Publicerat Januari 8, 200917 yr Jo jag fick även jag den känslan då man klickade, så kändes det inte riktigt distinkt men vad känner man igenligen i en vapenaffär då man vill ha allt nu , och köptorsk som man är så faller man gärna för snacket, MEN som let´s Dance token säger, testa först köp sen´.Är fortfarande väldigt "Skeptisk" till siktet men blir mer & mer klar över att det blir en Remington, vilken modell återstår att se..... Skall ringa handläggaren på Licensavd. & fråga om det är någon ide´ att lägga in en ansökan eller om jag måste ta farväl av någon bössa först. Sedan testa, testa & testa modeller, Fick just 115 hektar åker & skogsmark med några "öar" att jaga på inte långt från Arlanda, mycket bra långhålls jakt alá Rådjur. Som det är nu så känns både 9,3x62, 30-06, 1900 HVA modeller för mycket älgjakt eller så är köptorsken i farten igen, skulle ju kunna funka utmärkt med Kombin 7,57R som är inskjuten på 300 meter bara justera på kortare håll..... Kanske skall regga om 300 meters Banbössan med diopter som fältskjutits många härliga fältskjutningar.... nejdå, det järnspettet den skall inte ut i skogen den hör hemma på bana (punkt slut). Får se hur det blir med jobb i helgerna framöver så kanskeman kan ta en heldag ( nu i helgen är det HV övning så då är det AK4 som gäller). Fortfarande är tar jag gärna emot förslag på Remington modeller som passar läääängre avstånd. /Patrick Kolla in tråden med Exabits Rem 700 XCR compact i .223.. den såg riktigt najs ut får jag säga. Va tusan, är ni inte betrodda med AK5 inom HV ännu? =)
Publicerat Januari 8, 200917 yr Fick just 115 hektar åker & skogsmark med några "öar" att jaga på inte långt från Arlanda, mycket bra långhålls jakt alá Rådjur Jag kan annars provjaga marken åt dig några helger med min 700 LTR och min 6-24 så ska du sedan få ett förslag på en lämplig tub /Micke
Publicerat Januari 8, 200917 yr Jag kan annars provjaga marken åt dig några helger med min 700 LTR och min 6-24 så ska du sedan få ett förslag på en lämplig tub /Micke Du är så generös Micke.. =)
Publicerat Januari 8, 200917 yr Du är så generös Micke.. =) En riktig vän Patrick jag har nog en kanon att prova samtidigt, ramlat över en gammal förälskelse
Publicerat Januari 9, 200917 yr Författare Bra jag jagar i helgen och jobbar ons-fre är väl lagom att leka bort nästa helg eller även i veckan efter är jag ledig mån-tis Jag pratade just med Vapenhandläggare och fick prel. OK att inhandla Kollar hur jobbet ser ut framöver..... Kollar om lån av pangar.... /P
Publicerat Januari 9, 200917 yr Jag pratade just med Vapenhandläggare och fick prel. OK att inhandla Kollar hur jobbet ser ut framöver..... Kollar om lån av pangar.... /P Hoppas jag fått min bössa tills dess annars får vi leka med dina
Publicerat Januari 14, 200917 yr Författare Jag kan annars provjaga marken åt dig några helger med min 700 LTR och min 6-24 så ska du sedan få ett förslag på en lämplig tub /Micke Tejna Micke / Mr Mauser Hur är 700 LTR & 700 LTR Police? Vilken modell har du? /Patrick
Publicerat Januari 14, 200917 yr 700 LTR har en 51cm lång pipa samt väger 3,5 kilo. 700 Police har en 66cm lång pipa och väger 4,5 kilo. Själv har jag en 700 LTR då den ska fungera både som ban och jaktbössa,den väger ändå 6 kilo med dämpare,benstöd,monopod och kikare med fästen och skena. /Micke
Publicerat Januari 15, 200917 yr Själv har jag en 700 LTR då den ska fungera både som ban och jaktbössa,den väger ändå 6 kilo med dämpare,benstöd,monopod och kikare med fästen och skena./Micke Äh fy satan.. Mer än dubbelt så mycket som min 357 bygel..
