Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Remington 700 LTR & 700 Police i 308W

Featured Replies

Publicerat

Tjena,

Jag var in på Svante Nilssons i Uppsala & tittade på en Remington 700 sps warmint i kaliber 308Win med paket Viper 9-25x56 tot ~9.000:-.

Är det någon som har erfarenhet av denna bössa och hur den skjuter för & nackdelar tas gärna emot.

Bössan skall kunna plocka täta skurar av kulor vilket ger poäng hos mig. Även Rådjur på 2-400 meter kan vara aktuellt med rätt tub.

Låt mig även veta om ni rekomenderar något annat för pengen ~7.000:-

Mvh

Patrick

post-2493-1231270284_thumb.jpg

• Svar 59
  • Visningar 40,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Ett rådjur på 400meter är litet :lol:

Annars tror jag att du inte hittar mycket bättre precision för de pengarna. Jag har ingen personlig erfarenhet av vapnet men jag tror att Mr Mauser med flera kan utvärdera det lite bättre.

Vad det är för kikare har jag ingen aning om. Viper?

Bara köp ;)

/Lasse

Publicerat

Den bössan på bilden har inte originalkolv, original sitter det en houge overmoulded av billig kvalité som på alla bössor i SPS-serien. Kolven är pratig (ihålig) och känslig för vilket underlag du skjuter från. Min original SPS i 30-06 skjuter helt OK grupper med fabriksammo, ca. 25 - 30mm på 80m. Skulle säkert kunna krympa dem med handladdning. Men jag tror du ska lägga på nån tusing till och titta på en LTR istället, kanske eventuellt en annan kaliber? Är inte så insatt där, men har för mig att 308 inte har de bästa egenskaperna för långhållsskytte?

Publicerat

Borde väl funka och 308 är väl erkänt bra som långhållskytte, kommer säkert en massa konstiga remington fantaster och skördar lovord snart så förutom märket ser det bra ut :unsure: kan man inte ta hem och prova alternativt lämna tillbaka om den inte håller måttet, 50mm på 300m borde den fixa med lite mixter i laddningarna, jag får väl erkänna att du får mycket pang för pengarna.

Publicerat
Borde väl funka och 308 är väl erkänt bra som långhållskytte, kommer säkert en massa konstiga remington fantaster och skördar lovord snart så förutom märket ser det bra ut :unsure: kan man inte ta hem och prova alternativt lämna tillbaka om den inte håller måttet, 50mm på 300m borde den fixa med lite mixter i laddningarna, jag får väl erkänna att du får mycket pang för pengarna.

Jag förespråkar gärna remington, hehe.. fantastiska bössor! Men det är som sagt lite väl dålig kolv på SPS-bössorna. Men en ny kolv så är man home-free!

Publicerat

Har kollat på det där Vipersiktet och.....ger inte ett ruttet lingon för det.

Visst det ser skithäftigt ut med coola rattar och en massa streck i riktmedlet men kvaliten är i bottenklassen!

För 7000 hade jag köpt en beggad 700 BDl eller en 700 VLS inklusive sikte, jag avstår från alla SPS modeller pga som tidigare påtalats-kolven.

Kolvar i gjuten mjukplast har en förmåga att flexa och dom är dessutom inte så väderokänsliga som man kan tro.

Hellre en lackad valnötskolv än en i mjukplast.

De enda kolvmaterial som gör sig i en varmintrigg är laminat eller glasfibervarianter.

/Micke

Publicerat

Visst det ser skithäftigt ut med coola rattar och en massa streck i riktmedlet men kvaliten är i bottenklassen!

För 7000 hade jag köpt en beggad 700 BDl eller en 700 VLS inklusive sikte, jag avstår från alla SPS modeller pga som tidigare påtalats-kolven.

Kolvar i gjuten mjukplast har en förmåga att flexa och dom är dessutom inte så väderokänsliga som man kan tro.

De enda kolvmaterial som gör sig i en varmintrigg är laminat eller glasfibervarianter.

