Publicerat Februari 3, 200917 yr Då jag är en hel del i skogen har jag gått i tankarna en tid att skaffa en bil som tål att köras lite bättre på oplogade skogsvägar jämfört med en V70. Har suttit och tittat runt lite på bla blocket på en bil i storleksklassen Honda Crv och Toyota Rav4. V70´n står i ca 80-90' och tänker mig en 4wd i den prisklassen runt årsmodell 00-02. Familjebil har vi ändå då vi har en Octavia TDI-06. Erfarenhet av nämda bilmärken vem som är att föredra?
Publicerat Februari 3, 200917 yr Då jag är en hel del i skogen har jag gått i tankarna en tid att skaffa en bil som tål att köras lite bättre på oplogade skogsvägar jämfört med en V70. Har suttit och tittat runt lite på bla blocket på en bil i storleksklassen Honda Crv och Toyota Rav4. V70´n står i ca 80-90' och tänker mig en 4wd i den prisklassen runt årsmodell 00-02. Familjebil har vi ändå då vi har en Octavia TDI-06.Erfarenhet av nämda bilmärken vem som är att föredra? SUBARU!!!
Publicerat Februari 3, 200917 yr Hej Mickel. Satt själv i din sits för ett tag sen. Min vanliga kombi slog i underredet på varenda skogsväg , och inte heller gick den fram i snö. Fick lite tips på att Honda CRV skulle va bra. Provkörde nån sån men ,usch nä jag vart inte impad. Bilen jag alltid tittat på Toyota Rav4 Vist den är lite kortare men va smidigt när man ska vända i skogen !!! Min går på 0,9 L/M men jag kör ganska hårt ! Barnen älskar baksättena för att de går att glida fram & tillbaks samt lägga ner ryggstödena om de blir trötta. Baksättena tar man ur på 5 röda sen har du ett skit stort lastutrymme. Och på min går gummi mattan ända fram under baksättena. Det bässta med bilen är markfrigången akta dig för "sidesteps" snyggt men oduglit ! Och att du sitter högt trevlig att gå i och ur. I vintras körde vi fast våran Auris & en kompis V70 på ladugårds planen när det va 2dc med snö. Jag åkte ner med Rav4 och fortsatte upp i skogen för att kolla spår (kamkedja= inga kamremsbyten) Skulle jag köpa ny bil i dag så blir det nog en Rav4 igen !
Publicerat Februari 3, 200917 yr Författare Tycker att Rav4án ser ut att vara en trevlig bil faktiskt. En Subaru är väl lika låg som en vanlig kombi eller? Kamkedja är väl inte standard på alla Rav4ór?
Publicerat Februari 3, 200917 yr Tycker att Rav4án ser ut att vara en trevlig bil faktiskt. En Subaru är väl lika låg som en vanlig kombi eller?Kamkedja är väl inte standard på alla Rav4ór? Ett litet tips när det blir dags för inköp är att kolla www.kvd.se där kan du göra ett klipp i mellan åt. Och just Rav4:or och diverse mini subar brukar det vara gott om. Mvh
Publicerat Februari 3, 200917 yr Köp en sån däringa som Torbjörn har, minns inte vad dom heter men där börjar det likna riktig bil
Publicerat Februari 3, 200917 yr Författare Köp en sån däringa som Torbjörn har, minns inte vad dom heter men där börjar det likna riktig bil Pajero, näe den är för vräkig och dyr för mig. Kolja> Tack för tipset. Den sidan hade några intressanta objekt, dock drar man öronen åt sig när det står i behov av rep.
Publicerat Februari 3, 200917 yr Kamkedja är väl inte standard på alla Rav4ór? Det vet jag inte ? Min är en 02a med en 2,0L motor ! Pigg liten rackare.......
