Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

fortsättning på SJF's slug fråga

Featured Replies

Publicerat
Är det förbjudet att jaga rådjur med slug/breneke?

Var finns lagtexten och hur lyder den?

Vad krävs för att få använda slug och på vilka viltslag.

vilka kriterier måste skytten uppnå.

/Rune :lol:

NSF 2002:18

"7 § Enkelpipiga hagelgevär med funktionssätt och laddningskapacitet enligt 5 § i kaliber 12, 16 och 20, laddade med patroner i kaliber 12, 16 eller 20 försedda med en projektil (kula) avsedd för respektive kaliber (exempelvis

s.k. slugpatron) får användas vid jakt efter vildsvin, dovhjort och mufflonfår, av den som är behörig att använda kulgevär avsedda för patroner i klass 1 vid jakt."

Varför ett sluggs bara är tillåtna för dessa djur och inte mindre (t ex rådjur) är för mig en gåta, de lär ju garranterat dö. Ett rykte säger att det var för att nån riksvårdskonsulent inte TYCKTE att det skulle vara så.

Visst är det märkligt. Vad är anslags energin på en slug? eller är det så att den uppfyller även de krav som gäller för ett klass 1 vapen?

Visst är det så att den precisionen förmodligen är sämmre. Men vi har inga sådana krav på kul vapen. Jag kan skjuta älgbanan men en 6½:a men sedan jaga med en gammal potatis kastande 93:a med öppna riktmedel som inte är skjuten med på 15 år. Så jag tycker att man skulle haft årliga prov på samtliga vapen men skall jaga med. Och om det är så att man har ett slug gevär som uppfyller anslags energi kraven samt att man träffar som man skall med den, varför skulle man då inte få jaga till och med älg med slug?

Jag har aldrig jagat med slug själv eftersom jag inte har ett vapen som jag får göra det med. så detta är bara lite tankat som jag vill "vädra" med er

• Svar 101
  • Visningar 15,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Buckshot skall skjutas med full trångborrning,allt annat är tjänstefel. Buffrade buckshots skjuter tätt,eller riktigt tätt långt ut. Jag har avlivat många djur med buckshots och dödligheten lämnar i

• Daniel Ligne
    Daniel Ligne

Hoppsan, du jämför alltså med hagel, det var också ett sätt och inte det jag trodde var problemet men det går väl lika bra ändå... Jag syftade snarare på jämförelsen mellan dov/gris och rådjur. Men o

• Daniel Ligne
    Daniel Ligne

En stor norsk studie visade att medeljägaren när det gäller älg bör skjuta: - Endast på kortare håll än 70 meter på stillastående älg om han har stöd. - Endast på kortare håll än 30 meter på gående

Posted Images

Publicerat
Visst är det märkligt. Vad är anslags energin på en slug? eller är det så att den uppfyller även de krav som gäller för ett klass 1 vapen?

Visst är det så att den precisionen förmodligen är sämmre. Men vi har inga sådana krav på kul vapen. Jag kan skjuta älgbanan men en 6½:a men sedan jaga med en gammal potatis kastande 93:a med öppna riktmedel som inte är skjuten med på 15 år. Så jag tycker att man skulle haft årliga prov på samtliga vapen men skall jaga med. Och om det är så att man har ett slug gevär som uppfyller anslags energi kraven samt att man träffar som man skall med den, varför skulle man då inte få jaga till och med älg med slug?

Jag har aldrig jagat med slug själv eftersom jag inte har ett vapen som jag får göra det med. så detta är bara lite tankat som jag vill "vädra" med er

Jag vill minnas att jag sett tester med sluggsbössor där träffbilden på 100 m var fullt tillräcklig för all jakt utom då toppfågel.

Jag förstår inte var logiken är i att man begränsat viltarterna till just svin, dov & mufflon. Som jag har hört ryktesvägen är det SvJF som rekomenderat begränsningen. När det gäller begränsning för t ex vapen med "militärt utseende" så var ju argumentet att medelsvensson kunde bli rädd om det kom en AR-15 försedd jägare i skogen. Det argumentet håller ju inte i detta fall då man kan stå på ett pass där man skjuter ett svin men måste släppa ett rådjur om du har sluggs i bössan. Bössan är dessutom samma som när du jagar med hagel.

Stämmer ryktet är det ett j-la överförmyderi och omyndigförklarande av sveriges jägare från SvJF:s sida.

