Publicerat December 28, 200817 yr Nu blir jag sur, nu har två filmare skrivit en artikel på dn debatt idag om hur den omfattande illegala jakten på rovdjur bedrivs i våra nationalparker, tydligen pågått väldigt länge och de har massor av bevis skriver de i sin inledning och så läser man allt och de enda bevis de har är att något halsband inte skickar signaler längre. Om nu dessa natur paparazzis stressat björnar under icke jakttid så de tagit sitt eget liv, eller om de valt att flytta från sin trygga värld så bör de ta sitt eget ansvar och anmäla sig själva, det är inte första gången någon dör för att ta sig undan dessa hungriga objektiv beväpnade ligister som inte skyr några som helst rättigheter eller skyldigheter i hopp om att få en bra bild. Dag Jonzon och Hans Östbom det var något av de sämsta artikel jag läst, hade ni något som helst bevis för att illegaljakt bedrivits så borde ni kontaktat polisen, men istället så spekulerar ni i en flim som jag kommer se och granska ur ett objektivt sätt, men också anmäla varje falsk anklagelse på urbefolkningen, den artikel ni skrivit som publicerats idag den 28/12 2008 påminner mer om Hitlers sätt att sprida ondo över folkgrupper än att på ett objektivt sätt skildra rovdjurens liv i naturen, jag hoppas att filmen är bättre än artikeln. Per Gustafson
Publicerat December 28, 200817 yr Pertan..... Jag är av en helt annan uppfattning än vad du är. Tycker dessa två natur paparazzis har helt rätt, för det är en mycket omfattande tjuvjakt på rovdjuren här uppe i norr. Har pratat ett flertal gånger med länstyrelsens naturbevakare och jag tror inte dessa ljuger. Polis och naturbevakare är oftas helt chanslösa och endast någon promille av tjuvjägarna åker fast. Enorma områden på flera miljoner hektar är vad ett fåtal bevakare har att kolla av och polisens resurser är åt helsike för små i de här trakterna. Dessa jakter sker oftas med snöskoter på våren, där snön bär skotern bra medans djuren sjunker igenom skaren. En feg och mycket hemsk jakt, där massor av björnar blir offer. Det är sedan urminnes tider känt att det finns stora ekonomiska intressen kring renskötseln. Renskötsel kontra rovdjur är ett stort problem här uppe, så är det. Sedan kan man tycka vad man vill om alla dessa björnprojekt, vargprojekt mm. Men att försvara eller blunda för problemet med den illegala tjuvjakt vi har här uppe tycker jag är fegt och helt fel. Det ska bli mycket intressant att se filmen imorgon.
Publicerat December 28, 200817 yr Nu blir jag sur, nu har två filmare skrivit en artikel på dn debatt idag om hur den omfattande illegala jakten på rovdjur bedrivs i våra nationalparker, tydligen pågått väldigt länge och de har massor av bevis skriver de i sin inledning och så läser man allt och de enda bevis de har är att något halsband inte skickar signaler längre.Om nu dessa natur paparazzis stressat björnar under icke jakttid så de tagit sitt eget liv, eller om de valt att flytta från sin trygga värld så bör de ta sitt eget ansvar och anmäla sig själva, det är inte första gången någon dör för att ta sig undan dessa hungriga objektiv beväpnade ligister som inte skyr några som helst rättigheter eller skyldigheter i hopp om att få en bra bild. Dag Jonzon och Hans Östbom det var något av de sämsta artikel jag läst, hade ni något som helst bevis för att illegaljakt bedrivits så borde ni kontaktat polisen, men istället så spekulerar ni i en flim som jag kommer se och granska ur ett objektivt sätt, men också anmäla varje falsk anklagelse på urbefolkningen, den artikel ni skrivit som publicerats idag den 28/12 2008 påminner mer om Hitlers sätt att sprida ondo över folkgrupper än att på ett objektivt sätt skildra rovdjurens liv i naturen, jag hoppas att filmen är bättre än artikeln. Per Gustafson Är det den tjuvjakten som var på tal om i tv för ca. 1 år sedan när Erik Färnström var med i någon filmsnutt el. om det var han som hade gjort filmen? Seger Postat Idag, 14:50 Pertan..... Jag är av en helt annan uppfattning än vad du är. Tycker dessa två natur paparazzis har helt rätt, för det är en mycket omfattande tjuvjakt på rovdjuren här uppe i norr. Har pratat ett flertal gånger med länstyrelsens naturbevakare och jag tror inte dessa ljuger. Polis och naturbevakare är oftas helt chanslösa och endast någon promille av tjuvjägarna åker fast. Enorma områden på flera miljoner hektar är vad ett fåtal bevakare har att kolla av och polisens resurser är åt helsike för små i de här trakterna. Dessa jakter sker oftas med snöskoter på våren, där snön bär skotern bra medans djuren sjunker igenom skaren. En feg och mycket hemsk jakt, där massor av björnar blir offer. Det är sedan urminnes tider känt att det finns stora ekonomiska intressen kring renskötseln. Renskötsel kontra rovdjur är ett stort problem här uppe, så är det. Sedan kan man tycka vad man vill om alla dessa björnprojekt, vargprojekt mm. Men att försvara eller blunda för problemet med den illegala tjuvjakt vi har här uppe tycker jag är fegt och helt fel. Det ska bli mycket intressant att se filmen imorgon. Tyvärr så har Du rätt Seger vad jag har hört också tyvärr!
