Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bra argument mot jakthatare,

Featured Replies

Publicerat

Tjena tycker det är intressant att prata med jakthatare. men jag har ofta svårt att lägga fram bra åsikter osv. kan inte in komma med bra argument.

det jag hör oftast och kommer att fö höra så länge jag är jägare, dvs livet ut, är VAD HAR DJUREN GJORT DIG?

Publicerat
VAD HAR DJUREN GJORT DIG?

Ingenting.

Vem har pratat om hämnd ??

Jag jagar i första hand predatorer för viltvården och för utmaningen i att överlista skogens listigaste varelser, i andra hand en bra organiserad och genomtänkt älgjakt som bevisligen på vårt område är rätt, med tanke på den fina älgstam vi har här.

I tredje hand skogsfågel för att jag tycker att det är det finaste kött vi har i skogen.

Fråga dessa personer när dom var ut i spenaten sist, och gjorde nått för viltvården..

Jag vet att det oftast är dödfött att framföra dessa argument till den klientelen, men jag personligen skiter i vad dom anser om mig som person för att jag jagar, det är deras problem i så fall, om dom mår dåligt av det, inte mitt, jag vet att jag gör allt jag kan för att dräpa mitt villebråd med första skottet, och i och med det så är jag nöjd, skulle aldrig falla mig in att skämmas för att jag jagar.

/ Janne

Publicerat
  • Författare

det var lite bra tips. och jag kommer inte heller skämmas, jag heller men jag har svårt att lägga fram bra argument, jag blir bara förbannad över att dom e så extremt korkad, skulle ha gjort en simmulator som visade dom hur vårt land skulle se ut utan jakt.

Publicerat

Bli inte förbannad och börja gapa, för då har du förlorat den diskutionen.

Det är precis dit dom vill ha dej. ;)

Var lugn och saklig bara, och låt dom stå för känslostormarna istället, du har ju inte gjort nått fel bara för att du jagar.

Publicerat
det var lite bra tips. och jag kommer inte heller skämmas, jag heller men jag har svårt att lägga fram bra argument, jag blir bara förbannad över att dom e så extremt korkad, skulle ha gjort en simmulator som visade dom hur vårt land skulle se ut utan jakt.

Never argue with an idiot, they will drag you down to their level and beat you with experience ;)

Publicerat
Never argue with an idiot, they will drag you down to their level and beat you with experience ;)

Ja precis, det är fan en sanning att ta till sej det.

Publicerat

Ja, vilket av djuren här tror du mår bäst innan de hamnar i köket?

004spa.jpg

Denna...

Älg.jpg

Eller denna...

Problemet när man skall diskutera med anti-jakt människor är att man oftast först måste ta hela köttdiskussionen eftersom många är vegetarianer eller veganer, och bara det tar måååååååååååååånga timmar...

Publicerat
Ingenting.

Vem har pratat om hämnd ??

Jag jagar i första hand predatorer för viltvården och för utmaningen i att överlista skogens listigaste varelser, i andra hand en bra organiserad och genomtänkt älgjakt som bevisligen på vårt område är rätt, med tanke på den fina älgstam vi har här.

I tredje hand skogsfågel för att jag tycker att det är det finaste kött vi har i skogen.

Fråga dessa personer när dom var ut i spenaten sist, och gjorde nått för viltvården..

Jag vet att det oftast är dödfött att framföra dessa argument till den klientelen, men jag personligen skiter i vad dom anser om mig som person för att jag jagar, det är deras problem i så fall, om dom mår dåligt av det, inte mitt, jag vet att jag gör allt jag kan för att dräpa mitt villebråd med första skottet, och i och med det så är jag nöjd, skulle aldrig falla mig in att skämmas för att jag jagar.

/ Janne

Nja att säga att man utför jakt på predatorer för viltvårdens skull biter inte på dom. För dom fattar inte att om du skjuter 1 räv och det innebär att te.x 10 rådjur överlever. Men förövrigt håller jag med er alla. brukar själv köra med Wizards argument men blir mer och mer att jag snart kör med Kaptens argument.

