Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur fungerar Plotthunden i familjen?

Featured Replies

Publicerat

Vet inte om du missat det men "packjakten" blev förbjuden. Så liknelsen med 10 hundar o en grålle blir ju lite knas.

Mer än 2 hundar efter oskadad björn är ju inte tillåtet längre.

Tänker nu inte gå in på Björnjakt eller så. min kunskap i det ämnet är =Sedd björn innanför gunnebonät <_<

Hur vi än gör så finns det alltid hundar som inte duger.

Hur vi än gör så kommer det finnas folk som köper hundar som skulle kunna bli hur bra som helst med folket har inte kunskapen eller möjligheterna/markerna jakttillfällerna att ta till vara hundämnet.

Blir en hundras populär så ska alla ha en oavsett om de behöver en eller inte...

• Svar 87
  • Visningar 40,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
mer överskattad hund ras får man leta efter.....

kan du förklara lite närmare vad du menar?

Publicerat
kan du förklara lite närmare vad du menar?

skriv gärna emot så kan jag svara... :rolleyes: är det enda björnprovet vi har vi ska kika resultat på eller tro vad folk säger <_<

NS- har även liten erfarenhet men vi hade fint i höstas med en björn min hund rest och fått fast på dålig snö(inom jaktid)

vi vart snabbt många som skulle testa,jag gick in och hämta min hund, vi testade unghundar(min 1,5år) som var ifrån 1år till 4år, och 4åringen var/är importerad och 2 valp kullar efter om jag fattade rätt...

riktigt bedrövligt slutade det...dessa 4 sågs även senare på blocket säljas vidare för dyra pengar och som bra hundar på björn?..

första exemplet och inget man bör hänga upp sig på..

sedan har vi juh haft besök innan här upp av ett gäng som inte slutade så bra..

men absolut finns hundar som ej bör kastas nå skit på absolut,utan jag säger bara det säljs mer skit än vad det säljs meriterade hundar..visst den är ny ras osv,men hur man än vrider på det är det sjukt många i skåne som har en björnhund och det är märkligt,samma sak i Stockholm hade folk björnhundar och det säljs som just björnhundar..

jag skulle iaf inte köpa en vildsvins hund ifrån Gällivare....

sen att det finns mycket skit bakom alla hundar,men få raser som utmålas så mycket som nya rovdjurs hunden..därför jag tycker den inte levet upp till sitt ryckte riktigt...specielt med så många som just bara jagar björn...Sen säger jag inte björn jakt är lätt utan väldigt bra för visa en hund som är bra på hitta björn,

men vore kul få se en riktigt plott och erbjuder gärna mina marker för en jämnföring mot min rävhund i just sök.....

Publicerat
men vore kul få se en riktigt plott och erbjuder gärna mina marker för en jämnföring mot min rävhund i just sök.....

Om jag nu är rätt informerad så är inte plotten avlad på något sök alls så med den jämförelsen så vinner ju din hund utan att vi ens behöver testa...

Plotten är ju avlade för att släppas på kalla slag.

Tror du får läsa på lite ang rasstandarden.

Kan helt enkelt vara det som gör att en del blir besvikna och tror de köpt en rävhund med stort sök...

Va jag förstår så är det i huvudsak björn och puma osv som jagas med plott på andra sidan storasjön..

Ja o tvättbjörn oxå antar jag.

Jag jagar inga rovdjur med den jag har.

Hon införskaffades av en slump, hennes huvuduppgift är griseftersök.

Men hon jagar ju givet friska grisar med stor glädje...

Hon har i princip lärt mig en jäkla massa nytt som grisjägare o hundförare.

Hon jagar givetvis helt själv, inga packsläpp här inte.

Men har hon ingen intressant grislöpa så är hon inte längre bort än inom synhåll...

Hamnar hon längre än 100 m bort så jobbar hon på grislöpa, vilket iofs oxå hörs väl...

Hon har jagat räv men skiter numera i dem helt. hon börjar mer o mer skita i rådjuren oxå.

Hoppar de inte upp framför näsan på henne o det finns något som luktar gris så skiter hon i dem oxå.