Publicerat December 28, 200817 yr Jag håller med seger. Tjuvjakt förekommer! knappast i den utsträckning som forskarna (partiska) vill framhäva, men att den inte skulle existera är bara löjligt. Om vi hela tiden sopar problemet med tjuvjakt under mattan så vinner vi inget förtroende hon någon, varken hos regeringen, hos den icke-jagande befolkningen, eller bland oss jägare. Bättre att uppmärksamma problemet och föra det till ytan, för först då kan man göra någonting åt saken
Publicerat December 28, 200817 yr Författare Pertan.....Jag är av en helt annan uppfattning än vad du är. Tycker dessa två natur paparazzis har helt rätt, för det är en mycket omfattande tjuvjakt på rovdjuren här uppe i norr. Har pratat ett flertal gånger med länstyrelsens naturbevakare och jag tror inte dessa ljuger. Polis och naturbevakare är oftas helt chanslösa och endast någon promille av tjuvjägarna åker fast. Jag reagerade på artikeln som inte innhåller något helt annat än spekulation, det var ju inte mer fakta än att något halsband tappat signalen, man hade inte någon gång hittat ett tjuvskjutet djur att då skrika ut illegal jakt tycker jag är fel att sen utpeka en minoritet rent generellt tycker jag är ännu värre, jag drar inte alla fotografer över en kam. Det ska bli intressant att se filmen och jag hoppas den är objektiv och inte vinklad för deras egna syften och falska anklagelser, vi har en lagstiftning och den ska vi följa likväl en bevisnings grund för fällande dom, att i en artikel gå ut med den inledningen och sen kalla det sannolikts skjutits illegalt, utan att ha en aning om vad som hänt är verkligen kass journalistik i syfte att göra reklam för sin egen film. Minns den drunknade vargen som in i det längsta hade skjutits illegalt, eller de tjuvskjutna lodjuret som visade sig vara en tamkatt, det är populärt att skriva något om vad som händer i skogarna så stadsborna sätter morgonkaffet i halsen och går runt och spekulerar utan att vet ett dugg utan bara kan anta genom vad de skriver i tidnigarna, till slut är det en sanning i folkmun och där av drog jag liknelsen med Hitlers metoder på 30-40 talet. I dagens demokrati så bör vi lyfta oss över dessa sätt och metoder.
Publicerat December 28, 200817 yr Författare Om vi hela tiden sopar problemet med tjuvjakt under mattan så vinner vi inget förtroende hon någon, varken hos regeringen, hos den icke-jagande befolkningen, eller bland oss jägare.Bättre att uppmärksamma problemet och föra det till ytan, för först då kan man göra någonting åt saken Påstår inte att det inte existerar, men lägg fram bevis, jag är också helt emot illegaljakt och har inga problem med att det lyfts fram och granskas, men artikeln spekulerar i en massdöd av björn i norrbotten som en viss kategori människor får skulden för, jag tror inte den är så utbredd som man vill göra gällande, nu har jag inget underlag för hur många illegalt skjutna björnar man hittat men den promillen som Seger påstår skulle då göra att avslöjar man en så återstår det 999 icke fällda för brott. Ska jag dra paralleller så vore det som att anklaga taxichaufförer för alla försvunna personer.
