Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

SVEASKOG HÖJER PRISERNA

Featured Replies

Publicerat
Nu är jag nog väldigt färgad av att jag jagar i södra sverige med dess höga både arrendepriser och vilttillgång men löner, priser på mat, bensin och vapen är väl densamma.

Menar ni att ni ger upp det många beskriver som en livsstil och anledningen till att bo kvar i glesbyggd för att priset stiger med en summa motsvarande mindre än två askar patroner???

Är ni verkligen jaktintresserade eller är det mest av gammal vana ni går ut?

Det är ju märkligt hur folk kan tycka att det är ok att "Svea" höjer priserna bara för att det är dyrare att jaga i södra sverige?

"Är det svindyrt hos mig så ska det faan i mig vara svindyrt hos er också, annars är det orättvist"

Jagar man på en liten markplätt på några hundra hektar så är en höjning av arrendet på 6:-/ha inte så mycket att gnälla för. Men på en av markerna som jag jagar så har vi 18000ha att jaga på, med enkel mattematik så blir det en höjning på 108000:- /år :D:o

Jaktlaget har 18 medlemmar som detta ska splittas på om höjningen går igenom. Även om jag tjänar samma som mina kollegor i södern så tycker jag i alla fall att min del i detta, 6000/år är mycket pengar...

Utöver höjningen så tillkommer ju de "gamla" kostnaderna för arrende och fällavgifter.

Det blir mycket pengar för lite vilt att jaga, dessutom är marken otillgänglig under större delen av jaktåret på grund av igensnöade vägar.

Publicerat
Det är ju märkligt hur folk kan tycka att det är ok att "Svea" höjer priserna bara för att det är dyrare att jaga i södra sverige?

"Är det svindyrt hos mig så ska det faan i mig vara svindyrt hos er också, annars är det orättvist"

Nej, nu tror jag du avsiktligt missuppfattar.

Att det blir DUBBELT så dyrt låter jättehemskt men om det handlar om att rätten att skida efter toppfågel, snara räv, vaka på bäver eller släppa hunden på hare kostar 2000 kr istället för 1000 kr/år så tycker jag att det fortfarande är väldigt billigt.

Du lägger ju mer pengar på skithuspapper!

Publicerat

Fk fjun:

Jag har inte tängt sluta jaga på denna mark, jag kommer aldrig att sluta så länge jag lever och vad änn pappers vändare hittar upp för idiotiska för slag. Sådana som jag klarar sej på ett eller annat sätt.Men av 35st som löser småviltkort ska minst 15st sluta lösa. Dessa jagar lite och vissa bara älg, dom har varit snäll och har hjälp till att betala så priset för dom övriga ska bli lägre. Det har dom gjort bra i flera års tid, mycket för att ungdommar inte ska avskräckas att börja jaga pga priset. Men nu så svider det nog så mycket att vara snäll.Har inte du varit ung och fattig någon gång i livet? Jag är inte det minsta avensjuk på ungdommar som går ut skolan i vår och ska ut i arbetslivet i dags läget. Och utan jobb så blir det svårt för många att ha råd att jaga och skaffa alla grejor som man ska ha. Det är i många fall jakten som får de få ungdommar som finns att stanna kvar i lansbyggden här omkring, om dom inte har råd att jaga pga dåligt med jobb så tappar vi dessa viktiga filurer som flyttar dit det är större möjlighet att få jobb. Flyttar dom innan dom har börjat jaga så kommer dom aldrig till baka till hembygden och blir förlorade till ett meningslöst liv i någon stor stad bland kantstenar, betong,tunnelbanor, motorvägar och asfalt. Om vi äldre bara hinner få med ungdommar i jakten så är changsen mycket större att när dom har fått lite bättre ekonomi och erfarenhet att dom kommer till baka när ett jobb dyker upp och dom är vanvettigt less på ett meningslöst liv i nått getto.

Publicerat

jag hoppas hoppas hoppas hoppas,,,det kommer gå åt helvete för sveaskog,,att dom 4 älgarna som finns äter upp varenda jävla liten tallplanta för dom,,,JAG BLIR SÅ JÄVLA ARG,,jag lovar att jag brinner snart upp :P

Publicerat

En liten fiskeklubb på hemorten arrenderar 3st småtjärnar på vårt jaktområde där dom under många år

har planterat ut fisk för medlemmarna att fiska på.

Fick precis veta att dom kallat till extra årsmöte, varför? Jo Sveaskog har skickat en

faktura på arrendet och där höjt priserna med 300%.

Resultatet blir att dom förmodligen får lägga ner klubben, dom klarar inte arrendet helt enkelt.. :(

Publicerat

Jag tycker att i det hela får vad man betalar för. Det kan ju summeras som att pröjsar man 100kr/h så finns nog en hel del vilt oxå å pröjsar man 6kr/h så är det nog väldigt glest mellan djuren.

Publicerat
Jag tycker att i det hela får vad man betalar för. Det kan ju summeras som att pröjsar man 100kr/h så finns nog en hel del vilt oxå å pröjsar man 6kr/h så är det nog väldigt glest mellan djuren.

Jo det är så det har varit men nu ska man ha mer betalt trots att vilttätheten är oförändrad, och jag är rädd för att framför allt älgen får lida för det och det i ett läge som illa valt. Älgen är redan på stark nedgång på många håll och defenitift här. Vi har jobbat hårt för att lagen här om kring ska minska av skjutningen och börjat få lite respons. Det har väl Svea skog sett och kontrar med fyrtal i ess och vi jägare sitter med par i kungar och vissa kommer att gå all in.