Publicerat
Jag vill minnas att jag sett tester med sluggsbössor där träffbilden på 100 m var fullt tillräcklig för all jakt utom då toppfågel.

Jag förstår inte var logiken är i att man begränsat viltarterna till just svin, dov & mufflon. Som jag har hört ryktesvägen är det SvJF som rekomenderat begränsningen. När det gäller begränsning för t ex vapen med "militärt utseende" så var ju argumentet att medelsvensson kunde bli rädd om det kom en AR-15 försedd jägare i skogen. Det argumentet håller ju inte i detta fall då man kan stå på ett pass där man skjuter ett svin men måste släppa ett rådjur om du har sluggs i bössan. Bössan är dessutom samma som när du jagar med hagel.

Stämmer ryktet är det ett j-la överförmyderi och omyndigförklarande av sveriges jägare från SvJF:s sida.

rykten är rykten. Men det vore kul att höra om SJF har något att säga om detta. för det låter märkligt.

Publicerat

Jag har provat att skjuta lite slug med min kombi. Provade lite olika avstånd och på 100 meter var det inga problem att få till hyfsade serier. Roligt nog så samsköt slug och Normas oryx ganska bra på 100 meter. Tyvärr så säger ju lagen stopp och detta är ju en kombination som jag inte får jaga med. :lol:

Publicerat

vilket också är märkligt. Dubbel studsare är ok. men inte slug i dubbel pipigt. För det finns inga krav på samskjutning men vad jag hört så är anledningen till att man inte tillåter slug i dubbelpipiga gevär problem med samskjutning. Så det är tillåtet med en dubbelstudsare som skjuter hej vilt men ett ny och fin kvalitets bock får man inte jaga med slug ÄVEN om den samskjuter till och med bättre än en normal dubbelstudsare.

Publicerat
vilket också är märkligt. Dubbel studsare är ok. men inte slug i dubbel pipigt. För det finns inga krav på samskjutning men vad jag hört så är anledningen till att man inte tillåter slug i dubbelpipiga gevär problem med samskjutning. Så det är tillåtet med en dubbelstudsare som skjuter hej vilt men ett ny och fin kvalitets bock får man inte jaga med slug ÄVEN om den samskjuter till och med bättre än en normal dubbelstudsare.

har ni funderat på effekten i slug:en på 100 meter kontra en studsarkula, det är inte direkt samma.

Kalle

Publicerat

ge mig vikten på blykula och utgångshastighet så är det lätt att räkna ut. ex för 35 grams slug, 350m/s blir anslagsenergi när den kommer ur pipan 2200 Joule.

kalle

Publicerat
ge mig vikten på blykula och utgångshastighet så är det lätt att räkna ut. ex för 35 grams slug, 350m/s blir anslagsenergi när den kommer ur pipan 2200 Joule.

kalle

Ska inte även balistiken läggas till i uträkningen?

Publicerat
Ska inte även balistiken läggas till i uträkningen?

vad innefattas av "ballistik"? utgångshastighet är en fast variabel, så även vikt så länge vi inte närmar oss ljushastighet. menar du att det är något jag missar? kinetisk energi ges bara av kulvikt och hastighet så vitt jag vet.

kalle

Publicerat
vad innefattas av "ballistik"? utgångshastighet är en fast variabel, så även vikt så länge vi inte närmar oss ljushastighet. menar du att det är något jag missar? kinetisk energi ges bara av kulvikt och hastighet så vitt jag vet.

kalle

Balistisk kofficient anger väl i grova mått hur snabbt en projektil minskar sin hastighet. En kula med högt BC kommer att hålla en högre hastighet på 100 m än en med lågt BC vilket borde påverka anslagsenergin. Anslagsenergin på djuret anger någelunda i sin tur vilken effekt vi kan förvänta oss i djuret, eller?

Publicerat
rykten är rykten. Men det vore kul att höra om SJF har något att säga om detta. för det låter märkligt.

Jag har utvecklat litet i vår area.

Publicerat

Den här tråden är så rörig så jag som trög norrlänning fattar inte vad ni diskuterar :rolleyes:

Klart är att uppfylla klass 1 gäller Kulvikt minst 9gram minst 2700 J och 10gram eller tyngre minst 2000 J allt vid 100meter. Så en slug som ger 2200 vid mynningen klarar knappast kraven då BC på en slug är rätt låg även i denna moderata fart. Om nu dessa slug skjuter så bra så det låter är det bara att ställa en kronograf på 100 meter och kolla farten där.