Publicerat Januari 15, 200917 yr Författare 700 LTR har en 51cm lång pipa samt väger 3,5 kilo.700 Police har en 66cm lång pipa och väger 4,5 kilo. Själv har jag en 700 LTR då den ska fungera både som ban och jaktbössa,den väger ändå 6 kilo med dämpare,benstöd,monopod och kikare med fästen och skena. /Micke Hur funkar LTR:en på långa avstånd? 300m & uppåt? har piplängden någon större betydelse (Inte en fråga på krogen för det vet vi alla att då har piplängden enoooorm betydelse!!) /P
Publicerat Januari 18, 200917 yr Författare 700 LTR har en 51cm lång pipa samt väger 3,5 kilo.700 Police har en 66cm lång pipa och väger 4,5 kilo. Själv har jag en 700 LTR då den ska fungera både som ban och jaktbössa,den väger ändå 6 kilo med dämpare,benstöd,monopod och kikare med fästen och skena. /Micke Nu har bana & bössor nötts, Huvuden har kliats & frågan har ställts vad som är fel..... Testade bössor var Remington 700 LTR & 700 Police Provade helmantel i tre fabrikat S&B 9,55g/147grs Remington UMC 150grs & "Kronjuvelerna Blå/Gula" S&B kunde vi konstatera var helt kassa i dessa bössor spred ORDENTLIGT DUKTIGT! Remington höll i hop skapligt men ungefär lika som Kronjuvelerna På 300 meter var Remmarna lite drygt snusdosan (när man bortser från något slarvskott) medan kronjuvelerna ytterligare lite till. S&B skall vi inte prata om!!! Är det någon som har något BRA tips på ammo som skjuter BRA i dessa knallpåkar? /Patrick
Publicerat Januari 18, 200917 yr "Är det någon som har något BRA tips på ammo som skjuter BRA i dessa knallpåkar?" Handladdat /Erik
Publicerat Januari 18, 200917 yr Författare "Är det någon som har något BRA tips på ammo som skjuter BRA i dessa knallpåkar?"Handladdat /Erik Jo, jag förstår att "hembränt" är bäst men nu laddar jag inte själv så då får man vackert nöja sig med fabriksammo. Jag kan ji också konstatera att olika plugg / laddningar passar olika bössor bättre. Vad funkar bäst till Rem 700? /P
Publicerat Januari 18, 200917 yr Väntar ivrigt på att entusiasterna av LTR ska komma med stall tips om bra ammo som funkar till dessa vapen, någon hål i hål bössa var det dock inte och det har klurats och funderats på möjliga fel, den me kort pipa var helt klart favorit både vad gäller skytte och smidighet, den kändes bra från början och den med längre pipa kändes fel bara. Hjärncellerna har jobbat på sen vi skildes åt på banan, kan det vara kikarsiktet som inte håller måttet? det första var ju så kass att det inte höll för justering ens, efter lite skott så krymte serierna det var positivt, men det var en bit kvar till vad man förväntar sig av en sån bössa.
Publicerat Januari 18, 200917 yr Väntar ivrigt på att entusiasterna av LTR ska komma med stall tips om bra ammo som funkar till dessa vapen, någon hål i hål bössa var det dock inte och det har klurats och funderats på möjliga fel, den me kort pipa var helt klart favorit både vad gäller skytte och smidighet, den kändes bra från början och den med längre pipa kändes fel bara.Hjärncellerna har jobbat på sen vi skildes åt på banan, kan det vara kikarsiktet som inte håller måttet? det första var ju så kass att det inte höll för justering ens, efter lite skott så krymte serierna det var positivt, men det var en bit kvar till vad man förväntar sig av en sån bössa. Hej, trillade på den här tråden (och forumet) av en slump och tänkte passa på o fråga ett par grejer Vilket sikte var det som inte höll måttet, var det optisan, och varför? Kan någon dessutom konfirmera att Svante Nilsson säljer Remington Ltr´s med kikarsikte (optisan) för 9900?
