Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fyrhjulsdriven jaktbil?

Featured Replies

Publicerat

En bil jag ofta väljer som hyrbil där den finns är Nissan "Cashcow", den heter nåt med Q men kommer fan inte ihåg hur man stavar till det.

Är fullständigt förälskad i denna lilla SUV, bra frigång, bra komfort, hyfsat rymlig och runt 0,8 milen trots pigga motorer. Tyvärr tror jag den började tillverkas först 07 varför utbudet beg är rätt begränsat.

Men annars så är nog RAV4an den som får min röst, har två kompisar som kör och är nöjda. Den ena jobbar dessutom på bilprovningen och han köpte den därför, tror det är ett rätt bra betyg.

Annars kännder jag andra som är nöjda med TGB 20. :unsure:

• Svar 76
  • Visningar 31,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Håller med Jeepetorp till fullo!

"Suzukijeep", "Toyotajeep", "Nissanjeep", originalet är bäst!

Publicerat

Det allra bästa är väl om man nu inte har så jäkla långt att åka till sin jaktmark, att skaffa en ENKOM jaktbil. Dvs. inte når modernt kompromiss-skit som ändå är för lågt hur ni än resonerar.

Då gör det inte så mycket om det är lite snårigt mot lacken, tar i nånstans under eller man får hundhår och blod överallt.

Den här tråden borde väl få er på andra tankar:

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=7664

Har sett två riktiga "jaktbilar" härikring som jag blev lite sugen på själv...

Det ena var en Suzuki Samuraj med helkaross, stoora hjul och vinch fram...samt lihjul under durken för att vincha sig bakåt om man drog om wiren.

Den andra är en BV206 civilregad med bakvagn omgjord till vedvagn och monterad hydraulkran samt stödben. Det vore nåt å dra fram älgen med det...

Ingen av dem är nånting man åker långt med...faktum är väl att jag tror Suzukin är sämst av de två vad gäller komfort ;)

Publicerat
Då jag är en hel del i skogen har jag gått i tankarna en tid att skaffa en bil som tål att köras lite bättre på oplogade skogsvägar jämfört med en V70. Har suttit och tittat runt lite på bla blocket på en bil i storleksklassen Honda Crv och Toyota Rav4. V70´n står i ca 80-90' och tänker mig en 4wd i den prisklassen runt årsmodell 00-02. Familjebil har vi ändå då vi har en Octavia TDI-06.

Erfarenhet av nämda bilmärken vem som är att föredra?

hej mickel prova en subaru forester hlsn Birgitta

Publicerat

Vill börja med att fråga vad som gör en så stor skillnad på RAV-4 & CR-V? Har själv vart ute & provat begge dessa bilar & anser att Hondan är rymligare på nått vis. Jag är förstås lite frågande då jag själv valde Honda, har en -98... Sen ska man ju ta i beaktning att det är långt ifrån en "Riktig" 4x4 på nån av dessa bilar. Men för mitt behov så funkar det utomordentligt! Har haft Nissan Terrano förr, all heder till framkomligheten, men för mitt behov onödigt med Låg-växel diffspärr osv.

Skulle själv inte välja en Suzuki, den har oerhört klena komponenter. Sen att som Grand Vitaran kännas som att sitta med ett pimpelspö i handen när man ska växla känns inte vidare kul. Ja, den var superfin som ny, men har provat även ett par st som gått ca 15'000 mil & det var ingen bra upplevelse!

Jänkarna, som Jeep osv kan jag inte uttala mig mer om än att det är mycke "bling" för pengarna, men behöver jag en sexa eller en V8? Billiga, billiga delar, hur kommer det sig? Min teori är att man får vad man betalar. Köper jag en bil med V8 å all lull lull för halva priset jämnförelse med en japanare så slår EN tanke miig. VARFÖR?

Detta är bara liten del av mina tankar... ;)

Publicerat
  • Författare
hej mickel prova en subaru forester hlsn Birgitta

Är det inte sådana som man får in cyklister i bakrutan med?? :D;)

Publicerat

Vet ju att mina grannar bruka ringa till mig när de kört fast i snö och lera.

Då kommer jhag med min Nissan Terrano 94 och drar loss dem B):D

Den duger även att åka från Torsmo- Smedsbyn 93 mil med fyra hundar och packning för två veckors björnjakt ;):D

Men en duglig jaktbil är det....

Publicerat

Har en Grand Vitara och enda jag tycker är mindre bra är djupet på bagageytrymmen, men å andra sidan kan man köpa en XL7 om man tycker den vanliga GV är liten.

Vitaran är byggd på ram med riktig i och urkopplingsbar 4WD samt hög och låg växel, CRV/RAV4 är mer vanlig bil som är lite högre och har betydligt bättre komforten än vitaran.

Publicerat
  • Författare

Har plöjt igenom diverse motortidskrifter och det lutar nog helt klart åt att jag försöker sälja Octavian och köpa en Rav4 istället då just Rav4án får mycket bra betyg, tom bättre än Crv-n och Bmw´s X3á.

revper> En kompis har haft 2 st Terrano och han lovordade dom oerhört, dels framkomligheten men även driftsäkerheten och komforten.

