Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

SVEASKOG HÖJER PRISERNA

Featured Replies

Publicerat

någon med kan ju slå ihop trådarna http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=16547

iallafall tycker jag det är fördjävligt att dom gör så,jag tror att detta är början till slutet för dom stakars älgar som är på sveas marker,,,eller som jag hoppas så får dom ingen som jagar älg pga det är för dyrt

Publicerat

märkligt att det inte blivit mer reaktioner :lol:B) en liten bump så kanske

Publicerat

Jag hadde förstått er oro om priserna hadde börjat närma sig dom vi har här nere. Men allt blir bara dyrare.

Publicerat

Skulle jag arrendera jaktmark i närheten av mig för de priser som anges nedan skulle jag vara supernöjd! Även efter prisjusteringen

FAKTA Pris per hektar och årIdag:

Norrbotten 4,50 kronor, Västerbotten 6 kronor, Södra Norrland 9 konor, Bergslagen 38 kronor och Götaland 76 kronor.

Efter planerad prisjustering:

Norrbotten 10 kronor, Västerbotten 12 kronor, Södra Norrland 17 kronor, Bergslagen 42 kronor och Götaland 85 kronor.

Källa: http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/sena...ticleId=4432842

Publicerat

Priserna kan man ju diskutera men det är ju upp till var och en att avgöra om det är värt att fortsätta jaga eller inte. Vad som är värre är följderna av denna pris höjning och det vet Svea skog om, jag skulle vilja seja att det är poängen med det hela från Svea skogs sida. Svea skog har problem med att omsättningen är stor men vinsten är dålig pga en dålig skött skogs bruk i flera år och en massa feltagna beslut. Ett enkelt sätt att öka vinsten är att höja priserna på jakten, då höjs vinsten mycket jämnfört med omsättningen. Pluss att man får en annan "vinst" i deras ögon, älg stammen minskar och det är ett enkelt sätt att minska betes skadorna utan att det är Svea skogs fel, dom har ju påtalat att älgstammen minskar och frågat jägarna om det är någon som är intreserad att dra ner på antalet djur som får fällas. Det var ingen som ville det i mitt område. För vad gör vi jägare som fortsätter att jaga trots höjda priser, jo vi skjuter en "bonus älg" som vi säljer för att finansera höjningen. Lysande tycker Svea skog, vi får in mer pengar och älg stammen minskar yterligare + att betes skadorna minskar något. Skadorna på skogen kommer Svea skog inte i från om än älgen blir utrotad pga renarna som skadar plantor och ungskog MER än älgen redan i dag. Det vet Svea skog om men kan inte påverka dem heliga renarna och dess ägare. Dom är smarta som lägger till att dom vill att fler ska få börja jaga pga höjningen också. I mina ögon ett helt vatten tätt beslut. Dom får in mer pengar, minskar älg stammen, låter jägarna ta risken och skulden för det hela, genialt.

Dom som tycker det är så billigt är välkommna att arendera markerna som blir och är lediga, ett tips arendera bara ett år i första hand. Risken är mycket stor att ni får en sten död mark som det är mycket svårt att skjuta bonus älgar på, det är därför den är ledig. Ni kommer bli förvånade över vilt gles heten, tyvär.

Publicerat

alltså det går inte jämföra vittätheten här och i södern,det bara inte går,undra hur många i södern som gått med älghund 12 fulla dagar på 5000 ha och sett 3 järpor

Publicerat

Exakt Karlzzon. Ta bara detta med viltkameror på vilt stigar, har sett ex på en som hadde vildsvin, råbock, räv, grävling, älg mm på samma ställe på en kortare tid. Det enda vi skulle få på bild är ren. Det är delvis vårt eget fel men vad har vi för val om vi inte skulle skjuta som vi gör och har gjort. Jo om vi vårdar våra vilt stammar så tappar vi jakt rätten till dom som har mer pengar och som vårdar mindre. Svea skog vill inte ha större älgstam utan mindre, pengar vill dom naturligt vis ha mycket av och dom skiter fullständigt vem eller hur många som jagar men utåt så låter det bra att dom värnar om lilla kalle som inte får jaga. Sen att lilla kalle inte har råd är ju inte deras fel. Det gamla smeknamnet "Demånverket" vill man sudda bort och förmodligen lyckas man med det också.

