Publicerat Februari 25, 200917 yr hej, ofta snackar politiker, allvetare jaktmotståndare, fiskeälskare om båda saker samtidigt som om de faller i samma kategori. Detta blir onekligen fel i dagens regelverk och synsätt. om vi utgår ifrån att jakt och fiske är en källa till mat så är de jämförbara helt klart, men så ser inte dagens samhälle ut. Fiske idag går ofta ut på att man fiskar upp ett tillåtet antal fiskar sedan får man inte ta upp fler, men du får fortsätta kroka och dra upp fisk om du släpper tillbaka den. Du kan kroka djur och fajtas med dem för NÖJES skull, vilket i mina ögon är vedervärdigt. En jägare som skjuter ett djur gör detta med ett syfte frikopplat från nöje, eller har jag fel? Vi finner jakten som ett fritidsintresse men vi skjuter inte djur för skojs skull, det är inte roligt i sig. Spänning ? Ja! Men vi har syftet att ta tillvara på Det vi skjuter på. Skyddsjakt får stå utanför, det är av annat syfte. Vi jägare har, generellt sett, ett mer korrekt "regelverk", skrivet som oskrivet. Diskutera gärna troféjakt på denna tråd, jag är faktiskt avig till detta. Jag träffar ibland på fiskare som inte äter fisk. Men VAD FAN, varför fiskar du då, jo för nöjets skull. Lite av en I-landssjuka kanske, jag gillar det inte. Hur ser ni på samhällsetiken i denna fråga? Jag sticker ut hakan, jag vet. Jag känner mig aningen ensam i mitt tycke så jag vill gärna objektivt veta hur ni ser på saken. mvh Kalle
Publicerat Februari 25, 200917 yr Jag har sportfiskat enligt C&R (catch and release) i drygt 15 år. Fisket har varit och är en av mina stora hobbies och har aldrig varit sammankopplat med anskaffning av mat. Visst kan man tycka det är moraliskt beklagligt att för eget nöjes skull drilla en fisk, kroka av den och sätta tillbaks den, men det väger jag upp med att bestånden får bestå och tom öka där jag fiskar. Visst kan jag behålla en och annan ädelfisk vid behov och även större aborrar eller gös, dock endast när jag äter dem direkt. Att fylla frysen är inte min melodi. Det jag däremot blir förbannad på är folk som kan ta upp ALL fisk de får, och sen slänger hälften eller lägger ut till fåglarna. Det tycker jag är slöseri. 90% av upplevelsen med såväl jakt som fiske för mig är att få vara ute i naturen/på sjön. Visst är bytet spännande i sig, men inte nödvändigt.
Publicerat Februari 25, 200917 yr Min åsikt är att vare sig det handlar om jakt eller fiske är det viktigaste hur man behandlar sitt byte. Behandlas viltet/fisken med respekt så går det utmärkt att med gott samvete hålla på med båda dessa aktiviteterna. En fisk som fångas och behandlas väl när den krokas loss och sätts tillbaka tar inte speciellt mycket skada, man bör komma ihåg att fiskar inte har samma emotionella utveckling som däggdjur. Det går säkert att ha åsikter om djur som stressas av en hund och får springa mot sin död hos någon passkytt som förhoppningsvis gör dess lidande kort och inte skjuter ett dåligt skott. Som sagt både jakt och fiske på ett etiskt riktigt vis bygger på respekt för djuren.
Publicerat Februari 25, 200917 yr Min åsikt är att vare sig det handlar om jakt eller fiske är det viktigaste hur man behandlar sitt byte.Behandlas viltet/fisken med respekt så går det utmärkt att med gott samvete hålla på med båda dessa aktiviteterna. En fisk som fångas och behandlas väl när den krokas loss och sätts tillbaka tar inte speciellt mycket skada, man bör komma ihåg att fiskar inte har samma emotionella utveckling som däggdjur. Det går säkert att ha åsikter om djur som stressas av en hund och får springa mot sin död hos någon passkytt som förhoppningsvis gör dess lidande kort och inte skjuter ett dåligt skott. Som sagt både jakt och fiske på ett etiskt riktigt vis bygger på respekt för djuren. +1
Publicerat Februari 25, 200917 yr Om jag ser till mig själv. Jag sportfiskar för spänningens skull, naturupplevelsen (precis som med min jakt), sedan är det ju inte dumt med gravad havsöring på smörgåsen ibland. Men till 99% så fiskar jag enbart för mitt höga nöjes skull. Gör som AndreasA, Catch and release är det som gäller (fiskar mest gädda) Sportfiske industrin har blivit väldigt miljömedveten samt ännu mer mån om fisken än tidigare. Finns andra material än bly att använda som sänke, krokar utan hullingar mm. MVH//Kent
Publicerat Februari 25, 200917 yr Författare Min åsikt är att vare sig det handlar om jakt eller fiske är det viktigaste hur man behandlar sitt byte.Behandlas viltet/fisken med respekt så går det utmärkt att med gott samvete hålla på med båda dessa aktiviteterna. En fisk som fångas och behandlas väl när den krokas loss och sätts tillbaka tar inte speciellt mycket skada, man bör komma ihåg att fiskar inte har samma emotionella utveckling som däggdjur. Det går säkert att ha åsikter om djur som stressas av en hund och får springa mot sin död hos någon passkytt som förhoppningsvis gör dess lidande kort och inte skjuter ett dåligt skott. Som sagt både jakt och fiske på ett etiskt riktigt vis bygger på respekt för djuren. ja, du har en bra poäng med drevjakten där. Syftet är där att skjuta djuret, man släpper förbi om det inte stämmer med vad som ska skjutas. Lite av ett aber med fiske är att man väljer först när man kan kroka av.
