Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Svider inte mer än en felrakning!?

Featured Replies

Publicerat

Hittade detta lilla klipp angående hur jaktpilen fungerar:

http://media.pse-archery.com/respclip4web2bb.wmv

Killen som pratar säger nått i stil med:

Djuren känner inte mer obehag av en jaktpil än vad vi människor gör av en felrakning.

Att de springer är mer en instinkt/reflex på att de hört något konstigt!

Tittar man på filmen så är jag nog nästan beredd att hålla med..

Publicerat

Får inte länken att fungera :P

Publicerat
  • Författare
Får inte länken att fungera :P

Windows Media Player eller nått annat som spelar upp .wmv filmer är bra att ha..

Publicerat
Windows Media Player eller nått annat som spelar upp .wmv filmer är bra att ha..

Har det men det funkar likförbannat inte

Publicerat
  • Författare
Har det men det funkar likförbannat inte

Märkligt.. Det funkar varje gång för mig..

Det dyker först upp ett "vitt" fönster, precis som det ska öppnas en ny sida, sedan kommer MP igång..

Långsökt, men kanske blockering av popup fönster har nått med saken att göra..!?

Annars går det ju alltid att spara ner filmen på hårddisken och se den därifrån!

Den är bara 40 sekunder lång eller nått..

Publicerat

jag fick länken att fungera,

alla som har skurit sig i fingret på en skalpell eller en riktigt vass kniv vet hur lite det känns i det omedelbara ögonblicket,

med tanke på att fingrarna hos oss har 100x antal nervändar än vad vi exempelvis har på ryggen eller vad en hjort kan tänkas ha i flanken har påståendet viss merit.

Skall man vara helt klarsynt är det ju som så att pilen måste passera och påverka revben osv, det får antas att det i sig uppfattas av djuret även om det inte ger upphov till smärtförnimmelse.

Hjorten i filmen är ett bra exempel på verkan av pil oaktat vad jag skrev ovan.

/C

Publicerat

Nähä, de menar du inte?

Publicerat

Ett bra och konsekvent klipp som berättar sanningen :) Djuret i fråga är väl ett praktexempel på det han beskrev före klippet kom.. Men nog är det sant alltid.. Sen verkar det som att ju större djuren är ju mera sådär blir det.. Varenda älg jag sett bli skjuten med pil har inte ens märkt något.. Rådjuren verkar bli mer hispiga än större hjort, osv. ?? Rätta mig om jag har fel.

Publicerat

Tror det är svårt att se om hur djuret har ont eller inte. tror det är att gämföra med att bli stucken med en vass kniv. inte bara rispad i fingret. Jag klöv mitt finger med en vass kniv (när jag var mindre och skulle köra en pilbåge med morsans nya fina köks kniv. Jo den var vass. Det var därför jag lyckades klyva tummen längs benet. Men det som jag blir imponerad över är hur fort den rammlar omkull.

Publicerat
  • Författare
Tror det är svårt att se om hur djuret har ont eller inte. tror det är att gämföra med att bli stucken med en vass kniv. inte bara rispad i fingret. Jag klöv mitt finger med en vass kniv (när jag var mindre och skulle köra en pilbåge med morsans nya fina köks kniv. Jo den var vass. Det var därför jag lyckades klyva tummen längs benet. Men det som jag blir imponerad över är hur fort den rammlar omkull.

Jsg gjorde en liknande grej, fast med pekfingret!

Fast det var ingen båge jag skulle snickra, utan nått annat jag fipplade med..

Speciellt ont gjorde det inte, men blödde gjorde det!!

Visst faller de fort när man har "släppt ur luften" som amerikanarna säger!

Hoppas verkligen Verket tänker om så vi får jaga även småvilt!

Att bågen enligt dem skulle duga till stora djur men inte små är ju märkligt..

Publicerat

inte borde väl ett skott från ett gevär göra mera ont en ett skot från en pil ? :P

Publicerat
  • Författare
inte borde väl ett skott från ett gevär göra mera ont en ett skot från en pil ? :P

Nja, kulan är ju byggd för att avlämna sin energi i djuret vilket skapar ett trauma i kroppen.

Pilen lämnar ju ingen som helst chock, jaktspetsen bara skär..

Publicerat

snor lite Rogers funderingar från en annan area.

Ta en kula o tryck den genom handen. = svårt som fan o tar ont. du slutar förmodligen före du lyckas..

Ta en kniv i kör genom handen= går lätt och gör mindre ont :P

2 skilda saker.. som Asatmicke skrev ovan mig här är ju kulan skapad för energiavlämningen.. pilen är skapad för att skära upp saker.

Publicerat
snor lite Rogers funderingar från en annan area.

Ta en kula o tryck den genom handen. = svårt som fan o tar ont. du slutar förmodligen före du lyckas..