Publicerat
Den här tråden är så rörig så jag som trög norrlänning fattar inte vad ni diskuterar ;)

Klart är att uppfylla klass 1 gäller Kulvikt minst 9gram minst 2700 J och 10gram eller tyngre minst 2000 J allt vid 100meter. Så en slug som ger 2200 vid mynningen klarar knappast kraven då BC på en slug är rätt låg även i denna moderata fart. Om nu dessa slug skjuter så bra så det låter är det bara att ställa en kronograf på 100 meter och kolla farten där.

klart är att den inte klarar kriterierna. det var det jag försöker visa. BC är ointressant, dessutom inte ett giltigt mått för att ens tänka på att jämföra slug och klass 1 kulvapen. För moderna kulor med mantel redan där svårt med BC att bedöma hur kulan uppför sig i djuret, det beror väl mer på konstruktion isåfall.

kalle

Publicerat
Jag har utvecklat litet i vår area.

...flyttat från annan tråd eftersom jag inte får skriva där...

Tack Patrik för bakgrundsmaterialet till SvJFs remissvar.

Jag ser dock till min bestörtning att mina farhågor blivit besannade. SvJF tror inte att genomsnitts jägaren i sverige kan hantera en hagelbössa med slugs vid jakt på rådjur, men konstigt nog vid jakt på svin, dov & mufflon. SvJF tror dessutom att dessutom att genomsnittsjägaren inte är tillräckligt ansvarstagande så han ser till att skaffa utrustning som klarar av denna typen av jakt eller att han tränar på bana tillräckligt mycket så han träffar. Dessutom verkar SvJF tro att genomsnittsjägaren är aningen dum eftersom det räknas med en så stor insats vid informationsarbetet.

Förhoppningsvis skulle frågan hanteras lite annorlunda om den togs upp idag då det är ganska vanligt idag med sluggs i bössan så det argumentet faller i a f.

Publicerat

Nej en normal slug eller brenneke klara nog inte klass 1 kravet på hundra meter. En modern sabbot gör nog bättre. Men det är ju lite lustigt att vi då får jaga klass 1 vilt (Vildsvin, dovhjort och mufflon) med ett vapen som håller klass 2 prestanda, men inte jaga ett klass 2 vilt (rådjur) med samma vapen och ammunition. ;)

Nej det är lika bra att ge upp, svenska jakt- och vapenlagstiftningen kommer aldrig att bli logisk..

Publicerat
klart är att den inte klarar kriterierna. det var det jag försöker visa. BC är ointressant, dessutom inte ett giltigt mått för att ens tänka på att jämföra slug och klass 1 kulvapen. För moderna kulor med mantel redan där svårt med BC att bedöma hur kulan uppför sig i djuret, det beror väl mer på konstruktion isåfall.

kalle

"ge mig vikten på blykula och utgångshastighet så är det lätt att räkna ut. ex för 35 grams slug, 350m/s blir anslagsenergi när den kommer ur pipan 2200 Joule."

Om det var det du menade så får du faktiskt skriva det. Tror faktiskt inte att det finns så många klärvoajanter här!

Publicerat

"Jag väljer att utveckla här, istället för i fortsättningstråden under "Våra kulvapen", eftersom frågan ställts till SJF. "

- Kommer bli jobbigt att hoppa mellan trådarna. Men vi kör vidare enligt gällande regler.

"Frågan har dykt upp titt som tätt, men vad som står i vårt remissvar till ändringar i Jaktkungörelsen från 2002 gäller i princip fortfarande. Vi är generellt "ljumt" inställda till slugs och Brenneke, och upplever inte heller att våra medlemmar önskar att vi driver frågan om att kunna nyttja slugs även för rådjur. Vi har inte heller arbetat aktivt mot sådan användning, men som ni kan se nedan var vi inte beredda att stöda ett sådant förslag när man diskuterade frågan 2002."

Men hur kommer medlemmarna i kontakt med er? jo via sin lokala krets. Och om det bara sitter en massa bakåt strävare där så kommer inte äns detta förslag att komma fram till er.. Men det är en annan fråga.

