Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nu är Aftonbladet på gång - IGEN!!!

Featured Replies

Publicerat
Aftonbladet var första tidningen på plats under tsunamin i Thailand, med en reporter som åkt fast för pedofeli, Rätt snyggt när 3 frilans som jobbade åt aftonbladet åkte fast i senaste räden av pedofiler med kopplingar till belgien,, nä man läser aftonbladet mer sällan kan man säga :lol:

Men det där var ju skitläckert!!! Vart har du snappat detta?

Nu läser jag inte dessa alster varesig på nätet eller i pappersform men låt oss säga att det varit en politiker, VD eller kändis som torskat för pedofili, hur tror ni tidningen hade agerat då och kanske allra mest hur tror ni konkurrenten Sexpressen reagerat?

Kan gissa att Sexpressen inte skrivit en rad om att konkurrenten torskat för barnsnusk, tredje stadsmakten granskar mest kändisar och politiker, samt har *rejäla* skygglappar när det gäller journalister..

Undrar ja om inte mitt förakt för dessa journalister ligger helt i klass med vissa politiker faktiskt..

Mvh!

Publicerat

Nu läser jag inte dessa alster varesig på nätet eller i pappersform men låt oss säga att det varit en politiker, VD eller kändis som torskat för pedofili, hur tror ni tidningen hade agerat då och kanske allra mest hur tror ni konkurrenten Sexpressen reagerat?

Kan gissa att Sexpressen inte skrivit en rad om att konkurrenten torskat för barnsnusk, tredje stadsmakten granskar mest kändisar och politiker, samt har *rejäla* skygglappar när det gäller journalister..

Undrar ja om inte mitt förakt för dessa journalister ligger helt i klass med vissa politiker faktiskt..

Mvh!

+1

cow-boy-98.gif Janne, som inte en köpt en kvällstidning på åratal..

Publicerat

förbannade hippie hondee mae. skulle kunna rulla under en sten och låta lite mera mögel växa på henne.

Publicerat

Ja herregud vilket svammel...att dom orkar.. ^_^

Publicerat
kommer då att se vilka som är de seriösa och kunniga, som bygger sina åsikter på vetenskapliga fakta och erfarenhet från verkligheten, inte från eget hittepå, rykten och lösa antaganden påkommna runt fikabordet.

Hej,

Log lite när jag läste detta. Har läst här och på andra ställen hur du försvarar bågjakten mycket kategoriskt samtidigt som alla fördelar rabblas, hur stor är din egna praktiska erfarenhet från verkligheten och hur mycket kommer från andra?

Var går då gränsen när man får ge sig in i debatten frågar jag mig, måste man ha jagat i 10 år och fällt 100 vilt med båge eller räcker det som för mig att jag gått en hel del etersök efter pil påskjutet vilt för 15 år sedan på en annan kontinent. (Även sett många bra skott förstås) Även fast jag aldrig djur med pil själv men sett problemen och kanske till och med möjligheterna? Hursom har jag inte ansetts seriös när jag försökt argumentera förut trots hundratals skjutna klövvilt med hagel och kula.

Varför skriver jag då detta? Jo på precis samma sett som vi anklagar kvällstidningarna för att greppa saker i luften kommer dom kasta tillbaka saker i ansiktet på er som vill ha bågjakt. Basen av svenskar som verkligen har erfarenhet praktiskt utav bågjakt kommer att få ett tungt ok att bära när den nya jaktmetoden skall slitas i stycken av kvällspressen. Jag hoppas att ni är förberedda på det, denna gång är det inte bågjägarna ni skall arbeta för utan hela jägarkårens anseende. Kvällstidningarna är en makt som inte får underskattas för opinionsbildning, det är som att debattera med en galen människa - du kan inte vinna utan en väl definerad strategi.

Således med bägge jaktorganisationerna i ryggen, är dom förberedda och utbildade på att argumentera f.ö? Har alla SJFs jaktvårdskonsulenter en bågjakts FAQ i bakfickan när hyenorna från kvällspressen ringer och vill citera våra jaktförbund om pilens verkan? Och oss övriga? Jag har läst era arguement så många gånger att jag kan dom utantill, vissa köper jag, andra inte. Men då tror jag att jag är över medel rustad faktiskt.

Har alltid sagt att den lille mannens protest är alltid att ge fan att köpa tidningarna. Även om upplagerna är vikande så nåt dom över 1 miljon människor varje dag, med nätet närmare 3.

