Publicerat Februari 24, 200917 yr Författare Ja då har det hänt lite mera, Sätena och framkant låda är riktade. Sätena fick jag ta av ca 3/100 mm och framkant ca 2/100mm. Inte farligt för framdelen men desto värre att inte sätena är rakare än så Bussningar som används för att skydda lådan, gjord av mässing. Indikeringsstången isatt med koniska bussningar, syns lite dåligt men dom sitter där. Om jag minns rätt så gjorde jag dom ca 2 grader, konan alltså. Hela alltet satt i sin helhet,bara upp i svarven då. Indikering av jiggen. Indikerar den bara med hundradelsklocka då det viktiga kommer sen. Och det viktiga kommer här! Kör först med hundradelsklocka för att sen gå över till tusendelar. Lite knökigt att indikera det här, då klockan är ytterst justerar man på dom bakre skruvarna och när den är innnerst mot lådan så skruvar man på dom yttre skruvarna. Om man funderar ett tag på det så funkar det som en vippa, stången roterar med ett eliptiskt(tror jag det heter) mönster som man måste få bort för att få det rakt. Ett jäkla juckande fram och tillbaka med klockan. När man fått det bra på en sida så går man över och tar nästa för att sen gå tillbaka för att upptäcka att det är inte rakt längre. Men spelet blir mindre för varje vända, tack o lov. Höll på att slita mitt hår när jag gjorde det på förra bygget innan jag fick det rätt. Gick bättre nu, eller fortare ska man väl säga. Fick ner spelet till 4/1000 mm, helt ok. Klart för planing! Nån hundring senare ser det bättre ut. Länge leve snabbstål då man ska ha yta på grejerna. Syns inte på bilderna men då Remington gör sina lådor så slipar dom framkanten på lådan, man ser tydliga spår efter slipstenarna.
Publicerat Februari 24, 200917 yr Författare Fick inte plats med allt i förra inlägget så här kommer resten Så var det sätenas tur. Slipade till ett snabbstål för det. Hade en invändig bom men av nån anledning fick jag ingen yta på dom så då slipade jag till det här istället. Vart rätt fint det med Bulten är en annan historia. Satte in den i jiggen jag gjort för det jobbet men fick inte till indikeringen så jag måste felsöka lite. I värsta fall beställer jag en jig från staterna, hade ändå tänkt göra det nån gång. Eller så får det bli en custombult helt enkelt.
Publicerat Februari 24, 200917 yr NÄÄÄ dra balla i grus, detta är seriöst vapenarbete Jag krälar i stoftet....... RESPEKT
Publicerat Februari 24, 200917 yr NÄÄÄ dra balla i grus, detta är seriöst vapenarbete Jag krälar i stoftet....... RESPEKT Var det inte "dra röva i koks"?... Fint jobbat Mats! Förresten... Du har inte en jigg, för att svarva och gänga slutstycksknoppen, liggandes? Jag vet en stackars gosse uppe i 08:a reservatet som knappt kan sova för han vill ha en badgerknopp eller liknande på sin...
Publicerat Februari 24, 200917 yr Författare VDu har inte en jigg, för att svarva och gänga slutstycksknoppen, liggandes? Jo men om jag har tid nu är en annan femma. Låter som han vill ha det gjort igår
Publicerat Februari 24, 200917 yr Toppen roligt med lite bilder på metall arbetet ser fint och rakt ut så den borde väl skjuta rakt också när det blir klart
Publicerat Februari 24, 200917 yr Snyggt, dax att öppna eget tycker jag så man kan få sin låda till 6mmBR riktad vid nästa pipbyte. Du har ju både kunskap och grejor för det.
Publicerat Februari 24, 200917 yr Författare Toppen roligt med lite bilder på metall arbetet ser fint och rakt ut så den borde väl skjuta rakt också när det blir klart Förhoppningsvis Snyggt, dax att öppna eget tycker jag så man kan få sin låda till 6mmBR riktad vid nästa pipbyte. Du har ju både kunskap och grejor för det. Vad är det för låda?