Publicerat Februari 3, 200917 yr Pajero, näe den är för vräkig och dyr för mig. Kolja> Tack för tipset. Den sidan hade några intressanta objekt, dock drar man öronen åt sig när det står i behov av rep. Köp ingen som det står så på. Har dock själv köpt flera bilar genom dom, och skicket är alltid betydligt bättre än dom anger. Dom använder sig av oberoende besiktningsmän, så bedömningen är vad jag har erfarnhet av mycket bra. Står även under en av flikarna specificerat exakt vart repor och andra skavanker finns. Mvh
Publicerat Februari 3, 200917 yr Pajero, näe den är för vräkig och dyr för mig. Toyota Landcruiser är det... ....nu ramlade poletten ner!
Publicerat Februari 3, 200917 yr Jeep. Både Cherokee och Grand Cherokee. Man får väldigt mycket bil för pengarna, och skogsduglighet i massor. Väldigt bekväma på vägen också. Enda nackdelen är väl bränsleförbrukningen som hamnar på ca 1,2-1,5 l/mil, oavsett om det blir 4,0 I6 eller 5,2 V8. Jeep, a way of life.
Publicerat Februari 3, 200917 yr kanske en vitara? fördelen med jänk är att det brukar att gå ganska enkelt att få tag på delar. Och det ganska billigt med tanke på att det gör en och annan bil "over there". Men kvaliten är inte så bra som man tror. Många automat lådor som inte håller. Lite för mycket motor för driv-axlar. Och soppan.. de är sällan bensin snåla. Personligen skulle jag kollat på en japansk bil. Toyota har väl väl erkänt några av de driftsäkraste. När vi köpte vår ford focus stod det i "reklam bladet" att nu har de lika bra/eller bättre drift säkerhet än Toyota.. Att de äns nämner en konkurrent tycker jag var konstigt. Och det säger mer om toyota än om ford. Svärfarsan köpte sig en vitara disel som funkat kanon. Tar sig fram och är stark som en traktor. Honda har jag bara 2-hjuliga erfarenheter av..
Publicerat Februari 3, 200917 yr Författare kanske en vitara?fördelen med jänk är att det brukar att gå ganska enkelt att få tag på delar. Och det ganska billigt med tanke på att det gör en och annan bil "over there". Men kvaliten är inte så bra som man tror. Många automat lådor som inte håller. Lite för mycket motor för driv-axlar. Och soppan.. de är sällan bensin snåla. Personligen skulle jag kollat på en japansk bil. Toyota har väl väl erkänt några av de driftsäkraste. När vi köpte vår ford focus stod det i "reklam bladet" att nu har de lika bra/eller bättre drift säkerhet än Toyota.. Att de äns nämner en konkurrent tycker jag var konstigt. Och det säger mer om toyota än om ford. Svärfarsan köpte sig en vitara disel som funkat kanon. Tar sig fram och är stark som en traktor. Honda har jag bara 2-hjuliga erfarenheter av.. Jo nog lutar det åt Japanskt. Frun hade en Toyota Corolla-97 som mina föräldrar övertog och på 18000 mil har det inte varit ett enda fel på bilen så nog är det kvalitet
Publicerat Februari 3, 200917 yr Finns nog bara Toyota Landcruiser om man ska ha en terräng bil som är värd namnet. Iof Lada Niva har en framkomlighet som överträffar det mesta , men komfortkan ryssarna inte stava till
Publicerat Februari 3, 200917 yr Nissan Terrano II ful men förbannat bra bil. Där får du även en rätt ny bil för dom slantarna du skulle lägga
Publicerat Februari 3, 200917 yr Vill man ta sig fram på sämre vägar ven på vintern så satsa på en bil med riktig fyrhjulsdrift, provat crv och den impar inte mycket när det gäller det systemet, på tok för segt, du hinner gräva ner framhjulen innan bakhjulen är med i matchen. Kolla Kia Sorento, rambyggd, du väljer antingen eller, ta en diesel lite högre skatt om du personbilsreggar, men den har kamkedja och slipper den dya servicen. Landcruiser har jag på jobbet riktigt bra bil dock nån spänn dyrare Rav4 har på tidigare modeller en bra awd, men ej urkopplings bar, drar lite mer soppa och har kamrem. Frontera är ett annat klätter monster till billig penning, kan dessutom veta om en lastbilsreggad diesel Terrano ll är också en bra bil, vet inte hur den har det med kam drivningen, sen är ju frågan om du ska väga in hilux/taro, kingcab som en möjlighet
Publicerat Februari 3, 200917 yr Ett litet tips när det blir dags för inköp är att kolla www.kvd.se där kan du göra ett klipp i mellan åt. Och just Rav4:or och diverse mini subar brukar det vara gott om.Mvh Kvd säger att om man hittar mer fel än vad dom har uppgett när man hämtar bilen så behöver man ej fullfölja köpet därför brukar dom vara väldigt flitiga att uppge allt som hittas.
