Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

frågor om jackrussel

Featured Replies

Publicerat

Iron Mike: Problmet är ett annat, men tekniken är den samma. Om örat tejpas på det där sättet, får det korrekt ställning så som en JR ska ha det.

Ståndöron är inte vanligt alls, däremot förekommer "lätta öron" eller rosettöron, sånna som ses hos amstaff tex.

Mickan: Tejpningen skall göras så länge som krävs, oavsett tandömsning.

• Svar 69
  • Visningar 14,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Ska genast prova det!

Återkommer med resultat.

Tack för alla svar :rolleyes:

Publicerat
en jakthund SKA avlas på rasstandard och det jaktliga. Är inte hunden enligt rasstandard så ska man ha avdrag tycker jag.

Ingen har sagt något om det jaktliga. Jag skiter i om hon har stående eller hängande öron, bara hon jagar bra:)

Men rätt ska vara rätt.

Måste, som uppfödare till utställningshundar, påpeka att man som valpköpare ALLTID köper ett ämne då man köper en valp. Man köper alltså inte en färdig produkt. Ingen uppfödare kan garantera att alla valpar exakt kommer att följa rasstandarden, även om det är de flestas önskan att alla hundar man föder upp blir utställningschampions.

Att en Jack russel får ståndöron är ju inte önskvärt utställningsmässigt sett, men det är endast ett utseendemässigt "fel" som bedöms därefter i ringen, liksom andra avvikelser från rasstandarden. Då jag även äger en collie har denna ras samma önskemål om övertippade öron, oftast får de bra öron, men naturligtvis inte alltid även om uppfödaren haft rasens bästa för ögonen och avlat på rasstandarden som är ett måste.

INGEN hund är perfekt utseendemässigt, och som uppfödare måste man alltid ta ställning till varje individs förtjänster och nackdelar för att besluta om den kan tillföra rasen något bra. Detta kan då vara utseendemässiga aspekter som öronställningar, men även mentala, hälsomässiga, och bruks/jaktegenskaper. Själv tycker jag att inget är viktigare än den mentala och hälsomässiga biten, och även att en hund fungerar bra på det den är ämnad för, tex grytjakt. Just ståndöron vid grytjakt kan ju innebära mer smuts i örat, men det är knappast ett så stort problem varken utseendemässigt (då man får ställa ut den ändå) eller hälsomässigt då man naturligtvis alltid får titta igenom sin jakthund efter jakten, för att ev. "plåstra" om den.

Ska en uppfödare betala tillbaka del av köpesumman för att hunden man köpt inte exakt följer rasstandarden, då måste ju alla uppfödare alltid betala tillbaka till alla valpköpare då ingen hund är perfekt. En valp kan säljas som lovande, men växa upp till en riktig "fuling" -_- Ska man då ha olika pris för tex ståndöron, bettfel, sluttande kors, för hög svansföring, för ljusa ögon/nosspegel osv. Vilket pris ska man då sätta på det som är värre; alltså mentala och hälsomässiga avvikelser från rasstandarden? Tycker ju att HD-fel, ögonfel, hjärtfel m.m. är värre än ståndöron..............för att inte tala om en aggressiv eller rädd hund......eller en stövare som är rädd för/ointresserad av räv/harspår........ Ska man få tillbaka pengar för utseendemässiga avvikelser, borde ju ännu större del av köpesumman betalas tillbaka för dessa fel! Hmmmmmmm, undrar hur många som skulle våga föda upp hundar alls????????

En hund som är kryptorkid brukar man få tillbaka pengar för då man inte alls får vara med på en utställning med hunden enligt SKK:s bestämmelser.

Jag hoppas att de flesta uppfödare tänker seriöst angående sin uppfödning, och gör sitt bästa för att föra rasen framåt på de flesta sätt. Naturligtvis finns det även de som inte är seriösa, men tror inte att en felaktig öronställning hos en uppföddd hund kännetecknar en sådan........Nej, titta i stället på om hunden är trevlig och frisk, och helst även har jaktlust, och bedöm öronen som en detalj i helheten för att se om din hund är en bra Jack russel, även om den kanske inte når stora utställningsframgångar. Sedan måste du tänka om du vill ta valpar efter din hund, och se om hon motsvarar rasstandarden på ett bra sätt, eller om öronen är så eländiga att du diskvalifiserar henne för avel. Detta måste man alltid ta ställning till oavsett om man egentligen får avla på hunden. Jag har tex bestämt att inte avla på en av mina snygga tikar då hon visade sig ha ett litet ögonfel. Jag får avla, men anser inte att hon håller måttet i mina ögon. Regler från SKK och rasklubbar SKA följas, och sen kan man välja att själv ha strängare krav.