Publicerat
Nja att säga att man utför jakt på predatorer för viltvårdens skull biter inte på dom. För dom fattar inte att om du skjuter 1 räv och det innebär att te.x 10 rådjur överlever.

Nä, precis, därför skrev jag just det, att diskutionen för det mesta är dödfödd från början, för att sakliga argument inte går fram till dom värsta grönsakstalibanerna tyvärr.. <_<

Och Wizzard har som sagt en poäng i sitt inlägg, man får liksom förbereda sig på att offra en hel del tid... <_<:D

Publicerat
Nä, precis, därför skrev jag just det, att diskutionen för det mesta är dödfödd från början, för att sakliga argument inte går fram till dom värsta grönsakstalibanerna tyvärr.. <_<

Och Wizzard har som sagt en poäng i sitt inlägg, man får liksom förbereda sig på att offra en hel del tid... <_<:D

Jepp ska man diskutera med jakt med mot så ska man veta att man har tid. Men ge mig några öl och jag är på "rätt" humör så kan det ta hus i helvete. Kan vara kul någon gång att säga "det gör jag bara för det är kul att döda djur" och sen lämna lokalen och låta någon annan ta smällen :D:lol::lol::lol::lol:

Publicerat
Jepp ska man diskutera med jakt med mot så ska man veta att man har tid. Men ge mig några öl och jag är på "rätt" humör så kan det ta hus i helvete. Kan vara kul någon gång att säga "det gör jag bara för det är kul att döda djur" och sen lämna lokalen och låta någon annan ta smällen <_<<_<:D:lol::lol:

Hehehe..det skulle vara nått, inte helt korrekt kanske...men fan så kul ! :lol::lol:

Publicerat
Jepp ska man diskutera med jakt med mot så ska man veta att man har tid. Men ge mig några öl och jag är på "rätt" humör så kan det ta hus i helvete. Kan vara kul någon gång att säga "det gör jag bara för det är kul att döda djur" och sen lämna lokalen och låta någon annan ta smällen <_<<_<:D:lol::lol:

:lol::lol::D Klockren, den måste jag prova nån gång.

Själv orkar jag inte bry mej om dom som försöker få igång diskussioner i ämnet, som alla vet så biter inte den oliktänkandes argument på fanatikern, hur väl förankrade dessa argument än är i verkligheten. Som oftast leder dylika diskussioner heller ingenvart och det slutar bara med att jag blir riktigt förbannad och blir man förbannad har man garanterat förlorat diskussionen. Eftersom det verkar som om det är dit dom vill få mej så låter jag mej inte heller lockas in i detta svammelträsk (som oftast verkar bestå av hashtomtar och hormonstinna tonårsjänter).

Publicerat
(som oftast verkar bestå av hashtomtar och hormonstinna tonårsjänter).

Det var det bästa jag hört på länge..

Publicerat
  • Författare

iof är det inte så konstigt att det finns massa jakthatare kolla bara på media då är det jägarna som är onda, och alla disney filmer som många växer upp med, då är vargar gulliga små djur som den onda jägaren bara vill döda äta upp och hänga på väggen.

Publicerat
iof är det inte så konstigt att det finns massa jakthatare kolla bara på media då är det jägarna som är onda, och alla disney filmer som många växer upp med, då är vargar gulliga små djur som den onda jägaren bara vill döda äta upp och hänga på väggen.

Jo, men så är ju filmerna oxå riktade till barn.. vissa växer ju bara inte upp helt enkelt <_<

Publicerat

Hehe jo Disney är inget man ska visa barn... rent farligt faktiskt... Jag och en kompis for iväg för att skjuta lite skott på älgbanan och stoppade ungarna framför tvn.. kommer tillbaka och ungarna är i upplösningstillstånd efter som dom sett Bambi och fått för sig att vi var iväg ochh dödade bambis mamma.. fick förklara för dom att vi enbart skulle döda bocken ;)

"Pappan" varvid barnen förklarade att då var det ju inget problem! :( ... sen kan man ju fråga sig varför våra döttrar inte hade något problem med det! men det är hen helt annan diskusion! <_<

Publicerat
:D ... sen kan man ju fråga sig varför våra döttrar inte hade något problem med det! men det är hen helt annan diskusion! <_<

hehe kan nog bli en intressant disskusion... ;)