Publicerat

ser inge fel i att höja priser,vill man inte betala så har man stor chans nu att slippa! gynnar oss som verkligen värdesätter jakten, jag jagar inte älg och kommer inte kunna se varför älgjägare ska betala för sig när tex ripjägare får betala väldigt mycket mer för sin jakt plus dom inte får igen nått i form av fylld frys. att man är rädd för sörlänningar ska komma in är jätte bra! hur många bya lag släpper inte in folk främst ungdomar!! inte sällan väldigt ofta så att man jagar i samma jaktlag tills man dör för det är så billigt och bra, nu finns en chans för oss utbildade att ta och snappa upp chansen att sköta viltvården åt s,k sörlänningar som ska ha diplom om dom ids fara upp mer än 2 gånger per år för jaga älg, vilken dröm att få flera nya marker för småvilt utan sura älg jägare varje helg från och med älgjakten börjar tills den slutar härjar om skrämda älgar i total okundskap!!!"!!!

Publicerat
alltså det går inte jämföra vittätheten här och i södern,det bara inte går,undra hur många i södern som gått med älghund 12 fulla dagar på 5000 ha och sett 3 järpor

Här hos mig skulle jag kunna gå på 10 000 Ha med älghund i minst hundra dagar utan att se vare sig älg eller järpe. Du kan va lycklig Karlzzon du såg iaf järpe B):D Sorry kunde inte låta bli

Publicerat

sen är det få förunnat att slippa oljud,folk i skogen,där jag jagde förut fanns det inge älg(uppsala),trafiken eller att vi knappt hade nån skog att tala om var nog orsaken dära,men ack fick vi betala samma pris som alla andra som hade älgar runt omkring,,sköts fövrigt på 52 jaktlag hela 102 älgar inkl kalv och i pajala finns ett 3 jaktlag som har tilldelat 94älgar :P

börjar man räkna nu eftersom älgarna är alltid på tapeten när det gäller bittra saker, så ta antalet älgar och räkna ut medlet vad varje älg "kostar" så kommer det vara sjukt mycket billigare än flesta laget nedåt betalar, värdesätter man inte rävar,ripor,tjäder,orre,järpe,sjöfågel,mård,björn,bäver,bisam,kanadagäss,rådjur som vi i norr har är det svårt att vara nöjd. dock är alltid grannens mark grönare men i detta fall inte äns hälften så billigt!!!

kom även ihåg att vi köper småvilts kort för spottstyvel jämnfört med nedåt där man måste ta hela paketet och ofta 5000kr och uppåt för 5-700h

Publicerat

Att dom "utbildade" är diskriminerade i jakten här uppe var nytt för mej, utvekla tack. Om du nu som är så utbildar har råd med högre priser så på vilket sätt är du mer intreserad än en som inte har råd med det, varken utbildning eller ekonomin är ett mått på hur mycket en person värde sätter jakten. Jag beklagar att du har enbart stött på sura älgjägare. På en av mina jaktmarker så avlyser vi mark åt småvilt jägare varje gång det är någon som ska bedriva småvilts jakt, bara dom hör av sej innan vi börjar jaga. Och det gör dom i stor utsträckning dagen före dom vill ut i skogen, det går alltid att lösa även om dom glömt bort det men risken är större att dom får sämre mark när vi har släppt hundarna och plaserat ut passare. Vad är fördelen med högre priser? Varför ska vi efter sträva priserna i södra sverige? Det handlar ju om tillgång på villt och efter frågan på jaktmark. Jag är inte rädd för att "sörläningar" ska komma och jaga här uppe, dom som kommer är ofta mycket intreserade och lätt att ha göra med. Det jag är rädd för är att många jägare tänker lika kortsiktigt som Svea skog och det kommer älgstammen att lida för. Vi har en kraftigt ned åt gående älg stamm och om det skjuts fler "bonus" älgar i detta läge kommer vi jägare och älgar få lida en lång tid framöver oberoende vem som jagar här i framtiden.