Publicerat December 28, 200817 yr Hur ska bevisen tas fram? om jag skjuter en björn/varg/lo/kungsörn och gräver ner den, hur tusan ska det gå att bevisa?
Publicerat December 28, 200817 yr Påstår inte att det inte existerar, men lägg fram bevis, jag är också helt emot illegaljakt och har inga problem med att det lyfts fram och granskas, men artikeln spekulerar i en massdöd av björn i norrbotten som en viss kategori människor får skulden för, jag tror inte den är så utbredd som man vill göra gällande, nu har jag inget underlag för hur många illegalt skjutna björnar man hittat men den promillen som Seger påstår skulle då göra att avslöjar man en så återstår det 999 icke fällda för brott.Ska jag dra paralleller så vore det som att anklaga taxichaufförer för alla försvunna personer. Jag och väldigt många med mig som har detta ganska tätt inpå oss vet att så är fallet, det råder en massdöd av rovdjur här uppe och speciellt på våren. Vi vet också att det är finns folkgrupper som hatar rovdjuren mer än andra och det är inget som man hymmlar med. Ja, jag är övertygad om att det finns minst 999 rovdjur som bara försvunnit från våran fauna och där bara ett fåtal fall har upptäkts utan att någon blivit fällda. Skjut, Gräv och Tig förekommer i allra högsta grad och för att förstöra en sändare krävs det bara en avbitare, svårare är det inte
Publicerat December 28, 200817 yr Inte för att jag har nått o komma med men är nog lite inne på Pertans sida. Ser det som så att man är oskylldig till motsatsen bevisats. Är väl det hela rättsväsendet bygger på?? Samtidigt som jag visst tror på uppgifter om illegal jakt. Men utan bevis eller vittnen så är det nog väldigt svårt att komma nån vart. Vill man verkligen bli av med problemet så får man nog ställa upp o vittna eller anmäla det man hör o ser. Gör man inte det så är man väl rätt delaktig ?? Fattar självklart att den där sista biten är fruktansvärt svår. Kan ju göra en jämförelse med vildsvinen... De ställer till det för bönderna som får blir ekonomiskt drabbade LRF osv blir tokiga o vips så har vi godkänt med belysning, fällor o bildsförstärkare. Renskötaren har haft problemen med rovdjur sen urminnes tider o inte händer det särskilt mycke där? Ser egentligen inte skillnaden?? Ta nu inte dehär som att jag tar parti för någon sida, va bara lite funderingar. Har som sagt inte någon som helst erfarenhet av rovdjur större än räv...
Publicerat December 28, 200817 yr Författare Hur ska bevisen tas fram?om jag skjuter en björn/varg/lo/kungsörn och gräver ner den, hur tusan ska det gå att bevisa? Vill du krypa in i kurran på indicier eller bli anklagad offentligt för något du inte gjort? Jag och väldigt många med mig som har detta ganska tätt inpå oss vet att så är fallet, det råder en massdöd av rovdjur här uppe och speciellt på våren.Vi vet också att det är finns folkgrupper som hatar rovdjuren mer än andra och det är inget som man hymmlar med. Ja, jag är övertygad om att det finns minst 999 rovdjur som bara försvunnit från våran fauna och där bara ett fåtal fall har upptäkts utan att någon blivit fällda. Skjut, Gräv och Tig förekommer i allra högsta grad och för att förstöra en sändare krävs det bara en avbitare, svårare är det inte Likväl som man tycker om rovdjur så finns det de som inte tycker om rovdjur, man måste få säga vad man tycker utan att för den delen vara delaktig i saken. Vad gör dig så övertygad om denna mass slakt på rovdjur, vet du om det var du med eller är det hörsägen, jag säger inte att du har fel, men man hör väldigt mycket om vissa saker och en fjäder blir snart en hönsgård, vet själv hur det var i höstas när vi var uppe då gick surret på byn och när jag var nere och handlade så lät det som vi hade bataljonsövning och minst 5 hundar i var, snacket eskalerar. Tror inte det är så svårt att ta kål på en sändare, det svåra är väl att komma åt den och alla håller inte för evigt, vet inte vilken räckvidd den har om det är möjligt at tappa bort den.