Lite tankar från utställningsvärlden

Marielle, Sigges kvinnliga hälft (=den som bestämmer i stugan ;) hihi)

Publicerat
  • Författare
Måste, som uppfödare till utställningshundar, påpeka att man som valpköpare ALLTID köper ett ämne då man köper en valp. Man köper alltså inte en färdig produkt. Ingen uppfödare kan garantera att alla valpar exakt kommer att följa rasstandarden, även om det är de flestas önskan att alla hundar man föder upp blir utställningschampions.

Att en Jack russel får ståndöron är ju inte önskvärt utställningsmässigt sett, men det är endast ett utseendemässigt "fel" som bedöms därefter i ringen, liksom andra avvikelser från rasstandarden. Då jag även äger en collie har denna ras samma önskemål om övertippade öron, oftast får de bra öron, men naturligtvis inte alltid även om uppfödaren haft rasens bästa för ögonen och avlat på rasstandarden som är ett måste.

INGEN hund är perfekt utseendemässigt, och som uppfödare måste man alltid ta ställning till varje individs förtjänster och nackdelar för att besluta om den kan tillföra rasen något bra. Detta kan då vara utseendemässiga aspekter som öronställningar, men även mentala, hälsomässiga, och bruks/jaktegenskaper. Själv tycker jag att inget är viktigare än den mentala och hälsomässiga biten, och även att en hund fungerar bra på det den är ämnad för, tex grytjakt. Just ståndöron vid grytjakt kan ju innebära mer smuts i örat, men det är knappast ett så stort problem varken utseendemässigt (då man får ställa ut den ändå) eller hälsomässigt då man naturligtvis alltid får titta igenom sin jakthund efter jakten, för att ev. "plåstra" om den.

Ska en uppfödare betala tillbaka del av köpesumman för att hunden man köpt inte exakt följer rasstandarden, då måste ju alla uppfödare alltid betala tillbaka till alla valpköpare då ingen hund är perfekt. En valp kan säljas som lovande, men växa upp till en riktig "fuling" :) Ska man då ha olika pris för tex ståndöron, bettfel, sluttande kors, för hög svansföring, för ljusa ögon/nosspegel osv. Vilket pris ska man då sätta på det som är värre; alltså mentala och hälsomässiga avvikelser från rasstandarden? Tycker ju att HD-fel, ögonfel, hjärtfel m.m. är värre än ståndöron..............för att inte tala om en aggressiv eller rädd hund......eller en stövare som är rädd för/ointresserad av räv/harspår........ Ska man få tillbaka pengar för utseendemässiga avvikelser, borde ju ännu större del av köpesumman betalas tillbaka för dessa fel! Hmmmmmmm, undrar hur många som skulle våga föda upp hundar alls????????

En hund som är kryptorkid brukar man få tillbaka pengar för då man inte alls får vara med på en utställning med hunden enligt SKK:s bestämmelser.

Jag hoppas att de flesta uppfödare tänker seriöst angående sin uppfödning, och gör sitt bästa för att föra rasen framåt på de flesta sätt. Naturligtvis finns det även de som inte är seriösa, men tror inte att en felaktig öronställning hos en uppföddd hund kännetecknar en sådan........Nej, titta i stället på om hunden är trevlig och frisk, och helst även har jaktlust, och bedöm öronen som en detalj i helheten för att se om din hund är en bra Jack russel, även om den kanske inte når stora utställningsframgångar. Sedan måste du tänka om du vill ta valpar efter din hund, och se om hon motsvarar rasstandarden på ett bra sätt, eller om öronen är så eländiga att du diskvalifiserar henne för avel. Detta måste man alltid ta ställning till oavsett om man egentligen får avla på hunden. Jag har tex bestämt att inte avla på en av mina snygga tikar då hon visade sig ha ett litet ögonfel. Jag får avla, men anser inte att hon håller måttet i mina ögon. Regler från SKK och rasklubbar SKA följas, och sen kan man välja att själv ha strängare krav.

Lite tankar från utställningsvärlden

Marielle, Sigges kvinnliga hälft (=den som bestämmer i stugan ;) hihi)

jo. Du har rätt i det du säger, helt klart!

Men vi har kontaktat uppfödaren och dom har varken svarat på julkort eller när vi frågade om uppåtstående öron.

Så dom verkar inte vara så jätte seriösa. Så nå pengar tillbaka lär vi ju aldrig få.