/Micke

Exakt, men är man ute efter ett 700-system å en hygglig pipa så är SPS:erna billiga =) Ngt att bygga vidare på så att säga. =)

Publicerat

Hej! från en dalmas till en annan köp ingen sps om du inte har tänkt att köpa ny stock till den och då är du uppe i samma pengar som en Ltr (om man nu vill ha någon kvalite på stocken så kostar det). Hade själv en likadan tidigare men från att den skjutit hål i hål så började den sprida runt 40 cm och det var stocken som vi kom fram till som var problemet, främst när man använde benstöd till bössan. Så den förstörde min bockpremiär i år, den gick ju att skjuta med ryggsäck som stöd men det är hemskt med en bössa man inte litar på.

kikarsiktet har jag ingen erfarenhet av men det brukar vara skit rakt igenom med dom billiga sikten (även om det går att hitta guldkorn men jag betvivlar att viper är ett av dom) Jag skulle personligen titta på Leupold, bushnell elite eller nån av dom europeiska kikarna.. B)

308 är ett utmärkt kaliberval och utbudet av kulor är enormt. ;)

Publicerat
  • Författare
Ett rådjur på 400meter är litet ^_^

Annars tror jag att du inte hittar mycket bättre precision för de pengarna. Jag har ingen personlig erfarenhet av vapnet men jag tror att Mr Mauser med flera kan utvärdera det lite bättre.

Vad det är för kikare har jag ingen aning om. Viper?

Bara köp ;)

/Lasse

Tjena Lasse,

Rådjur på 400 meter blir större med bra förstoring & i riktigt bra tub viket jag antog att detta Viper sikte inte är men hur dåligt får man för pengarna?

Det blir nog till att låna några pangar & testa på banan i Rosersberg utanför Stockholm.

Mvh Patrick

Publicerat
  • Författare

/Micke

Tjena Mr Mauser/Micke,

Jag åkte faktiskt in för att kolla in en 700 BDI då jag hört mycket gott om dem men aldrig klämt på en. Tyckte SPS:en kändes trevlig (inte för tung), Siktet förstod jag var av det billigare slaget (läs sämre) föredrar Leupold, Swarovski / faktiskt Pecar. Då jag har några på övriga bössor & faktiskt Leupold 3-10x56 & Swarovski 6*42, Pecar 4-10*45 liggandes omonderade som bara väntar på lämplig bössa, Hade tänkt två kikare till kommande Remington Högförstorande samt fasta Swarovskin i QR-fästen.

Laminatkolv från Boberg bör ju kunna lösas men frågan är om man kan hitta någon villig själ som kan peler eller plastbädda trät så det blir bra, Behöver man fixa trycket nåt på remingtonarna (modell för modell eller generellt R)

Många frågor som rusar runt i kolan nu!

Hjälp mig!!!!!! :rolleyes:

Publicerat
Behöver man fixa trycket nåt på remingtonarna (modell för modell eller generellt R)

Har självt sneglat på Remingtonar, dock inte skjutit dem. Med den brasklappen så verkar de flesta vara eniga om att trycket ska justeras på alla 700, men att det inte är särskilt invecklat (iaf om man skickar det till en vapensmed :D ).

Publicerat
Tjena Mr Mauser/Micke,

Jag åkte faktiskt in för att kolla in en 700 BDI då jag hört mycket gott om dem men aldrig klämt på en. Tyckte SPS:en kändes trevlig (inte för tung), Siktet förstod jag var av det billigare slaget (läs sämre) föredrar Leupold, Swarovski / faktiskt Pecar. Då jag har några på övriga bössor & faktiskt Leupold 3-10x56 & Swarovski 6*42, Pecar 4-10*45 liggandes omonderade som bara väntar på lämplig bössa, Hade tänkt två kikare till kommande Remington Högförstorande samt fasta Swarovskin i QR-fästen.

Laminatkolv från Boberg bör ju kunna lösas men frågan är om man kan hitta någon villig själ som kan peler eller plastbädda trät så det blir bra, Behöver man fixa trycket nåt på remingtonarna (modell för modell eller generellt R)

Hjälp mig!!!!!! :D

Tja Patrick.

Du har tre riktigt bra kikare där! alla tre spöar Viper med hästlängder.