Publicerat Februari 25, 200917 yr Författare Jag har sportfiskat enligt C&R (catch and release) i drygt 15 år. Fisket har varit och är en av mina stora hobbies och har aldrig varit sammankopplat med anskaffning av mat. Visst kan man tycka det är moraliskt beklagligt att för eget nöjes skull drilla en fisk, kroka av den och sätta tillbaks den, men det väger jag upp med att bestånden får bestå och tom öka där jag fiskar. Visst kan jag behålla en och annan ädelfisk vid behov och även större aborrar eller gös, dock endast när jag äter dem direkt. Att fylla frysen är inte min melodi. Det jag däremot blir förbannad på är folk som kan ta upp ALL fisk de får, och sen slänger hälften eller lägger ut till fåglarna. Det tycker jag är slöseri. 90% av upplevelsen med såväl jakt som fiske för mig är att få vara ute i naturen/på sjön. Visst är bytet spännande i sig, men inte nödvändigt. Jag tycker som du när det gäller folk som slänger, eller ger till fåglarna. Vad var nyttan med fångsten? Jag är ute på lite hal is det vet jag. jag fiskar själv och krokar av när det är en liten fisk eller inte ätbar. C&R, jag har testat några gånger men det känns bara knepigt. det kanske är mer en personlig/moralisk konflikt hos mig, det var ju därför jag frågar. Tack för svaret.
Publicerat Februari 25, 200917 yr Författare Om jag ser till mig själv.Jag sportfiskar för spänningens skull, naturupplevelsen (precis som med min jakt), sedan är det ju inte dumt med gravad havsöring på smörgåsen ibland. Men till 99% så fiskar jag enbart för mitt höga nöjes skull. Gör som AndreasA, Catch and release är det som gäller (fiskar mest gädda) Sportfiske industrin har blivit väldigt miljömedveten samt ännu mer mån om fisken än tidigare. Finns andra material än bly att använda som sänke, krokar utan hullingar mm. MVH//Kent ja, om jag nu skall stå objektv, så kanske jag bör kolla hos mig själv innan man kritiserar. Det är förmodligen så att jag har en uppsättning "gamla" värderingar och bör modernisera dessa, det är flera som nämnt detta förbigående. Är det så att industrin har tågat in och styr upp fritidssysslorna. har det blivit mer och mer accepterat att ha sysslor som jakt och fiske enbart som nöje? Alla: missuppfatta inte tråden som gnälltråd, jag vill veta vad ni anser och jämföra med hur jag tycker.
Publicerat Februari 25, 200917 yr defransson är en klok man. Och jag kan ibland ha lite svårt att förstå att man fiskar för att fiska inte för att äns tänka på att spara något. Men visst händer det att jag gått ned till våran stinkpöl till vatten drag och kastat lite. men jag vette f*n om jag skulle äta en fisk där ifrån, så jag är inte bättre själv... MEN. jag håller med om att, om man tar upp en fisk SKALL man ta hand om den = äta den. Detta är något som jag kört "hårt" med mina barn när vi fiskar. De får gärna behålla alla fiskar de får men då SKALL dom äta dem. då sätter de snällt tillbaka alla slämiga mörtar och annan "skräp" fisk. där imot så har det ätits abborrar som mest är ben. Vilket lärt dem att det inte är värt att ta upp för små fiskar (brukar bli lite gnäll när de skall äta dessa nåldynor).
Publicerat Februari 25, 200917 yr Författare en fråga till er som gillar C&R. Känner ni likhet när ni får upp fin fisk (stor etc.) med eventuell stor trofé på skjutet vilt? är det själva känslan att ha fångat något stort/skjutit stor tjur som ger tillfredsställelse eller är jag fel på det? Jag fiskar för övrigt för frysbox, brukar tex fiska upp 25 kilo horngädda på våren, det räcker nästan hela året. Skjuter och lägger i boxen också. detta kan kanske inte undgått övriga läsare. mvh Kalle
Publicerat Februari 25, 200917 yr När jag fiskar då vill jag ha matfisk. C&R finns inte i min värld faktiskt.
Publicerat Februari 25, 200917 yr Författare När jag fiskar då vill jag ha matfisk. C&R finns inte i min värld faktiskt. Jajamen! då är jag kanske inte helt ensam, det är intressant och se hur olika man är.
Publicerat Februari 25, 200917 yr Jajamen!då är jag kanske inte helt ensam, det är intressant och se hur olika man är. Men vi är ju från Skåne o dom räknas inte alltid
Publicerat Februari 25, 200917 yr Författare Men vi är ju från Skåne o dom räknas inte alltid sant, vi kanske inte kan begära för mycket. nä jag bara skojar...