Publicerat December 28, 200817 yr Vill du krypa in i kurran på indicier eller bli anklagad offentligt för något du inte gjort? självklart ska bevis fram INNAN du ska krypa in i kurran, men att kräva juridiskt hållbara bevis för att skriva en artikel om att tjuvjakt förekommer, då skulle våra tidningar bli väldigt tunna. Dagens gps-sändare är rätt säkra, de har toklång batteritid och varnar innan batteriet tar slut.
Publicerat December 28, 200817 yr Vad gör dig så övertygad om denna mass slakt på rovdjur, vet du om det var du med eller är det hörsägen, jag säger inte att du har fel, men man hör väldigt mycket om vissa saker och en fjäder blir snart en hönsgård, vet själv hur det var i höstas när vi var uppe då gick surret på byn och när jag var nere och handlade så lät det som vi hade bataljonsövning och minst 5 hundar i var, snacket eskalerar. Som jag skrev i ett tidigare inlägg har jag pratat med några av länstyrelsens bevakare och deras uppfattning om vad som försegår tar jag på störrsta allvar. Visst är det också en massa hörsägen, har man stuga och jaktmark i övre delen av norrland så får man höra en hel del. Säkert har många uppgifter svävat iväg, men någon form av sanning brukar det vara. Har även bevittnat en del själv, som skoterspår efter björnspår-lodjursspår och järvspår. Vid ett tillfälle under en toppjakt i fjällnära skog såg jag en man på skoter och bössa på ryggen förfölja ett lodjurspår. Men efter att han korsat våra skidspår vände han och försvann. Tyvärr går sådant inte att bevisa för polis, för hur skulle det gå till ? Hursom ska det bli intressant att se på tv,n imorgon om just detta.
Publicerat December 28, 200817 yr Nu blir jag sur, nu har två filmare skrivit en artikel på dn debatt idag om hur den omfattande illegala jakten på rovdjur bedrivs i våra nationalparker, tydligen pågått väldigt länge och de har massor av bevis skriver de i sin inledning och så läser man allt och de enda bevis de har är att något halsband inte skickar signaler längre.Om nu dessa natur paparazzis stressat björnar under icke jakttid så de tagit sitt eget liv, eller om de valt att flytta från sin trygga värld så bör de ta sitt eget ansvar och anmäla sig själva, det är inte första gången någon dör för att ta sig undan dessa hungriga objektiv beväpnade ligister som inte skyr några som helst rättigheter eller skyldigheter i hopp om att få en bra bild. Dag Jonzon och Hans Östbom det var något av de sämsta artikel jag läst, hade ni något som helst bevis för att illegaljakt bedrivits så borde ni kontaktat polisen, men istället så spekulerar ni i en flim som jag kommer se och granska ur ett objektivt sätt, men också anmäla varje falsk anklagelse på urbefolkningen, den artikel ni skrivit som publicerats idag den 28/12 2008 påminner mer om Hitlers sätt att sprida ondo över folkgrupper än att på ett objektivt sätt skildra rovdjurens liv i naturen, jag hoppas att filmen är bättre än artikeln. Per Gustafson Det jag tyckte var mest komiskt att det var så jäkla mycket tjuvjakt i Rapadalen. Och björnhonan blev 21 år.
