett ungefär säga hur mycket lättare eftersöken varit med exempelvis 9,3 eller 375??, eller hade kanske inte ens varit eftersök?? Kan det vara så att det blir fler eftersök med 6,5 och 308. för att det är dom vanligaste kalibrarna?? Har aldrig haft eftersök med grövre kaliber Jag måste bara fråga. Du nämner 308win som klen men inte 30,06 ? Menar du att en älg dör bättre när den skjuts med 30,06 på tex 130m håll ! Mot en älg skjuten på på 100m håll med 308win ? För inte skjuter ni väll älgarna på ett spikat avstånd ?! Om man avlossar samma kula i båda kalibrarna är det bara lite fart som skiljer , då borde ju 30,06an oxå va klen eller Nu får jag väl halva jägarkåren på mig men 30-06 hamnar där med i min bok. Säkert en funkis kaliber då det är ju skjutet lite vilt med den tycker personligen kuldiametern är för liten. Mest eftersök har vi haft med 6,5 som 2:a kommer 308. Visst, dom är vanligast förekommande inget snack om det så då visar ju statistiken kanske inte helt rättvist. Men jag har sett pinntjur skjuten genom hjärtat med 308 som gått ca 5-600 m innan avlivning(med min 45-70 ) Ko som skjuten med 30-06 genom båda bogbladen gått ett antal hundra meter innan avfångning. Såna grejer får mig att inte vilja ha dom kalibrarna till älg. Sen får alla andra tycka vad dom vill men större än kalv skjuter inte jag med så "klena" kalibrar. Jag tror 6,5 mentaliteten är så djupt rotad bland jägarkåren att den är svår bli av med, med det menar jag att "morfar sköt x antal älg med den och den dög gott" Vi hade in en hundförare på ett eftersök då våra hundar var slut för dagen som hade en gammal 96:a av karbinmodell, dvs för kort pipa och inte ens håller klass ett. Har fallit många storoxar för den skröt gubben. visst, men hur långt går dom efter skottet? Och hur många eftersök har det blivit efter gamla bettan? Kon vi letade då var förövrigt skjuten med 30-06 Samma kossa stötte vi på efter en kraftledning då vi gick ett helt gäng och skulle ställa ut oss. En av killarna skjuter ett bogskott med 6,5 o vad händer. Inte ett smack, hon tittar på oss och vänder in i skogen igen. Inte ett tecken på att det träffat, vilket det gjorde. Tror hon åtminstone hostat till om jag skjutit med 358:an jag hade då.
Publicerat December 30, 200817 yr Håller helt med den föregående talaren.. Du kan få lika mycket problem med någon som skjuter med grövre kaliber också.. Allt har med skytten att göra. Jag tycker personligen att många av `` äldre jägare, samt alla skulle ta sej mer ner till skjutbanorna, från maj, när dom flästa älgbanorna är öppna, att få in en skjutvana, De har aldrig skadat någon, ju mer skott man skjuter om åren, ju bättre kan de bli. ELLER har jag fel.. ????? Dyrt med skott vet du väl Jagade med en handlare här i stan som sa på fullaste allvar att äldre gubbar kom in och ville köpa 5 eller 10 plugg, dom skulle övningskjuta. Då blir man fan mörkrädd
Publicerat December 30, 200817 yr Nu får jag väl halva jägarkåren på mig men 30-06 hamnar där med i min bok. Säkert en funkis kaliber då det är ju skjutet lite vilt med den tycker personligen kuldiametern är för liten. Mest eftersök har vi haft med 6,5 som 2:a kommer 308. Visst, dom är vanligast förekommande inget snack om det så då visar ju statistiken kanske inte helt rättvist. Men jag har sett pinntjur skjuten genom hjärtat med 308 som gått ca 5-600 m innan avlivning(med min 45-70 ) Ko som skjuten med 30-06 genom båda bogbladen gått ett antal hundra meter innan avfångning.Såna grejer får mig att inte vilja ha dom kalibrarna till älg. Sen får alla andra tycka vad dom vill men större än kalv skjuter inte jag med så "klena" kalibrar. Du tror inte det kan något med valet av kula att göra, inte kalibern??
