Publicerat Februari 16, 200917 yr Lovade en projekttråd så här kommer den! Som sagt så hittade Alfie en finfin Rem 700 222 som jag köpte till projektet. Som synes på bilden så är den i hyfsat skick. Med på bilden är LW-pipan som Exabit skulle ha till sitt 6x284 bygge. Den får nog längre livslängd som 6x45 Kolven är inte repig, bara jag som kladdat med moppefingrarna på den. Och slutstycket har inte många repor heller Siktet som satt på är en Weaver 4x fast som nog aldrig sett hur en skog ser ut. Inte en repa vad jag sett och linserna är väldigt klara, dom kunde förr åxå. Nån som kommer ihåg då Norma tog 49 spänn för en ask me plugg? Då får ni fram årtalet bössan inköptes. Bakgrunden till det här bygget är att jag tog en funderare på vad jag behöver till jakten jag bedriver. Till älgjakten har jag 375 Rugern som jag byggde ifjol och den är under vidareutveckling. Byggde i samma veva en 260 som psg och tänkte att den funkar ju till räv åxå. Det gör den men bara i kojan, sitta och skjuta med knäna som stöd är bara glömma. Man tippar nästan framlänges av tyngden från pipan. Funderade en kort stund på att bygga en 223:a men ville ha lite mer stuns i kulan. Henrik verkade mer än nöjd med sin 6x45 så jag läste på lite mer om den och kom fram till att den verkar vara vad jag letar. Snackade med Stigge om den och han sa det var en vettig kaliber men han tyckte jag skulle fundera på en 6 TCU vilket är en 6x45 fast lite av en Ackley variant med 40 graders bröst. Lat som jag är så orkar jag inte med att forma hylsor till en bruksbössa. Inte till den här i alla fall, ska bygga en 22-243 improved sen nån gång Optik blir nog att jag flyttar 6-24 Zeissen till den här då den kommer att ta över 260:ns jobb som vakbössa. Om ekonomin tillåter så kan det hamna en 3-12 Zeiss eller Swarre i liknande storlek, belyst då. Ringar lutar åt Leupolds QRW i dagsläget då det kommer en pipa till på samma låda, en 300 whisper.
Publicerat Februari 16, 200917 yr Najs Mats! Vad är det för pipprofil? Ny kolv eller den gamla? /Robban
Publicerat Februari 17, 200917 yr Författare Najs Mats!Vad är det för pipprofil? Ny kolv eller den gamla? /Robban 1450 ska profilen heta enligt utsago. Behåller nog gamla kolven då det ska bli en jaktbössa. Sen är det inte så riktigt mycket flisor och stickor på den Ev bort med lacken och en schysst inoljning bara.
Publicerat Februari 17, 200917 yr Det här är kanske en dum fråga men skall du verkligen ha termosen på den där nätta pangen? Jag har som du en 6-24x56 och det är ju ett monster, är inte en 2,5-10x42-50 mer "lagom" och mycket lättare? en slik tub räcker ju länge på vaket med. Nåväl det var mina små tankar, otroligt läckert projekt, jag är avis. /Christian
Publicerat Februari 17, 200917 yr Det är med tårar i ögonen jag skådar "min" pipa för första gången, och förbannar Stigge...
Publicerat Februari 17, 200917 yr Författare Det här är kanske en dum fråga men skall du verkligen ha termosen på den där nätta pangen?Jag har som du en 6-24x56 och det är ju ett monster, är inte en 2,5-10x42-50 mer "lagom" och mycket lättare? en slik tub räcker ju länge på vaket med. Nåväl det var mina små tankar, otroligt läckert projekt, jag är avis. /Christian Jo tanken var som jag sa att montera en typ 3-12 eller liknande. Problemet är bara att pipor och brotschar äter upp alla finanser just nu, men till nästa säsong får vi se vad som händer.
