Publicerat Januari 22, 200917 yr Bli inte förbannad och börja gapa, för då har du förlorat den diskutionen.Det är precis dit dom vill ha dej. Var lugn och saklig bara, och låt dom stå för känslostormarna istället, du har ju inte gjort nått fel bara för att du jagar. Där har du huvudingrediensen för att låta vettig!
Publicerat Januari 22, 200917 yr Hej Ny här med en liten historia hur min förra svärmor argumenterade mot min jägarexamen och sedan ..... Hon tittade ilsket på mig och fråga om jag verkligen kunde döda ett rådjur som har så söta ögon. Åren gick och rådjuren blev allt fler. Tulpanerna och rosorna minskade i samma takt på tomten. Fd svärmor citeras igen. Kan dom inte göra något åt dom där förbaskade rådjuren. och jag kände ett litet leende, glömde helt bort tacka henne för bidraget till viltvården.
Publicerat Januari 23, 200917 yr Just nu pågår en "debatt" i den lokala dagstidningen hemma hos mig om jakt i allmänhet och vargjakt i synnerhet. Jag har av denna debatt dragit slutsatsen att det inte går att övertyga jaktmotståndare om att jakten är bra. Det är nog bara för oss jägare att konstatera att vi vet mer om viltet och samspelet i naturen än vanliga Svenssons och låta dem hållas. En mycket intressant sak är att nivån på jaktmotståndarnas argument tycks stå i proportion till deras okunnighet. Ju mindre de vet desto sämre argument har de mot jakten. Det är nog sant som man säger; "tomma tunnor skramlar mest" Det går inte att övertyga folk som inte vill bli övertygade, men man kan ha ganska roligt åt deras argument
Publicerat Januari 28, 200917 yr AAAAAARRRRGGGGGGGGGHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH!!!!!! Dumt nog lade jag mig i vargdebatten på www.na.se då jag tröttnade just på sådana frågor och påståenden, gällande jakt och jaktmotståndare. Min första fråga brukar alltid vara "äter du kött??" Om man svarar ja på en sådan fråga och samtidigt hävdar att jag och mina kamrater, dvs ni mfl, är galna lustmördare som dödar Bambis mamma (vilket jag inte skulle göra, Bambi eller hans pappa ok..) så är man antingen korkad eller obildad. Obildade kan man alltid föra en vettig diskussion med. Vid ett tillfälle slutade det med att individen ifråga tog jägarexamen, han är dock inte aktiv jägare. Problemet är de som är både obildade och korkade, ingen idé att försöka ens. Grönfodermaffian däremot har jag oftast inga problem med, de äter inte kött och har enligt mitt sett att se det faktiskt en viss legitimitet i sina åsikter.. handlande och åsikt hänger ihop. har en arbetskamrat som är vegetarian men äter korv på ÖSK´s matcher.. Då jag ifrågasatte det svarade han "hallå, det är korv, inte kött" och skrattade. Killen har en poäng. Men, jaktmotståndare som äter kött... jösses.
Publicerat Januari 28, 200917 yr HejNy här med en liten historia hur min förra svärmor argumenterade mot min jägarexamen och sedan ..... Hon tittade ilsket på mig och fråga om jag verkligen kunde döda ett rådjur som har så söta ögon. Åren gick och rådjuren blev allt fler. Tulpanerna och rosorna minskade i samma takt på tomten. Fd svärmor citeras igen. Kan dom inte göra något åt dom där förbaskade rådjuren. och jag kände ett litet leende, glömde helt bort tacka henne för bidraget till viltvården. Välkommen till Jaktsnack! Det där är otroligt vanligt, när tulipanerna åker så ska bambi mördas med till budsstående medel! Jagar en del i tätbebyggt område och för tama rådjur som ligger och slaggar på gräsmattan kan jag acceptera som skäl för jakt då de sprider borelia och annat elände. Risk för trafilolyckor är klockrent.. men rådjur som mumsar tulipaner skiter jag fullkomligt i! Arrangerar man en viltåker på tomten så får man nog fatta att det finns djur som drar nytta av det. Kan säga att jag räddat livet på fler rådjur genom att inte acceptera uppdrag än vad jag skjutit på rätt många år.. Mvh!
Publicerat Januari 28, 200917 yr PS. de som känner för att bli uppretade alternativt har ett lugnare temperament än jag har kan ju alltid följa debatten på www.na.se under dagens fråga. egentligen ska frågan handla om antalet vargar man vill ha i sverige, men ni vet hur det blir. En del användbara argument kan nog hittas. Jag är "tony" btw. T