Publicerat
Det allra bästa är väl om man nu inte har så jäkla långt att åka till sin jaktmark, att skaffa en ENKOM jaktbil.

Precis det gjorde jag, köpte en Mazda B2600 4x4 H/L, 1 1/2 hyttare.

Tamefan den bästa jaktbil jag haft, provat diverse SUV:ar, men tycker att fyrhjulsdriften suger på dessa.

Sen att det är flak och lagomt med patina på den som gör att man vågar bränna ut i grönsakerna hur som helst, gör ju inte saken sämre.

Lite stötig och törstig gör att den inte är något alternativ som endabil, men som jakt & gårdsbil är den suverän. -_-

Publicerat
revper> En kompis har haft 2 st Terrano och han lovordade dom oerhört, dels framkomligheten men även driftsäkerheten och komforten.

Terranon drar mkt soppa strax under 2L

Publicerat
  • Författare
Terranon drar mkt soppa strax under 2L

Yupp och det talar för Rav-4án istället. -_-

Publicerat
  • Författare

Hur är det med importerade bilar egentligen? Det har ju diskuterats mycket om fiffel med mätarna osv och frågan är hur tillförlitligt det är att köpa en importbil.

Såg tex en Cr-v-01 till salu nu som importerades för 4 år sen och som gått 11000 mil och den begär dom 79000 kr för. Visst ser bilen använd ut men fräsch, frågan är om det är vanskligare att köpa tex en Audi A6á som rullat på Autobahn än en Suv som man knappast har som pendlarbil?

Publicerat

Får liksom tidigare talare slå ett slag för Terranon - har en 99:a diesel som är pålitlig, stark som en björn och drar under litern. Bensinarna är svampar, men dieseln är mycket angenäm. I dagsläget finns beggade dieslar för ner till 30 000, och då har man en bil att köra länge med - oljebyte regelbundet gör att den lätt kan nå upp till 35-40 000 mil utan problem. Lb-reggad gör låg skatt och sedan är det bara att lasta -släp, tak och inne i. Och den tar sig fram!

Publicerat
Hur är det med importerade bilar egentligen? Det har ju diskuterats mycket om fiffel med mätarna osv och frågan är hur tillförlitligt det är att köpa en importbil.

Såg tex en Cr-v-01 till salu nu som importerades för 4 år sen och som gått 11000 mil och den begär dom 79000 kr för. Visst ser bilen använd ut men fräsch, frågan är om det är vanskligare att köpa tex en Audi A6á som rullat på Autobahn än en Suv som man knappast har som pendlarbil?

jag har en audi a4 quattro 02 för 67 blad som gått just 20 000mil om du vill B) diesel dock... 0,5 blandad körning :D man spar in den dyra försäkringen...

men köpt för fan inget i volvo väg,känner ingen som inte haft strul med volvo efter 240 serien,

rav4 är nog perfa för dig som inte har flera hundar och så, suv bilar drar runt litern måste man räkna med...

du vet vilken bil jag slår ett slag för annars som kommer rulla tills jag gifter mig ca 20 år till då ;) problem fri bil och helt ok som skogs bil men går ej jämnföra med en suv

Publicerat
  • Författare
du vet vilken bil jag slår ett slag för annars som kommer rulla tills jag gifter mig ca 20 år till då problem fri bil och helt ok som skogs bil men går ej jämnföra med en suv

Ja det var väl en Smartcar du yrade om sist du var här? ;)

Publicerat

Jag hoppas du är liten till växten Mickel för jag kan rapportera att dom är inte breda invändigt dom där Röv4orna vi har en på jobbet och när jag och min kolega skall låna den då lider vi. Jag är minst av oss två 196cm 110kg.

Publicerat

Halloj Gossar!

Snott ett antal inlägg som knappeligen hjälper Mickel närmare lösningen på hans bilfunderingar som då är syftet med *Mickels* tråd :rolleyes:

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Tack kamrat! :rolleyes:

Nå flera som har erfarenhet av importbilar kanske?

Publicerat

Finns bara en riktigt bra kombinerad jakt och familje bil och det är en Ford F150, stor och rymlig, bra markfrigång, last kapaciteten är över det normala, och finns både med och utan 4 wheel drive.

http://www.fordvehicles.com/trucks/f150/

Johan

Publicerat

Varför inte en subaru legacy outback?

finns i alla möjliga prisklasser på blocket...

Publicerat
  • Författare

Nu står valet mellan en Cr-v eller Rav4 och inget annat. ;)

Publicerat

:P röstar på RAV:n.... sneglar själv på en sådan!.. tycker den e rätt lagom!..

Mvh

Publicerat
Finns bara en riktigt bra kombinerad jakt och familje bil och det är en Ford F150, stor och rymlig, bra markfrigång, last kapaciteten är över det normala, och finns både med och utan 4 wheel drive.

http://www.fordvehicles.com/trucks/f150/

Johan

Drömma kan man alltid göra men med ett bensinpris på 11:- litern :) så faller denna underbara skapelse bort för de allra flesta.

Den absolut bästa bil jag hittills ägt var min Ford Ranger V6!

/Micke