Publicerat Mars 1, 200917 yr Visst är det så och jag hör till skaran som tex. erbjuder en helt ny valp kostnadsfritt, när den första valpen vid 4 månaders ålder kommer åt städskåpet, sörplar i sig en hel del klorin och annat icke hälsosamt och som till följd av detta får en grav hjärnskada. Inte mitt fel, inget medfött eller tillväxtfel på valpen och jag hade i det läget noll skyldigheter att göra annat än beklaga, men det är inte riktigt min stil och ägarinnan var hjärtkrossad, så då blev det som det blev och alla var nöjda med det i slutändan. Valp nr 1 avlivade vi omedelbart och valp nr 2 är nu inne på år 10 Inget jag har som standard att göra, utan det bedöms nog från fall till fall om dylika hemskheter händer igen *peppar, peppar* Jag skulle aldrig i livet ersätta felaktiga öron eller sådana småskavanker!
Publicerat Mars 1, 200917 yr Författare Fast det är ju precis det som tråden handlar om.. Att få pengar tillbaka för "fel" som är irrelevanta för hundens funktion som jakthund/sällskapshund/arbetshund. Rekommendationen (inget krav alltså) här i Sverige är 15% i återbetalning om en hane blir kryptochid/monorchid. De flesta återbetalar de 15 %:en, men för övrig skavanker som inte täcks av försäkring/dolda fel-försäkring ersätts i regel inte. men att öronen står rätt upp är ju inte irrelevant. Eftersom hunden får jord i öronen och därmed kan de leda till öroninflamation och sånt skit, och därmed inte kunna göra sitt jobb utan besvär. Men de jag och min tjej mest retar upp oss på är att dom inte orkar röra sina fingrar och skriva tillbaka. Fyfan!
Publicerat Mars 1, 200917 yr Ja, det är riktigt dåligt att de inte hör av sig, det kan jag hålla med om.
Publicerat Mars 2, 200917 yr FC nu får du nog bestämma dig.I den här tråden ska hunden reklameras för att den inte följer standard på en punkt (förlåt mig, en punkt som en lekman kan identifiera, vem vet hur den följer standard på de mer komplicerade sakerna) I en annan tråd, är din hund "vald med omsorg" för liten? Så vad är nu viktigt egentligen? Ska hunden jaga, eller ska den se ut? Kanske ska bägge hundarna reklameras? de har ju bägge två fel jag tog nästan 2år på mig och välja terrier, fick chans och ta en med en kula nere och jag har absolut inget för att para hundar och jag vill ha en liten hund ja, och om du undrar om jag fick betala fullt pris så var det halva eftersom avelsvärdet försvann,meriterings chansen försvann och hunden har helt enkelt inte samma avels värde även att han är "för" liten för sin ras.. i mina ögon en bra terrier utom kulan... men har hunden fel vid födsel som stå öron,saxbett eller så ska man inte behöva betala fullt pris,stå öron är ingen fördel för en grythund,saxbett lär juh inte heller vara bra i längden... tyck vad ni vill men jag tycker utställingar och grytprov för terriers är sjuka och länmar nog denna disskution då nog vet vars ni har mig!!!!!!
Publicerat Mars 2, 200917 yr jag tog nästan 2år på mig och välja terrier, fick chans och ta en med en kula nere och jag har absolut inget för att para hundar och jag vill ha en liten hund ja, och om du undrar om jag fick betala fullt pris så var det halva eftersom avelsvärdet försvann,meriterings chansen försvann och hunden har helt enkelt inte samma avels värde även att han är "för" liten för sin ras..i mina ögon en bra terrier utom kulan... men har hunden fel vid födsel som stå öron,saxbett eller så ska man inte behöva betala fullt pris,stå öron är ingen fördel för en grythund,saxbett lär juh inte heller vara bra i längden... tyck vad ni vill men jag tycker utställingar och grytprov för terriers är sjuka och länmar nog denna disskution då nog vet vars ni har mig!!!!!! Som notis för andra som läser den här tråden känner jag mig tvingad att upplysa om att saxbett är det korrekta bettet för JRT, och de alla flesta andra terrierraser. Varken ståöron eller saxbett förekommer från födseln. Eftersom hunden tappar sina mjölktänder, och det är de nya permanenta tänderna som ger hunden dess färdiga bett. Alla hundarna föds som vingmuttrar vad gäller öronen, för att sedan, när skallen utvecklas klart, få sin färdiga öronställning.
Publicerat Mars 2, 200917 yr Som notis för andra som läser den här tråden känner jag mig tvingad att upplysa om att saxbett är det korrekta bettet för JRT, och de alla flesta andra terrierraser. Inte bara för terriers, utan för i princip alla raser är saxbett det korrekta Jämtbett Detta medfödda underbett, som var värre vid 8 veckors ålder än på bilden nedan Blev till detta fina saxbett efter ytterligare ca 5 månader Som sagt; Mycket kan hända under tandömsningen och tillväxten! Jag betalade fullt pris för denna hund dessutom och det utan att ens tänka tanken på att försöka pruta och hade det inte vuxit bort hade jag inte heller försökt få en återbetalning för bettet.
Publicerat Mars 3, 200917 yr fel tanduppsättning var nog jag mena.. skit samma jag kommer ända inte hålla med er om denna sak att man ska god ta detta som inte gynnar hundens syfte i livet, vilket är jaga... kommer nog aldrig ha förståelse för tankar som inte gynnar jaktens bästa och bra man vet vars folk står,det är vi tacksamma för och därför ett forum är bra!! vi är olika jag satsar pengar på åka och jaga och hundar som jag tror kommer kunna bringa många dagars goda jakter i vått och torrt.....