Publicerat December 28, 200817 yr Det jag tyckte var mest komiskt att det var så jäkla mycket tjuvjakt i Rapadalen. Och björnhonan blev 21 år. Fel, hon blev 24. Nåja, jag skickade ett email till de båda herrarna. Får jag ett svar postar jag det i denna tråd. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Tjenare Dag och Hans, jag läste er debattartikel i DN. Den hänger inte riktigt ihop. Jag har några frågor som jag hoppas kunna få kommentarer på: 1. Om tjuvjakten är så omfattande, hur kom det sig att "Rapa" blev 24 år? 2. Är det ett 1-1-förhållande mellan tysta sändare och tjuvskjutna djur? Jag har haft lite erfarenheter av elektronikkonstruktion och att göra en moj som håller måttet i snö, regn, luftfuktighet mm är inte så lätt. Om 100 sändare lägger av, hur många tror ni - personligen - beror på tjuvjakt? 10? 50? 90? 100? Er artikel hade blivit bättre om ni preciserat er lite här i stället för att bara sprida lösa insinuationer. 3. SGT är som alla annan brottslighet, det är inte ett angrepp mot demokratin mer än bilstölder eller bankrån. Hur menar du? Riksdagen har bestämt att man inte får stjäla bilar. 4. Varför kallar ni björnungarna "döttrar"? Ordet används inte för djur. Er artikel hade fått mer stuns om ni hade avstått från att förmänskligande termer, disney style. 5. Jag anar att "liten öronsändare" är ett ordval ägnat att precisera hur pass liten påverkan era pejlingar ger. Jag ser detta som en retorisk twist att ställa sig på moraliskt hög mark. Det finns ett gäng sådana exempel i er artikel. Tråkigt. Slutligen delar jag naturligtvis er uppfattning att tjuvjakt förekommer i oacceptabel omfattning. Men man skall också komma ihåg att den i vissa delar närapå är beordrad av riksdagen. Vi har ett beslut på att vargar inte skall finnas i renbetesland, men ingen handlingsplan för hur detta skall gå till. Man... förutsätter... bara att de inte skall finnas där - givetvis förutsätter man att samerna håller rent från varg i renbetesland. Och när man får tag på en same som gör just detta åker de i kurran... äckligt. Jag saknar vidare det kulturella perspektivet i er artikel. Det ni kallar vildmark är samernas arbetsplats och de arbetar historiskt med boskapsskötsel. Självklart finns det en kulturellt betingad avsky för allt med huggtänder och det kommer det att fortsätta göra så länge samerna har en egen kultur - eftersom den (förenklat, jag vet) definieras av renägandet. Jag vet att det är en liknelse folk hatar, men vägglössen utrotades i vårt samhälle utan att någon tyckte illa därom. Vår kultur tyckte att det inte fanns någon plats för den djurarten i det samhälle vi ville ha. Att bortse från den kulturella legitimiteten, om uttrycket ursäktas, i rovdjurshatet gör förvisso det egna resonemanget enklare. Tjuvjägarna blir onda, naturbevakare blir goda. Men det är inte en väg till att lösa problemet.
Publicerat December 29, 200817 yr Ifjol sommar hittades två björnar övertäckta av stenar inne i Padjelanta nationalpark. Vad jag vet täcker inte självdöda björnar över sig själva med sten innan de dör. Och jo, det var skjutna enligt SVA. Sommaren 2005 hämtades 1 tjuvskjuten björn ner från Leavsjokkens källflöde och 1 vecka innan hittades en där Leavasjokken och Rautasälven flyter ihop. Dessa hittades alla av fiskare och vandrare. Man kan ju undra hur många som förblir oupptäckta. Om någon skall kunna sättas fast för dessa brutala tjuvjakter så ska de överraskas under pågående gärning. Vilket under förfallotiden i maj/juni istort sett är omöjligt. Ingen myndighet kan flygövervaka hela fjällvärlden dag och natt i 1 månads tid. Så länge skotern får finnas går det nog inte att stoppa den som verkligen vill tjuvjaga. Det finns nog inget vapen som dödat så många rovdjur som en Forest Fox...
Publicerat December 29, 200817 yr Författare Filmen var ju bättre än artikeln, även om vinklingen var den samma och hela tiden kom påståenden om illegaljakt och antydan till rennäringen, det finns problem som stöter sig mot varandra det förstår jag också och olika intressen som inte är i partitet med varandra, men gör man en film som skildrar livet för björnar likt en dokumentär så bör den inte hålla sig väldigt likt kvällstidningarnas sätt att skildra en verklighet, inlagda skott och hela tiden matas med rennäringens hot mot några individer, man kunde även se vilka problem det var att pejla dessa även på nära håll. Klyx har ju lite fakta som är misströstlig och beklaglig.
