Publicerat Mars 23, 200917 yr Författare Kommer bilder, bara vart lite lat Lyckades slarva bort fjädern till slutstycksstoppen så jag var förbi stiggo och fyndade nu på morron. Blir nog en bildserie ikväll. Lite lustigt att grejer försvinner trots att man lägger dom i en plastback med bara dom grejerna
Publicerat Mars 23, 200917 yr Författare Skruvade på skena, benstöd och en Meopta 3-9x42. Vart riktigt fint om jag får säga det själv. Provade lägga mig på garagegolvet och måste säga den bössan känns stadigare än vad 260:n gjort. Otroligt vad en skitkolv kan göra Har laddat upp en bula åxå så om jag inte får in några bilder till ikväll så ligger jag nog mest troligt på Sunderby sjukhus akutavdelning
Publicerat Mars 23, 200917 yr Författare Så vart slutresultatet. Smidig sak tycker jag själv. Får hoppas den skjuter bra också. Fast med tanke på att det är en jaktbössa kommer den säkert att räcka till. 87 gr Hornady soft point med 25 gr Norma 203 Bertil. Skulle ge 803 m/s tror jag det var, gav lite höga trycktecken i form av krater i hatten. Pipan ligger o ljummar till sig nu med Forrest foam. Plastbäddning och break in är det som står näst på listan nu.
Publicerat Mars 23, 200917 yr gav lite höga trycktecken i form av krater i hatten. Jag tycker det verkar helt normalt, faktiskt. Finns många som har exempelvis LTR:er och som rapporterar att kratrar är standard även vid fabriksladdat. Min är likadan. Fin bössa och trevligt projekt
Publicerat Mars 23, 200917 yr Ohh ser stilig ut vad väger skapelsen nu? Visst var denna en gammal 222 den borde inte ge kratrar däremot verkar det standard på nyare Remington. Jag får kratrar på min 6br då den är byggd en 22-250 som har grovt stort slagstift, så jag ska bussa slutstycket och slipa ned slagstiftet sedan kan man ladda ordentligt med Lapua hylsor
Publicerat Mars 23, 200917 yr Ohh ser stilig ut vad väger skapelsen nu? Visst var denna en gammal 222 den borde inte ge kratrar däremot verkar det standard på nyare Remington. Jag får kratrar på min 6br då den är byggd en 22-250 som har grovt stort slagstift, så jag ska bussa slutstycket och slipa ned slagstiftet sedan kan man ladda ordentligt med Lapua hylsor Ok, så det är så det ligger till, att skillnaden är om det är ett grovt eller fint slagstift. Tackar!
Publicerat Mars 23, 200917 yr Författare Jag tycker det verkar helt normalt, faktiskt. Finns många som har exempelvis LTR:er och som rapporterar att kratrar är standard även vid fabriksladdat. Min är likadan.Fin bössa och trevligt projekt Man tackar jo kompisen får krater på sin 308 med Normas plugg så det kan hända att hålen är lite stora. Ohh ser stilig ut vad väger skapelsen nu? Visst var denna en gammal 222 den borde inte ge kratrar däremot verkar det standard på nyare Remington. Jag får kratrar på min 6br då den är byggd en 22-250 som har grovt stort slagstift, så jag ska bussa slutstycket och slipa ned slagstiftet sedan kan man ladda ordentligt med Lapua hylsor Stämmer att det var en 222:a, en BDL. Skulle tro den väger ca 4,5 eller nåt sånt. Ska kolla sen, vart nyfiken själv.
Publicerat Mars 23, 200917 yr Trevligt Mats, ser ju skitbra ut men... Va faan gör våran köksinredning i ditt garage? Var själv på Torsbo idag, vad jag gjorde där får du läsa i min dagbok.
Publicerat Mars 23, 200917 yr Ok, så det är så det ligger till, att skillnaden är om det är ett grovt eller fint slagstift. Tackar! Nja inte fullt så enkelt utan kratern blir för att det är för mycket spel men större stift är sämre på liten hatt och till högtrycks patroner med liten hatt är det tydligen litet stift med tajt passning det som gäller om man laddar hårt. Ursäkta urspårningen i detta fina projekt
Publicerat Mars 23, 200917 yr Författare Nja inte fullt så enkelt utan kratern blir för att det är för mycket spel men större stift är sämre på liten hatt och till högtrycks patroner med liten hatt är det tydligen litet stift med tajt passning det som gäller om man laddar hårt.Ursäkta urspårningen i detta fina projekt Ingen fara, ska gå långt innan jag tycker det skenar bra input förresten. Hade inte tänkt på det där med litet stift. Har funderat på att bussa men med samma stift. Då blir det till att slipa ner det åxå. Har en PTG bult som ligger och dom ska man tydligen behöva slipa lite på stiftet för att få passning på grejerna.