Vill du ha en ännu mer högförstorande än du har så använd din leupold som grundplåt-du får nog bra betalt för den.

Personligen tycker jag det är bortkastade pengar att köpa en SPS för att direkt byta kolv på den när det finns Remington 700VLS,tror tom Svante Nilsson hade en beggad när jag var där sist i 308.

http://www.remington.com/products/firearms...del_700_VLS.asp

Remingtons orginaltrycke är okej men oftast inte riktigt bra från fabrik,det går att ställa ner till 1kg,själv har jag bytt ut det till ett Jewell som går att ställa ner under 1kg.

/Micke

Publicerat
  • Författare
Tja Patrick.

Du har tre riktigt bra kikare där! alla tre spöar Viper med hästlängder.

Vill du ha en ännu mer högförstorande än du har så använd din leupold som grundplåt-du får nog bra betalt för den.

Personligen tycker jag det är bortkastade pengar att köpa en SPS för att direkt byta kolv på den när det finns Remington 700VLS,tror tom Svante Nilsson hade en beggad när jag var där sist i 308.

http://www.remington.com/products/firearms...del_700_VLS.asp

Remingtons orginaltrycke är okej men oftast inte riktigt bra från fabrik,det går att ställa ner till 1kg,själv har jag bytt ut det till ett Jewell som går att ställa ner under 1kg.

/Micke

De laminat jag tänkt på har varit lackade svart eller "overmolded" eftersom jag varit allergisk sen luftgevärsskyttet och tävlade med Feinwerkbau 600, 601, osv, de var alltid klarlackade i laminatstock så jag får rysningar fortfarande. ;)

Anledningen till svart kolv är bara att för att slippa komma ihåg alla timmar man stått i omgjorda skyddsrum ock plinkat .177. :lol:

Vet du någon som gör "overmoldning" i sthlmstrakten?

Vet du någon som är sugen på att byta en "NY-omonterad" stål Swarre 6x42 "target" mot en högförstorande av bättre fabrikat typ kring 24ggr eller mer. Byter heldre bort Swarren eftersom jag har två. B)

Mvh

Patrick

Publicerat

Hej

Angående Optisan Viper siktet så PM:ade jag Internationella Mats som brukar hänga på robsoft och enligt min tro har en objektiv och kritisk syn på kikarsikten , men inte för den skull tysk nerdig , ja.... what ever..... så här var frågan och svaret.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Anders Ö frågade:

Hej kikargurun

Har för mig att du har ett Optisan kikarsikte , right ?

Om det är så .... , hur tycker du att det är ?

Det är en kompis som ev skall köpa en Rem LTR 308 på Svante Nilsson vapen i Uppsala och där har de ett paket pris på 9900:- med en Optisan Viper tror jag , troligen 4-16 .

Kompisen skall börja skjute lite " avståndsmätarebenstödklickapåkikarenskytte " och nu undrar vi om den funkar till det .... , eller är det bara skit

Det viktiga är att den inte ändrar träffläge genom förstoringarna och att det går att klicka fram och tillbaka utan att ändra träffläge när man är tillbaka på utgångspunkten , optiken och belysningen vet jag att man får vad man betalar för så den är väl som den är....

Ett utlåtande tack

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Int Mats svarade:

För det priset kan man bara säga KÖP! Kikaren är riktigt trevlig, speciellt justeringarna och det gigantiska justerområdet. Optiskt är det bättre än prislappen, mekaniskt har jag inte märkt nåt än - trots tester. Riktmedlet är ockå kalas...

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Publicerat
  • Författare
Borde väl funka och 308 är väl erkänt bra som långhållskytte, kommer säkert en massa konstiga remington fantaster och skördar lovord snart så förutom märket ser det bra ut :lol: kan man inte ta hem och prova alternativt lämna tillbaka om den inte håller måttet, 50mm på 300m borde den fixa med lite mixter i laddningarna, jag får väl erkänna att du får mycket pang för pengarna.

Tjena Pertan,

Hur ser det ut framöver, om jag lånar lämpliga bössor från "Svantes" är du sugen på att hänga på och testa någon knallpåk? Alltid roligare om man är fler..... Kanske ännu fler -bra att ha någon att dryfta med då man står där.