"Remisstiden på ändringarna i kungörelsen var två veckor, och vi var mycket kritiska till den korta tiden som omöjliggjorde förankring av vårat svar i hela organisationen."

Så ni tog på er att göra detta själva UTAN att förankra det bland medlemmarna då det inte fanns tid. Sedan hänvisar ni till att era medlemar (som ni inte hunnit prata med) inte önskar att ni driver denna fråga.. Ehh??

"7 §

Inte heller i denna fråga har Jägareförbundet upplevt några krav till förändringar från jägarhåll.

Det kan i första hand förefalla logiskt att även rådjur bör kunna få skjutas med slugs eftersom det är tillåtet vid jakt efter dovvilt, vildsvin och i vissa fall mufflon. Jägareförbundet har emellertid underhand kunnat erfara att sluganvändningen är mycket marginell i landet. På vissa håll tillåts överhuvudtaget inte användning av slug som ammunition - annat än i eftersökssammanhang - eftersom erfarenheterna av den varit dålig. De synpunkter som framkommit - även från de med stor praktisk erfarenhet av slugskytte - har snarare varit att ammunitionstypen endast har ett berättigande vid eftersök."

- Men om det är så fel med slugs varför förbjudes de inte som tex buck-shoots. Det är just bristen på logik som ifråga sätts. Varför tillåta det på vissa djur när det inte är tillåtet på andra pga att den inte är bra nog... Ni sänder ut väldigt konstiga signaler. Att den sedan på vissa ställen inte tillåts har väl inget med saken att göra. Det finns säkert ställen där de inte tillåter att man jagar med vissa vapen kombinationer. Men en lag kan inte bygga på att "vissa inte tillåter det"..

"Frågan om att tillåta slug- eller brennekaptron vid den i stora delar av landet vanliga och omfattande jakten efter rådjur, måste bli föremål för ytterligare överväganden."

Här erkänner ni att ni igentligen behöver titta på detta mer nogrant.. har detta skett?? Nej inte enligt er, eftersom det är just denna text som enligt er själva är den senaste som ni förhåller er till.

"I huvudsak är frågetecknen knutna till farhågor om ökade risker för skadskjutning. Det krävs bl.a. större omsorg än annars när det gäller val av slugfabrikat eftersom träffbilderna kan skilja väsenligt."

Men på dov och gris så är det ingen risk att en slug ger skade skjutningar. Men ett rådjur som man till och men får jaga med "vanligt" hagel och kanske snart även pilbåge kan bli skade skjuten av en slug... Logiken lyser med sin frånvaro.

"Att anmärka i sammanhanget är vidare att ett hagelgevär normalt inte är utrustat med något riktmedel som kan justera den sneda träffbild som inte är ovanlig."

Men det gäller 1 pipiga gevär som idag ofta säljs med slugg pipa. med fästa för röd-punkt..

Och åter igen. behöver man inte riktmedel för att skjuta på dov och gris??

"Skytte med slugs mot löpande djur kräver dessutom - oavsett vapentyp - en helt annan framförhållning än vid det normala kulskyttet."

Japps det är helt riktigt. Men det skiljer även mellan olika kalibrar och laddningar. Och något man får lära sig att kompensera för.

"Vid skytte med slug i kombinationsvapen kan det slutligen skilja avsevärt mellan träffbilden för kulpatronen och slugpatronen. "

-KAN det skilja. men det KAN skilja på en dubbel studsare med... men om det inte gör det då? Alt om man lämnar in vapnet till en vapen smed för kalibering?

"Informationsarbetet vid ett införande av en eventuell möjlighet att jaga med slug efter rådjur kommer att bli mycket omfattande och kräver tid för genomförande."

Men det arbete som ni la ned på att tillåta dov + gris kan inte återanvädas i stora delar?? eller är det så att slug igentligen borde förbjudas men det finns starka krafter som INTE vill att det görs en undersökning?

"Det saknas jaktlig tradition att skjuta med här aktuell ammunition och behovet för jakt torde kunna ifrågasättas. Jägareförbundet är därför inte i dagsläget berett att stödja förslaget."

Kanske att det inte finns så mycket tradition beroende på att det är med ganska nya vapen som detta blivit mer aktuellt SAMT.. och åter igen.. finns det tradition att jaga doc med slug?

Så vad är skillanden mellan Dov,gris och rå??