Publicerat
skriv gärna emot så kan jag svara... :rolleyes: är det enda björnprovet vi har vi ska kika resultat på eller tro vad folk säger <_<

NS- har även liten erfarenhet men vi hade fint i höstas med en björn min hund rest och fått fast på dålig snö(inom jaktid)

vi vart snabbt många som skulle testa,jag gick in och hämta min hund, vi testade unghundar(min 1,5år) som var ifrån 1år till 4år, och 4åringen var/är importerad och 2 valp kullar efter om jag fattade rätt...

riktigt bedrövligt slutade det...dessa 4 sågs även senare på blocket säljas vidare för dyra pengar och som bra hundar på björn?..

första exemplet och inget man bör hänga upp sig på..

sedan har vi juh haft besök innan här upp av ett gäng som inte slutade så bra..

men absolut finns hundar som ej bör kastas nå skit på absolut,utan jag säger bara det säljs mer skit än vad det säljs meriterade hundar..visst den är ny ras osv,men hur man än vrider på det är det sjukt många i skåne som har en björnhund och det är märkligt,samma sak i Stockholm hade folk björnhundar och det säljs som just björnhundar..

jag skulle iaf inte köpa en vildsvins hund ifrån Gällivare....

sen att det finns mycket skit bakom alla hundar,men få raser som utmålas så mycket som nya rovdjurs hunden..därför jag tycker den inte levet upp till sitt ryckte riktigt...specielt med så många som just bara jagar björn...Sen säger jag inte björn jakt är lätt utan väldigt bra för visa en hund som är bra på hitta björn,

visst jag håller med om att det är mycket märkligt att många i skåne och stockholm osv har björnhundar och jag skulle heller inte köpa en björnhund från skåne,men det är väl knappast rasens som är dålig för det??utan dom personerna som avlar och säljer björnhundar i skåne eller??

sen är st nog många spetshundsjägare som köper en plott för att jaga björn utan att aldrig ha jagat med en stövare och går ut på premiärmorgonen stryker kopplet och förväntar sig underverk,det är nog fallet ofta i norra sverige, du skrev det själv dålig stövarkultur,

om den har levt upp till sitt ryckte som den nya rovdjurshunden kan man vältycka som man vill om,men om man ska ha en hund för björnjakt i första hand så har jag svårt att se vad som skulle vara bättre än en plott,inte sagt att det inte finns andra bra björnhundar av andra raser för det gör det.men jag tror att du har större chans att få till en bra björnhund av en plott än tex en stövare eller jämthund eller tax <_<

vilket gäng hade ni besök av som inte slutade bra??

Publicerat
Vet inte om du missat det men "packjakten" blev förbjuden. Så liknelsen med 10 hundar o en grålle blir ju lite knas.

Mer än 2 hundar efter oskadad björn är ju inte tillåtet länge

jag vet jag vet men redan 2 hund är mer än 1hund :blush:
Publicerat
visst jag håller med om att det är mycket märkligt att många i skåne och stockholm osv har björnhundar och jag skulle heller inte köpa en björnhund från skåne,men det är väl knappast rasens som är dålig för det??utan dom personerna som avlar och säljer björnhundar i skåne eller??

sen är st nog många spetshundsjägare som köper en plott för att jaga björn utan att aldrig ha jagat med en stövare och går ut på premiärmorgonen stryker kopplet och förväntar sig underverk,det är nog fallet ofta i norra sverige, du skrev det själv dålig stövarkultur,

om den har levt upp till sitt ryckte som den nya rovdjurshunden kan man vältycka som man vill om,men om man ska ha en hund för björnjakt i första hand så har jag svårt att se vad som skulle vara bättre än en plott,inte sagt att det inte finns andra bra björnhundar av andra raser för det gör det.men jag tror att du har större chans att få till en bra björnhund av en plott än tex en stövare eller jämthund eller tax :wub:

vilket gäng hade ni besök av som inte slutade bra??

NS-sök/slag arbete, har hunden som du menar inte ett sök utan måste släppas på ett spår tycker jag synd om den....

