Publicerat Januari 28, 201016 yr Det er ikke mange Plotthunder jeg har sett , og de jeg har sett har jeg ikke sett på bjørn. Men de jeg kjenner som har Plott er skikkelige jegere som vil ha resultat , ikke bare grille korv i skogen. Og når disse ennå har Plott og er fornøyd med det så sier det meg at hundene fungerer til det de er ment , nemlig bjørn !
Publicerat Januari 28, 201016 yr jo precis.... vore ju kul om man kunde ta reda på fakta i stället för att tro en massa saker, hur funkar det med tex valparna nu om man vill lägga in på hemsidan är plotthunds ägare till en "björnhund"? tex jo men tycker mig ändå tycka konstigt när 2 ur stryrelsen bytt ras tvärt?!
Publicerat Januari 28, 201016 yr hur funkar det med tex valparna nu om man vill lägga in på hemsidan är plotthunds ägare till en "björnhund"? texjo men tycker mig ändå tycka konstigt när 2 ur stryrelsen bytt ras tvärt?! Jag håller faktist med dig vad gäller tveksamheten om plottarnas förträfflighet! De har ju avlats för amerikanska förhållanden och där jagar man ju mest svartbjörnar som träar väldigt fort och är betydligt mindre och mindre aggresiv än de svenska! Där jagar man med betydligt fler hundar! Dock finns det ju plottar som blir bra fast de flesta "skarpa" björnhundarna jagar mest räv och älg när de är lös, den största nackdelen som jag ser med dem är att de saknar sök och kan knappast jaga med om man inte har ett spår! Det där med rasbyten är ju också konstigt
Publicerat Januari 28, 201016 yr hur funkar det med tex valparna nu om man vill lägga in på hemsidan är plotthunds ägare till en "björnhund"? texjo men tycker mig ändå tycka konstigt när 2 ur stryrelsen bytt ras tvärt?! ställ frågan till ordföranden på plottsidan vettja,bara för att man sitter i styrelsen i en klubb så kan man väl ha andra hundar för andra användningsområden för det! eller menar du att dom som har "bytt" ras inte har några plottar kvar alls?? kan du då ge mej deras namn så kan snabbt kolla upp om det stämmer?
Publicerat Januari 28, 201016 yr ställ frågan till ordföranden på plottsidan vettja,bara för att man sitter i styrelsen i en klubb så kan man väl ha andra hundar för andra användningsområden för det! okej..absolut..nej jag är inte specilet intresserad jag fick nån ventilera min åsikt och gör vad du vill med den..
Publicerat Januari 28, 201016 yr Jomen visst.... Skulle någon som sitter i styrelsen för en rasklubb komma på att köpa någon annan ras så måste det ju va fel på rasen... Visste inte att man va tvungen o va raserna trogna.. eller ens att man måste vara bäst på rasen för att man sitter i en styrelse. Allvarligt... tycker jag mest läser en massa svammel i tråden. Antar att en del handlar om avundsjuka eller rädsla för att en ny ras ska peta undan de vi redan har.. Typ inga björnar över till min hund... Orkar faen inte mer nu... Jag har lärt mig gilla rasen skarpt. Tror jag kommit underfund med hur de fungerar. Jag kan inget om Björnar o björnjakt. Min jagar gris o det fungerar bra. Så pass bra att det förmodligen inte finns en enda hund i mitt län med den jaktlusten, det förföljandet och den förmågan att ta an och följa riktigt kalla slag. Hon har gladeligen tagit an slag äldre än 16 timmar. Har man inte fattat att det är där plottens styrka ligger så ska man inte skaffa dessa hundar. Mitt kräk har jag inte betalat en spänn för, jag står för foder och försäkring. Jag föder inte upp rasen heller, har inte ens avelsrätten på min tik som är direkt importerad från staterna. Jag har alltså inget o vinna på det jag skriver. Kan bara konstatera att den plotten jag har i huset/hemmet, som tården handlade om, är precis det jag letat efter i många år. Men de kräver arealer... Stojjan... trodde nog det skulle bli hugg på Gotland
Publicerat Januari 29, 201016 yr Denna vinters nummer 14 idag på ståndskall för denna helt igenom överskattade ras. Själv skytt sitt/liggandes på rygg.. med mycket snö innanför jackan i ryggslutet.. Nummer 15 var på gång oxå men polaren som gick på det ståndskallet förvaltade inte skottchansen så väl.. Blev bara hål i snön när de 2 grisarna gick loss. Tiken hängde på dem ett par km efter det o vi gick löpan en 700m utan att se nått som tydde på träff så vi va rätt säkra på att den kulan tog mellan rumpan o skogen.
