Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nu börjar det hända saker.

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Nu har jag gjort färdigt fästena till överhandsfräsen och dummy borrchucken. Jag ska ta bordet till stugan och färdigställa allt där. Sedan ska det testas innan jag fräser på riktigt.

• Svar 90
  • Visningar 27,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• jasså? jag var nästan säker på att det var du....mystiken tätnar.. Vem det än är så tycker jag skitbra initiativ, härligt att kunna skjuta den här årstiden me. Mvh Rikard

• Sådär nu har våren kommit och min 6XC har fått ny plast i lådan och när allt fått härda och blivit slipat så var jag tvungen att testa. Tre serier med något klick i justering på 80m fick mig på bra hu

• lsjonsson
    lsjonsson

Det där ser ju bra ut Nils.

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Som alltid när man säger "ska bara" så blir det så in i h-vete mycket mera jobb än man någonsin kunde föreställa sig.

Här är en bild på ett av mina måsten och två bilder på fräsens verktygshållare.

post-59-1270393385_thumb.jpg

post-59-1270393480_thumb.jpg

post-59-1270393551_thumb.jpg

• 7 months later...
Publicerat
Som alltid när man säger "ska bara" så blir det så in i h-vete mycket mera jobb än man någonsin kunde föreställa sig.

Här är en bild på ett av mina måsten och två bilder på fräsens verktygshållare.

Hejsan Nils

Hur går det med golvet och kolven :o

Mvh Jocke

• 9 months later...
Publicerat
  • Författare

Nu har det stått nästan still i ett år men nu har jag återupptagit bygget tillsammans med fyra andra pararella projekt. Här kommer en bild från kopierfräsen som nu är igång med överraskande gott resultat. Tror att jag är på någon tiondel max i avvikelse. Köpte en halvfärdig kolv här på forumet men jag ville inte sätta fräsen i den som andra test utan fortsätter med den ämne jag påbörjat. Tyvärr så gick det inte att fräsa den tumhålskolv jag siktade på att göra utan att investera i en annan typ av roterande filmaskin då det inte går att komma nog nära med överhandsfräsen.

Här syns originalkolven, det nya ämnet och fräsen med dymmychucken bredvid.

post-59-0-55593700-1315654631_thumb.jpg

Pararellt projekt är att fila till nya kolvsidor till min startpistol för hundträning. Plastsidorna har spruckit och hålls ihop av tejp. Så den liknar mera en sån där amerikansk "saturday night special" än en startpistol.

post-59-0-80200600-1315654645_thumb.jpg

Det tredje projektet ska jag bara nämna förbigående men man ser precisionen i fräsen. Det syns ingen luft mellan de två sammanfogade träbitarna och alla sexton profiler blev identiska. Det ska bli åtta stående vingar. Ett så kallat vawt kraftverk.

post-59-0-52463600-1315655151_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Andra sidan. Har bara snabbputsat pipkanalen lite då det är svårt att fräsa radie med en notfräs.

post-59-0-12679500-1315665976_thumb.jpg

Här kan man se hur mycket kopierfräsen underlättar jobbet. Har bara slipat framtill så att det börjar ramla på plats. Inget är gjort baktill men trä och metall är som gjutet. Nu ska det här plastas lite så undertill tar jag lite mera än vad som behövs för plastens skull.

post-59-0-66657200-1315665987_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Kastar in en bild på det fjärde projektet som också börjar ta form men som har blivit hängande i luften på grund av de besvär jag haft med mitt knä och som medförde en massa annat skit som gjorde att jag gick i däck några månader. Skorstenen är putsad men ej kaklad. Golvet är gjort om. Ett ton sand är utskottat på två lager markplast och syllen är fixad med nya golvåsar och ny trossbotten samt isolering. Det tar sig!

post-59-0-96354900-1315667606_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Det blev en lång kväll igår. Min dremel wannabe la nästan av och låter inte riktigt sådär kul i kolborstar och lagring. Men nu börjar metallen falla på plats i träet och finputsning av alltihopa samt plastning tar vid. Därefter kommer den ergonomiska biten och jag har en ide hur jag vill att förstocken ska se ut utan att bli alltför klumpig men ändå stabil i mina stora labbar. Det krävs lite putsning för att anpassa magasinsbrunnen och hålen för kolvbultarna ska förstoras så att det ryms en pelare till att göra en komplett bäddning.

post-59-0-54407800-1315730171_thumb.jpg

post-59-0-33302200-1315730457_thumb.jpg

Publicerat

Stiligt Nils ska bli kul o se fortsättningen :D

Mvh.

Publicerat

Vad du ligger i, jag har fullt shå med att titta på bilderna ^_^

//

Publicerat
  • Författare

Vad du ligger i, jag har fullt shå med att titta på bilderna ^_^

//

Idag regnar det inte och jag har varit och kollat av ett av mina harrfiskeställen. Det vakar som tusan trots att det blåser och är ett vansinnigt högvatten på grund av det massiva regnandet sista tiden. Sitter och klämmer på träbiten men fisketarmen suger mera idag. Har just limmat vingprofilerna med epoxy och väntar på grejor från conrad för att göra en frigolitskärare. Tror att jag tar flugspöet och åker och tar några höstharrar istället. Blir så lätt något tok om man stressar iväg för fort. Känns som en giltig ursäkt i allafall. :blush:

• 4 months later...
Publicerat
  • Författare

Nu är jag sjukskriven i åtta veckor så jag tänker börja titta på kolven igen. Hur tycker ni att en optimal förstock för liggande och sittande skytte ska vara utformad?

Publicerat

Nu är jag sjukskriven i åtta veckor så jag tänker börja titta på kolven igen. Hur tycker ni att en optimal förstock för liggande och sittande skytte ska vara utformad?

Beror lite på men skjuter man från benstöd kvittar det nästan hur den ser ut faktiskt, men raka linjer är bra om du ska skjuta från säck eller liknande och ingen skrövlig greppyta det ställer bara till problem!

• 2 months later...
Publicerat

Hej Nils

Har du lust och möjlighet att ta en bild på hur urtaget i lådan för magasinet ser ut från undersidan på lådan och lägga ut den här?

Vore bra om du även kunde ta ett mått på ditt magasins schakt hur brett det är i bakkant.

Anledningen till att jag frågar är att jag har långt gångna funderingar på att bygga om min lättvikts sako hunter 222:a till 6ppc.

Vill se hur stor skillnad det är på lådan för 222:an mot den lådan du har, min bössa har AI lådan den också.

Mvh Jocke

Publicerat

Eller så säljer du den billigt till mig :rolleyes:

Publicerat

Eller så säljer du den billigt till mig :rolleyes:

Du skulle må då va :P

Mvh Jocke

• 4 months later...
Publicerat
  • Författare

En andra testrun med fräsen. Kanske hinner fräsa ner systemet och göra klart i veckanpost-59-0-88288100-1344349212_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Nu är det lite svettigt! Skarpt läge mallen och ämnet sitter där och jag ska bara montera notfräsen och dummyn samt dubbelkolla allt en sista gång så att inget är felmätt. Hoppas att precisionen blir bättre än tidigare. Jag ska helplasta alltihopa när jag är klar så att inget kan spänna eller röra sig.

• 4 months later...
Publicerat
  • Författare

Nu är kolven klar men den hamnade inte på en 6mm PPC utan på en 222 rem vixen. Ska ta några foton när jag får tid.

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Då jag inte fick någon helmantel att skjuta bra nog så blev det tillslut ett beslut att ändra i garderoben och där fick min 22K-hornet och 6PPC,n flytta på sig samt min gamla krico 22lr. En sako Quad inhandlades tidigare och en sako vixen samt en sako L579 Forester i 243 inhandlades. Tvåtjugotvåan fick en ny kolv enligt nedan och skjuter nu riktigt bra verkar det som. Tvåfyrtiotrean är hos smeden för ompipning till 6XC och ska även den få en tumhålskolv. Nästa steg i vapengarderoben blir i framtiden,  min 6,5-06 som ska pipas om till en 280 win AI. Sedan ska en ny smidig belyst kikare fästas på min 222rem och min 4-16x50 FL diavari flyttas till XC,n. I framtiden ska även vixen få en ny kortare pipa som är lite grövre och med en vanlig räffling. Den boforspipa som nu sitter på åker dit den ska, till omsmältning.

post-59-0-03216900-1362836436_thumb.jpg

• 4 months later...
Publicerat
  • Författare

Dags att uppdatera. Bara det slutar att regna ska jag ut och provskjuta med 90grains och 105 grains scenar och Sierra fmj. Hittar jag bara en laddning som skjuter så ska bössan finputsas och sedan betsas eller rätt och slätt lackas. Har inte bestämt vilket ännu. Förstocken ska nog göras om lite och lika pistolgreppet som är ett gränsfall trots mina labbar till händer.

post-59-0-41089700-1375450146_thumb.jpg

post-59-0-03084000-1375450158_thumb.jpg

post-59-0-67420900-1375450171_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Nu klarnar det upp. 80 hylsor är klara bara att sätta tändhatt och sätta igång.

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

När jag fick tillbaka min bössa så gick inte kikarsiktet att skruva nog mycket då en snabb koll med riktlinjal visade att kikarfästet var snedfräst i förhållande till lådan. Det åtgärdades av smeden medelst en fingradig fil och blånering. Ser nu att anliggningen på bakre ringens fäste är obefintligt och det enda som håller den är skruven och dess klämma. Svårt att förklara men lättare att fota. Ska återkomma med bild. Misstänker nu att det är där som problemet är även om kikaren känns stabil. Funderar på att låta göra något sådant här istället.

http://www.youtube.com/watch?v=LIhjdpYJYQg&feature=player_embedded

Är det rätt väg att gå? Kan inte tänka mig att det ska finnas något annat fel på vapnet. Det är bäddat och pipan är inbreakad enligt konstens alla regler. Den är inte heller skitig. Finns det något annat fäste som är massivt och går hela vägen? Jag vill inte ha två lösa klackar om dessa inte går att linjera som det är.

Publicerat
  • Författare

Har fått svar av Jon P och är det ovanstående fel så blir kostnaden ca 3300 för att fixa till det på ett bra sätt.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

En lång dag är till ända. Först från Gällivare till Luleå och sedan därifrån till Arjeplog och tillbaka till Gällivare. Var in till Jon med bössan som plockade isär den och gjorde en snabb genomgång. Omkröning och ihopmontering samt en snabb sväng till skjutbanan. Lite halvtaskigt stöd och rejäl vind och med bara flanellskjorta så laddade jag fyra skott. Sköt dem i rätt snabb följd och markerade. Två i klisterlappen som jag siktat på helt utan att skruva, det händer bara inte. I med fyra nya och försökte hitta en bättre skjutställning men ryckte av två skott som försvann utanför pricken. I med fyra nya och hämtade ett vapenfodral från bilen som rullades ihop till bakstöd för kolven. Tog sikte på en av siffrorna på det vita fältet och första kulan hamnade exakt mitt i likaså andra och tredje som gick i samma hål. Men det fjärde drog iväg lite under fast inom enkronan. Känns som att jag fått lite andra förutsättningar nu.