Personligen brukar jag bara påpeka att eftersom jag äter kött vill jag gärna veta var det kommer ifrån. Därför föredrar jag vilt som blivit skjutit av mig under jakt eftersom jag vet att djuret fick en snabb död utan ångest och stress, till skillnad från slakterier(i många fall iaf)

Sen om de undrar varför jag äter kött så svarar jag bara att det har männsikan alltid gjort, varför ändra på ett fungerande system? Dessutom smakar tofu skit.. :(;)

Publicerat
Hehe jo Disney är inget man ska visa barn... rent farligt faktiskt... Jag och en kompis for iväg för att skjuta lite skott på älgbanan och stoppade ungarna framför tvn.. kommer tillbaka och ungarna är i upplösningstillstånd efter som dom sett Bambi och fått för sig att vi var iväg ochh dödade bambis mamma.. fick förklara för dom att vi enbart skulle döda bocken :D

"Pappan" varvid barnen förklarade att då var det ju inget problem! :D ... sen kan man ju fråga sig varför våra döttrar inte hade något problem med det! men det är hen helt annan diskusion! <_<

Eller så gör man som kompisen sa när dottern kom och frågade vart bambi (video filmen)är " I frysen ;):(;)

Publicerat

Det finns ett ordspråk som lyder: Folk med dåliga argument bekämpar man bäst genom att låta dom tala. Men i vissa fall är det inte bara deras argument som é dåliga, utan även omdömet.

Jag har ibland fått frågan hur jag kan skjuta rådjur som é så söta. Svaret är givet: Om jag tycker dom é fula, blir det mer rätt då? Du kanske inte é så snygg du heller...

Publicerat
Jo, men så är ju filmerna oxå riktade till barn.. vissa växer ju bara inte upp helt enkelt :D

+1 :D

Publicerat

Det var som polarens yngel dom växte upp enbart på gråben o hjulben. en dag när vi varigt och jagat så sa sonen till polaren: pappa kan du inte låna ut dit gevär till gråben så han kan knäppa den där struttsen någon gång.

Vad svarar man på sådan visdom?

Publicerat
  • Författare
Det var som polarens yngel dom växte upp enbart på gråben o hjulben. en dag när vi varigt och jagat så sa sonen till polaren: pappa kan du inte låna ut dit gevär till gråben så han kan knäppa den där struttsen någon gång.

Vad svarar man på sådan visdom?

okey det är bara konstatera, bort med disney och mer gråben och hjulben till barnen <_<

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

kom på en ganska rolig sak, när jag var liten sa jag "snövit och dom skjuter vargarna" isf för "snövit och de sju dvärgarna"

Publicerat

Jag berätta att typ 84 togs det ett beslut om att markägare inte skall få ersättning för viltskador. Och det skulle bli jägarnas uppgift att hålla älg stammen på en "rimlig" nivå. Och det är en hel del som har intresse i detta. Markägarna vilket i stora delar består av skogsbolag. Dessa vill/ville minska betes skador på deras träd. TSV?, Som vill minska antalet dödade i trafiken i vilt olyckor och jägarna. Där bland annat Torsten mörner som är jägareförbundets ledare vill öka antalet älgar i sverige. Sedan är det svårt att tala med de som är veganer men är de inte det så är det super lätt att fråga vad som är bäst. Ett djur som går i en liten hage hela livet för att sedan fraktas med lastbil till slakt eller ett djur som levt i frihet där det help plötsligt tar slut innan djuret äns hunnit fatta vad som hänt.. Och kött kvalité. Jag äter heldre vilt som är helt fritt från alla möjliga former av steroider, antibiotika etc etc vad det nu är de "pumpar" i tam djur i förebyggande syfte.

Sedan är det ju även så att jägarna är de som gör mest för djuren. planterar vilt åkrar, fodrar, etc etc för att djuren skall få så bra förutsättningar som möjligt.

Men visst kan vi låta naturen själv sköta detta. Och naturen brukar själv ordna så att det blir en balans. med tex sjukdommar som slår ut större bestånd etc. Så tack vare oss jägare så har vi en frisk och stark vilt stam.