Menar hur många spår får du släppa en hund på under björnjakten tex?? då börjar det handla om duktiga spårare eller annant fall väldigt bra kontakt när,alltså inget hunden ska behöva höra den gjort bra..

jim-jo säker som du säger,men tror ändå en vanlig stövare är bättre på det mesta utom kanske skälla i träd,

snabbheten,spårförmågan,skärpan,avlad på jaga själv,kanske mindre värmetålig vad vet jag men sedan ståndskals egenskaperna tycker jag ganska lätt slipar in..Finns som sagt några vanliga stövare samt korsningar det skjuts björn för och vet ej statistiken men tror ännu inte plotten står för 50% men av antalet hundar som finns i sverige och så ränkar du varje hund över 2 år som bör jaga är det en heldel kvar innan utdelning för vara nya rovviltshunden från väst...Enligt mig iaf..läs mer som frågot än svar--

hade nog kunnat äga en plott om jag inte fått höra hur jakterna riktigt gått till som ändrades på många ställen mot vad man läser :blush: och haft chansen skapa min egna uppfattning live...då ser jag ingen fördel med att äga just en plott mot en vanlig stövare,min driver nog allt tex även Ren i bland och gjort handfull gånger på björn och rätt säker den dagen jag köper en klass 1 bössa kommer jag ha stor chans skjuta för han,då han tar upp dom själv utan någon ska ringa eller peka på ett färsk spår,det som jag tycker man har en stövare till....

skulle som sagt vara kul om den som tycker jag sticker ut hakan kommer och bevisar hur fel jag har :D

vare väl då en avels tik gick åt under färden upp,och till oss menar jag grannmarken och var nog mycket ren som satt punkt för jakten samt kanske inte knöckfullt med björn,men det finnas hyffsat men björn och är det så den inte har något bra sök lär det inte funka på större marken vars folk inte bor i varje hörn och inte är fullt av skogsbilvägar som det är i Dalarna tex..

Publicerat

Erkänner direkt att jag har noll och ingen erfarenhet av björnjakt. Så jag skulle väl egentligen inte ge mig in i en diskution med någon som har så mycket erfarenhet av björnjakt med stövare som F-C verkar ha.

Men jag kan inte riktigt förstå hur man kan få fram så bra björnhundar inom en ras genom att inrikta aveln på räv och harhundar? :blush: Eller finns det många stövaruppfödare som inriktar sin avel på björn? :wub:

Publicerat
Erkänner direkt att jag har noll och ingen erfarenhet av björnjakt. Så jag skulle väl egentligen inte ge mig in i en diskution med någon som har så mycket erfarenhet av björnjakt med stövare som F-C verkar ha.

Men jag kan inte riktigt förstå hur man kan få fram så bra björnhundar inom en ras genom att inrikta aveln på räv och harhundar? :blush: Eller finns det många stövaruppfödare som inriktar sin avel på björn? :wub:

jag har absolut väldigt lite intresse och erfarenhet!!! jag antyder bara på saker jag upplevet under gången...kanske helt fel,men någon björnjägare är då absolut inte kommer aldrig bli,men jämnställer jag min jakt mot björn tycker jag att det är befogat...

Publicerat

Synd om min hund?? jomenvisst..

Hon har varit på 25-27 eftersök på gris 2009 o fram till nu.

Skjutit 13 friska grisar i vinter för henne.

Nummer 14 har jag tänkt ta i morgon :wub:

Jo nog e de synd om henne... :blush: möjligtvis för att hon har lite ont i fossingarna vid de här laget...

Som sagt problemet verkar ligga i att man inte tagit reda på hur rasen är avlad och hur den används i jakten.

Givetvis säljs jycken på blocket när husse/matte inte fattat att det inte är en nordisk stövare för rävjakt.

De är närbestläktade med bayrare och hannoveranare som nån kille vid namn plott tog med sig till staterna när han emigrerade dit.

Gå in på plotthundsklubbens sida o läs rasstandarden, kan vara ett tips i all välmening.

Publicerat

Å i familjen fungerar den fin fint, för det var väl det tråden handlade om? ;) Och vad är en riktig plott???

Publicerat
Synd om min hund?? jomenvisst..

Hon har varit på 25-27 eftersök på gris 2009 o fram till nu.

Skjutit 13 friska grisar i vinter för henne.

Nummer 14 har jag tänkt ta i morgon ;)

Jo nog e de synd om henne... ;) möjligtvis för att hon har lite ont i fossingarna vid de här laget...

Som sagt problemet verkar ligga i att man inte tagit reda på hur rasen är avlad och hur den används i jakten.

Givetvis säljs jycken på blocket när husse/matte inte fattat att det inte är en nordisk stövare för rävjakt.