Publicerat Januari 29, 201016 yr Denna vinters nummer 14 idag på ståndskall för denna helt igenom överskattade ras. Själv skytt sitt/liggandes på rygg.. med mycket snö innanför jackan i ryggslutet.. Nummer 15 var på gång oxå men polaren som gick på det ståndskallet förvaltade inte skottchansen så väl.. Blev bara hål i snön när de 2 grisarna gick loss. Tiken hängde på dem ett par km efter det o vi gick löpan en 700m utan att se nått som tydde på träff så vi va rätt säkra på att den kulan tog mellan rumpan o skogen. va bra! inte illa skjuta 14 på en vinter måste jag säga nästan så vi rävjägare måste öka
Publicerat Januari 29, 201016 yr Denna vinters nummer 14 idag på ståndskall för denna helt igenom överskattade ras. Själv skytt sitt/liggandes på rygg.. med mycket snö innanför jackan i ryggslutet.. Nummer 15 var på gång oxå men polaren som gick på det ståndskallet förvaltade inte skottchansen så väl.. Blev bara hål i snön när de 2 grisarna gick loss. Tiken hängde på dem ett par km efter det o vi gick löpan en 700m utan att se nått som tydde på träff så vi va rätt säkra på att den kulan tog mellan rumpan o skogen. Roligt med en grishund i sitt rätta element Grattis..
Publicerat Januari 29, 201016 yr Tack gubbs! Hela dagens storryn här.. http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopi...mp;#entry389192
Publicerat Januari 30, 201016 yr Jomen visst....Skulle någon som sitter i styrelsen för en rasklubb komma på att köpa någon annan ras så måste det ju va fel på rasen... Visste inte att man va tvungen o va raserna trogna.. eller ens att man måste vara bäst på rasen för att man sitter i en styrelse. Allvarligt... tycker jag mest läser en massa svammel i tråden. Antar att en del handlar om avundsjuka eller rädsla för att en ny ras ska peta undan de vi redan har.. Typ inga björnar över till min hund... Orkar faen inte mer nu... Jag har lärt mig gilla rasen skarpt. Tror jag kommit underfund med hur de fungerar. Jag kan inget om Björnar o björnjakt. Min jagar gris o det fungerar bra. Så pass bra att det förmodligen inte finns en enda hund i mitt län med den jaktlusten, det förföljandet och den förmågan att ta an och följa riktigt kalla slag. Hon har gladeligen tagit an slag äldre än 16 timmar. Har man inte fattat att det är där plottens styrka ligger så ska man inte skaffa dessa hundar. Bara en undran. Hur kan du gilla rasen skarpt efter att ha haft EN hund som inte ens jagar det den är avlad för? Vad säger det om rasen? Sen vad gäller rasföreningar och ordförande så kan det säkert finnas orsaker till rasbyte där åxå men är det inte lite konstigt att byta en så pass NY och BRA ras när man lagt ner både tid och pengar på att få hem bra hundar från Canada? Jag skulle vilja säga så här. Har rasen så pass dåligt frisök som beskrivs så är de säkert superbra om man har tilgång till mycket spår att släppa på (tex som flera dalmasar har). Jagar man i våra trakter så tror jag inte man har så stor nytta av en plott. De få gånger man har spår at släppa på går nog att räkna på 2 händer på en säsong även om man har ett rätt stort kontaktnät.