Slutligen Crowfear, anser att du är en så pass klok människa så risken att du tar detta personligt och på annat sett än som konstruktiv feedback anser jag är minimal. :D

Förhoppningsvis ger det en spinoff nånstans på forumet. Vänligen underskatta inte detta, det tog 20 år att ta sig genom de konservativa jägarleden, det får inte ta 20 år att få acceptans hos opinionen utanför.

Publicerat

Vilket jäkla svammel! Man skulle ju vilja se dom bedriva renskötsel efter dåtidens medel. :D

Det där snacket ger jag inte mycket för! :D

Publicerat

Man blir ju faan brydd när man läser kommentarerna till inlägget om Lojakt!

Att det finns så dumma jävla människor alltså... Men de e ju bara stadsbor som inte har nån aning om hur saker och ting funkar i naturen.

Jag blir så förbannad när jag läser inläggen...

"Vad är det för hemska människor som blir på gott humör av att mörda oskyldiga djur? De som kallar sig jägare är endast blodtörstiga djurplågare. Att det fortfarande finns så okunniga människor som tror att ett lodjur äter ett rådjur om dagen. Lyssna på de som studerat lodjur. Det finns vetenskapliga undersökningar som visar att de endast tar ett i veckan. Det är inte så lätt för lodjuren som för jägarna. Lodjur har inga bössor, scootrar och mobiltelefoner. Ändå måste de så kallade jägarna fånga lodjur i fällor. Otroligt fegt och ynkligt tycker jag. Låt alla djur leva för de har lika stor rätt till det som vi har. Egoism, girighet och feghet utmärker dagens "jägare"."

Ja... är vi blodtörstiga djurplågare?

En mänsklig jägare är väl för fan mer barmhertig när det gäller att nedlägga ett vilt än en katt?

Publicerat
Hej,

Log lite när jag läste detta. Har läst här och på andra ställen hur du försvarar bågjakten mycket kategoriskt samtidigt som alla fördelar rabblas, hur stor är din egna praktiska erfarenhet från verkligheten och hur mycket kommer från andra?

Min jaktliga erfarenhet med båge är noll, inget att hymla om, kommer dock att ändras i sommar iom en jaktresa till Spanien.

Alla mina argument kommer från de som har den erfarenheten, såna jag känner personligen, både i detta landet och utomlands, och som har delat med sig av sina erfarenhet, samt de försök som gjorts i Sverige under ett antal år, och de sammanställningar som gjorts av andra länders myndigheter.

Jag har ingen som helst anledning att tvivla på dessa uppgifter, vare sig de kommer från mina vänner, eller från myndighetshåll.

Var går då gränsen när man får ge sig in i debatten frågar jag mig, måste man ha jagat i 10 år och fällt 100 vilt med båge eller räcker det som för mig att jag gått en hel del etersök efter pil påskjutet vilt för 15 år sedan på en annan kontinent. (Även sett många bra skott förstås) Även fast jag aldrig djur med pil själv men sett problemen och kanske till och med möjligheterna?

Ja det får man ju avgöra själv. Jag anser mig ha tillräckligt torrt på fötterna för att kunna försvara detta med bågjakten, trots min totala avsaknad av egen jakterfarenhet med bågen.

Skulle inte för en sekund försvara eller utöva något som jag inte tror på.

Hursom har jag inte ansetts seriös när jag försökt argumentera förut trots hundratals skjutna klövvilt med hagel och kula.

Nu måste du hjälpa mig, för jag förstår inte vad du menar...har jag debatterat något med dig förr runt detta?

Och har jag då i så fall ansett dig oseriös på något plan?

Varför skriver jag då detta? Jo på precis samma sett som vi anklagar kvällstidningarna för att greppa saker i luften kommer dom kasta tillbaka saker i ansiktet på er som vill ha bågjakt. Basen av svenskar som verkligen har erfarenhet praktiskt utav bågjakt kommer att få ett tungt ok att bära när den nya jaktmetoden skall slitas i stycken av kvällspressen. Jag hoppas att ni är förberedda på det, denna gång är det inte bågjägarna ni skall arbeta för utan hela jägarkårens anseende. Kvällstidningarna är en makt som inte får underskattas för opinionsbildning, det är som att debattera med en galen människa - du kan inte vinna utan en väl definerad strategi.

Nej, det är sant, att debattera med kvällspressen är som att sticka näven i ett bo med ormar, det vet jag sen tidigare tyvärr.

Nu anser jag mig inte att jag tillhör någon "kår", men jag förstår vad du menar med att det en jägare ev gör galet, slår ut på alla jägare i mångas ögon.

Men den risken att vi ska granskas under lupp av kvällspressen för det här med bågjakten, tror jag är ganska liten.

Eller rättare sagt, det kommer nog inte vara något mer fokus på bågjakten än den övriga jakten tror jag.

Och de som skall jaga med båge har samma skyldighet att uppträda på ett korrekt sätt under sin jaktutövning som vilken annan jägare som helst, och faktum är att alla jag vet som nu väntar på att få ta med bågen till skogen, är krutvapenjägare redan i denna dag, så risken att omdömmet ska grumlas för att dessa har en båge i näven istället för en bössa, tror jag är obefintlig.

De som väljer bågen som ett av sina jaktvapen har inget tyngre ok att bära, än någon annan jägare i detta landet.

Således med bägge jaktorganisationerna i ryggen, är dom förberedda och utbildade på att argumentera f.ö? Har alla SJFs jaktvårdskonsulenter en bågjakts FAQ i bakfickan när hyenorna från kvällspressen ringer och vill citera våra jaktförbund om pilens verkan?

Det måste du fråga dem om, men jag skulle bli synnerligen förvånad om dom inte har läst på, innan dom ställde sig positiv till bågjakten.

Och oss övriga? Jag har läst era arguement så många gånger att jag kan dom utantill, vissa köper jag, andra inte. Men då tror jag att jag är över medel rustad faktiskt.

Nej, det är inget måste att gilla bågjakten, jag har en väldigt nära vän som inte alls är glad åt detta, men den ömsesidiga respekten mellan oss gör att vi inte diskuterar detta.

Det är inget måste för mig att hela tiden försvara bågjakten, det jag försöker göra, med min ringa erfarenhet, är att öka förståelsen för den, där det nu behövs göras så, sen om man köper det eller inte, är upp till var och en.

Har alltid sagt att den lille mannens protest är alltid att ge fan att köpa tidningarna. Även om upplagerna är vikande så nåt dom över 1 miljon människor varje dag, med nätet närmare 3.

Slutligen Crowfear, anser att du är en så pass klok människa så risken att du tar detta personligt och på annat sett än som konstruktiv feedback anser jag är minimal. :D

Nejdå, jag tar det inte personligt, jag har ju en gång givit mig in i leken, så nu får jag stå för det också.

Förhoppningsvis ger det en spinoff nånstans på forumet. Vänligen underskatta inte detta, det tog 20 år att ta sig genom de konservativa jägarleden, det får inte ta 20 år att få acceptans hos opinionen utanför.

Tror som sagt inte att detta med bågjakt kommer att bli något förstasidesstoff, om den som håller i bågen gör som man ska, och jag känner ingen större oro över detta, än vad jag gör med någon annan jakt.

Publicerat

Crowfear, ingen idé att quoata detta - blir bara svårt att se.

Nä. vi har vad jag vet inte debatterat bågjakt med varandra, men jag har med andra signaturer på sidan längre tillbaka och på andra forum, har inte alltid varit nyanserat och lyckat just pga att jag inte har en aning om hur det funkar praktiskt med liv och död? :P Därav min lite ironiska start på inlägget, hoppas du bjöd på den. :D

Läser emellertid en del på andra ställen och debatterna känns fortfarande igen, svart eller vitt - med eller mot. Och då är vi fortfarande bland jägare till 99%. Att det fortfarande finns så många osäkra måste tas som en varningssignal, det räcker inte att vara 1000 entusiaster bland 300000 skeptiker när alla måste kunna försvara ett beslut. Så illa är det inte men 70% skulle rösta nej om alla jägare tillfrågades idag enligt SJFs egna undersökningar. (rätta mig om jag har fel) Så resan är inte över vid ett ja heller.

Känner mig ganska säker på att det kommer att ta större proportioner än vad bågjägarna vill inse. Hur svårt har det inte varit att föklara i jägarleden. Hursomhelst finns inte utrymmet att chansa om man som SBJF sprungit ett marathonlopp och sedan riskera få kramp på upploppet. Om kvällspressen får tag i det och börjar publicera män i Ghilliesuits och pilbågar kånkandes på skjutna rådjur så får det inte komma som en blixt från klar himmel för den som nås av budskapet. Bättre att förekomma än förekommas således.