Vi hörs!

/Patrick i Väsby

Publicerat
Vet du någon som är sugen på att byta en "NY-omonterad" stål Swarre 6x42 "target" mot en högförstorande av bättre fabrikat typ kring 24ggr eller mer. Byter heldre bort Swarren eftersom jag har två. ;)

Mvh

Patrick

Har ett ligger av sämre fabrikat :lol:

Publicerat
  • Författare
http://www.remington.com/products/firearms...ct_tactical.asp

Den här då? lite dyrare än SPS men är man lagd åt det hållet så har Remington ett brett utbud. laminaten var snygg.

Kostar en sån i Svedala då?

Publicerat
Tjena Pertan,

Hur ser det ut framöver, om jag lånar lämpliga bössor från "Svantes" är du sugen på att hänga på och testa någon knallpåk? Alltid roligare om man är fler..... Kanske ännu fler -bra att ha någon att dryfta med då man står där.

Vi hörs!

/Patrick i Väsby

Hänger självklart med, har aldrig bangat ett skjut :lol:

Publicerat
  • Författare
Hej

Angående Optisan Viper siktet så PM:ade jag Internationella Mats som brukar hänga på robsoft och enligt min tro har en objektiv och kritisk syn på kikarsikten , men inte för den skull tysk nerdig , ja.... what ever..... så här var frågan och svaret.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Anders Ö frågade:

Hej kikargurun

Har för mig att du har ett Optisan kikarsikte , right ?

Om det är så .... , hur tycker du att det är ?

Det är en kompis som ev skall köpa en Rem LTR 308 på Svante Nilsson vapen i Uppsala och där har de ett paket pris på 9900:- med en Optisan Viper tror jag , troligen 4-16 .

Kompisen skall börja skjute lite " avståndsmätarebenstödklickapåkikarenskytte " och nu undrar vi om den funkar till det .... , eller är det bara skit

Det viktiga är att den inte ändrar träffläge genom förstoringarna och att det går att klicka fram och tillbaka utan att ändra träffläge när man är tillbaka på utgångspunkten , optiken och belysningen vet jag att man får vad man betalar för så den är väl som den är....

Ett utlåtande tack

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Int Mats svarade:

För det priset kan man bara säga KÖP! Kikaren är riktigt trevlig, speciellt justeringarna och det gigantiska justerområdet. Optiskt är det bättre än prislappen, mekaniskt har jag inte märkt nåt än - trots tester. Riktmedlet är ockå kalas...

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Jo, Optisan var det.

De hade två olika förstoringstyper av siget normal & "längre avstånd"

Jag tänkte låna "hem" läs skjutbanan någon byssa och då tror jag han vill låta Optisan siktet sitta på för att ha en chans att sälja ett så då får den visa mig var den går för, kommer testa på 300 metersvallen skruva upp & ned sida-sida då ser man ju om det funkar skapligt men det lutar nog åt en Leupoldare med över tjugo ggr. som tub på bössan vilken det nu blir, fått många tips och några tricks....

Jobbar nu i helgen så det blir nog inte före nästa helg (hoppas jag)det "händer" .

Mvh

Patrick

Publicerat
  • Författare
Hänger självklart med, har aldrig bangat ett skjut :lol:

Med risk för att repetera ("kul" i sig)...

Jag tänkte låna "hem" läs skjutbanan någon byssa och då tror jag han vill låta Optisan siktet sitta på för att ha en chans att sälja ett så då får den visa mig var den går för, kommer testa på 300 metersvallen skruva upp & ned sida-sida då ser man ju om det funkar skapligt men det lutar nog åt en Leupoldare med över tjugo ggr. som tub på bössan vilken det nu blir, fått många tips och några tricks....

Jobbar nu i helgen så det blir nog inte före nästa helg (hoppas jag)det "händer" .

Publicerat

Bra jag jagar i helgen och jobbar ons-fre är väl lagom att leka bort nästa helg eller även i veckan efter är jag ledig mån-tis

Publicerat
, men inte för den skull tysk nerdig ,

Kan man knappast anklaga mig heller för :P

Utan att ha skjutit med siktet ska jag ge några fler synpunter på mitt tyckande.