Ta en kniv i kör genom handen= går lätt och gör mindre ont :P

2 skilda saker.. som Asatmicke skrev ovan mig här är ju kulan skapad för energiavlämningen.. pilen är skapad för att skära upp saker.

ju men kulan färdas just också några gånger snabbare än vad en bil gör ? :huh: skjut dig i handen av en bil och i andra handen med geväret :mad: lika förbannad kommer du säkert vara :P

Publicerat

En mycket bra film som visar hur det ser ut i verkligheten när en hjort som är bra träffad får ett kraftigt blodtrycksfall, de hjortar jag har skjutit har sprungit iväg ca 50 till 100 meter, den som sprang 50 m såg ut ungefär som på filmen.

Fast en Kalkon träffad av en "Gobbler Guillotine" springer inte så långt heller.

Johan

Publicerat
  • Författare
En mycket bra film som visar hur det ser ut i verkligheten när en hjort som är bra träffad får ett kraftigt blodtrycksfall, de hjortar jag har skjutit har sprungit iväg ca 50 till 100 meter, den som sprang 50 m såg ut ungefär som på filmen.

Fast en Kalkon träffad av en "Gobbler Guillotine" springer inte så långt heller.

Johan

haha.. Näe, för den har inget huvud kvar på kroppen efter den träffen!! :P

Publicerat

du har så rätta så ASAT Pro :P

Publicerat
Hittade detta lilla klipp angående hur jaktpilen fungerar:

http://media.pse-archery.com/respclip4web2bb.wmv

Killen som pratar säger nått i stil med:

Djuren känner inte mer obehag av en jaktpil än vad vi människor gör av en felrakning.

Att de springer är mer en instinkt/reflex på att de hört något konstigt!

Tittar man på filmen så är jag nog nästan beredd att hålla med..

Jo det stämmer väl för tittar man på bågjaktsfilmer där dom filmar skottögonblicket i slowmotion så sticker djuret direkt när ljudet hörs när strängen släpps eller vad det nu heter.

Publicerat

String jumping,

jo då det är nog inte pilen som skrämmer dem,

Radium, ett bra kulskott medför med viss insamlad info från människan, jag har träffat ett par som skjutits i olika oroshärdar runt om i världen ingen smärta för en ganska lång tid, ett skott som medför dödliga skador som vi avser det på vilt hinner med analogin mot människan inte med att känna något än kanske en viss förvirring innan döden inträffar.

Även där tror jag att det snarare är det faktum att det "händer" något som skrämmer dem snarare än att de känner smärta.

Nu kanske det här är fel tråd att anföra det i, men jag blir allt mer imponerad av hur fort o väl jaktpilen dödar.

/C

Publicerat
String jumping,

jo då det är nog inte pilen som skrämmer dem,

Radium, ett bra kulskott medför med viss insamlad info från människan, jag har träffat ett par som skjutits i olika oroshärdar runt om i världen ingen smärta för en ganska lång tid, ett skott som medför dödliga skador som vi avser det på vilt hinner med analogin mot människan inte med att känna något än kanske en viss förvirring innan döden inträffar.

Även där tror jag att det snarare är det faktum att det "händer" något som skrämmer dem snarare än att de känner smärta.

Nu kanske det här är fel tråd att anföra det i, men jag blir allt mer imponerad av hur fort o väl jaktpilen dödar.

/C

Jag tror du har rätt i det där du säger.

Kroppen är otrolig att anpassa sig för att lindra smärta i krislägen.

Döden är en såpass naturlig sak, så att förmodligen är det enda som känns som du nämner förvirring, kroppen gör så... Oavsett vad som förorsakar det. Kan dock tänka mig att en pil med träffyta lik en knappnål förorsakar mera förvirring än en kula som trots allt kräver rätt så mycket energi för att vålda igenom kroppen..

Återigen.. försök trycka en kula genom handen och försök trycka en jaktspets genom handen.. Det gör garanterat mer ont att trycka en kula genom skinnet än pilhuvudet <_<

Publicerat
Jsg gjorde en liknande grej, fast med pekfingret!

Fast det var ingen båge jag skulle snickra, utan nått annat jag fipplade med..

Speciellt ont gjorde det inte, men blödde gjorde det!!

Visst faller de fort när man har "släppt ur luften" som amerikanarna säger!

Hoppas verkligen Verket tänker om så vi får jaga även småvilt!

Att bågen enligt dem skulle duga till stora djur men inte små är ju märkligt..

Tänker?? tror de har en såndär tärning som finns/fanns till rollspel med en massa sidor. Ni fick ett kast och det blev rådjur..

Publicerat

markte av detta när ja var i Afrika!!!!.... visst e alla djur olika. men de var rätt intresant å se hur lite dom reagerade och framför allt när dom sprang iväg en bit å sedan vände sej om för att titta va de var som hände...

Publicerat

C-A,

är det ok om jag låter bli att prova endera test.

/C

Publicerat
C-A,

är det ok om jag låter bli att prova endera test.

/C

nääääää...... :rolleyes:

Publicerat
nääääää...... :rolleyes:

Håller med Thomas!

Nu vill vi se Christian trycka både kula och jaktspets genom handflatan. Sen får han återkomma och berätta vilket som var lättast! :lol: