Publicerat Februari 21, 200917 yr Min kompis hävdade att hans kalkon sprang en bra bit utan huvud- samma effekt som en höna, den har en koordinations"hjärna" mellan benen ;o) Geten jag skjöt satte sig bara ner, tittade sig omkring och funderade, då satte jagen till pil, den försökte då springa med dog istället. Tror att pilen ofta misstags för tex ett getingstick eller dylikt, i älgens fall kanske en gren som den stöter emot, känseln sitter ju mest i huden.
Publicerat Februari 21, 200917 yr Tänker?? tror de har en såndär tärning som finns/fanns till rollspel med en massa sidor. Ni fick ett kast och det blev rådjur.. Sjukt bra tärningar det där, jag harallt från fyra till tjugosidiga liggande någonstans
Publicerat Februari 21, 200917 yr Sjukt bra tärningar det där, jag harallt från fyra till tjugosidiga liggande någonstans Ja, tänk om det vore så enkelt. Då hade haft bågjakt säkert i 20 år redan. Bågjakten har studerats och funderats på beslutande befattningar under längre tid än någon annan jaktform. När de väl tar ett beslut så sker det på säkra grunder. Att det endast blir rådjur och dovhjortskalvar är ju inget som är definitivt förrän beslutet är taget. Sen finns det alltid en fortsättning på historien och vi lär se en utökning och en utveckling av bågjakten i Sverige. Någonstans ska ju ett första steg äga rum. Tittar vi på Finland så har de på senare år utökat sin bågjakt till att omfatta rådjur och bäver. Nu diskuterar man vitsvanshjort. Jag är ganska övertygad om att även älgen kommer i framtiden att bli tillåten för bågjakt i Finland. Finska bågjägarna har draghjälp av det finska jägareförbundet i sitt arbete för att utöka bågjakten.
Publicerat Februari 21, 200917 yr När man diskuterat jakt med icke jägare kommer alltid frågan om smärta upp Jag brukar säga att det är en sak som vi igentligen vet väldigt lite om en mer hypotetisk fråga altså, tills den dagen vi kan tala med ett djur får vi nog aldrig direkt veta exakt. Sen ska vi vara försiktiga med att sätta mänskliga kännslo aspekter på ett djur, för jag tror vilt har en helt annan "tröskel" för smärta, de måste de ha för att överleva helt enkelt. Vi har själva sett djur med 3 ben och ett på släp stående och betar. Har någon sett en person i kön på McDonalds med ett avskutet/brutet ben ? Vi skriker ju efter läkare om vi har lite ont i huvudet, men tror detta har med vår utveckling att göra, dvs vi är väl mer medvetna om saker o ting, vi vet att benet som är av SKA göra ont och vi MÅSTE till läkaren annars kan vi dö, tror inte ett djur tänker så, menar jag. Ok mycket filosofi i detta altså
Publicerat Februari 21, 200917 yr Min kompis hävdade att hans kalkon sprang en bra bit utan huvud- samma effekt som en höna, den har en koordinations"hjärna" mellan benen ;o) Du har så rätt, de springer en liten bit men det är lätt att följa blodspåret Johan
Publicerat Februari 21, 200917 yr När man diskuterat jakt med icke jägare kommer alltid frågan om smärta uppJag brukar säga att det är en sak som vi igentligen vet väldigt lite om en mer hypotetisk fråga altså, tills den dagen vi kan tala med ett djur får vi nog aldrig direkt veta exakt. Sen ska vi vara försiktiga med att sätta mänskliga kännslo aspekter på ett djur, för jag tror vilt har en helt annan "tröskel" för smärta, de måste de ha för att överleva helt enkelt. Vi har själva sett djur med 3 ben och ett på släp stående och betar. Har någon sett en person i kön på McDonalds med ett avskutet/brutet ben ? Vi skriker ju efter läkare om vi har lite ont i huvudet, men tror detta har med vår utveckling att göra, dvs vi är väl mer medvetna om saker o ting, vi vet att benet som är av SKA göra ont och vi MÅSTE till läkaren annars kan vi dö, tror inte ett djur tänker så, menar jag. Ok mycket filosofi i detta altså Oerhört svår fråga på det hela taget, jag vet att en undersökning av cortisolhalter (stress/smärtrelaterat) hos trafikdödat, jagat och slaktade djur visade sig att värst var trafikolyckor där djuret inte dog på plats, särskilt om människor försökt "ta hand" om dem. Vidare hade slaktade djur ofta högre halter än djur som skjutits vid jakt (förutsatt träff i vitalområdet). Antar att det går att f fatt på via jägareförbundet, det var Röken på kolmården som utförde testet.
Publicerat Januari 12, 201016 yr Hehehe "Djuren känner inte mer obehag av en jaktpil än vad vi människor gör av en felrakning." Fy fan vad jag är sugen på att jaga med armborst. Smyga runt helt camouflerad och fälla sitt villebråd som ens förfäder gjorde, back to basics!
Publicerat Januari 12, 201016 yr Hehehe"Djuren känner inte mer obehag av en jaktpil än vad vi människor gör av en felrakning." Fy fan vad jag är sugen på att jaga med armborst. Smyga runt helt camouflerad och fälla sitt villebråd som ens förfäder gjorde, back to basics! Du kan nog glömma det där med armborst som jaktvapen. Även fast den garanterat fungerar och är ett populärt jaktvapen i USA, så lär vi inte se det i Sverige. Ansökan som behandlas omfattar inte jakt med armborst utan enbart pilbåge.
Publicerat Januari 12, 201016 yr Du kan nog glömma det där med armborst som jaktvapen. Även fast den garanterat fungerar och är ett populärt jaktvapen i USA, så lär vi inte se det i Sverige. Ansökan som behandlas omfattar inte jakt med armborst utan enbart pilbåge. Precis ! Tyvärr många som gör den feltolkningen att det skulle gälla armborsten också, men så är icke fallet.
Publicerat Januari 12, 201016 yr Du kan nog glömma det där med armborst som jaktvapen. Även fast den garanterat fungerar och är ett populärt jaktvapen i USA, så lär vi inte se det i Sverige. Ansökan som behandlas omfattar inte jakt med armborst utan enbart pilbåge. Jo någon får väl bilda " Svenska Armbortsjägar förbundet" och börja arbeta på det Personligen finns det inget intresse för armborst, då det inte är bågskytte utan mera som att skjuta vanlig bössa, då kan jag ju skjuta bössa då..