Men vi ska försöka tejpa öronen så får vi se vad de blir för resultat. De är ju väldigt skönt om man slipper få jord ner i hörselgångarna på hunden efter varje jakt.

MVH

Mickans andra hälft som bestämmer i huset;)

Publicerat

Ett litet örontips är att även smörja ngt mjukgörande på insidan örat, där det ska tippa över. Har inte själv provat, men kanske kan det + tejpning hjälpa bra. Har även hört att de som tejpar låter det sitta så i ca 2 v. åt gången för att få bra effekt. Lycka till!

Marielle

Publicerat

Glömde säga - tråkigt att ni träffat oseriös uppfödare som inte bryr sig om era funderingar. Även om ni inte får pengar tillbaka vill man ju kunna få tag i dem och fråga!

Publicerat
  • Författare

ja absolut! Verkar som dom försöker undvika oss fast dom sa att vi skulle hålla kontakten.

Men vi ska prova de där med tejpningen. Tror de kan vara enklast att få ner dom nu när hon är valp.

Men gör tejpen så att brosket mjukas upp eller? har inte riktigt fattat effekten :)

Publicerat
ja absolut! Verkar som dom försöker undvika oss fast dom sa att vi skulle hålla kontakten.

Men vi ska prova de där med tejpningen. Tror de kan vara enklast att få ner dom nu när hon är valp.

Men gör tejpen så att brosket mjukas upp eller? har inte riktigt fattat effekten :wacko:

Tejpen gör att brosket inte bildas på fel ställe. Om örat hålls i korrekt possition, kommer det inte heller "stelna till" i fel läge.

Dock är det inte alltid det fungerar, och ju senare man börjar, desto sämre chanser.

Vad gäller din uppfödare kan jag väl säga att Jack Russell är en svår ras att köpa. Dels ska man välja sort (JRTC, Parson eller JRT) och därefter lyckas hitta till rätt kennel, inte helt enkelt.

Publicerat

Våran jack russell har ena örat lite högre om man nu kan säga så, lägger in en bild så får ni se om jag måste göra nåt åt saken.

post-763-1235329499_thumb.jpg

Publicerat
Våran jack russell har ena örat lite högre om man nu kan säga så, lägger in en bild så får ni se om jag måste göra nåt åt saken.

Ja det där är ju livsfarligt... Rävarna formligen slukar hundar med ena örat högre än det andra.. Framförallt det högra... ;)B):huh:B):D

Charmigt, Ser ju i alla fall ut som att hon lyssnar på vad du säger... Även om hon i det tysta ger dig fingret å gör hittar på nå helt annat B)

Rent avelsmässigt kan det ju inte vara smart att hålla på att tejpa ner öronen på hundarna? Jag menar att om man tejpar ner dom å så blir dom bra å man får en UCH å parar med den så har man ju avlat på en icke önskvärd egenskap. Ungeför som om jag skulle opererat in en ståldonk i ballen på min kryptostövare... :D Kanske inte lika extremt men ändamålet med aveln måste ju vara att föra rasen frammåt och att "gömma" fel gör inte det... Jag förstår hur frustrerande det är med fel på hundarna, men är det rimligt att man gömmer detta och riskerar att flera valpköpare efter samma hund blir lika besvikna??

Är det då inte bättre att ha en hund med ett fel som om den jagar som en gud ändå paras men att valpköparna då vet om att felet finns och att risken för valparna att få samma fel är större??

Publicerat

zorox ge mig nummret åt dom ska jag prata vett med dom....

Hade man betalat mer pengar för jakt egenskaperna hade jag hållit med sigge,men nu ligger det mesta av priset i allt utom jakt!utan ligger i beräknat avels värde i antal utställings champinjoner som stam tavlan har, "Rena" jakt hundar kostar inte 7-9tusen utan mindre av nån konstig anledning och inte viker ifrån standarn på något sätt,kanske man inte har mage att ta 9 tusen av en jaktkompis? pga paris hilton införde modet,,

ska man disktutera priser vilket man kan göra i dö dagar går det snabbt räkna vad en valp kostar föda upp,sprutor,chip/tatuering och sen själva priset som bestämmer vad uppfödaren ska ha i fickan efteråt...

Publicerat
  • Författare
zorox ge mig nummret åt dom ska jag prata vett med dom....

Hade man betalat mer pengar för jakt egenskaperna hade jag hållit med sigge,men nu ligger det mesta av priset i allt utom jakt!utan ligger i beräknat avels värde i antal utställings champinjoner som stam tavlan har, "Rena" jakt hundar kostar inte 7-9tusen utan mindre av nån konstig anledning och inte viker ifrån standarn på något sätt,kanske man inte har mage att ta 9 tusen av en jaktkompis? pga paris hilton införde modet,,

ska man disktutera priser vilket man kan göra i dö dagar går det snabbt räkna vad en valp kostar föda upp,sprutor,chip/tatuering och sen själva priset som bestämmer vad uppfödaren ska ha i fickan efteråt...

ja exakt.

Egentligen är det rätt sjukt att en ren jakthund kostar mindre.

Men jag har gett upp hoppet om de där med att få pengar tillbaka. Orkar inte tjafsa nå om de.

De är dom förhoppningsvis har dåligt samvete och inte jag.

Tack föresten för alla svaren :D

Publicerat

Ytterst få (typ ingen) uppfödare oavsett ras betalar tillbaka pengar för en mindre exteriör brist.

Trist att din uppfödare inte vill ha kontakt med sina valpköpare, men inte heller det är något som vissa uppfödare vill tyvärr.

Oavsett användningsområde hunden är tänkt till, så gäller samma regler för alla uppfödare och det är så att alla hundar i grund och botten säljs för att fungera som sällskapshundar om man inte skrivit in i kontraktet att hunden ska användas till jakt, vallning, bruks, drag, ipo etc. och inte ens då kan man som köpare egentligen kräva någon ersättning om det inte är inskrivet i kontraktet att om hunden inte pga bristande exteriör eller egenskaper klarar av att utföra det arbete som den är tänkt till så är uppfödaren skyldig att betala tillbaka x antal tusen kronor.

Ett dylikt kontrakt skriver ingen vettig uppfödare och de få som gör det har garanterat även staplat upp ett antal krav på köparen också.

Sedan är det också så att många missar lite att om man driver uppfödning korrekt, så skattas det bort mycket pengar och avdragen är få, eftersom många av kostnaderna inom hundvärlden är momsfria. Hundarna i kenneln kostar dessutom en hel del varje år i foder, meritering, hälsoundersökningar etc. etc. etc.

En korrekt skött kennel drivs ur ekonomisk aspekt på samma vis som vilket annat företag som helst i fråga om bokföring, skatt etc. så inte är det mycket som hamnar "i fickan" vid årets slut.

Publicerat

vet flera som driver små skalig uppfödning av hundar som ställt upp och betalat om inte allt varit som det ska,även erbjudit köpa tillbax hunden om inte den fyllt önskan,ganska extremt men tryggt! så för mig är detta helt främmande!!

men visst kommer väl den dagen vi ska tro en bilförsäljare att bilen som är ny inte är billigare fast den har repor på ena sidan!! :D ja menar motorn går väl inte smäre för de

Publicerat

Har man kryssat i rutan för återköp, så har man som uppfödare tvingad att köpa tillbaka hunden om ägaren vill det.

Publicerat
Ari du behöver int fundera als denna öron ;) jag är aldrig titta mina terriers öröna viktigast är det att dom jagar som sista dag B) terrier din se mycket bra ut.
Publicerat

Allvarligt FC...anser du att man som valpköpare har rätt att kräva tillbaka pengar om den på nåt sätt inte helt uppfyller rasstandarden till fullo?Jag kanske då ska kräva pengar tillbaka på både Tello och Tarzan.Tello är för sotig i färgen(tidigar..nu är han grå) och han har brant kors.Tarzan har ett på tok för brett å kraftigt huvud och skulle passa bättre i hamiltonringen....

Jag är enig med Sigges bättre hälft å Jämta...jag tror inte att det finns en jäkel som skulle våga föda upp hundar ifall alla valpköpare skulle ha rätt till att kräva pengarna tillbaka för såna här smådefekter.

Skulle hunden varit vuxen vid köpet kanske det skulle vara lämpligt att resonera om priset....likadant om valpen har tex bettfel

vid vet.besiktningen. Obs, jag är inte uppfödare själv(ännu) men har en flickvän som hittills fött upp 30 kullar av diverse raser och vet vilket "besvär" det kan vara med vissa valpköpare...skulle de ha ännu mera rättigheter tror jag att var och en skulle få föda upp sina egna hundar i fortsättningen.

Publicerat

Jag kan ju bara svara för mig, och min uppfödning.

Det finns inte en chans i h-vetet, att jag skulle låta arvsanlaget för en ful svans, eller fult öra, stå i vägen för avel på en kompetent jakthund.

