Publicerat Juli 29, 201510 yr Vad är "ihålland skytte" ? Precis vad det låter som dvs ofta och mycket. Lätta aludämpare brukar inte må så bra av upprepade ordentliga varmskjutningar i längden som min första A-tec exempelvis som var helt utbränd efter två år. idag har jag fyra Ase utradämp som gått tusentals och åter tusentals skott utan minsta tecken på slitage samt en hausken som bara används till jakt. /Mike
Publicerat Juli 29, 201510 yr Har själv licens inne på en kort Havanna som jag ska testa. Jag tror ärligt talat den kommer att funka rätt dåligt men med en vikt på 190 gram är det värt ett försök iaf.
Publicerat Augusti 4, 201510 yr Du kommer att bli förvånad hur bra den dämpar både knall och rekyl- trots det lilla förmat
Publicerat Augusti 5, 201510 yr Aimsonic Triton 42 är en rätt smidig sak. tapatalk på Xperia, för att ajfån suger
Publicerat September 18, 201510 yr Författare Efter att ha skjutit min första gris så inser jag att en 6,5mm kula inte är optimal för ändamålet oavsett fart. Har sedan i våras väntat på att min 6,5x55AI ska bli klar och då ska min 6,5-06 avyttras till förmån för något grövre. Den förstnämnda kom ju till då min 6mm XC blev en besvikelse. Funderar på en 35Whelen för att använda billiga hylsor och billiga kulor att träna med. Har inga krav på att kunna avköna en mygga på trehundra utan att döda myggan men skjuter den inom en liten tändsticksask på 80 är jag helt nöjd och det tror jag är möjligt. Har heller inga stora krav på estetiskt utseende men väl funktion då den kanske kommer att användas på björn om tillfälle ges. Pipar om min 223rem för att kunna skjuta lite tyngre kulor på fågel. Den får täcka upp för XC,n och sedan får 6,5x55 AI,n ta vid då hållen blir längre eller om vind ställer till trubbel. Har någon här erfarenhet av 35Whelen? Är den svårladdad? Svår mot pipan eller på annat sätt besvärlig? Vad ska jag leta efter för plattform att bygga den på? Kontrollerad matning och en stadig säker mekanisk funktion är ett krav.
Publicerat September 19, 201510 yr Detta följs med intresse då min Sako 75:a skall få en 35Whelen pipa när garderoben är fylld.
Publicerat September 19, 201510 yr Efter att ha skjutit min första gris så inser jag att en 6,5mm kula inte är optimal för ändamålet oavsett fart. Har sedan i våras väntat på att min 6,5x55AI ska bli klar och då ska min 6,5-06 avyttras till förmån för något grövre. Den förstnämnda kom ju till då min 6mm XC blev en besvikelse. Funderar på en 35Whelen för att använda billiga hylsor och billiga kulor att träna med. Har inga krav på att kunna avköna en mygga på trehundra utan att döda myggan men skjuter den inom en liten tändsticksask på 80 är jag helt nöjd och det tror jag är möjligt. Har heller inga stora krav på estetiskt utseende men väl funktion då den kanske kommer att användas på björn om tillfälle ges. Pipar om min 223rem för att kunna skjuta lite tyngre kulor på fågel. Den får täcka upp för XC,n och sedan får 6,5x55 AI,n ta vid då hållen blir längre eller om vind ställer till trubbel. Har någon här erfarenhet av 35Whelen? Är den svårladdad? Svår mot pipan eller på annat sätt besvärlig? Vad ska jag leta efter för plattform att bygga den på? Kontrollerad matning och en stadig säker mekanisk funktion är ett krav.Intressant.Utveckla gärna lite mer storlek på grisen, avstånd, kula, placeringen av skottet, vilken vinkel hade grisen osv. Se inte detta som något påhopp utan det som gör mig så intresserad är att jag kommit fram till raka motsatsen nämligen - en 6,5x55 med en 140-160grs kula centralt i bogen har de senaste 7 grisarna gett en maximal flyktsträcka på 15m med tämligen tjusiga slaktkroppar att ta hand om efteråt (värken bättre eller sämre än med 308:an eller 30-06:an som är de andra som har golvat gris i år). Mvh Joacim
Publicerat September 19, 201510 yr Författare Flyktsträckan var ungefär 40 cm vertikalt och döden ögonblicklig. Hade lika gärna kunnat skjuta med en liten spränggranat. Kulan en 10,1 grams oryx skjuten på ca 50m rakt i sida med en utgångshastighet på runt 900m/s. Träffen i bogbladets framkant och grisen hade en slaktvikt på 40kg. Men jag fick inte genomskott och en dålig träff hade inte gett något blodspår alls. Som alla jägare vet så ju fler jaktskott man skjuter desto närmare kommer man det där skottet man önskar att man aldrig skjutit. Ännu har jag inte skjutit det skottet på klövvilt och jag hoppas att jag slipper uppleva det. Ingångshålet var stort som en tändsticksask och hela bogen på ingångsidan totalt sönderskjuten och hinnsprängd invändigt. Jag håller på att bygga om min vapengarderob efter knäskadan då det var oklart om jag skulle kunna gå mera när läkarna vägrade hjälpa mig så det här är sista delen av min plan. Jag vill ha en hyfsad grovstudsare som inte kostar skjortan och är enkel att hålla med ammunition därav valet. Hade funderingar på en vanlig 358win som jag tror är en ypperlig kaliber men jag ville ha möjligheten att ladda upp till lite högre hastigheter.
