Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur fungerar Plotthunden i familjen?

Featured Replies

Publicerat

Som rubriken säger funderar jag lite på hur en plott fungarar "därhemma"

Jag är ev intresserad av att skaffa en för att i huvudsak använda till fåmansjakt på gris, och skall testa dem jaktligt i på onsdag, men då jag har många barn och "öppet hus'" måste en hund hos oss vara som en "sällskapshund"

Jag fick tyvärr ta bort en tidigare hund på grund av att den hade för mycket vakt-försvar i sig. Nästa hund som kommer måste därför vara helt socialt pålitlig och inte "svår mot folk"

Så ni som har plottar, hur fungerar de i hemmamiljö?

• Svar 87
  • Visningar 39,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Som rubriken säger funderar jag lite på hur en plott fungarar "därhemma"

Jag är ev intresserad av att skaffa en för att i huvudsak använda till fåmansjakt på gris, och skall testa dem jaktligt i på onsdag, men då jag har många barn och "öppet hus'" måste en hund hos oss vara som en "sällskapshund"

Jag fick tyvärr ta bort en tidigare hund på grund av att den hade för mycket vakt-försvar i sig. Nästa hund som kommer måste därför vara helt socialt pålitlig och inte "svår mot folk"

Så ni som har plottar, hur fungerar de i hemmamiljö?

Jag har för tillfället 2st plottar (haft fler), och har många vänner som har just plott. Och i stort sett alla jag har träffat är otroligt sociala och tillgivna hundar, många ggr nästa lite för mycket. Har aldrig träffat en agggresiv plott. Mina plottar lekar med min son, han kan ta och ge mat utan några som helst problem. Lånar ofta ut hundarna till vänner utan några som helst problem. Enligt mig är det nog svårt att hitta en mer tillgiven jakthunds ras.

Hoppas jag kunna hjälpa lite.

Mvh Kolja

Publicerat

precis som kolja säjer så är dom mycket sociala och tillgivna(nästan i överkant),vakt finns då inte i mina hundar iaf dom lyfter knappt på huvet om de kommer in någon genom dörren.

Publicerat
  • Författare

Tackar för svaren hittills..

Min första Kopov skulle jag beskriva precis som ni skrivit om plottarna. Den andra jag skaffade var annorlunda...

Helt säker med barn och familj, men nåde den person som klev in utan att jag ok:at...

Nästa hund måste fungera som den första och då även plotten är en ny ras som kan antas vara "potent" känns det viktigt att få en bild av hur hundarna fungerar i familj (innemiljö)

En hund hos mig måste tycka att främlingar är roliga, att barn är ömtåliga och roliga, inte något man testar rang på. Jag vill inte ha en hund som lätt hävdar revir och vaktar. Jag tycker att de stövare jag ägt är goda bilder av hur de måste fungera, mjuka, ingen vakt och ganska ointresserade i vardagen...men då det vankas jakt, ja då skall "potensen fram" :lol:

Jag förstår att det tillsyvendes och sist alltid beror på individe, men raser har ju olika egenskaper i genomnitt...

Vakt och barnbeteende...hur bedömer ni ärligt att genomsnittsplotten är. Vad händer om en vuxen man går rakt in i huset?

Vad händer om ett barn springer rakt in?

/Oskar

Publicerat
Tackar för svaren hittills..

Min första Kopov skulle jag beskriva precis som ni skrivit om plottarna. Den andra jag skaffade var annorlunda...

Helt säker med barn och familj, men nåde den person som klev in utan att jag ok:at...

Nästa hund måste fungera som den första och då även plotten är en ny ras som kan antas vara "potent" känns det viktigt att få en bild av hur hundarna fungerar i familj (innemiljö)

En hund hos mig måste tycka att främlingar är roliga, att barn är ömtåliga och roliga, inte något man testar rang på. Jag vill inte ha en hund som lätt hävdar revir och vaktar. Jag tycker att de stövare jag ägt är goda bilder av hur de måste fungera, mjuka, ingen vakt och ganska ointresserade i vardagen...men då det vankas jakt, ja då skall "potensen fram" :rolleyes:

Jag förstår att det tillsyvendes och sist alltid beror på individe, men raser har ju olika egenskaper i genomnitt...