Publicerat Januari 30, 201016 yr Bara en undran. Hur kan du gilla rasen skarpt efter att ha haft EN hund som inte ens jagar det den är avlad för? Vad säger det om rasen? Sen vad gäller rasföreningar och ordförande så kan det säkert finnas orsaker till rasbyte där åxå men är det inte lite konstigt att byta en så pass NY och BRA ras när man lagt ner både tid och pengar på att få hem bra hundar från Canada? Jag skulle vilja säga så här. Har rasen så pass dåligt frisök som beskrivs så är de säkert superbra om man har tilgång till mycket spår att släppa på (tex som flera dalmasar har). Jagar man i våra trakter så tror jag inte man har så stor nytta av en plott. De få gånger man har spår at släppa på går nog att räkna på 2 händer på en säsong även om man har ett rätt stort kontaktnät. Men Kråkan!! Plotten var absolut avlad för vildsvin från början, i Tyskland. Men mångsidig som den är så vore det väl otroligt dumt att inte pröva den på björnar och katter på andra sidan atlanten?? Jag har bara 1 plott men grannen har 7 st, det har fällts björn och lo för min hunds förädrar här i Sverige. Så helt avhängda är dom inte. Det skjuts även grisar här i Roslagen på ståndskall för dom, mångsidigt. Å så brukar det stryka med en å annan grävling. Det finns nog dåliga jakthundar inom alla jakthundsraser, jag har svårt att tro att plotten skulle vara extra usel?! Min är bara 6 månader så jag har inte skjutit något för henne än, men det står nog inte på för lusten har hon och spårnoga som attan har hon varit sen hon var 4 månader. Vad det gäller rasföreningen så finns det väl klubbar för inbördes beundran överallt i detta land?!
Publicerat Januari 30, 201016 yr Bara en undran. Hur kan du gilla rasen skarpt efter att ha haft EN hund som inte ens jagar det den är avlad för? Vad säger det om rasen? Sen vad gäller rasföreningar och ordförande så kan det säkert finnas orsaker till rasbyte där åxå men är det inte lite konstigt att byta en så pass NY och BRA ras när man lagt ner både tid och pengar på att få hem bra hundar från Canada? Jag skulle vilja säga så här. Har rasen så pass dåligt frisök som beskrivs så är de säkert superbra om man har tilgång till mycket spår att släppa på (tex som flera dalmasar har). Jagar man i våra trakter så tror jag inte man har så stor nytta av en plott. De få gånger man har spår at släppa på går nog att räkna på 2 händer på en säsong även om man har ett rätt stort kontaktnät. Tur att vi har olika raser så finns det nog någon som passa alla o deras jaktsätt. ... om det känns bättre för dig så kan jag väl formulera om mig.. gillar jag min individ av rasen skarpt. Om jag sen gillar att den jobbar som den troligen är avlad för så kan de väl va ok. Prio ett är för min jycke eftersök, resten är bonus... Jag har oxå redan redogjort att jag bara har erfarenhet av en hund av rasen. Hon kanske är unik va vet jag.. Lät henne va hemma idag. Vi sköts 3 grisar ändå o såg totalt 5. inget hundjobb alls tyvärr. de 3 sköts när dagens jycke gick i koppel. Hade plottfia varit med så skulle jag iallafall sluppit gå några km i en grislöpa o snö till knäna med en laika som iofs följde löpan men bara 50-100m före oss. Inget ont om den, den jagar gris men vill ta dem i vind. Det finns nog plats för alla hundtyper o Kråkan o ni andra .. inge tvingar dig/Er att varken gilla eller skaffa plott. Själv är jag lite rädd att det ska bli många av den rasen härikring... Känns inte riktigt rätt lixom... Den passar mig som hand i handsken på grund av de eftersöksuppdrag jag har. Frågan är om gubbarna i byn kan ta till vara egenskaperna... eller fatta vad de har i kopplet. Sen som jag sagt så kan jag inget om björnar o björnjalt men det skulle vara j-vligt intressant o få släppa henne på ett björnspår. Me en erfaren hund vid sin sida vågar jag lova att hon skulle prestera, ensam.. jo möjligt om hon får ett par chanser. Hon behöver lixom ett försök/tillvänjning innan de funkar.