De är närbestläktade med bayrare och hannoveranare som nån kille vid namn plott tog med sig till staterna när han emigrerade dit.

Gå in på plotthundsklubbens sida o läs rasstandarden, kan vara ett tips i all välmening.

vet ej om du menar åt mig?

men visst kan man läsa om rasen och just det jag tycker är intressant,men ena studen ska man läsa om rasen andra studen lyssna på dom som jagar och inte proven som är under all kritik men ändå finns väl 1-2 plottar som klarat det? själva..vi pratar en hund som ska jaga björn och inte en stövare som även går på björn.,,som sagt är många födda med talets gåva när det gäller kunna göra 60 tusen på en kull hundar som kan enligt många får heta björnhund för en gubbe från 1800talet minsann tog fram dom till det....

sen blocket hundarna köpes som björnhund och inget annat! har en i grannbyn som är från Gällivare Skogs sameby som jag håller kontakt med..om någon har förutsättningar här uppe så borde det vara han även...2st och hanhunden från dalarna och var till jämtland förra lojakten, där iaf motsäger jag mig lite i min tes men verkar bli nått ^_^

och säkert mycket trevilga hemma men skogen vi vill ha bra hundar ;)

Publicerat

Olika raser, olika människor. Miljö & arv och massor träning. Huvudsaken lär väl vara att man själv är nöjd med sin hund?! Å inte är avvis på andra ;)

Publicerat
NS-sök/slag arbete, har hunden som du menar inte ett sök utan måste släppas på ett spår tycker jag synd om den....

Jepp! de var detta jag hängde upp mig på.

Men oxå ditt senare inlägg ang talets gåva osv..

Hoppas jag tolkar dig fel men det skulle kunna tolkas som att mina skrivna ord är friserade eller lögn..

Inte för det spelar nån roll men jag skulle kunna fixa en 25-30 intyg ang hur hunden jagar.

Typ underskrivna med heder o samvete osv.

Att vi ska titta på prov är ju givet men som läget är finns inga jaktprov på frilevande björn.

Inga jaktprov överhuvudtaget som plotten har rätt att starta på.

Annat än viltsspårprov som alla hundar har rätt att starta på.

Om jag nu inte har helt fel (rätta mig gärna) så finns inga renodlade björnprov ens för våra vanliga ståndhundar i tex älghundsklubben.

Problemet är att det styrs Naturvårdsverket om jag fattat rätt..

Däremot finns det rovviltsprotokoll som fylls i om älghundarna skäller tex björn eller lo.

Tror det finns iallafall i laikaklubben.

Så ditt snack om att vi ska titta på jaktprovsresultat o inte gå på vad som sägs är iofs helt rätt men tyvärr helt omöjligt..

Publicerat
Jepp! de var detta jag hängde upp mig på.

Men oxå ditt senare inlägg ang talets gåva osv..

Hoppas jag tolkar dig fel men det skulle kunna tolkas som att mina skrivna ord är friserade eller lögn..

Inte för det spelar nån roll men jag skulle kunna fixa en 25-30 intyg ang hur hunden jagar.

Typ underskrivna med heder o samvete osv.

Att vi ska titta på prov är ju givet men som läget är finns inga jaktprov på frilevande björn.

Inga jaktprov överhuvudtaget som plotten har rätt att starta på.

Annat än viltsspårprov som alla hundar har rätt att starta på.

Om jag nu inte har helt fel (rätta mig gärna) så finns inga renodlade björnprov ens för våra vanliga ståndhundar i tex älghundsklubben.

Problemet är att det styrs Naturvårdsverket om jag fattat rätt..

Däremot finns det rovviltsprotokoll som fylls i om älghundarna skäller tex björn eller lo.

Tror det finns iallafall i laikaklubben.