Vakt och barnbeteende...hur bedömer ni ärligt att genomsnittsplotten är. Vad händer om en vuxen man går rakt in i huset?

Vad händer om ett barn springer rakt in?

/Oskar

om en vuxen man skulle gå in i huset skulle inte någon av mina hundar reagera på, möjligt vis vifta lite på svansen,

om ett barn skulle springa rakt in så skulle min hanhund inte bry sej alls, men min tik skulle definitivt börja leka osv,

genomsnittsplotten är nog, lugn ,trygg ,tillgiven,hetsar inte upp sej i onödan, inge som helst vakt och ENVIS.

Publicerat

Kan enbart hålla med mr jim. Jag har ju som bekant 2st laikor hemma också. Och när dom är inne i huset kommer ingen annan in om jag ej tilllåter. Medans plottarna inte bryr sig ett dugg.

Publicerat

Nu tycker jag att ni är lite för snälla mot plottarna. De är snälla som lamm men de är en ganska krävande hundras "ganska dryga" som en slafsig stövare till en början men de går ur dem.

Jobbigast är alla ljud de har för sig om de inte får som de vill T.ex om man åker och spårar på morgonen. Tycks nästan vara omöjligt att få ur dem, envisa som åsnor.

Men om du är en god hund dressör så är de mycket trevliga hundar.

Många av de plottar "ursus" som har använts på gris har blivit för skarpa efter något år, skyddsväst är mer eller mindre ett måste.

Mejla Jonas Hellström på plotthund's hemsidan han kan en hel del om grisjakt med plottar.

Men jaktlivetskennel har tydligen suveräna plottar på lo,gris och björn om man ska tyda hemsidan.

Publicerat
  • Författare
Nu tycker jag att ni är lite för snälla mot plottarna. De är snälla som lamm men de är en ganska krävande hundras "ganska dryga" som en slafsig stövare till en början men de går ur dem.

Jobbigast är alla ljud de har för sig om de inte får som de vill T.ex om man åker och spårar på morgonen. Tycks nästan vara omöjligt att få ur dem, envisa som åsnor.

Men om du är en god hund dressör så är de mycket trevliga hundar.

Många av de plottar "ursus" som har använts på gris har blivit för skarpa efter något år, skyddsväst är mer eller mindre ett måste.

Mejla Jonas Hellström på plotthund's hemsidan han kan en hel del om grisjakt med plottar.

Men jaktlivetskennel har tydligen suveräna plottar på lo,gris och björn om man ska tyda hemsidan.

Det är Jonas hundar som skall testjagas på onsdag. Han skall "förevisa" ett par olika linjer. Han har berättat om Ursus-linjen...

När det kommer till de olika kennlarnas tyckande om varandra tror jag att jag försöker hålla mig utanför... :) blir nog bäst så....

Publicerat

Känner en som har en unghund som är korsning American plothound (tror jag det var) och gråhund/wachtel. Helt enormt trevlig hund! Och så vitt jag sett har den god potensial att bli en bra grishund.

Publicerat

Har ingen större erfarenhet men har en plott på foder importerad från Tennese.

Haft henne lite mer än ett år nu.

Funkar skitbra, men väldigt mycke ljud för sig..

Jagar allt hon får i näsan dessvärre...

Bor inne.

2 hundar till i familjen o 3 ungar 9-14 år.

Lite av en knähund...

Vill gärna kramas..

Matvrak. stjäl gärna o ofta allt hon når...

Ingen vakt alls.

Ingen agressivitet mot andra hundar.

Lite början på bytesmedvetenhet har jag sett.

Ofta många ungar o leker i kvaterets " fritidsgård"... :)

Hon har börjat ta det lite vuxnare... kan ibland låta bli o tugga på grejer..

Har börjat låta henne vara lös i huset utan att nån är hemma o det har funkat bra sista månaderna...

Annars så har det väl gått åt en dubbelsäng, 2 duntäcken ett stort antal av yngsta dotterns leksaker inkl vantar o mössor.

Verkar vara hennes rum o prylar som smakar bäst...