Publicerat December 29, 200817 yr Alltså, jag är nog villig att peka finger mot rennäringen som boven i dramat vad tjuvskytte på rovdjur anbelangar. Vad jag däremot vill göra är att påpeka att det vi kallar vildmark är samernas arbetsplats och att en rennäringskultur med nödvändighet anser rovvilt som skadedjur. Det går liksom inte att på avstånd peka finger och säga att samerna skall göra såsom bestämts i Bryssel eller i Stockholm. En kompis morfar var född och uppvuxen i Hemavan. Han har arbetat hela sitt liv på fjället och bland annat arbetat med att rösa Kungsleden några gånger. När han fyllde 80 år blev han bjuden på ripa - det var första gången han åt det! Förklaringen var enkel: ripa kan man sälja så den äter man inte. Fjällgås kan man däremot inte sälja, så den äter man. Fridlysningar som utfärdades i Stockholm påverkade vad han åt och vad han sålde, men inte vad som sköts. Det är långa avstånd, andra kulturer. Alla som någon gång skakat på huvudet åt jänkarnas försök att frälsa mellanöstern med sin världsuppfattning borde ta och flina lite åt vår rovviltsförvaltning också. Märkligt att inte de där jäkla lapparna respekterar den finfina EU-skrivelsen som byråkratiska broilers från hela auropa har jobbat så hårt med....?
Publicerat December 30, 200817 yr Alltså, jag är nog villig att peka finger mot rennäringen som boven i dramat vad tjuvskytte på rovdjur anbelangar. Vad jag däremot vill göra är att påpeka att det vi kallar vildmark är samernas arbetsplats och att en rennäringskultur med nödvändighet anser rovvilt som skadedjur. Det går liksom inte att på avstånd peka finger och säga att samerna skall göra såsom bestämts i Bryssel eller i Stockholm. En kompis morfar var född och uppvuxen i Hemavan. Han har arbetat hela sitt liv på fjället och bland annat arbetat med att rösa Kungsleden några gånger. När han fyllde 80 år blev han bjuden på ripa - det var första gången han åt det! Förklaringen var enkel: ripa kan man sälja så den äter man inte. Fjällgås kan man däremot inte sälja, så den äter man. Fridlysningar som utfärdades i Stockholm påverkade vad han åt och vad han sålde, men inte vad som sköts. Det är långa avstånd, andra kulturer. Alla som någon gång skakat på huvudet åt jänkarnas försök att frälsa mellanöstern med sin världsuppfattning borde ta och flina lite åt vår rovviltsförvaltning också. Märkligt att inte de där jäkla lapparna respekterar den finfina EU-skrivelsen som byråkratiska broilers från hela auropa har jobbat så hårt med....? Så du menar att vi är inte lika inför lagen /Lasse
Publicerat December 30, 200817 yr Författare Så du menar att vi är inte lika inför lagen /Lasse Jo det tror jag men hittar man på tillräcklligt mycket paragrafer och regler så blir det lite "hör vad du säger och skiter i det" problemet våra politiker har är att de tror sig få en fin plats i Bryssel om man bara hänger med, de tjänar själva på det men landet de tjänar mjölkas ur.
Publicerat December 30, 200817 yr Fel, hon blev 24. Nåja, jag skickade ett email till de båda herrarna. Får jag ett svar postar jag det i denna tråd. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Tjenare Dag och Hans, jag läste er debattartikel i DN. Den hänger inte riktigt ihop. Jag har några frågor som jag hoppas kunna få kommentarer på: 1. Om tjuvjakten är så omfattande, hur kom det sig att "Rapa" blev 24 år? 2. Är det ett 1-1-förhållande mellan tysta sändare och tjuvskjutna djur? Jag har haft lite erfarenheter av elektronikkonstruktion och att göra en moj som håller måttet i snö, regn, luftfuktighet mm är inte så lätt. Om 100 sändare lägger av, hur många tror ni - personligen - beror på tjuvjakt? 10? 50? 90? 100? Er artikel hade blivit bättre om ni preciserat er lite här i stället för att bara sprida lösa insinuationer. 3. SGT är som alla annan brottslighet, det är inte ett angrepp mot demokratin mer än bilstölder eller bankrån. Hur menar du? Riksdagen har bestämt att man inte får stjäla bilar. 4. Varför kallar ni björnungarna "döttrar"? Ordet används inte för djur. Er artikel hade fått mer stuns om ni hade avstått från att förmänskligande termer, disney style. 