Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nu börjar det hända saker.

Featured Replies

Publicerat

Jag fick igen min sako och nu sitter det en shilen select match grade med stigning 1/10 och gängad i båda ändar. Framtill sitter det en v-mac och jag är helnöjd. Det som saknas är en ny kolv som jag har tänkt göra själv bara jag får tid över.

• Svar 90
  • Visningar 27,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• jasså? jag var nästan säker på att det var du....mystiken tätnar.. Vem det än är så tycker jag skitbra initiativ, härligt att kunna skjuta den här årstiden me. Mvh Rikard

• Sådär nu har våren kommit och min 6XC har fått ny plast i lådan och när allt fått härda och blivit slipat så var jag tvungen att testa. Tre serier med något klick i justering på 80m fick mig på bra hu

• lsjonsson
    lsjonsson

Det där ser ju bra ut Nils.

Posted Images

Publicerat

Sakta i backarna nu, vad var det för bygge? Kaliber?

Publicerat
  • Författare

Köpte lars sako A1 6mm ppc för lite styvt ett år sedan för att komma åt en bra mekanism att bygga på. Som vanligt så begränsar alltid ekonomin saker och ting men nu tog jag mig råd och beställde en ny pipa samt sökte licens på en ljuddämpare. Tyvärr så sitter det en vänsterkolv på bössan fast den är en högermekanism. Det blir nästa projekt. Jag har köpt laminat av jonny boberg och vet inte om det ska bli en tumhålskolv eller en vanlig kolv

Publicerat

Du spar väl gamla pipan för den har fällt några släpvagns lass med tjäder och orre ;):D

Publicerat
  • Författare

Nä den har jag lämnat åt smeden att göra vad han tycker är bäst med den. Jag tror den hade tjänat ut men nu är träffbilderna under en 50 öring på 100 igen. Däremot säljer jag den andra varmintpipan som verkar vara ny med 1/14 i stigning om någon är intresserad. Jag är som sagts kanonnöjd med bössan nu.

Publicerat

lite OT men. Nils: är det du som fixa plogning till bänken i hirvas?

Mvh Rikard

Publicerat
  • Författare

Helt oskyldig, men jag är glad att någon har gjort det.

Publicerat

jasså? jag var nästan säker på att det var du....mystiken tätnar.. :o

Vem det än är så tycker jag skitbra initiativ, härligt att kunna skjuta den här årstiden me.

Mvh Rikard

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Det har varit trettio grader kallt i flera veckor men jag har börjat få abstinens och en svårartad längtan efter att få sätta mig efter någon bäverbäck inom några månader. Här är resultatet efter en liten stund i laddrummet och ett antal tusenlappar till smeden. Pipan ärsom sagts en shilen select match grade och dämparen en v-mac3 som blivit en ny favorit. Nästa bild är några patroner laddade med 62 grains varmint grenade som ska användas till bäver och räv.

post-59-1235069251_thumb.jpg

post-59-1235069258_thumb.jpg

Publicerat

Hur är precisionen i granaterna? Har hört dom ska va kinkiga i cal 22. Snygg bössa förresten ;)

Publicerat
  • Författare

Med den förra pipan så välte alla kulor men den här pipan med stigning 1/10 verkar käka allt och skjuter så att även husse är nöjd. Har inte hunnit testa dom ännu men det hinner jag nog i helgen.

Publicerat

Ser bra ut Nils känns trevligt att min gamla ögonsten vårdas ömt ;) Riktigt snygg blev den med vit pipa, vad är det för profil på pipan och fanns det nog med material att passa in den i stocken?

Publicerat
  • Författare

Den är 17 mm längst ut och det var inga problem att trycka ner den i kolven med lite modifieringar. Jag lät smeden lämna pipan som den var längst in när den kom för att den ska bli så styv som möjligt.

Publicerat
  • Författare

Har testat barnes grenade kulorna och dom skjuter lika bra som allt annat. Jag skyller flyers på mig själv då bänken inte håller någon högre klass. Här är några bilder. Första är lapua 90fmj. andra är barnes 62grenade och tredje är hornady 58v-max. Detta är ungefärligt medel av träffbilder men med bättre stöd garanterar jag att alla sitter ihop. Avstånd vmax och lapua ca117m barnes 80m

post-59-1235312295_thumb.jpg

post-59-1235312314_thumb.jpg

post-59-1235312324_thumb.jpg

• 10 months later...
Publicerat
  • Författare

Nu fortsätter det här projektet om allt går som det ska. Håller på att mickla med en kopierfräs för att göra inpassningen lite enklare. Det ligger ett råämne i laminat från Jonny Boberg och väntar på färdigställande. Hoppas att det lyckas.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Man kan inte säga att det här går fort men med ett hus att renovera och en massa annat så får det ta tid. Här är en bild på ett försök att förenkla infräsningen av mekanismer i fortsättningen. Bilden visar z axeln i vad som ska bli en kopierfräs. Perfekt jobb när temometern passerat -30.

post-59-1267012434_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Nästa del är x-axeln. Två kraftiga lådgångjärn som öppnar respektive stänger växelvis. Y axeln utförs på samma vis med två stycken som förhindrar eller minska flex i sidled och ökar repeterbarheten. Målet är att komma under 1 mm i repeterbarhet. Får man handjaga det sista så kan jag köpa det. Några tester med olika typer av fräsar och kontroll av precisionen så kanske man kan sätta kolvämnet i den.

post-59-1267034573_thumb.jpg

post-59-1267034583_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Mera bilder Det går trögt men förutom att det är noga med 90 graders vinklar och att allt är stumt så är det jävligt att få dit skruvarna ensam och samtidigt se till att allt är rakt.