Publicerat Februari 17, 200917 yr Trevligt projekt och toppen att få följa även metall arbetena ska bli riktigt intressant. Vad gäller kikare så har jag en Swarre AV 3-9x36 grymt fina kikare till en lättviktare kan kast byta mot din termos
Publicerat Februari 17, 200917 yr Författare Trevligt projekt och toppen att få följa även metall arbetena ska bli riktigt intressant.Vad gäller kikare så har jag en Swarre AV 3-9x36 grymt fina kikare till en lättviktare kan kast byta mot din termos Skulle du gilla va nä nå vill jag ha en hundring emellan. Eller så kan vi byta hugg mot Weavern som kom med 700:an Blir nog inte mycket gjort den här veckan på projektet. Måste få pojkens rum färdigt till på Torsdag då han fyller år åsså är det kalas å grejer. Borde väl hinna gänga av gammelpipan kanske, tar ju inte så länge.
Publicerat Februari 18, 200917 yr Författare Satan vad pipan sitter får ta till mera våld! Men lös ska den om vi så ska dö båda två på kuppen.
Publicerat Februari 18, 200917 yr Satan vad pipan sitter får ta till mera våld! Men lös ska den om vi så ska dö båda två på kuppen. Glöm inte bilderna så vi får se vad du har i armarna Värmepistol och rekylfri klubba brukar vara rätt effektivt
Publicerat Februari 18, 200917 yr Författare Glöm inte bilderna så vi får se vad du har i armarna Värmepistol och rekylfri klubba brukar vara rätt effektivt Orken är det inget fel på, dammade till den med baksidan av en 24" Bacho skiffa problemet är att pipan vill inte ligga still i ekblocken. Har hämtat lite Rosin hos kompisen och ska värma på det så det blir kletigt och borde fästa bra. Ska även värma lådan ordentligt.
Publicerat Februari 18, 200917 yr Vet inte varför men jag fick bilden av Falo i "Uti vår hage", slitande förgeäves för att få ur pipan.... Kom igen nu Mats, mera bilder!
Publicerat Februari 18, 200917 yr Vet inte varför men jag fick bilden av Falo i "Uti vår hage", slitande förgeäves för att få ur pipan.... Kom igen nu Mats, mera bilder! Robban, varför tror jag att du är bevandrad i de roliga tidningarnas värld, de med fina bilder i färg osv.... Uti vår hage, hade Lee Falk har insikt om att hans Fantomen kom att tryckas på papper sida vid sida med en sådan stripp, tja då vet jag inte om han hade ritat den, men när du skriver det så, jag tycker mig kunna se det du ser... Är det snus med i bilden? Eskimo1, jag följer detta projekt med största intresse och mycket beundran. /C
Publicerat Februari 18, 200917 yr Författare JAG VANN!!!!!!!!!! Kul att ni gillar tråden, tycker bara det är märkligt att inte fler har frågor. Fast det kanske är skåpmat för dom flesta Nåväl, här kommer fler bilder! Pipan är loss nu, efter sju svåra mödor och bra många försök så släppte den. Dom grisarna hade limmat den, och inte så lite heller kan jag lova hade för lite värme trots att jag inte kunde hålla i lådan så varm var den vid pipmuttern. Där ser ni att dom inte sparat på limmet. Skar ett spår just framför rekylklacken för att få spänningarna att släppa. Det funkade så den lossnade. Kan säga att lådan är en superb kandidat för att riktas. Skulle tro det är 5% bärighet på ena klacken och noll på den andra. Lite dålig fokus men ni ser det blanka sträcket mot lådväggen, det är det enda som bär Upptäckte en grej till som måste fixas. Springan som är framkant växelspaken, mellan den och lådan så är spelet för stort så där åker man på att löda om spaken åxå. Anledningen att det måste göras är för att nu kommer jag att ta bort ytterligare material från säten i lådan och klackarna på slutstycket och då kommer avståndet att öka. Redan nu så är det alldeles för stort. Om avståndet är för stort så har man inget som drar ut hylsan vid omladdning. Dom vinklade ytorna ska glida mot varandra och dra ut hylsan, gör dom inte det så får man rycka ut eländet själv. Går ju det åxå men är ju bättre om grejerna funkar som det är tänkt. Sen kan det hända att man rycker för hårt och inte får med sig hylsan ut då utdragaren tappar taget. Demonterad och klar för vidare jobb. Aaaah, en riktig skönhet. Custombult från Pacific, .700 i dimension och fräst för Sakoutdragare inget glapp där inte. Taktisk spak ska man ju ha åxå Den bulten ska passas in i 260:n så småningom var tanken då stötbotten är för 308.