Publicerat Februari 25, 200917 yr sant, vi kanske inte kan begära för mycket. nä jag bara skojar... Du måste ha bra fiskevatten ute vid Landskrona , eller ?
Publicerat Februari 25, 200917 yr Hmm intresant tråd detta. Jag både fiskar o jagar. Flugfiske är mitt stora pasion inom fisket. Kör både och C&R de fiskar som är under minimåttet går tillbaka till friheten. Men en fin Havsöring eller lax på några kilo den behåller jag samma sak om jag får en fin harr. Röding behålls oxå när man väl får chansen på dom. Men de skall vara tillåtna dvs ha rätt längd. Jag vet att många framför allt flugfiskare bara kör C&R. Det är ju upp till dom. sen finns det en del som inte kör C&R och behåller fisken det är upp ttill dom. Jag kör ju som sagt både och och jag skäms inte för det. Jag vet att det finns vissa flugfiskare som tyvär ser ner på de som gör som jag behåller viss fisk. Men jag älskar att äte en färsk Harr på sommaren. Eller varför inte få smaka en helt nystigen fin blank Lax eller Havsöring.
Publicerat Februari 25, 200917 yr Hmm intresant tråd detta. Jag både fiskar o jagar. Flugfiske är mitt stora pasion inom fisket. Kör både och C&R de fiskar som är under minimåttet går tillbaka till friheten. Men en fin Havsöring eller lax på några kilo den behåller jag samma sak om jag får en fin harr. Röding behålls oxå när man väl får chansen på dom. Men de skall vara tillåtna dvs ha rätt längd.Jag vet att många framför allt flugfiskare bara kör C&R. Det är ju upp till dom. sen finns det en del som inte kör C&R och behåller fisken det är upp ttill dom. Jag kör ju som sagt både och och jag skäms inte för det. Jag vet att det finns vissa flugfiskare som tyvär ser ner på de som gör som jag behåller viss fisk. Men jag älskar att äte en färsk Harr på sommaren. Eller varför inte få smaka en helt nystigen fin blank Lax eller Havsöring. Fisk är enligt mig godare än kött
Publicerat Februari 25, 200917 yr Fisk är enligt mig godare än kött I vissa lägen så är fisk godare en kött. Sen är ju fisk nyttigt oxå.
Publicerat Februari 25, 200917 yr Författare Hmm intresant tråd detta. Jag både fiskar o jagar. Flugfiske är mitt stora pasion inom fisket. Kör både och C&R de fiskar som är under minimåttet går tillbaka till friheten. Men en fin Havsöring eller lax på några kilo den behåller jag samma sak om jag får en fin harr. Röding behålls oxå när man väl får chansen på dom. Men de skall vara tillåtna dvs ha rätt längd.Jag vet att många framför allt flugfiskare bara kör C&R. Det är ju upp till dom. sen finns det en del som inte kör C&R och behåller fisken det är upp ttill dom. Jag kör ju som sagt både och och jag skäms inte för det. Jag vet att det finns vissa flugfiskare som tyvär ser ner på de som gör som jag behåller viss fisk. Men jag älskar att äte en färsk Harr på sommaren. Eller varför inte få smaka en helt nystigen fin blank Lax eller Havsöring. hm, att släppa tillbaka fisk som är under minimimått är att följa regler som är uppsatta, i likhet med att tex inte skjuta sugga med smågrisar, dvs etiskt och naturvårdsmässigt något man inte skall göra. risken finns tyvärr att man skadar fisken när man fiskar endast C&R, då vacklar systemet lite. Alltså, jag kan berätta att det vattnas i munnen när du berättar vad du gillar att äta i fiskväg, jag försöker bara luska lite i hur tex en fiskare som inte äter fisken, hur ser han/hon på det du skriver?
Publicerat Februari 25, 200917 yr Författare Du måste ha bra fiskevatten ute vid Landskrona , eller ? jovars. lite fattigt nu men snart kommer mynningsfisket igång när solen tittar fram mera. ska du komma på en visit i vår och fiska horngädda? vi kan röka dem på kvällen och käka dem med nypotatis, creme fräs och en carlsberg, jag bjuder aah, jag längtar! vill fler vara med? bara ta med vadarbrallor så sticker vi ut i barsebäck och ser när havet kokar!
Publicerat Februari 25, 200917 yr jovars. lite fattigt nu men snart kommer mynningsfisket igång när solen tittar fram mera. ska du komma på en visit i vår och fiska horngädda? vi kan röka dem på kvällen och käka dem med nypotatis, creme fräs och en carlsberg, jag bjuder aah, jag längtar! vill fler vara med? bara ta med vadarbrallor så sticker vi ut i barsebäck och ser när havet kokar! Jag kommer !!!
Publicerat Februari 25, 200917 yr själv har jag inte så mycket exotiskt fiske att erbjuda. För fisket här upp är inget som ni inte har..
Publicerat Februari 26, 200917 yr Författare Tål att tänka på Tellur det är seriöst menat, du är välkommen! Kalle