Publicerat Mars 3, 200917 yr fel tanduppsättning var nog jag mena.. skit samma jag kommer ända inte hålla med er om denna sak att man ska god ta detta som inte gynnar hundens syfte i livet, vilket är jaga... kommer nog aldrig ha förståelse för tankar som inte gynnar jaktens bästa och bra man vet vars folk står,det är vi tacksamma för och därför ett forum är bra!! vi är olika jag satsar pengar på åka och jaga och hundar som jag tror kommer kunna bringa många dagars goda jakter i vått och torrt..... Och vad gör vi andra då? Tittar på TV? Jag tror inte du riktigt hängt med på att du sparkar in öppna dörrar här. Det är ingen i den här tråden som anser att nånting annat än jakt, är prio 1. Att några av oss sen har hund som yrke, och därför gör ännu mer, utesluter inte på något sätt varken jagande eller målsättning.
Publicerat Mars 3, 200917 yr det tycker jag iaf ni verkar säga utan att skriva det, ni tycker det är konstigt att jag anser det väldigt fel att inte betala tillbax pengar på en hund som kanske kommer få problem med med sin jakt, sen tror jag vad jag vill om att det verkligen finns uppfödare som jagar extremt mycket som klarar att livnära sig på det med.... skulle man fråga hur många mil vissa åkt för att jaga grävling kontra en utställning tror jag iaf inte många svarar alt 2 utan att ljuga! därför tror jag inte jakt nånsin kommer vara prio 1 iaf inte inom terriers!!!
Publicerat Mars 4, 200917 yr Vi fick "rabbat" på vår labbe då hon hennes navel var som en liten kula som man fick trycka in lite då och då (nu har hon inte det problemet längre) och så saknar hon en "tutte".
Publicerat Mars 4, 200917 yr Navelbråck ska absolut ge en prissänkning. Förstår dock inte vad du menar med att hon saknar en "tutte"? Blev den skadad och bortplockad när hon var lillvalp?
Publicerat Mars 4, 200917 yr Navelbråck ska absolut ge en prissänkning.Förstår dock inte vad du menar med att hon saknar en "tutte"? Blev den skadad och bortplockad när hon var lillvalp? Första och sista paret är "rätt". Men i mitten på magen så kommer de liksom i otakt. vilket gör att hon har en mindre på ena sidan.
Publicerat Mars 4, 200917 yr Fast det är helt normalt och inget konstigt med det ok. Inget som jag iofs reflekterat över eftersom som hon inte verkar lida av det.
Publicerat Mars 4, 200917 yr Hm undrar lite vad är ett navelbrock.. Varför ska det ge en prissänkning, är det farligt förhunden med de "felet". Hört mycket skrönor om detta, att det tex är modern då som bitit av navelsträngen aldeles för kort och att det är ärftligt detta också. Har en setter som troligen har ett pyttelitet navelbrock kommer liksom en liten ärta om han är stilla ett tag men försvinner då han rör sig.
Publicerat Mars 4, 200917 yr Ett navelbråck ska ge prissänkning av 2 orsaker: 1) Räknas som ärftligt och skall inte avlas på hundar med bråck 2) En tarmslynga kan glida ner i bråcket och klämmas och bråcket kan också när valpen växer öka i omfång = operation kan krävas. Bråck kan man ha på flera ställen i bukväggen. Bukväggen består av bukhinna, muskler och/eller bindvävshinna, underhudsfett samt hud. Bråck uppstår om en muskel eller en bindvävshinna förlorar sin styrka och det "ramlar" ut och syns som en liten/större bula på skinnet där bråcket är. Bråck kan förekomma på flera olika ställen i bukväggen.
Publicerat Mars 4, 200917 yr Hm undrar lite vad är ett navelbrock.. Varför ska det ge en prissänkning, är det farligt förhunden med de "felet". Hört mycket skrönor om detta, att det tex är modern då som bitit av navelsträngen aldeles för kort och att det är ärftligt detta också. Har en setter som troligen har ett pyttelitet navelbrock kommer liksom en liten ärta om han är stilla ett tag men försvinner då han rör sig. Anledningen att uppfödaren till tequila sänkt priset var att om det skulle växa fast "fel" så skulle en operation kosta ca 2 eller 3 tusen. Vilket var den summan som hon sänkt priset med. Frun kollade upp det där med avel på bråck och de sa att det inte finns några hinder att ta valpar på henne. Nu är inte det aktuellt iaf av flera anledninger men en av dem är att hon är skott berörd. Vilket rimmar illa med en jakt hund. Och om det är så att vi skall skaffa en ny/till hund så blir det en annan ras nästa gång. Inte för att hon är dum eller konstig men labbe är inte rätt hund för de markerna och det sättet som jag jagar på.
Publicerat Mars 6, 200917 yr Vi fick "rabbat" på vår labbe då hon hennes navel var som en liten kula som man fick trycka in lite då och då (nu har hon inte det problemet längre) och så saknar hon en "tutte". Vadå,. vad menar Du med att hon saknar en tutte? Antal tuttar varierar ju rätt rejält men fullt normalt mellan olika tikar,...
Publicerat Mars 11, 200917 yr Egentligen bryr jag mig inte, utseendemässigt spelar ingen roll i mina ögon. Men då hon kan få problem och ont vid jakt och det kan kosta oss flera tusen. Uppfödarna vet att jag ska försöka få henne till jakt, men jag har inte hört något av dom alls. Även fast dom bad mig hålla kontakten! Öronen hängde när hon var liten, det är ju något som kommit. Men som det verkar kommer dom aldrig hänga av sig själv igen.