Äldsta dottern har gått lydnadskurs o agillity med plotten...

Lite av en upplevelse, vadå vänja hunden vid vippbrädor o allt va de är.

Yngsta dottern o Blackie i TV-fotöljen.

Plottens enda möbel hon får vara i, o då bara om där sitter någon 2-bening.

Tro de eller ej men de funkar hitills.

post-348-1233004803_thumb.jpg

Ska bli intressant o följa jycken framöver, hennes utvecklingskurva är inte vad jag är van vid, om man säger så.

Publicerat

Min erfarenhet är lik ovanstående. Grymt trevlig och social. Ingen som helst vaktinstinkt. Man kan ge honom ett köttigt ben och han går och lägger sig intill laikorna. Men någon geni är han inte. Det man lär en laika på fem sekunder tar väl några år, eller aldrig, med plotten. Verkar det som nu i alla fall. Grymt envis. Det är en diskussion på plottarnas hemsida om grisjakt nu. Jag är skeptisk när det gäller dem som rena grishundar, annat än som eftersökshund. Jag menar inte att de inte kan fungera, men jag har svårt att se att de skulle vara bättre än t ex en bra kopov (på att driva).

Publicerat
  • Författare

Det jag är ute efter i detta sammanhang är förmågan att ta kalla slag kombinerat med förmågan att driva länge. En Kopov tar igenomsnitt inte kalla slag på det sättet jag tror en plott gör. Vidare hoppas jag att plotten är mer skallvillig en en genomsnittlig kopov. Jag tänker även att plotten genomsnittligen driver längre en motsvarande kopov.

Tanken är att den skall användas ensam till fåmansjakt på gris över ganska stora marker...för annan sorts grisjakt har jag ju Stojjan :D

Publicerat

Jo alltså...

Driva länge kan de...

Över 4 timmar är inget bekymmer alls.. o då e min 20 mån..

Hur de blir när hon är helt vuxen vågar jag knappt tänka på.

Är de då tex vuxen galt som gärna spikar rätt långt så..

Gäller o ha fulltankat.. :D

Har väl kört ifatt o kopplat betydligt fler gånger än hon lagt av o bestämt sig för o komma hemmåt..

Inge bra för tillbakagången men man har ju ibland tider o passa..

O andra sidan är de sånna egenskaper som är guld värda på eftersök.

Ja inte o inte komma tillbaka men envishet o våldsam jaktlust.

Publicerat

Fan Stojjan, låter ju som ett perfekt upplägg för dig. Släppa en helg och sen nästkommande helg vara discovakt, jobba, vara social hemma för att sedan helg nummer tre åka till skogs och avsluta drevet :D

Min uppfattning är ju att det går åt ofantliga arealer för en plott om den "inte lär sig att släppa" förrän nån kommer och lyfter hunden från löpan.

Jag brukar ha fel så det är säkert inte så ^_^

Är det ingen annan ras som kan tänkas fungera? Vore kul med en liten lista på de raser du funderat på och vilka egenskaper som du gillar/ogillar hos dessa, dvs varför det blev plott tills slut. Inte bara att de fixar kalla slag och sånt du redan skrivit/fått svar på.

Publicerat
  • Författare

Hörru Mongobohman, denna tråd var ju hur de funkar i hemmet...inte jaktliga önskemål ;)

Kan väl avslöja att jag just kommit hem med en 3-årig plottik...funkar bra hemma än så länge B)

Hustrun tror att hon skall vara hos oss (tiken alltså) till helgen...men jag har lov att låna henne till lodjursjakten om jag vill :D

Jaja den som lever får se...

Jag vill ha en hund som driver tar kalla slag, gärna väcker sig fram till lega (typ rävstövare) för att därefter driva/jobba på gris ensam i timmar om så krävs. Hunden skall användas då jag är ensam eller jagar i hop med ett par gubbar inte mer. Jag förväntar mig att grisar som hör hur en ensam hund "väcker" sig fram mot dem så att säga vallas runt i det område grisarna sjäv vill röra sig i. Jag tror inte att de oftast bara drar rakt ut om jakten sker på ovanstående sätt. Vi större jakter med fler hundar och mycket folk, drar de dock med säkerhet....