Publicerat Februari 18, 200917 yr Wow, har du lånat rivaren med Eskimo1? Kommer du att göra allt arbete på egen hand? /Christian
Publicerat Februari 18, 200917 yr Författare Wow,har du lånat rivaren med Eskimo1? Kommer du att göra allt arbete på egen hand? /Christian Rivaren och Go-tolk är beställd, skulle ta 2-3 veckor innan den dyker upp. Allt arbete görs av mig.
Publicerat Februari 19, 200917 yr Stiligt perfekt med lite bilder och pedagogiska texter vad som skall göras stort MVG Verkar som klacken skurit vilket nästan är standard väldigt få som vet hur viktigt det är att smörja med bra fett, extra viktigt när man väl riktat låsningen. Det ser ut som att spaken ligger an mot lådan i bakkant det är ett säkert sätt att slippa precisionen Riktar du klackar och säte i svarven eller har du någon jigg att slipa dem med?
Publicerat Februari 19, 200917 yr Grymt imponerande arbete Väl dokumenterat och mycket lärorikt för oss glada amatörer som ha långt kvar till din nivå En sann inspiration
Publicerat Februari 19, 200917 yr Författare Du har PM./C Besvarat. Stiligt perfekt med lite bilder och pedagogiska texter vad som skall göras stort MVG Verkar som klacken skurit vilket nästan är standard väldigt få som vet hur viktigt det är att smörja med bra fett, extra viktigt när man väl riktat låsningen. Det ser ut som att spaken ligger an mot lådan i bakkant det är ett säkert sätt att slippa precisionen Riktar du klackar och säte i svarven eller har du någon jigg att slipa dem med? Klacken har inte skurit än men hade man gett det en stund så säkert. Bössan har bara gått ca 20 skott så den har inte hunnit skära än Spaken ligger ungefär i mitten nu men efter div avverkning av material så börjar den närma sig bakkant. Allt riktas i svarven i samma uppspänning. Grymt imponerande arbete Väl dokumenterat och mycket lärorikt för oss glada amatörer som ha långt kvar till din nivå En sann inspiration Tack Markus men jag är mest en glad amatör, fast nu börjar det ju bli en del byggen som är gjorda o mer ska det bli
Publicerat Februari 19, 200917 yr Faan va jag längtar till sommaren! Blir ju kär när man ser bilderna. Ölen skall smaka gott i värmen Mats.
Publicerat Februari 19, 200917 yr Författare Faan va jag längtar till sommaren! Blir ju kär när man ser bilderna. Ölen skall smaka gott i värmen Mats. Det vet du
Publicerat Februari 20, 200917 yr Författare Skulle börja spänna upp lådan idag för att rikta den men jag vart tvungen hjälpa en kompis istället med lite jobb. Kanske imorrn efter barnkalaset. Lite kluven hur jag ska göra med slutstycket. Vet inte om jag bara ska rikta klackarna och strunta i stötbotten då det "bara" blir en jaktbössa. Fast gör man allt så vet man ju vad man har. Problemet är att utdragaren är nitad så riktar jag stötbotten så kanske man klämmer dit en Sakoutdragare åxå. Måste klura på hur det egentligen ligger till med dom däringa nitade historierna.
Publicerat Februari 21, 200917 yr Författare En liten bild på pryttlarna som ska nyttjas till att räta upp lådan. En del kanske sett dom förr. Tillverkade dom delarna till förra bygget. Tänkt tillverka en ny jigg så småningom som är stadigare.
Publicerat Februari 21, 200917 yr Intresant tråd och kaliber. Gör allt du kan när du ändå är i gång, så slipper du fundera hur det skulle ha blivit om... ja du vet. Lycka till