Publicerat December 30, 200817 yr Jag ville bara få reda på om du är en av dem som tycker 30,06 är (Grövre) än 308win. Och det va du ju inte som tur är. Det där med hjärt & lung skott och djuren inte dör. Mycket spök-historier där. Men om man använder expanderande kulor så har man kommit en bit på vägen Tex i år sköt vi , 2 tjurar 1 kviga 1 ko och nån kalv. Kalibrarna va 308win med nosler P , 8*57 med alaska och 30,06 med jag tror den heter Winshester silver tipp. 30,06an va den ända som inte fällde djuren på plats (av olika själ) men en kula gick genom båda låren på ena tjuren och det såg ut som en helmantel eller pil bara dratt igenom. Ingen köttskada. Nästa älg med 30,06 och samma kula en kviga sent framifrån genomskott och båda lungor med hål i och hon sprang ung 250m. De två andra kalibrarna skötte jobbet med bravur. ..Mvh.....
Publicerat December 30, 200817 yr Dyrt med skott vet du väl Jagade med en handlare här i stan som sa på fullaste allvar att äldre gubbar kom in och ville köpa 5 eller 10 plugg, dom skulle övningskjuta. Då blir man fan mörkrädd Hmm.. jaa de kan jag nog hålla med om.. men de är ju skit kul att springa runt halva skogen för att försöka med ett eftersök. har man råd att åka o jaga, så ska man nog fan me ha råd att skjuta upp ett par askar ammo.. Sj så är jag nere på banan så mycket som möjligt. 2000 hagel, o 250 kula, av de olika kalibrarma. plus en 500 med 22. Men så har jag inte någe eftersök att springa efter en själv heller.. en tättskjuten 30-06 o en lika tätt 9,3-62.. Gott nytt år på er alla Jakt tokingar.. =)
Publicerat December 31, 200817 yr Ja gamla gubbar prioriterar lite annorlunda kan man lugnt säga Kulval, I fallet med pinntjuren och hjärtskottet så satt kulan i skinnet på utgångssidan, det var en Oryx som expanderat till dubbla diametern. Det tog i hjärtmuskeln och min teori är att den lämnat alldeles för lite energi för att riva sönder vävnaden, blev bara ett fint hål i hjärtat. Fallet med kon som fick bogarna avskjutna så vill jag minnas att det var en oryx, inte helt säker. Men det var genomskott så hur kulan såg ut kan jag inte säga.
Publicerat December 31, 200817 yr Således verkar ju kulvalet ha betydelse i minst lika stor utsträckning som kaliber valet.
Publicerat December 31, 200817 yr Kulval, I fallet med pinntjuren och hjärtskottet så satt kulan i skinnet på utgångssidan, det var en Oryx som expanderat till dubbla diametern. Det tog i hjärtmuskeln och min teori är att den lämnat alldeles för lite energi för att riva sönder vävnaden, blev bara ett fint hål i hjärtat. Om djuret har ett skotthål i hjärtat så dör det snart av blodtrycksfall. För inte överlever djuret ! Kanske en förklaring till att det inte djuret reagerade på smällen från 6,5an , den va i chock för att hjärnan inte fick nått syre och musklerna nått blod så det var den djupt präglade överlevnads instinkten som höllt den på bena ett tag till. ?
Publicerat December 31, 200817 yr Om djuret har ett skotthål i hjärtat så dör det snart av blodtrycksfall. För inte överlever djuret ! Sant, men den lever för länge enligt mig. Dör ju även så småningom om man skjuter den i steken. Vill ha en snabb död då jag skjuter på djur. Kanske en förklaring till att det inte djuret reagerade på smällen från 6,5an , den va i chock för att hjärnan inte fick nått syre och musklerna nått blod så det var den djupt präglade överlevnads instinkten som höllt den på bena ett tag till. ? Tror du har rätt men huvudskott var inte aktuellt på ca 100 m utan stöd.
Publicerat December 31, 200817 yr Om djuret har ett skotthål i hjärtat så dör det snart av blodtrycksfall. För inte överlever djuret ! Kan tillägga att när jag kom in på ståndet så rosslade den hemskt tungt men då hade det gått ca 30 min från första skottet. Alldeles för lång tid för min smak.