Publicerat

håller med dej fullständigt

Publicerat
Att dom "utbildade" är diskriminerade i jakten här uppe var nytt för mej, utvekla tack. Om du nu som är så utbildar har råd med högre priser så på vilket sätt är du mer intreserad än en som inte har råd med det, varken utbildning eller ekonomin är ett mått på hur mycket en person värde sätter jakten. Jag beklagar att du har enbart stött på sura älgjägare. På en av mina jaktmarker så avlyser vi mark åt småvilt jägare varje gång det är någon som ska bedriva småvilts jakt, bara dom hör av sej innan vi börjar jaga. Och det gör dom i stor utsträckning dagen före dom vill ut i skogen, det går alltid att lösa även om dom glömt bort det men risken är större att dom får sämre mark när vi har släppt hundarna och plaserat ut passare. Vad är fördelen med högre priser? Varför ska vi efter sträva priserna i södra sverige? Det handlar ju om tillgång på villt och efter frågan på jaktmark. Jag är inte rädd för att "sörläningar" ska komma och jaga här uppe, dom som kommer är ofta mycket intreserade och lätt att ha göra med. Det jag är rädd för är att många jägare tänker lika kortsiktigt som Svea skog och det kommer älgstammen att lida för. Vi har en kraftigt ned åt gående älg stamm och om det skjuts fler "bonus" älgar i detta läge kommer vi jägare och älgar få lida en lång tid framöver oberoende vem som jagar här i framtiden.

diskriminerade var det du som sa inte jag, jag menar mest att det kommer mer chanser till jobb..Tänk ett jaktlag som tar över någons by jakter, jagar 2 veckor omåret,tror du inte dom hellre lejer bort görat tex spika älgtorn,saltstenar osv..

att ni avlyser marken för småvilts jägare ser jag som unikt,,har aldrig hört talas om man låter en småvilts jägare jaga när älgjägarna är ute.ALDRIG hört det...

Att norrland har sveriges billigast jakt är inget nytt,och i dessa tider går alla priser upp så även arrenderna,varför?jo kanske går trögare vad vet jag, men varje gubbe som anser sig en dubbling av príset är för högt ger det chansen till någon ny att träda in,få lite rotation i jaktlagen,chans till föryngra laget.. folk som inte kan sätta en pris lapp på att få jaga...

att skylla priset ska ha och göra med bonus älgar pratar du om folk med gevär inte jägare,

här upp är det en stark uppåt gång av älgen.sällan så mycket älg kommer flera rapporter in om,ska man då istället tycka synd om dom som vill ha mer och aldrig ser på vad dom har...NÄ sluta gnäll nu, 10kr hektaren är svin billigt och 150kr hektaren är billigt neråt...

sen verkar juh inte problemet bottna i priset utan vad andra kommer göra med "SINA" älgar..

Publicerat

Du skrev: "nu finns en chans för oss utbildade". Vem utbildar sej för att spika älgtorn och sätta upp saltstenar? Vem kan leva på det? Om en by tappar sin jakt rätt på "sin mark" tror du att dom kommer att ta imot nya jägare med öppna armar.....

Dom marker som eventuelt blir lediga kommer att vara dom sämsta markerna och där finns det nada att jaga, så ingen kommer att vilja lägga ut några pengar över huvud taget när dom väl in sett det.

Med samarbete kommer man långt och vi jägare blir svaga om vi inte samarbetar. Oavsett vad vi jagar, järpe eller älg så ska vi stödja varandra. Jag har aldrig jagat vildsvin men kommer att stödja vettiga förslag som jägare har som gör det. Lika så kommer jag att stödja dej om någon kommer med med ex "förbud mot gryt hundar" fast jag själv inte jagar med sådana hundar. På mina "hemma marker" så har tre marker gått i hop och bestämt att efter avslutad älg jakt så får medlemmar i dessa tre marker jaga småvilt på varandras marker. Det inne bär att som i fjol blev ett av lagen klar på andra jakt dagen, då var det fritt farm för alla småvilt jägare i dessa tre lag att jaga småvilt fritt på denna mark + att om man tar kontakt med sitt ordinarie lag dagen före så fick man även jaga på den del av marken som inte änvändes just för stunden eller var av jagad dagen före. Vi "älgjägare" tjänar också på detta, vi slipper få småvilt jägare mitt i våran såt när vi minst vill det. Samarbete min vän kommer vi långt med.