Man kan vända på det också och skicka frågan till SJF som trots allt har det slutgiltiga informationsansvaret. Ser dom några risker med allmänhetens syn på vår jägarkår om bågen tillåts? Tillika hur dom läst på själva, om nån FAQ finns, mediaträning etc. Skapa en tråd där du så skall jag stötta med mina åsikter. ;)

Publicerat

För dem av oss som minns när grabbarna på Fagerhult gjorde processen kort med bågjakt, enbart genom att visa upp en bågskytten som under "viss" press fick skjuta prick på ett äpple, så känns nog MKJ:s föraning nog så rimlig. Det har ju redan blivit en hel del mediaexponering, trots att det inte alls finns ett fattat beslut. Det är nog tveklöst så, att detta kan trigga igång allmänhetens intresse. Sköts det inte proffsigt kan det snabbt bli väldigt obra, och det är nog sannolikt att delar av media kommer att köra en ganska hård vinkling kan jag tänka mig...

Publicerat

Nu är det ju så att jag inte har någon kristallkula och kan se in i framtiden, om hur media kommer att vinkla detta.

Och i ärlighetens namn..vad kan jag göra mer än att lägga fram dom fakta om pilens verkan i djuret som finns, för i alla debatter runt bågjakten så är det den känsligaste punkten vad det verkar.

De flesta som är negativa inom jägarleden verkar hänga upp sig på just detta, att en kula skulle vara effektivare, man kan inte hinna med en andra pil om det skiter sig, skadeskjutningar mm mm..

Jag förstår funderingarna, men vad jag inte förstår är varför man väljer att inte tro på de fakta som finns, och som talar för att det fungerar alldeles som det är tänk med en jaktpil.

Där tror jag att vi har ett av problemen med att bågjägare en del gånger upplevs som att det är svart eller vitt för dom, av andra, just detta att det verkar inte spela någon roll hur mycket fakta som läggs fram, man tror ju ändå inte på det, och då kommer frustrationen fram hos en del tyvärr.

När det gäller Ghillies och så vidare, så känner jag igen den diskutionen från förr, när cammokläderna började dyka upp i skogen, vilket liv det var om det, dom flesta jägarna oroade sig för hur dåligt anseende den så omtalade jägarkåren skulle få, när det sprang omkring en massa militärliknande Rambotyper i skogen...är det någon som bryr sig om det nu ?

Och jag tror och hoppas på att det kommer att bli liknande reaktioner denna gång, när det väl visat sig att farhågorna inte besannades så lugnar läget ner sig, om det nu blir nått läge vill säga.

Och detta med att stordelen av jägarkåren skulle säga nej om det vart en röstning i dag ?

Ja kanske det, men jag tror att det skulle vara ett helt annat läge om de svenska jägarna som aldrig kommit i kontakt med en jaktbåge förr, fick en chans att sätta sig in i vad det innebar rent konkret, det är ganska mänskligt att ställa sig tvekande till något man inte känner till, och inte heller finner speciellt intressant.

Jag menar inte att dessa per automatik skulle bli intresserade och välja bågen också, men en ökad acceptans tror jag skulle bli resultatet, man skulle se att bågjakten är inget hot mot vare sig viltstammarna eller jägarnas anseende.

Sticker ut hakan lite och säger att de skandinaviska jägarnas välsignelse och förbannelse är det tyska arvet som vi har inom jakten, där man alltid ska göra som man alltid har gjort, (fast då skulle ju bågjakten vara självklar iofs..).

Vi har en hög etik inom jakten, men ve den som tänker utanför ramarna, och så ojjar vi oss över hur svårt det är att få in ungdomar i jakten.

Nu menar jag inte att bågen skulle vara det magiska svaret på detta, men den är nog inte till någon nackdel i alla fall.

Till sist..allmänhetens uppfattning om jakt är vad vi gör den till, om vi bortser från de mest rabiata jakthatarna, så är det upp till oss att vara föredömliga i det vi gör inom jakten, och jag tror inte att bågjägarna kommer att vara till nackdel där.

Vad media gör av det hela får vi se i framtiden, men jag är ganska så övertygad om att det finns en beredskap för detta.

Mvh

Publicerat

Jag håller helt med dig i det mesta CF. Jag smygjagar inte sällan på samma sätt med krutvapen och självpåtagna begränsningar, som jag skulle tvingas göra om jag använde båge. Utan ghillie, då. För oss inbitna smygjägare tror jag inte steget känns långt alls till bågjakten, om man sett vad en modern båge presterar. För dem som enbart jagar drivet vilt under olika former känns det kanske mer annorlunda och avlägset...

Publicerat
Jag håller helt med dig i det mesta CF. Jag smygjagar inte sällan på samma sätt med krutvapen och självpåtagna begränsningar, som jag skulle tvingas göra om jag använde båge. Utan ghillie, då. För oss inbitna smygjägare tror jag inte steget känns långt alls till bågjakten, om man sett vad en modern båge presterar. För dem som enbart jagar drivet vilt under olika former känns det kanske mer annorlunda och avlägset...