Publicerat Mars 23, 200917 yr Rikitgt snygg bössa med en härlig kaliber, blir riktigt avundsjuk vill också ha!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Publicerat Mars 23, 200917 yr Författare Rikitgt snygg bössa med en härlig kaliber, blir riktigt avundsjuk vill också ha!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! He ba bygg en Kul att ni tycker om den. Den blir min gullgris ett tag framöver tror jag. Ofta när jag just gjort pipjobbet så brukar intresset svalna då jag tycker metalljobbet är det roliga. Det är det som känns som en utmaning att få till bra. Med den här så funderar jag redan på lite stockjobb och annat så det kan nog bli bra i slutändan. Lacken ska då bort så småningom!
Publicerat Mars 26, 200917 yr Författare Hängde den på min krönta viltvåg och den visade ca 3,8 kg. Inte så tung som jag trodde. Inte lätt uppskatta då man har en Karl-Alfred diet
Publicerat April 9, 200917 yr Författare Sista dan imorrn i Norge! Sen är det hem och skjuta in bössan. Surt att jobba påsk men det ger ju ett hyfsat tillskott i bössbyggarkassan Hoppas bara mina Lapua hylsor hittar hem till veckan, borde dykt upp redan tycker jag Sen väntar jag på stocken till 260:n. Blir skoj se vad man köpt Sen har man en 22-250 pipa som väntar därhemma för lite modifikationer, tack Lars
Publicerat April 10, 200917 yr Fy vad mycket roligt du har framför dig. Då ser man verkligen fram emot att komma hem
Publicerat April 10, 200917 yr Har du inga träffbilds-bilder från 260:in att slänga upp, ja träffbilder från det mesta i precition? Är ju så sugen du vet...
Publicerat April 10, 200917 yr Författare Fy vad mycket roligt du har framför dig.Då ser man verkligen fram emot att komma hem Yup, 0500 imorrn går reveljen. Då styr man tysksläden mot Svedala. Har du inga träffbilds-bilder från 260:in att slänga upp, ja träffbilder från det mesta i precition? Är ju så sugen du vet... Menar du en sån här Men den kanske du sett, den var från inskjutningen av Zeissen. Bara jag får nystocken ska det bli skjuta av. Nu har väl banan tinat fram åxå.
Publicerat April 14, 200917 yr Författare Fick gjort bäddning nu ikväll! Får se imorrn hur det vart. Blev lite av ett hastjobb då klockan tickar för fort Vart en simultanbäddning då jag har fått hem stocken till 260:n åxå. Ni får ursäkta dom gryniga bilderna. Tog dom utan blixt.
Publicerat April 29, 200917 yr Tjena! Har du test skjutit bössan än? det finns säkert fler än jag som är nyfikna på resultatet Mvh Jocke
Publicerat April 29, 200917 yr Författare Du det enda jag gjort hittills är att skjuta några break in skott. Har helt enkelt inte haft tid till mer. Sen var det lite komponentstrul åxå med hylsor och lite sånt. Men nu fick jag lite tips från Henrik om laddningar så nu ska en stege laddas upp när jag kommer hem nästa helg. Ska även skjuta in 260:n, 22:an och kanske 375:an, om jag hinner men den ska helplastas först. Jo just det, har även 260:n i bitar så den ska monteras ihop åxå. Tog loss pipan och gjorde om profilen lite.
Publicerat Maj 18, 200917 yr Författare Inga bilder då jag glömde kameran men jag var ikväll och sköt in bössan med Sierra 85 gr och 22 gr N-133 som propeller. 4 skott i samma hål och den femte hamnade ett par cm ifrån ska iväg nån mer kväll och kronografera laddningarna och se vart dom hamnar. Har laddat en stege upp till 23,5 gr. Sköt åxå med 375:an lite. Fick prova den med rekylbromsen på, kan glatt konstatera att den funkar trots att hålet är en milli större än kulan. Var lite orolig att man skulle få ett Meopta avtryck i pannbenet men inga problem alls. Men då sköts det bara med 270 Interlock och en startladdning, får se hur det blir med Oryx laddad till 740-750 m/s. Men trots att detta års version är nog dryga halvkilot lättare än ifjol så var den mycket lenare att skjuta med. Trots att det nu sitter ett sikte och ifjol var det en Aimpoint Micro så är den sååå mycket lättare. Blir en fröjd att kånka runt i skogen 4,6kg vägde den in på förra året. Höll på å glömma, sköt på 80 m.
Publicerat Maj 31, 200917 yr Författare Tjohej! Såg just att kontot lättat lite, PTG har luggat mig på ca 2500:-. Det innebär att projektet kan snart gå vidare, om man hinner dvs Pipan borde dyka upp snart åxå, är nog 2 månader sen den beställdes. Bidde en rostfri L-W cal 30 med 8" stigning.
Publicerat September 1, 200916 yr Tok grattis, även jag har en liknande sak på ingång, 6 mm TCU, men jag har den inte hemma än och har knappast några kanadicker att testkskjuta den mot. Bilder please. /Christian