Hunden måste ha den mentala styrkan att orka "stånda" en gris som inte vill "vallas". Den skall självklart skalla på löpa...

Om jag skaffar en plott kommer jag inte jaga med den på större evenemang, det blir i så fall min "fåmanshund" :P

Publicerat
Om jag skaffar en plott kommer jag inte jaga med den på större evenemang, det blir i så fall min "fåmanshund" ;)

Du tänker sunt min vän ^_^

Publicerat
  • Författare

Jag kan ju svara på min egen frågeställning avseende den 3-åriga Plottiken Tess...hon är ljuvlig i familjen. Hämtade hem henne i tisdags kväll och har bara glidit in utan några som helst besvär. Hon är lugn, glad och otroligt tillgiven. Barnen älskar henne och till och med den svårflörtade hustrun tillstår att hon är rätt ok :D ...hon är dock bara på lån.

Tyvärr var hon inte lika klockren i skogen i går :D , får väl testa någon gång till innan man fäller omdöme om henne där...

Hon låter dock jävligt kul när hon jagar...frågan är bara vad hon prioriterar :D

Publicerat
Jag kan ju svara på min egen frågeställning avseende den 3-åriga Plottiken Tess...hon är ljuvlig i familjen. Hämtade hem henne i tisdags kväll och har bara glidit in utan några som helst besvär. Hon är lugn, glad och otroligt tillgiven. Barnen älskar henne och till och med den svårflörtade hustrun tillstår att hon är rätt ok :D ...hon är dock bara på lån.

Tyvärr var hon inte lika klockren i skogen i går :D , får väl testa någon gång till innan man fäller omdöme om henne där...

Hon låter dock jävligt kul när hon jagar...frågan är bara vad hon prioriterar :D

Tess kan det vara tiken som Jonas har tagit över från Micke. I så fall har jag jagat en del med henne och även haft henne hemma under längre tider.

Publicerat
  • Författare
Tess kan det vara tiken som Jonas har tagit över från Micke. I så fall har jag jagat en del med henne och även haft henne hemma under längre tider.

Det stämmer väl det...skicka gärna ett PM vad gäller hur hon fungerar jaktligt...

Publicerat

Vet ju inte hur du "testjagade" men de är som du säkert vet inte gjorda för att släppas på fritt sök.

Tänkte bara påpeka det.

Lycka till!

Publicerat
  • Författare
Vet ju inte hur du "testjagade" men de är som du säkert vet inte gjorda för att släppas på fritt sök.

Tänkte bara påpeka det.

Lycka till!

Utgick från åtel med nattslag från gris...

Tog väl inte dessa klockrent riktigt.... B)

Publicerat
Utgick från åtel med nattslag från gris...

Tog väl inte dessa klockrent riktigt.... B)

He, he.. shit happens :lol:

Kan ju varit mer än gris på åteln..

Har en som verkar väldigt glad i räv..

Eller vad som verkar va roligt...

Publicerat
  • Författare

Plottiken Tess fungerar perfekt i familjen. Hon är verkligen precis så som såväl Kolja som Big Jim beskrev...

Har fungerat ganska ok i skogen inser jag...i helgen jagade hon ungefär som jag vill..

Ful som stryk...nästan så hon blir lite söt :rolleyes:

post-1408-1233582484_thumb.jpg

Publicerat
Plottiken Tess fungerar perfekt i familjen. Hon är verkligen precis så som såväl Kolja som Big Jim beskrev...

Har fungerat ganska ok i skogen inser jag...i helgen jagade hon ungefär som jag vill..

Ful som stryk...nästan så hon blir lite söt :rolleyes:

Kul att allt funkar. och vacker kan ingen beskylla plotten för att vara :P.

Publicerat
Kul att allt funkar. och vacker kan ingen beskylla plotten för att vara :rolleyes:.

Skönhet sitter i betraktarens öga :P

För mig får en hund va hu jävla ful den vill..

Spelar ingen roll om svansen sitter fram o den jagar med arslet, bara den jagar.

Fast är den snygg så är det ju ingen nackdel i familjeförhandlingar :D