Om jag inte minns helt fel marknadsförs siktet främst som ett luftgevärssikte och rimfiresikte,dock borde det funka utan problem till centralantända vapen för det.

Belysningen är av den oacceptabla typen för mig,dvs hela det "taktiska" riktmedlet är belyst vilket ger en röd soppa vid skytte i dåligt ljus dessutom reflekteras den röda färgen mot innertuben vilket bländar skytten rätt duktigt.

Belysningsproblematiken blir värre iom tubeffekt på de lägsta förstoringarna och de är oftast de man använder vid jakt i dåligt ljus.

Mekaniskt och optiskt har jag inga synpunkter då jag inte skjutit med kikaren,kan bara konstatera att för mig andas hela kikaren "Kinesiskt" då klickjusteringarna inte stannar exakt ej heller känns dom exakta.

Allting är nu relativt och det är säkert många som trivs utmärkt med denna kikare.

/Micke

Publicerat
Behöver man fixa trycket nåt på remingtonarna (modell för modell eller generellt R)

Hjälp mig!!!!!! :D

Trycket är från fabrik "lawyer safe".. d.vs. riktigt jäkla tokstenhårt, kräver helt klart en justering. Tips är att be handlaren göra det åt dig när du köper den. Min kom från torsbo med justerat trycke, och är enligt mig riktigt trevligt =)

Publicerat
  • Författare
Kan man knappast anklaga mig heller för :o

Utan att ha skjutit med siktet ska jag ge några fler synpunter på mitt tyckande.

Om jag inte minns helt fel marknadsförs siktet främst som ett luftgevärssikte och rimfiresikte,dock borde det funka utan problem till centralantända vapen för det.

Belysningen är av den oacceptabla typen för mig,dvs hela det "taktiska" riktmedlet är belyst vilket ger en röd soppa vid skytte i dåligt ljus dessutom reflekteras den röda färgen mot innertuben vilket bländar skytten rätt duktigt.

Belysningsproblematiken blir värre iom tubeffekt på de lägsta förstoringarna och de är oftast de man använder vid jakt i dåligt ljus.

Mekaniskt och optiskt har jag inga synpunkter då jag inte skjutit med kikaren,kan bara konstatera att för mig andas hela kikaren "Kinesiskt" då klickjusteringarna inte stannar exakt ej heller känns dom exakta.

Allting är nu relativt och det är säkert många som trivs utmärkt med denna kikare.

/Micke

Jo jag fick även jag den känslan då man klickade, så kändes det inte riktigt distinkt men vad känner man igenligen i en vapenaffär då man vill ha allt nu :D , och köptorsk som man är så faller man gärna för snacket, MEN som let´s Dance token säger, testa först köp sen´.

Är fortfarande väldigt "Skeptisk" till siktet men blir mer & mer klar över att det blir en Remington, vilken modell återstår att se.....

Skall ringa handläggaren på Licensavd. & fråga om det är någon ide´ att lägga in en ansökan eller om jag måste ta farväl av någon bössa först.

Sedan testa, testa & testa modeller,

Fick just 115 hektar åker & skogsmark med några "öar" att jaga på inte långt från Arlanda, mycket bra långhålls jakt alá Rådjur. Som det är nu så känns både 9,3x62, 30-06, 1900 HVA modeller för mycket älgjakt eller så är köptorsken i farten igen, skulle ju kunna funka utmärkt med Kombin 7,57R som är inskjuten på 300 meter bara justera på kortare håll.....

Kanske skall regga om 300 meters Banbössan med diopter som fältskjutits många härliga fältskjutningar.... nejdå, det järnspettet den skall inte ut i skogen den hör hemma på bana (punkt slut).

Får se hur det blir med jobb i helgerna framöver så kanskeman kan ta en heldag ( nu i helgen är det HV övning så då är det AK4 som gäller).

Fortfarande är tar jag gärna emot förslag på Remington modeller som passar läääängre avstånd.

/Patrick :D