Publicerat September 19, 201510 yr Hade det varit någon annan kula än Oryx så hade jag blivit förvånad, men inte nu. Den grisen som sprungit absolut längst från mig av mina hittills trettio nerlagda sköts med just 6,5x55 och Oryx. Efter det har jag aldrig använt den kombinationen igen utan numera är det Alaska, Mega och Interlock som matas i 6,5orna och har aldrig varit nöjdare som sagt. Det där med grisar och blodspår är ett kapitel för sig själv. Jag har efter dessa år som jag stövlat efter svinen börjat att aldrig räkna med att grisarna lämnar något blod efter sig, det är mer än en gång som grisar gått iväg och blod har jag hittat först de sista metrarna fram till den döda grisen. Därför utgår jag alltid från att grisarna inte lämnar blod ifrån sig och har hundar tillgängligt som backup. Exabit här på forumet fick en "aha upplevelse" när han sköt sin första gris med mig. Alla är vi dock saliga i vår tro. Mvh Joacim
Publicerat September 19, 201510 yr Författare Problemet är som jag skrev inte utebliven skottverkan då en 30-06 hylsa nerstrypt till 6,5 jagar upp kulorna i helt andra hastigheter än vad en vanlig 55mm hylsa klarar. Däremot så blir skottverkan en sorglig röra av blod som tränger långt ut i musklerna utanför sårkanalen. Det problemet hoppas jag försvinner med en långsammare kula med mer massa som ger djupare skottverkan. Att då byta till en kula utan bondning hade bara förvärrat saken och medfört ännu mera bortskuret kött. I värsta fall så hade kulan exploderat innan den nått motorrummet överhuvudtaget.
Publicerat September 19, 201510 yr Problemet är som jag skrev inte utebliven skottverkan då en 30-06 hylsa nerstrypt till 6,5 jagar upp kulorna i helt andra hastigheter än vad en vanlig 55mm hylsa klarar. Däremot så blir skottverkan en sorglig röra av blod som tränger långt ut i musklerna utanför sårkanalen. Det problemet hoppas jag försvinner med en långsammare kula med mer massa som ger djupare skottverkan. Att då byta till en kula utan bondning hade bara förvärrat saken och medfört ännu mera bortskuret kött. I värsta fall så hade kulan exploderat innan den nått motorrummet överhuvudtaget. Det som fick mig att haja till var följande mening "efter att ha skjutit min första gris så inser jag att en 6,5mm kula inte är optimal för ändamålet oavsett fart." Vilket för mig låter som att du dissar 6,5(.264") oavsett om det är en x55 eller x63mm hylsa, och detta efter en enda gris som underlag. Mvh Joacim
Publicerat September 19, 201510 yr Författare Nej jag dissar inte kalibern men jag gillade inte vad jag såg då den styckades. Det problemet kommer med säkerhet att upprepas oavsett hur många grisar jag kommer att få möjlighet att fälla. Som jag skrev så kommer det att komma in en ny 6,5mm bössa i skåpet men den ska inte användas till högvilt.
Publicerat September 20, 201510 yr Med just den kulan - ja. Med bättre lämpade kulor - antagligen inte. Jag släpper dock detta nu. Givetvis gör du som du vill och vad du känner, vilket jag inte ska lägga mig i. Mvh Joacim
Publicerat September 21, 201510 yr Har skjutit en enda gris med 6.5, det handlade om skyddsjakt och jag skulle skjuta en pyjamasgris för en sugga så hon skulle söka sin föda på annat ställe än i nysådden. Det handlade egentligen inte om ett kaliberval, hade helt enkelt bättre kikare på lillbössan än på grisdräparen nummer ett, 9,3 x 57, en kaliber som jag håller som en överlägsen griskaliber för åteljakt. Laddad med Alaska har inte kulan särskilt bråttom men den hinner göra ett hål in och ett hål ut och OM det inte blir knall och fall kan en blind följa blodspåret, som om nå'n gått å kastat ut blod med hink i löpan. De senaste av typ 40 skjutna grisar har fått smaka på 30-06:an, känns som ett väldigt bra substitut för den gamla Husqvarnan, "lillbössan" skulle jag aldrig drömma om att ha med i vakkojan om det var gris på schemat, trots att jag ser till att den faktiskt håller klass 1. 3 av grisarna jag skjutit hade jag aldrig ens drömt om att sikta på med ärtbössan, särskilt en 130 kilos galt som hade sanlösa fettlager på bogarna, lätt en fettkaka på 7 cm STENHÅRT späck, funderade på om jag skulle behöva ta fram vinkelslipen för flåjobbet! Man kunde flå ner till mitt på bröstkorgen sedan stod huden rätt ut i 90 grader från kroppen och jag fick lov att strimla huden i remsor på sådär 5 cm för att kunna flå på ett vettigt sätt... Den grisen hade troligt gett ett trist och tråkigt eftersök efter ett skott med lillbössan! Så du tänker rätt Nils, tyngre kula och lägre fart blir bättre!