Jag ser ingen för del med höjda priser. I fjol tog vi in två nya unga i älglaget. Mycket trevliga grabbar som tyvär inte fick fälla sin första älg, dom såg älg men av olika anledningar så uteblev skott. Men det kommer om nu dom har råd nästa år. Den ena är tyvär arbetslös och har familj så det är inte så lätt med en fördubbling av arende priserna, det är ju inte bara dom som kostar, det till kommer fäll avgifter mm som också kommer att bil dyrare när svea skog ska ha mer vinst i kassan när denna höjning gick så bra utan protester.

Sen så skulle jag vilja se vilken statestik som indikerar på en så stark upp gång av älgstammen som du skriver om. Vad folk pratar om är ointresant och värdelös som referens.

• 3 weeks later...
Publicerat

jag tycker att det är helt rätt att höja arrendena, det kommer vara fler som får jaga vet av egen erfarenhet om man

vill köpa småviltskort är dom tveksama "man" kan ju skrämma bort nån älg :lol:

och det här med jakt och priser så är älgjakt det billigaste vet det har jagat själv i 4år älg och

aldrig har frysen varit så fyll som när man varit på älgjakt.

och det här med "bonus" älgar får ju lagen skylla sig själva om dom sen har dåligt med älg,

undrar hur älgjakten skulle se ut om den skulle vara fri som småviltjakten skulle folk kunna sköta sig? :D

jag tror inte det dom skulle vara livrädda: för det första om inte jag skjuter då skjuter grannlaget älgen

och för det andra skjuter inte jag så kanske man svälter ihjäl ( fast man har en box full med fjolårs kött som man

kasta bort så man får plats med det nya)

• 1 month later...
Publicerat

Ja nu bllir det ju inte bara älgjägarna som drabbas utan alla som ska lösa jakt kort på Sveas marker. Jag är inte enbart älgjägare utan jagar mer småvilt om man ser över hela året. Priset vi har betalat förut var 750kr för småvilt, det blir minst en höjning med 1000kr eventuellt blir det en höjning till 2000kr om fler väljer att sluta. Det är trist att så många småvilt jägare slutar, samma med älg jägtarna där tre stycken väljer att lägga bössan på hyllan. Men det är klart att många slutar när småvillt kortet kommer att kosta 2000kr och över 10000kr per man för att jaga älg på en mark som är ganska mager på villt. Vi har skjutit 2 vuxna och max 2 kalvar på denna mark i över 10år. Har tittat på av skjutningen av småvillt från i fjol och det blir lite mindre exakta upp gifter. Tjäder 4st, orre 45st, räv 16st, grävling 1, hare 8st, bäver 2st, bisam 0, rådjur 1. Nu har jag inte frågat alla 35st kortlösare men dom 20st mest aktiva, dom resterande 15st är oaktiva och mest snälla att hjälpa till och betala arende priserna. Det har jag full förståelse att dom slutar med nu. Nu kan ni som är så possetiva till höjningen gärna förklara för mej vad som är så bra med denna höjning......

Publicerat

Det är ju en vacker tanke att Sveaskog vill ge plats för flera genom att höja priserna, jag tror iof. inte en sekund på detta utan är övertygad om att dom bara är ute efter mer pengar....

Prishöjningarna drabbar ju småviltsjägare såväl som älgjägarna.

Ang. "sörlänningar" i jaktlagen, helt ok enligt mig MEN det krävs ändå att lejonparten av laget kommer från orten.

Hur ska man annars lösa passröjning samt "hustomtande" på marken, kännedom om marken är svårt att få om man bara jagar någon vecka per år.

Hur löser man boendet?

Viltvården.

Framtagning av skjutet vilt?

Tillvaratagande av skjutet vilt, hängning samt styckning.

Inte bara att "hyra ut" åt penningstinna, logistiken måste funka också...