Vinsten av goda jaktegenskaper för valparna är så enormt mycket större, än förlusten av en perfekt öronställning (eller svans, eller vänster tass eller nått annat litet)

Det är när man börjar stirra sig blind på den där typen av detaljer, som aveln brakar åt skogen.

Ett felställt öra kan alla upptäcka, men en inkorrekt vinklad front, hur många kan ens se det? Det är anatomiska egenskaper som direkt påverkar hundens möjlighet till arbete, sundhet och typ. En ful svans, gör det inte.

Om rädslan för exteriör "fulhet" tillåts överbrygga satsningen på arbetande hundars egenskaper, då kan vi alla köpa var sin sällskapshund istället.

Vad gäller återköp: Ja, uppfödare är skyldig att köpa tillbaka hund om de kryssat i den rutan på köpekontraktet, och det till den pristariff som finns på baksidan, dvs INTE till fullpris.

Vad gäller reklamation av valp med ståndöra: Glöm det, vill du ha garantier på det ena eller andra sättet, får du köpa en vuxen hund, till ett helt annat pris än en valp.

Den perfekta hunden existerar inte, hade den gjort det hade vi inte pysslat med avel, utan med kloning istället.

Publicerat

jag väljer med omsorg iaf och det brukar vara rätt i båda ändarna om det...

Publicerat
jag väljer med omsorg iaf och det brukar vara rätt i båda ändarna om det...

FC nu får du nog bestämma dig.

I den här tråden ska hunden reklameras för att den inte följer standard på en punkt (förlåt mig, en punkt som en lekman kan identifiera, vem vet hur den följer standard på de mer komplicerade sakerna)

I en annan tråd, är din hund "vald med omsorg" för liten?

Så vad är nu viktigt egentligen? Ska hunden jaga, eller ska den se ut?

Kanske ska bägge hundarna reklameras? de har ju bägge två fel

Publicerat
vet flera som driver små skalig uppfödning av hundar som ställt upp och betalat om inte allt varit som det ska,även erbjudit köpa tillbax hunden om inte den fyllt önskan,ganska extremt men tryggt! så för mig är detta helt främmande!!

men visst kommer väl den dagen vi ska tro en bilförsäljare att bilen som är ny inte är billigare fast den har repor på ena sidan!! :D ja menar motorn går väl inte smäre för de

Här i finland så är det rätt vanligt att man får tillbaka halva summan eller något iaf valpen får ett fel eller har ett medföttfel !

Känns ju inte rätt att måste betala full pris för en valp som har ett ohjälpligt fel. B)

Publicerat

Så i Finland är det praxis att betala tillbaka halva summan för en hund som får ex. en inkorrekt svansansättning, inkorrekta öron?

Intressant!

Publicerat
Så i Finland är det praxis att betala tillbaka halva summan för en hund som får ex. en inkorrekt svansansättning, inkorrekta öron?

Intressant!

Men jämta då !!!! Det var väl inte så jag skrev :wub: Utan jag skrev att det är rätt vanligt att man säljer valp som har fel till halva priset . Om en jämte har för lite eller mycket knorr på svansen är väl inte ett sådant fel.

Men tex underbett...ensten och andra saker som hundar kan få... så är det rätt vanligt att man får valpen för halva peiset eller iaf rabatt på valpen .

Hur vanligt det är på alla raser vet jag ju inte...men jag känner rätt många fall där man fått en del eller halva summan tillbaka.

Publicerat

Fast det är ju precis det som tråden handlar om.. Att få pengar tillbaka för "fel" som är irrelevanta för hundens funktion som jakthund/sällskapshund/arbetshund. <_<

Rekommendationen (inget krav alltså) här i Sverige är 15% i återbetalning om en hane blir kryptochid/monorchid. De flesta återbetalar de 15 %:en, men för övrig skavanker som inte täcks av försäkring/dolda fel-försäkring ersätts i regel inte.

Publicerat
Fast det är ju precis det som tråden handlar om.. Att få pengar tillbaka för "fel" som är irrelevanta för hundens funktion som jakthund/sällskapshund/arbetshund. <_<

Rekommendationen (inget krav alltså) här i Sverige är 15% i återbetalning om en hane blir kryptochid/monorchid. De flesta återbetalar de 15 %:en, men för övrig skavanker som inte täcks av försäkring/dolda fel-försäkring ersätts i regel inte.

Vekar ju vara något som uppfödare då kan bestämma själv då eller självklart så är det ju så.Men om man som uppfödare är lite humana och återbetalar en del för viss typ av fel så tror jag man vinner på det i längden. :angry: