Hoppa till innehåll

frågor om jackrussel


zorox

Recommended Posts

hejsan.

Jag har lite frågor om våran jackrusselvalp.

Hon är ungefär 8 månader och väldigt pigg och allärt.

Men hennes öron står rätt upp,dom är inte nedvikta. Kommer det vara så hela tiden eller lägger dom sig sedan?

Sen är hon lågställd och väldigt liten i kroppen. Kommer hon bli lite grövre när hon blir "vuxen" och kommer de ha nå konsekvenser för grytjakt?

//Viktor :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 69
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • zorox

    13

  • first_clas

    10

  • Jämta

    10

  • Terrestrial

    8

Top Posters In This Topic

Posted Images

hejsan.

Jag har lite frågor om våran jackrusselvalp.

Hon är ungefär 8 månader och väldigt pigg och allärt.

Men hennes öron står rätt upp,dom är inte nedvikta. Kommer det vara så hela tiden eller lägger dom sig sedan?

Sen är hon lågställd och väldigt liten i kroppen. Kommer hon bli lite grövre när hon blir "vuxen" och kommer de ha nå konsekvenser för grytjakt?

//Viktor :o

Det är bara bra om dom är liten vid grytjakt,en stor fördel vid trånga ställen,stengryt och dyligt.Grövre blir hon absölut och kraftigare. Ensak vill jag poängtera träna lydnad först före grytjakt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

din hund har stå öron,man kan testa tejpa ner dom,men hade jag varit du hade jag klart sagt detta till uppfödaren som borde ge rimlig rabbat då jag ganska säker att hundar med stå öron inte är av samma avels värde som en utan,dom kommer stanna så dära..., vilket man betalar för idag ca 80% av hundens värde enligt priserna idag,,inget avelsvärde tex min hund är 3-4000kr då jag inte kan avla eller få den till utställing champion(behövs för jaktchampion) dock kan man gå och göra bruksprov för skojs skull... :D

i jakten tror jag detta ej ska ha någon betydelse,kanske att du får rengöra örona mer noggrant,,, sen äre bara öva inkallning(A & O) och vänta tills hunden verkar mogen och sedan höra av dig till nån av oss som jagar underjorden att hjälpa dig med finliret :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

din hund har stå öron,man kan testa tejpa ner dom,men hade jag varit du hade jag klart sagt detta till uppfödaren som borde ge rimlig rabbat då jag ganska säker att hundar med stå öron inte är av samma avels värde som en utan,dom kommer stanna så dära..., vilket man betalar för idag ca 80% av hundens värde enligt priserna idag,,inget avelsvärde tex min hund är 3-4000kr då jag inte kan avla eller få den till utställing champion(behövs för jaktchampion) dock kan man gå och göra bruksprov för skojs skull... :huh:

i jakten tror jag detta ej ska ha någon betydelse,kanske att du får rengöra örona mer noggrant,,, sen äre bara öva inkallning(A & O) och vänta tills hunden verkar mogen och sedan höra av dig till nån av oss som jagar underjorden att hjälpa dig med finliret ;)

låter perfekt de;)

Nå avel är ja endå inte intresserad av:P Hur ser man om hunden är mogen då?

Tänkte testa henne i konstgryt till våren. Men inkallningen funkar ganska bra.

Ska man typ låta henne springa efter en boll och sen ropa på henne när hon nästan är ifatt bollen eller hur övar man på bästa sätt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

personligen tycker att hela saken med lyckas med gryt jakten är att kunna få hunden att bryta när husse vill det, för man vid grävling/mårdhund så är alltid hunden uppe på marken innan något skott går i gryten mot djuret,sen under lador osv är det väldigt svårt att kunna skjuta om hunden jagar för sig själv,lika viktigt i rävjakt då hunden enligt önskan ska få ut räven,då krävs att hunden ger räven en omild behandling och vill ut igen,,att dom bryter var 20 min tycker jag är är bra då håller man hunden och ger räven betänke tid,,

om hunden är mogen vet bara du när du ser det på hunden,finns ingen ålder utan kan tänka mig den är väl mogen nu,men du känner din hund bättre och testa gå förbi ett gryt och se vad den gör,vill den in så låt den gå in,vill den inte så är den inte mogen,när hunden väljer själv å gå in själv

..jag har aldrig gått i konstgryt iaf....

ang avel så är det ofta det du får betala för så stå på dig :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ang avel så är det ofta det du får betala för så stå på dig :rolleyes:
Tycker som F_C att du borde stå på dig och få en del av köpesumman tillbaka...för öronen ska inte stå upp !
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

är på skrivar humör...

men om det skulle vara så din hund har svårt att bryta när det hettar till så kan konstgryt vara bra läge att få hunden att förstå att när du ropar bryter den,,finns säkert kunnit folk som snurrar kittlarna runt våra provgryt,men oftas är terriern så följsam att det inte är några problem,det är inga stövare :rolleyes:

men tips är att hunden får vara med mycket när en räv skjutits och lära sig doften,ta ett skinn och gör små gångar(eget konstgryt) åt den och sätt fast skinnet så hunden får brottas lite och träna då på utkallningen, försök få tag på likasinniga som jagar i gryt så du får testa hunden lite senare att vara med å skälla på en grävling i nerslaget tex

tycker personligen en grävling är bra första börjarn för hunden då räven är mer bittsk av sig och kan väl omvända en för skarp hund men vissa hundar kan bli rädd har det hörts talas om,inte så vanligt men man ger du hunden mycket jakt går det inte misslyckas,,jagar du nästa höst bara med terriern kan jag lova dig att du får igång hunden och kommer ha minst det dubbla att jaga på året efter det...

sen för pengarna du får tillbax av uppfödaren kan du köpa en grytpejl för -_-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

får försöka skjuta mig en räv så lillgumman får något att ruska i;) Och för alla er med fantasi så menar ja hunden när jag säger lillgumman <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

får försöka skjuta mig en räv så lillgumman får något att ruska i;) Och för alla er med fantasi så menar ja hunden när jag säger lillgumman :D

Får hänga med till grytet i sommar å prova vovven lite :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hejsanhoppsan.

Hittade äntligen ett rävgryt idag efter många timmars spårning. Det typiska var att de var ett gammalt gryt som ja redan visste om,men jag trodde inte de användes.Men så fel man kan ha:D

Nu till frågan. Våran jackrussel är 9 månader. Skulle man kunna prova gå förbi grytet med henne och se om hon vill in ?

Och vill hon in, ska man bara låta henne köra på då eller hur ska man göra?

Jag vill inte att något ska gå snett.

Sen så hittade jag bara en ingång. kan det vara så att de bara är en ingång i ett gryt eller är de nå gryt dom bara använder ibland?

//Viktor

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hejsanhoppsan.

Hittade äntligen ett rävgryt idag efter många timmars spårning. Det typiska var att de var ett gammalt gryt som ja redan visste om,men jag trodde inte de användes.Men så fel man kan ha:D

Nu till frågan. Våran jackrussel är 9 månader. Skulle man kunna prova gå förbi grytet med henne och se om hon vill in ?

Och vill hon in, ska man bara låta henne köra på då eller hur ska man göra?

Jag vill inte att något ska gå snett.

Sen så hittade jag bara en ingång. kan det vara så att de bara är en ingång i ett gryt eller är de nå gryt dom bara använder ibland?

//Viktor

En enpipa.. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hejsanhoppsan.

Hittade äntligen ett rävgryt idag efter många timmars spårning. Det typiska var att de var ett gammalt gryt som ja redan visste om,men jag trodde inte de användes.Men så fel man kan ha:D

Nu till frågan. Våran jackrussel är 9 månader. Skulle man kunna prova gå förbi grytet med henne och se om hon vill in ?

Och vill hon in, ska man bara låta henne köra på då eller hur ska man göra?

Jag vill inte att något ska gå snett.

Sen så hittade jag bara en ingång. kan det vara så att de bara är en ingång i ett gryt eller är de nå gryt dom bara använder ibland?

//Viktor

Jag tycker du kan prova ! Mina terriers hade redan många sprängda rävar på sin meritlista redan då och även många mårdhundar . Men vill hon inte in så får du väl vänta och se tiden an ! :D
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

litar på dej foxkiller:) Vet att din meritlista är stor;)

Jag tänker absolut inte tvinga na. Tänker låta hon lukta på ingången och vill hon in så släpper jag. Annars tar jag de senare:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

din hund har stå öron,man kan testa tejpa ner dom,men hade jag varit du hade jag klart sagt detta till uppfödaren som borde ge rimlig rabbat då jag ganska säker att hundar med stå öron inte är av samma avels värde som en utan,dom kommer stanna så dära..., vilket man betalar för idag ca 80% av hundens värde enligt priserna idag,,inget avelsvärde tex min hund är 3-4000kr då jag inte kan avla eller få den till utställing champion(behövs för jaktchampion) dock kan man gå och göra bruksprov för skojs skull... :blush:

i jakten tror jag detta ej ska ha någon betydelse,kanske att du får rengöra örona mer noggrant,,, sen äre bara öva inkallning(A & O) och vänta tills hunden verkar mogen och sedan höra av dig till nån av oss som jagar underjorden att hjälpa dig med finliret :lol:

Har öronens utforming något med jakten att göra? tänkte om stående öron göra att de inte kan gå i gryt.. Men det låter märkligt eftersom räver har stående öron. Om det är en kosmetiskt sak är det förkastligt... En JAKT hund skall avlas på dess jaktliga egenskaper INTE om någon tycker att det SER finare ut med hängade öron.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har öronens utforming något med jakten att göra? tänkte om stående öron göra att de inte kan gå i gryt.. Men det låter märkligt eftersom räver har stående öron. Om det är en kosmetiskt sak är det förkastligt... En JAKT hund skall avlas på dess jaktliga egenskaper INTE om någon tycker att det SER finare ut med hängade öron.

en jakthund SKA avlas på rasstandard och det jaktliga. Är inte hunden enligt rasstandard så ska man ha avdrag tycker jag.

Ingen har sagt något om det jaktliga. Jag skiter i om hon har stående eller hängande öron, bara hon jagar bra:)

Men rätt ska vara rätt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ståöron är piss och skit på en grythund. jorden fullkoligen väller ner i hörselgångarna, och så kommer öroninflammation som ett brev på posten.

Förök tejpa ner öronen, det gagnar din hund om det lyckas iaf halvvägs....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har öronens utforming något med jakten att göra? tänkte om stående öron göra att de inte kan gå i gryt.. Men det låter märkligt eftersom räver har stående öron. Om det är en kosmetiskt sak är det förkastligt... En JAKT hund skall avlas på dess jaktliga egenskaper INTE om någon tycker att det SER finare ut med hängade öron.

nja men själva priset har det det,eftersom man betalar främst för väl avlade hundar och jag själv har en hund med en kula,om han jagar sämre vet jag ej,men jag betalade inte fullt pris eftersom avels värdet försvinner och allt slit jag lägger ner på göra den bra för rasen försvinner helt, att dom ska hållas inom en viss rasstandard är noga,jag tycker nog lite att hundarna hellre ska få vara småa än stora men ska ändå hållas med goda anlag att föra rasen vidare som frisk och jagande.

sen är jag helt säker på att räven håller sig hellre utan för gryten pga öronen tillskillnad mot grävlingen ;);)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ståöron är piss och skit på en grythund. jorden fullkoligen väller ner i hörselgångarna, och så kommer öroninflammation som ett brev på posten.

Förök tejpa ner öronen, det gagnar din hund om det lyckas iaf halvvägs....

Hur kan jag tejpa ner öronen?

Och kan jag göra det till vardags också så hon lär sig?

När hon verkligen slappnar (sover) kan man vika ner dom och dom blir kvar där.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ståöron och andra märkliga öronproblem är väl inte helt ovanliga hos terriers, massera öronen för att utveckla brosken, tejpa, insida eller utsida för att få ner den, osv. osv.

Har inte sett ståöron på JR men artikeln som hänvisats till i tråden är väl kanske inte vad du har för problem. Ett sätt jag sett på t.ex. veteterrier är att limma ner öronen. På en av mina bordrar fick jag ett veck i örat, då var lösningen att massera och att tejpa på insidan av örat för att stärka upp örat och på så sätt slippa vecket.

Som en annan hundägare sade åt mej, det är bara att bita ihop och göra vad som behöver göras, om det å är veterinärbesök, tejpning av öron eller annat

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...