Jag skulle kunna förstå ett förbud av slug vid jakt men förstår inte man inte skulle få jaga tex rådjur.

Publicerat
Nej en normal slug eller brenneke klara nog inte klass 1 kravet på hundra meter. En modern sabbot gör nog bättre. Men det är ju lite lustigt att vi då får jaga klass 1 vilt (Vildsvin, dovhjort och mufflon) med ett vapen som håller klass 2 prestanda, men inte jaga ett klass 2 vilt (rådjur) med samma vapen och ammunition. ;)

Nej det är lika bra att ge upp, svenska jakt- och vapenlagstiftningen kommer aldrig att bli logisk..

Väldans märkligt är det.

Förövrigt ska det finnas underkalibrerade slugs som håller betydligt bättre hastighet och som därmed ska klara klass 1 gränsen. Sen kan man alltid utveckla tankegången med att de flesta 6,5x55 inte klarar klass 1 gränsen och är ändå en av de kalibrar som fällt flest älgar...

Publicerat

Rätt kul detta, i just det här sammanhanget kan jag inte ens nästan begripa hur de resonerade SJF.. Gav mej på riksjaktvårdskonsulenten i just den här frågan på en mässa men jag minns ärligt talat inte om jag fick något vettigt svar..

Vad jag dock vet, efter rätt ingående skytte med slug, är att det är hyfsat svårt att träffa på 30-40 meter då viltet rör sig och då spelar det i sammanhanget inte någon roll vad det är man skjuter på. Det är dock inget argument som funkar när det gäller undantaget av rådjur.

Sen så fuskas det rätt hårt med detta runt om i landet.. Hur många har inte sett folk bryta sina bockar och lyfta ur sluggs ur patronlägena? Minns en grisjakt för två år sen här i närheten, när jag gick utmed passlinjen efter genomförd såt innan jakten avbröts så var väl åtminstonde 3 av 5 skyttar rustade med slug och hagelbock. Inte en chans att de provskjutit eller hade någon som helst koll på hur grejerna funkade. Det är ifos mina spekulationer men det såg ruskigt obra ut.

En annan fundering, hur BRA är dessa tingestar förövrigt? Många slugs har ett otroligt mjukt blymaterial och fragmenteras ofta på ingångssidan i tex en gris.. tror man lätt lurar sig på dess effetivitet.

Men det är iofs mest en fråga om val av projektil, Brenneke har bättre egenskaper därvidlag.

Mvh!

Publicerat
Den här tråden är så rörig så jag som trög norrlänning fattar inte vad ni diskuterar ;)

Japp och den blir inte bättre av att man får hoppa mellan trådarna :D

Med en tung kula så är retadationen betydligt mindre än med en lätt kula. Så jag lekte lite med siffror. Enligt normas sida så tappar .458 Win Mag ca 10% av farten med en kulvikt på 32,4 gram. Nu vet jag att en slug har en annan areodynamik men den går å andra sidan långsammare vilket gör att luftmoståndet blir lägre.. så det kanske inte är så långt ifrån att klassas som klass 1. Sedan får man ju faktist skjuta gris och dov med slug som enligt lag skall skjutas med en klass 1 bössa.

Publicerat
Sen så fuskas det rätt hårt med detta runt om i landet.. Hur många har inte sett folk bryta sina bockar och lyfta ur sluggs ur patronlägena? Minns en grisjakt för två år sen här i närheten, när jag gick utmed passlinjen efter genomförd såt innan jakten avbröts så var väl åtminstonde 3 av 5 skyttar rustade med slug och hagelbock.

Detta kan inte stämma!! för SJF "upplever inte heller att våra medlemmar önskar att vi driver frågan ".. Eller så kanske det är så att SJF's upplevelser inte är med verkligheter överänsstämmande... Vad vet jag.. jag är ju bara medlem...

Publicerat
"Remissvaret lade jag in för att visa hur man resonerade från SJF när föreskriften var på gång. Användandet av slugs har sitt ursprung från jakt i hägn, vilket är ett historiskt skäl till att det ser ut som det gör. Idag när dessa arter finns vitt spridda känns det måhända inte logiskt..."

Så en skadskjutning i hägn är inte lika illa som en skadsjkutning i det fria. Visst kanske det är lättare att hitta djuret men det är väl fortfarande lika illa?? Japp du har helt rätt, det är få saker som känns logiska i ert resonemang. Och när du säger att Idag när dessa arter... Så kanske det är dax att titta på detta nu precis som ni skrev 2002 "Frågan om att tillåta slug- eller brennekaptron vid den i stora delar av landet vanliga och omfattande jakten efter rådjur, måste bli föremål för ytterligare överväganden."

Som medlem i SJF ber jag ödjukast att ni dör det som ni skrav 2002, gör ytterligare överväganden and rådjurs jakt med slug. Och vill där till addera användadet av slug i kombi gevär (har inte själv gjort det) där jag vet att det är vanligt förekommande. När jag frågat så säger de flesta att det är tillåtet. - jag har ju bara en hagel pipa = enpipigt..

Publicerat
"Remissvaret lade jag in för att visa hur man resonerade från SJF när föreskriften var på gång. Användandet av slugs har sitt ursprung från jakt i hägn, vilket är ett historiskt skäl till att det ser ut som det gör. Idag när dessa arter finns vitt spridda känns det måhända inte logiskt..."

Så en skadskjutning i hägn är inte lika illa som en skadsjkutning i det fria. Visst kanske det är lättare att hitta djuret men det är väl fortfarande lika illa?? Japp du har helt rätt, det är få saker som känns logiska i ert resonemang. Och när du säger att Idag när dessa arter... Så kanske det är dax att titta på detta nu precis som ni skrev 2002 "Frågan om att tillåta slug- eller brennekaptron vid den i stora delar av landet vanliga och omfattande jakten efter rådjur, måste bli föremål för ytterligare överväganden."

Som medlem i SJF ber jag ödjukast att ni dör det som ni skrav 2002, gör ytterligare överväganden and rådjurs jakt med slug. Och vill där till addera användadet av slug i kombi gevär (har inte själv gjort det) där jag vet att det är vanligt förekommande. När jag frågat så säger de flesta att det är tillåtet. - jag har ju bara en hagel pipa = enpipigt..

"jag har ju bara en hagel pipa = enpipigt.."

logiskt i sin ologiskhet.... :blink:

Publicerat
Detta kan inte stämma!! för SJF "upplever inte heller att våra medlemmar önskar att vi driver frågan ".. Eller så kanske det är så att SJF's upplevelser inte är med verkligheter överänsstämmande... Vad vet jag.. jag är ju bara medlem...

Då föreslår jag att du skriver en motion i frågan och arbetar hårt för att få den accepterad av krets och länsförening. Det har ännu inte skett att vi tjänstemän fått i uppdrag av årsstämman, eller styrelsen, att driva frågan; DU kan bidra till att vi får uppdraget... medan jag på sätt och vis är förhindrad att göra det, eftersom tjänstemän inte får vara ledamöter i länsförening och inte heller har yttranderätt på årsstämman.

Vi får OFTA remisser med kort remisstid, men då är det oftast inte rörande omfattande förändringar av jaktlagstiftning. Det finns inga som helst möjligheter att i alla frågor förankra remissyttranden ända ned till krets, och ännu mindre medlem. Vi tjänstemän hanterar remisser enligt de riktlinjer som stämmán och styrelsen drar upp. Är det stora och viktiga frågor så behandlas remissvaret av styrelsen, men att vi skulle kunna behandla frågan, skriva ett svar, tillskriva länsföreningarna, som i sin tur skall tillskriva kretsarna och sedan skall det vandra tillbaka samma väg... på TVÅ veckor... nix, fysiskt omöjligt.

Eftersom jag nu skriver i en area där jag normalt företräder mig själv kostar jag på mig att reflektera över storleken på träffområdet på rådjur jämfört med det tillåtna viltet. Det skiljer en del...

Man bör också vara medveten om NV:s rekommendationer:

Enligt 7 § får vissa hagelgevär laddade med patron med en kula avsedd för

sådant gevär användas vid jakt efter vissa viltarter. Då kombinationen av gevär

och ammunition är avgörande för med vilken precision geväret skjuter,

bör upprepade provskjutningar göras före jakt. Skjutavståndet vid jakt enligt

7 § bör inte överstiga fyrtio (40) meter.

Publicerat

En tanke som slog mig.. Finns det något minimikrav på vad en slug ska prestera, alltså i frågan om anslagsenergi? Eller räcker det med att den orkar ut ur pipan?