5. Jag anar att "liten öronsändare" är ett ordval ägnat att precisera hur pass liten påverkan era pejlingar ger. Jag ser detta som en retorisk twist att ställa sig på moraliskt hög mark. Det finns ett gäng sådana exempel i er artikel. Tråkigt. Slutligen delar jag naturligtvis er uppfattning att tjuvjakt förekommer i oacceptabel omfattning. Men man skall också komma ihåg att den i vissa delar närapå är beordrad av riksdagen. Vi har ett beslut på att vargar inte skall finnas i renbetesland, men ingen handlingsplan för hur detta skall gå till. Man... förutsätter... bara att de inte skall finnas där - givetvis förutsätter man att samerna håller rent från varg i renbetesland. Och när man får tag på en same som gör just detta åker de i kurran... äckligt. Jag saknar vidare det kulturella perspektivet i er artikel. Det ni kallar vildmark är samernas arbetsplats och de arbetar historiskt med boskapsskötsel. Självklart finns det en kulturellt betingad avsky för allt med huggtänder och det kommer det att fortsätta göra så länge samerna har en egen kultur - eftersom den (förenklat, jag vet) definieras av renägandet. Jag vet att det är en liknelse folk hatar, men vägglössen utrotades i vårt samhälle utan att någon tyckte illa därom. Vår kultur tyckte att det inte fanns någon plats för den djurarten i det samhälle vi ville ha. Att bortse från den kulturella legitimiteten, om uttrycket ursäktas, i rovdjurshatet gör förvisso det egna resonemanget enklare. Tjuvjägarna blir onda, naturbevakare blir goda. Men det är inte en väg till att lösa problemet. Jättebra skrivet, ser fram mot att se vad du får för svar.
Publicerat December 30, 200817 yr Jättebra skrivet, ser fram mot att se vad du får för svar. Inget svar ännu, jag skickar en påminnelse till herrarna om någon vecka.
Publicerat December 30, 200817 yr Så du menar att vi är inte lika inför lagen /Lasse Njae. Vi är ju lika inför lagen. Vi sätter ju samer i fängelse för tjuvjakt på varg när de de facto gör vad man förutsätter att de SKA göra. Om man vill hålla varg borta från renbeteslandet så gissar jag att det inte går att göra medelst resonemang med vargarna, ändå har vi ett riksdagsbeslut att de inte skall vara där. Äckligt, som sagt. Vad jag menar är att det självklart finns ett motstånd mot lagar som man upplever som orättfärdiga. Det är bra att det är på det sättet, lite mer av den varan i Tyskland på 30-talet så hade vi sluppit världshistoriens värsta katastrof hittills. Den dagen vi alla sväljer dumma lagar, oavsett vad/hur/varför... har något gått seriöst snett. Det där vet många politiker och lagmakare. Jag hade en diskussion med GD på BRÅ, Brottsförebyggande Rådet, i ett yrkesmässigt sammanhang som inte alls har att göra med jakt. Han tyckte att det var bättre med 10 lagar för lite än en lag för mycket. Den lag som saknar folklig acceptans och som bryter mot den allmänna rättsuppfattningen ger folk en ursäkt också för att bryta mot andra lagar. Och den allmänna rättsuppfattningen är inte bara en nationell historia, den kan lika gärna vara regional. Berättelsen om kompisens morfar i Hemavan är ett exempel på vad som händer när man stiftar lagar som saknar social och moralisk relevans hos målgruppen. Vi har en folkgrupp vars kulturella särart handlar om renskötsel. Och förvisso en massa annat folk vars kulturella identitet definieras av löshundsjakten. Inte fan bor man i Sorsele för kulturen, nattlivet eller den glödheta arbetsmarknadens skull. Eh.... mycket snack här
Publicerat December 30, 200817 yr men vi kan ju inte ha en lag som ska gälla i södra delen av landet och en annan som gäller i norra delen av landet. man ska inte tjuvskjuta rovdjur, har man problem så ansöker man om SKYDDSJAKT, det är liksom därför vi har den möjligheten. Jag förstår att det inte går att bedriva renskötsel om man har en massa rovdjur i närheten, men man kan för f-n inte ta lagen i egna händer bara för att den inte passar en själv. Om det finns ett beslut (vilket jag inte hade en susning om) att det inte ska finnas varg i "lappland" så finns det ju inga som helst skäl att en inkommande ansökan om skyddsjakt skulle avslås, då gör man allting lagligt och vi skulle slippa diskutera denna "dokumentär"
Publicerat December 30, 200817 yr Vi har en folkgrupp vars kulturella särart handlar om renskötsel. det är bara en liten del av samerna som bedriver renskötsel, ca 10%