Publicerat Januari 18, 200917 yr Författare Hej, trillade på den här tråden (och forumet) av en slump och tänkte passa på o fråga ett par grejer Vilket sikte var det som inte höll måttet, var det optisan, och varför? Kan någon dessutom konfirmera att Svante Nilsson säljer Remington Ltr´s med kikarsikte (optisan) för 9900? Ja, det var Optisan. Hade Optisan på båda 700 modellerna. En han vi med att skjuta 3 skott & skulle justera, då "låsfunktionen" ger upp vilket resulterar i att man inte kan justera varken höjd eller sida. Träffbilderna uppfyller inte mina förväntningar, antingen beror det på bössorna eller siktet eftersom träffbilderna är för "glesa". Jo, det säljs för summan du nämner. (välj på två olika förstoringar av Optisan). /Patrick
Publicerat Januari 18, 200917 yr Nu har bana & bössor nötts, Huvuden har kliats & frågan har ställts vad som är fel.....Provade helmantel i tre fabrikat S&B 9,55g/147grs Remington UMC 150grs & "Kronjuvelerna Blå/Gula" Är det någon som har något BRA tips på ammo som skjuter BRA i dessa knallpåkar? /Patrick Till att börja med så har ingen 150grainskula skjutit alls i min bössa, S&B samt rem UMC helmantlade fabriksammo sköt dessutom särdeles illa!! Välskjutande fabriksammo för mängdskytte...inte helt lätt... Norma Diamond line 168grain eller lapua scenar 168grain ligger väl närmast till hands. Jag har inte skjutit så mycket fabriksammo i min bössa utan i princip enbart handladdat. Fabriksladdad Nosler partition sköt väldigt tätt men blir väl lite dyrt i längden för tavelstansning /Micke
Publicerat Januari 20, 200917 yr Hej, trillade på den här tråden (och forumet) av en slump och tänkte passa på o fråga ett par grejer Vilket sikte var det som inte höll måttet, var det optisan, och varför? Kan någon dessutom konfirmera att Svante Nilsson säljer Remington Ltr´s med kikarsikte (optisan) för 9900? FYI Var i kontakt med Svante Nilsson idag, priset på 9900 stämmer inte, det är 11900 med kikarsikte och 9900 utan kikarsikte som gäller, åtm. på 308an. Tack för svar annars DAAALMAASEN
Publicerat Januari 20, 200917 yr Är det någon som har något BRA tips på ammo som skjuter BRA i dessa knallpåkar?/Patrick Tja! Mina erfarenheter av fabriksammo i min LTR (308w): Norma Jaktmatch superbra. Tätast av de jaktsmällar jag testade var utan tvekan 180 gr Sako Super Hammerhead. Förutom den hann jag med att testa Super Hammerhead 150 gr, Hammerhead 180 gr, Norma BST 150 gr, Lapua Mega 12gram och Sako Gamehead 123 gr. /Må
Publicerat Januari 20, 200917 yr fredrik sjöstedt Tjena, Har en ltr i 308. Har provat massor med ammo och dom som skjuter absolut bäst är för jakt laupa mega 185 grain och övning norma jaktmatch båda sätter 3 skott som man kan täcka med en lapp. Däremot så funkade inte laupa naturalis alls. spred nästan 10 cm på 100 m. På svante nilsson kan man köpa 5 st patroner ur en ask så det kostar ingen förmögenhet att prova ammo .Angående kikarsiktet satsa på ett bättrebegagnat än ett nytt billigt har provat att köpa ett sånt slutade med att jag inte kunde lita på skyttet så det blev ett sörre hål i kistan ( zeiss) men nu funkar det utan problem.
Publicerat Januari 20, 200917 yr äger en LTR som skjuter riktigt bra, dock aldrig skjutit med fabriksammo. En träffbild ( 5skott sierra MK 168gr) 100M den skjuter riktigt bra med det mesta jag matar med, riktigt trevlig pang. Kort och smidig oxå.
Publicerat Januari 20, 200917 yr Min LTR skjuter bra serier med Oryx 11,7 gram, se 3-skotts serierna nedan.
Publicerat Januari 20, 200917 yr Författare FYIVar i kontakt med Svante Nilsson idag, priset på 9900 stämmer inte, det är 11900 med kikarsikte och 9900 utan kikarsikte som gäller, åtm. på 308an. Tack för svar annars DAAALMAASEN Har jag så j-la dåligt minne..... Då ber jag om ursäkt! /P
Publicerat Januari 20, 200917 yr Författare Min LTR skjuter bra serier med Oryx 11,7 gram, se 3-skotts serierna nedan. Tjena, Har du nåt bra svar på 200 & 300 meter? Kanske även 400? /P