Bilderna är bordet för x axel där y axeln sedan ska monteras och sedan ser man hur jag försöker att få bort allt glapp genom att montera dubbla expansionsbeslag som går omlott. Sista bilden visar eländet med att skruva fast dom genom ett hål på Z axelns skiva och därefter undersidan av X axelns bord. Skrotet som ligger på skivan är bara där som motvikt för att det ska vara möjligt att skruva expansionsbeslagen. Jag får se om det blir nödvändigt med barlast för att få kullagren att rulla exakt efter vinkeljärnen men som det ser ut nu så finns det inget glapp där i allafall.

post-59-1267113844_thumb.jpg

post-59-1267113857_thumb.jpg

post-59-1267113868_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Nu är x-axeln klar på koordinatbordet. Det är ca 1mm glapp uppåt men det ska inte göra någonting. Den skevar ingenting och det är det som är viktigt. Total höjd att arbeta med är 23 cm och det räcker för det jag kan komma på att göra med den. Återstår y-axel men det är det enklaste att slutföra. Sedan återstår att testa.

Publicerat

Tämligen övertygad att du hade vart på skjutbanan nu med nykolven om du kört med en dremel ist ;) Men projekt är alltid kul ;)

Publicerat
  • Författare
Tämligen övertygad att du hade vart på skjutbanan nu med nykolven om du kört med en dremel ist ;) Men projekt är alltid kul ;)

Det har Du nog alldeles rätt i men nu ska jag göra nya kolvsidor till min 9mm startpistol istället för de plast som gått sönder och sedan ska jag göra tre propellerblad till den vindsnurra som jag har haft liggande hur länge som helst på is. Fungerar den där grejen så kommer jag att ha mycket nytta av den och risken för att behöva kassera ett ämne minskar. Men det är kul med projekt helt klart. :P Det blir otroligt enkelt att göra en ny kolv i fortsättningen. Finns det någon här som är duktig på att nätskära som kan ge en snabblektion hur det går till och vilka verktyg som jag behöver. Bilder? Kan man göra verktygen själv eller måste man köpa? Hur tränar man på nätskärning och hur lägger man ut mönstren?

Publicerat
  • Författare

Y-axeln nästan klar. Ska sträva upp bakplanet även om det är så gott som stumt redan nu. Sista steget är att få dit en liten överhandsfräs, dremeln eller en luftdriven slipmaskin tillsammans med en borrchuck pararellt med fräschucken. Fyra pararella grova plankor med flera gängstänger igenom ska användas för att få ämnena pararellt med varandra och med rätt avstånd. I bakgrynden syns tapeterna från mitt vardagsrum och även det är ett större projekt. Bara det blir varmare så måste koordinatbordet ut för att jag ska byta golv, tak och fixa väggarna. Just nu är det för kallt för att påbörja detta.

Sista bilden visar vad jycken tycker om bygget. :rolleyes:

post-59-1267359777_thumb.jpg

post-59-1267359860_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Tanken finns men man måste lära sig krypa innan man kan gå. Den mekaniska biten borde inte vara några problem och inte heller elektroniken men däremot programvara och emuleringen av Cad till G-kod och från G-kod till pulser på pararellporten. Men det var fina länkar. Nu ska jag ha tag i en liten överhandsfräs eller annan drivmotor för att få fart på roterande raspar och pinnfräsar.

Publicerat
  • Författare

Nu kom det lite emellan igen. Temperaturen ute börjar göra att det går att riva rumsgolvet utan att frysa ihjäl inne. Har köpt en liten alldeles för billig handöverfräs och har jag bara lite tid över ska jag färdigställa koordinatbordet. Nu väntar rivning av golv och en sväng under trossbotten för att isolera inkommande kallvatten och vamvatten. Sedan ska ny isolering dit och nytt undergolv. Taket ska sänkas och elen dras om. Väggarna ska få en tunn gipsskiva och nya tapeter ska dit. Därefter ska nytt klickgolv dit och allt färdiställas. Skorstenen ska putsas och kläs med tulikivisten men det ska jag leja för att göra. Som grädde på moset har jag tagit på mig att göra styrningen till skjutbanan på kavahedens älgbana och att vara kursledare i handladdning på studiefrämjandet och däremellan hade jag tänkt jobba och ha lite påsklov också.

Här kommer en bild. Observera den sönderslagna blomkrukan och burken med solvent. Nu ska jag vila lite innan natten så jag skiter i lite blomjord på golvet just nu.

post-59-1268061658_thumb.jpg