Jo det är nog så, och jag har full förståelse för att dom flesta inte kommer att välja att börja med båge, men man önskar ju att acceptansen för oss som vill jaga så, skall finnas där.

Och i mitt fall, så kan jag lova att det är betydligt större chans att ni stöter på mej smygandes i skogen med en bygel i näven, än en båge, och jag är inte heller någon vän av att lulla runt i ett lövcammo, framför allt inte en Ghillie, det är gjort för stillasittande jakt, inte smygjakt, i alla fall inte enligt min erfarenhet.

Mvh

Publicerat

Mvh!

tyvärr är det inte dom mest pålitliga länkar som skriver om detta, kanske rätt förstånde??

Morsan jobba med detta internationella samverkan mot pedofiler då,och var även någon polis som åkte dit,,rätt kusligt då han försökt göra av med alla bevis då han var väl medveten om vad som skulle ske.....Var i hela europa vill jag minnas

Mediasverige andades tungt för en sekund, en kollega hade ertappats med sånt som man helst inte ertappas med. Tystnaden var påtaglig och få medier tog på allvar upp saken i sin press, polischefer, politiker och domare i all ära, de får mer än gärna ertappas som narkomaner och pedofiler men nu handlade det om en av de sina. Där är det andra bullar som gäller.

Andreas Ha### avskedades visserligen med omedelbar verkan av Aftonbladets tidningsledning, Expressen upplät en blänkare i blaskans bakre partier om konkurrenternas kriminalreporter och DN rapporterade lika torrt och pliktskyldigt som DN oftast gör. Ingen svensk media bemödade sig dock med de annars så vanliga bilderna utanför ”Aftonbladetjournalistens” arbete eller pixlade passfoton på den misstänkte pedofilen.

Vad Har## anbelangar anser han sig nog ha fått sitt straff från samhället, han blev av med jobbet och karriären. 10 månaders fängelse bleknar i jämförelse och med lite flyt kan han nog frilansa sig in i värmen igen med en nyskriven bok och en allvarlig min – men fortfarande med våra barns blod på sina händer.
Publicerat

Hur svårt kan det vara? :rolleyes:

Bojkotta och sluta köp skiten. :)

Publicerat
Jo det är nog så, och jag har full förståelse för att dom flesta inte kommer att välja att börja med båge, men man önskar ju att acceptansen för oss som vill jaga så, skall finnas där.

Och i mitt fall, så kan jag lova att det är betydligt större chans att ni stöter på mej smygandes i skogen med en bygel i näven, än en båge, och jag är inte heller någon vän av att lulla runt i ett lövcammo, framför allt inte en Ghillie, det är gjort för stillasittande jakt, inte smygjakt, i alla fall inte enligt min erfarenhet.

Mvh

Acceptansen för båge blir ju inte sämre nu när de färskaste siffrorna från Danmark på skadskjutningar med båge har släppts. Danska naturvårdsverket redovisar 3,9% och det är en förbättring sen sist.

Mig veterligen finns ingen jaktform idag (förutom fälla) som kan visa lägre procent.

Naturvårdsverkets beslut kommer att basera sig på bland annat dessa fakta.

Det verkar som om man målar upp ett scenario där alla i hela Sverige gemensamt attackerar den kommande bågjakten.

Men när naturvårdsverket släppte nyheten om att beslutet skulle tas under sommaren så varade det nyhetsvärdet ca 48 timmar. Så länge lever en nyhet i dagens media.

Jag tror nämligen att de flesta överdriver som tror att det skulle bli nånslags folkstorm mot bågjakten. Vad är det som idag orsakar de allra hetsigaste debatterna på olika forum? Jo, vargen.

Men inte ens där har vi sett det som man tror blir följden av ett positivt besked om bågjakten.

Jag tycker man ska sansa sig lite.

Det var någon klok man som sa en gång: Jag ororar mig inte för framtiden! Den kommer tids nog!

Tids nog får vi veta. Jag personligen är inte ett dugg oroad. Bågjakten är en så väl fungerande jaktform och med den statistik och det arbete som lagts ner av SBJF under 22 års tid så är bågjakten den jaktform som myndigheterna granskat hårdast. Ingen kan ta fram underlag som kan motbevisa de goda resultat som framkommit från olika undersökningar runt om i världen. Motståndarsidan blir tvungen att debattera mot fakta med känsloyttringar och spekulationer.

Vi har facit i näven framemot hösten skulle jag tro. Då får vi se om vi har anledning att sörja eller skåla!