Publicerat Februari 25, 200917 yr Hur funkar det med indikeringsstången knackar man bara fast den eller hur gör man? Styr den med med koner fram och bak känns som måttet mellan dessa måste vara rätt viktigt om det ska klämma lika i båda ändar? Och funkar samma stång till alla Remington SA? Snygga bilder och intressantaste projektet jag sett kommer att vara toppen skoj att följa hela vägen, mata på med många bilder för detta är både roligt och lärorikt. Blir lite avis och börjar drömma att skaffa maskiner så man kunde testa själv
Publicerat Februari 25, 200917 yr Författare Hur funkar det med indikeringsstången knackar man bara fast den eller hur gör man? Styr den med med koner fram och bak känns som måttet mellan dessa måste vara rätt viktigt om det ska klämma lika i båda ändar? Och funkar samma stång till alla Remington SA? Snygga bilder och intressantaste projektet jag sett kommer att vara toppen skoj att följa hela vägen, mata på med många bilder för detta är både roligt och lärorikt. Blir lite avis och börjar drömma att skaffa maskiner så man kunde testa själv Stången sitter i bussningar som är koniska på utsidan, ca 2 grader. Inuti är dom brotschade till stångens mått, dvs helt raka. Det är sån passning att den rör sig ingenting i bussningarna. Den passar till alla SA, förmogligen till andra lådor åxå har bara kört 700 lådor än så länge. Klart du ska skaffa maskiner, snart är alla smeder i Sverige utan jobb
Publicerat Februari 25, 200917 yr Stången sitter i bussningar som är koniska på utsidan, ca 2 grader. Inuti är dom brotschade till stångens mått, dvs helt raka. Det är sån passning att den rör sig ingenting i bussningarna. Den passar till alla SA, förmogligen till andra lådor åxå har bara kört 700 lådor än så länge.Klart du ska skaffa maskiner, snart är alla smeder i Sverige utan jobb Ahh då fattar jag hur det funkar och det borde funka på dem flesta lådor med. Jo vad gäller maskiner har jag dåligt om plats där jag nu bor men ska kanske flytta snart Skulle vara riktigt skoj att fixa och dona själv så man fick förverkliga även sina mest galna ide´r
Publicerat Februari 25, 200917 yr Författare Lite mer fix blev gjort idag. Borrade lådan och rekylklacken så jag kan sätta ett stift så under lättar det pipbytena i framtiden. Jag slipper ta ur systemet ur stocken. Passade även på att planslipa rekylklacken så den är helt hundra rak. Kan säga att även där skiljde det hundringar från ena sidan till andra. Jänkarna kan dom Kommer använda orginalklacken då det inte handlar om nå tunga rekyler.
Publicerat Februari 25, 200917 yr Förhoppningsvis Vad är det för låda? Mannlicher system 96 jagdmatch (låset fram) med krys magasin.
Publicerat Februari 26, 200917 yr Författare Mannlicher system 96 jagdmatch (låset fram) med krys magasin. Vad är det Låter som en 96 variant men jag antar att det är nåt annat? Vad är det för kaliber nu?
Publicerat Februari 27, 200917 yr Författare Ja nu åker man på jobb så nu får projektet vila i 2 veckor. Kanske man kommer på nå mera tokiga ideer under tiden eller om nån annan har några
Publicerat Februari 27, 200917 yr Vad är det Låter som en 96 variant men jag antar att det är nåt annat? Vad är det för kaliber nu? 6mm Br, bifogar bilder.
Publicerat Februari 27, 200917 yr Författare Ser inte ut som om du behöver byta nån pipa i den Det var ju fatbolt på den t.o.m. Liiite annars än en hva 96:a
Publicerat Februari 27, 200917 yr Den skjuter mycket bra med Sierra 70gr mk men sen är det roliga mindre roligt. Har inte hittat en fågel kula som skjuter regel bundet under 20mm trots mycket tästande av olika kulor och krut. Därför kommer ett pipbyte närmare och närmare.
Publicerat Mars 3, 200917 yr Författare Upptäckte igår att kontot blivit drygt 1700:- lättare så då borde man ha en Brotsch med Go-tolk i lådan då man kommer hem! Ropade även in en La Bounty jig igår på Ebay, där rök 1700:- till men nu kan jag rikta upp slutstycket utan funderingar.
Publicerat Mars 4, 200917 yr Författare Tjohej, nästa utgift. Mail från Sinclair att laddverktyg till 6x45 och 300/221 på väg. + lite annat åxå, bla en lådnyckel till 700 lådan. Otroligt vad fort det går att spendera pengar.
Publicerat Mars 4, 200917 yr Mats, ekonomin ser bra ut, vill du adoptera en jättebebis med vapen & skjutintresse?