Publicerat Februari 4, 200917 yr Köpte mig en Pajero Pinin efter många om och men trots att den är lite liten (ryms 2 stövare är jag nöjd så). Funkar kanon än så länge och dom ligger rätt bra i kurs. Bara å montera blad å lägga i lågen med fulldiffat om man skulle behöva ploga lite Den verkar tugga på riktigt bra måste jag säga. Har bra helljus åxå fast jag råka montera 3 NBB ljus på den så nu lyser det på riktigt Drar dock 1-1,1 liter med fyrhjulsdriften ikopplad. Skulle tro 0,9 med 2 hjulsdriften men har inte kört så mycket med den då det är vinter...
Publicerat Februari 4, 200917 yr Subaru -LÅG NEEEEEEEEE . Kolla in Outbacken och Forrester av Subaru. Lika hög som alla andra Jeepar. Där får du kvalitet till ett bra pris, låg(relativt) bränsleförbrukning. Enda naktdelen är nog 20´mila servicen 14-15´
Publicerat Februari 4, 200917 yr Köpte en 04 RAV4 i höstas som jag är väldigt nöjd med. Det som begränsade mitt urval mest var vad man fick dra för släpvagn utan E-kort. Går rätt bra att rulla fram på översnöade skogsvägar och liknande. Om man inte pinar den allt för mycket på landsväg går det att hålla ner bensinförbrukningen hyfsat. Fyrhjulsdriften funkar helt utan anmärkning. Jag är helt klart väldigt nöjd med bilen, att det satt en bensinvärmare i gör inte saken sämre.
Publicerat Februari 4, 200917 yr Författare Rav4 låter helt klart som intressant. Men dom verkar ligga lite högre i pris än Crv'n tror jag. Kompisen har f.ö. en Crv som jag provat och inte var det några problem på oplogad skogsväg tyckte jag.
Publicerat Februari 4, 200917 yr Rav4 låter helt klart som intressant. Men dom verkar ligga lite högre i pris än Crv'n tror jag. Kompisen har f.ö. en Crv som jag provat och inte var det några problem på oplogad skogsväg tyckte jag. För seg awd för min smak, men jag vet en crv som kan vara på försäljning, jag tackade nej då vi inte triv ihop.
Publicerat Februari 4, 200917 yr Författare För seg awd för min smak, men jag vet en crv som kan vara på försäljning, jag tackade nej då vi inte triv ihop. Har du sagt a får du säga b! Kanske ett byte mot en fin V70 är av intresse?
Publicerat Februari 4, 200917 yr Rav4 låter helt klart som intressant. Men dom verkar ligga lite högre i pris än Crv'n tror jag. Kompisen har f.ö. en Crv som jag provat och inte var det några problem på oplogad skogsväg tyckte jag. Var helt tvärtom när jag höll på att jämföra de två i pris, jag kollade först på CR-V eftersom dom jag känner med såna var nöjda, men det var så stor skillnad i pris på jämförbara bilar att det inte var ett svårt beslut. Lustigt hur det kan svänga så i priserna i vårat land.
Publicerat Februari 4, 200917 yr Har du sagt a får du säga b! Kanske ett byte mot en fin V70 är av intresse? Det är en firma som har den tror det är en 03:a rullat 16K byte går nog inte, men jag kan hjälpa dig att fixa den för bra pris.