Så ditt snack om att vi ska titta på jaktprovsresultat o inte gå på vad som sägs är iofs helt rätt men tyvärr helt omöjligt..

tror säkert du är en av dom man kan lita på att köpa en hund ifrån...tro du miss uppfattade mig ang det,,

alltså ang prov var jag inne på vad man som köpare kan skilja på skitsnack och leva på andras meriter än visa upp fakta..

finns även så bland våra nordiska stövare och även ett prov för skilja dessa snackare från dom som har en hund som presterar! nu finns som sagt ett väldigt uselt prov för björn,men min minsta begäran är ändå att hunden ska skälla på en björn i hägn eller permobil för sedan genomskåda den..

för att strypa sånna som mig krävs mer än snack och gärna fakta,grishundar vet jag ej vad som är bra eller dåligt,men mera inne på björn där jag tycker det är ultimata för visa vad hunden går för,lojakten släpper man ofta på inspårade och färska spår så det tycker jag ej är en merit snarare plus i kanten,om dom inte tar upp dom själv då är det bättre såklart...

vad jag vill få fram är att sålla bland folket,man ser väldigt många björnplottar i skåne och var det absolut inte finns björn,så retar jag mig på då jag vet man ber folk jaga in hundar och sedan ska man vara stor jägarn själv med björnhundar efter en säsong...Dock verkar dom i Dalarna klara sig utan sånt men försåtr du vart jag vill komma.

ps,finland rävprov är slaget/söket 40p i sverige kallar vi det endast slagarbete,så jag blandar ofta ihop dessa då jag är mer inne på finska räv prov än svenska harprov <_<

Publicerat

För en gångs skull håller jag med i mycket :blush:

Men samtidigt... rasen är liten och ny i landet.

De hundar av olika linjer som tagits in från staterna är alla rätt mycke värda avelsmässigt.

Vi har väl knappast mer än ett par generationer i landet?

Huruvuda ägaren är storbjörnsjägare eller inte är ju ointressant såväl som var han/hon behagar bo i landet.

Frågan är vad avelshundarna nedärver?

Jag skulle ju kunna bo på Gotland men lägga all min semester i björnland.

Är då mina hundar per automatik sämre än den som bor i björnland och öppnar hundgården björnpremiärdagen o stänger in hundarna igen när jakten är över?

Eftersom vi inte har några andra prov, än på björn genom ett gunnebonät eller handikappbjörn så blir det våldsamt missvisande.

Vågar nästa lova att min tik förmodligen skulle bli skiträdd första gången hon möter dessa grejer.

Men nått försök till så skulle hon nog fixa det om hon anser att det går att jaga...

De är typ där vi har problemet... jag missätnker att plotten vill följa en löpa först o komma ifatt något som är jaktbart.

Inte tas ut ur en bil o så möta en handikappsbjörn... eller ett gunnebonät.

Publicerat
  • Författare

Hmm....varför drar du in Gotland i diskussionen....klart man inte skulle köpa björnhundsvalpar efter en avelshund som bor på denna gudsförgätna plas...eller vildsvinshundsvalpar heller för den delen...eller :blush:^_^

Kul med en verbal "catfight" mellan två av mina "favoritflickor" på sidan. Fortsätt nu och se vad som kommer ut av debatten.. Erik plotten är jättebra...Niklas..den är förresten grymt överskattad.. :D

Publicerat
Hmm....varför drar du in Gotland i diskussionen....klart man inte skulle köpa björnhundsvalpar efter en avelshund som bor på denna gudsförgätna plas...eller vildsvinshundsvalpar heller för den delen...eller :blush:^_^

Kul med en verbal "catfight" mellan två av mina "favoritflickor" på sidan. Fortsätt nu och se vad som kommer ut av debatten.. Erik plotten är jättebra...Niklas..den är förresten grymt överskattad.. :D

ja du startade tråden i ett annant syfte men du satt spiken i kistan!

ps vi hade 200 meter spår till våran permobjörn :P

Publicerat
tror säkert du är en av dom man kan lita på att köpa en hund ifrån...tro du miss uppfattade mig ang det,,

alltså ang prov var jag inne på vad man som köpare kan skilja på skitsnack och leva på andras meriter än visa upp fakta..

finns även så bland våra nordiska stövare och även ett prov för skilja dessa snackare från dom som har en hund som presterar! nu finns som sagt ett väldigt uselt prov för björn,men min minsta begäran är ändå att hunden ska skälla på en björn i hägn eller permobil för sedan genomskåda den..

för att strypa sånna som mig krävs mer än snack och gärna fakta,grishundar vet jag ej vad som är bra eller dåligt,men mera inne på björn där jag tycker det är ultimata för visa vad hunden går för,lojakten släpper man ofta på inspårade och färska spår så det tycker jag ej är en merit snarare plus i kanten,om dom inte tar upp dom själv då är det bättre såklart...

vad jag vill få fram är att sålla bland folket,man ser väldigt många björnplottar i skåne och var det absolut inte finns björn,så retar jag mig på då jag vet man ber folk jaga in hundar och sedan ska man vara stor jägarn själv med björnhundar efter en säsong...Dock verkar dom i Dalarna klara sig utan sånt men försåtr du vart jag vill komma.

ps,finland rävprov är slaget/söket 40p i sverige kallar vi det endast slagarbete,så jag blandar ofta ihop dessa då jag är mer inne på finska räv prov än svenska harprov :blush:

jag om någon håller med dej när du säger att man ska sålla noga bland plottvalp annonserna men att påstå att en plott inte har några fördelar gentemot en stövare när det gäller bjönjakt är löjligt, en plott är framtagen och avlad i 250 år för björn och rovdjursjakt, mot en nordisk stövare som år avlad för hare och räv , om man på fullaste allvar tror att man har större chans att få en bra björnhund med valfri nordisk stövare gentemot en plott så får man väll leva i den villfarelsen,ungefärsom att en plott har bättre chanser att bli en harpiska än en finne,inte sagt att plotten är någon slags underhund för det är det inte,men i rätt händer så kan det bli en mycket bra rovdjurshund.

men om du nu jagar björn med din stövare och går med den på fritt sök är inte chansen väääldigt stor att den tar upp räv innan den tar upp en björn,för det finns ju trorts allt fler rävar än björnar i skogen??

Publicerat
Hmm....varför drar du in Gotland i diskussionen....klart man inte skulle köpa björnhundsvalpar efter en avelshund som bor på denna gudsförgätna plas...eller vildsvinshundsvalpar heller för den delen...eller ^_^:D

Kul med en verbal "catfight" mellan två av mina "favoritflickor" på sidan. Fortsätt nu och se vad som kommer ut av debatten.. Erik plotten är jättebra...Niklas..den är förresten grymt överskattad.. :P

Det är rätta takter. Häll bensin på elden... :blush:

Publicerat
jag om någon håller med dej när du säger att man ska sålla noga bland plottvalp annonserna men att påstå att en plott inte har några fördelar gentemot en stövare när det gäller bjönjakt är löjligt, en plott är framtagen och avlad i 250 år för björn och rovdjursjakt, mot en nordisk stövare som år avlad för hare och räv , om man på fullaste allvar tror att man har större chans att få en bra björnhund med valfri nordisk stövare gentemot en plott så får man väll leva i den villfarelsen,ungefärsom att en plott har bättre chanser att bli en harpiska än en finne,inte sagt att plotten är någon slags underhund för det är det inte,men i rätt händer så kan det bli en mycket bra rovdjurshund.

men om du nu jagar björn med din stövare och går med den på fritt sök är inte chansen väääldigt stor att den tar upp räv innan den tar upp en björn,för det finns ju trorts allt fler rävar än björnar i skogen??

ta fram en gärna!!!

jo visst inte hade jag jagat räv om jag tänkt jaga 30 dagar björn om året med hunden....

Publicerat
ta fram en gärna!!!

jo visst inte hade jag jagat räv om jag tänkt jaga 30 dagar björn om året med hunden....

vad ska jag ta fram?

Publicerat
vad ska jag ta fram?

nått som styrker att inte dom är överskattade eller hur var det?

skicka gärna det via pm så kan vi gå vidare där...du kommer som inte övertyga mig och jag kommer inte kunna övertyga dig om min åsikt så lika bra sluta innan det blir mer misstolkat,

är som svårt verkar det som vara kritisk utan få det som anklagelser vilket inte menat,utan jag är lika kritisk mot det mesta i livet tills det är över bevisat.. :rolleyes:

Publicerat

Alltså.. att vara kritisk är inget fel.

Men för att kunna kritisera tex en hundras så bör man ju veta lite ang hur den fungerar och vad den är avlad för...

Publicerat
Alltså.. att vara kritisk är inget fel.

Men för att kunna kritisera tex en hundras så bör man ju veta lite ang hur den fungerar och vad den är avlad för...

jo precis.... vore ju kul om man kunde ta reda på fakta i stället för att tro en massa saker,