Det blir som förr i världen då "bönderna" fick stå med mössan i hand och buga och bocka. Ortsborna får göra skitgörat medan de utsocknes ifrån "bara kommer och jagar"

Angående vilttätheten så är det ju så att den inte ligger på samma nivå som i södern, det finns en anledning att jaktlagen i norr jagar på stora ytor, arealernna behövs helt enkelt för att man ska få tag på något vilt.

Priserna per Ha kan tyckas låga men jagar man på stora arealer blir det fort pengar.

Publicerat

Nu är jag nog väldigt färgad av att jag jagar i södra sverige med dess höga både arrendepriser och vilttillgång men löner, priser på mat, bensin och vapen är väl densamma.

Menar ni att ni ger upp det många beskriver som en livsstil och anledningen till att bo kvar i glesbyggd för att priset stiger med en summa motsvarande mindre än två askar patroner???

Är ni verkligen jaktintresserade eller är det mest av gammal vana ni går ut?

Publicerat
Tror jag ska arrendera av Sveaskog här i Götaland. 85 spänn / HA asbilligt. Wanås 870 Ha som ligger ute nu är uppe i över millen + moms

På vissa ställen verkar det som att man måste vara miljonär för att jaga och det kallar jag en dålig utveckling av vårt gemensamma fritidsintresse/livsstil...................

Publicerat
Exakt Karlzzon. Ta bara detta med viltkameror på vilt stigar, har sett ex på en som hadde vildsvin, råbock, räv, grävling, älg mm på samma ställe på en kortare tid. Det enda vi skulle få på bild är ren. Det är delvis vårt eget fel men vad har vi för val om vi inte skulle skjuta som vi gör och har gjort. Jo om vi vårdar våra vilt stammar så tappar vi jakt rätten till dom som har mer pengar och som vårdar mindre. Svea skog vill inte ha större älgstam utan mindre, pengar vill dom naturligt vis ha mycket av och dom skiter fullständigt vem eller hur många som jagar men utåt så låter det bra att dom värnar om lilla kalle som inte får jaga. Sen att lilla kalle inte har råd är ju inte deras fel. Det gamla smeknamnet "Demånverket" vill man sudda bort och förmodligen lyckas man med det också.

Du har helt rätt !

Egentligen så skulle vi få betalt för att jaga på Sveaskogs marker för vi räddar ju deras tallplantor som älgarna annars äter upp .

Tänk er själva VI BETALAR för att rädda Sveaskogs tallar......Ha Ha vilket stort skämt vi måste verkligen vara idioter eller mkt intresserade av älgjakt !

Publicerat
ser inge fel i att höja priser,vill man inte betala så har man stor chans nu att slippa! gynnar oss som verkligen värdesätter jakten, jag jagar inte älg och kommer inte kunna se varför älgjägare ska betala för sig när tex ripjägare får betala väldigt mycket mer för sin jakt plus dom inte får igen nått i form av fylld frys. att man är rädd för sörlänningar ska komma in är jätte bra! hur många bya lag släpper inte in folk främst ungdomar!! inte sällan väldigt ofta så att man jagar i samma jaktlag tills man dör för det är så billigt och bra, nu finns en chans för oss utbildade att ta och snappa upp chansen att sköta viltvården åt s,k sörlänningar som ska ha diplom om dom ids fara upp mer än 2 gånger per år för jaga älg, vilken dröm att få flera nya marker för småvilt utan sura älg jägare varje helg från och med älgjakten börjar tills den slutar härjar om skrämda älgar i total okundskap!!!"!!!

tänker du bara på fylld frys så kan du inte kalla dig för seriös som jägare

Publicerat
Nu är jag nog väldigt färgad av att jag jagar i södra sverige med dess höga både arrendepriser och vilttillgång men löner, priser på mat, bensin och vapen är väl densamma.

Menar ni att ni ger upp det många beskriver som en livsstil och anledningen till att bo kvar i glesbyggd för att priset stiger med en summa motsvarande mindre än två askar patroner???

Är ni verkligen jaktintresserade eller är det mest av gammal vana ni går ut?

Vad har du för kaliber som kostar 17000kr per ask???

Publicerat
Priset vi har betalat förut var 750kr för småvilt, det blir minst en höjning med 1000kr eventuellt blir det en höjning till 2000kr om fler väljer att sluta.